Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-25, 02:01
Evie Evie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Folegandros - packat med folk?

Hej! Funderar på att ta några dagar på Folegandros i juli, men blev avskräckt när jag hörde att man måste boka rum i förväg. Är det så? Har råkat ut för liknande på Kofinissi, där vi blev hemlösa efter första natten, sen efter mycket kämpande lyckade få tag i ett alldeles för dyrt rum.
Är det inte som på andra öar att det kommer rumsuthyrare i hamnen?

Och en fråga till. Lugnt är ju bra, men det finns ju gränser för hur segt ett ställe kan vara. Finns det något nattliv över huvud taget? Är lite IOs-skadad..

Maila gärna boendetips i chora.

Hälsningar
/Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-25, 05:36
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Nej, knappast, men vi såg då inte till någon "raggning" i hamnen alls och av andra turister så märkte vi mycket lite v.44. Visst, det var lite liv och rörelse ikring en fotbollsmatsch på TV, men knappast mer än så och bredvid låg det en musikklubb, som var så liten att få fick plats och då var det ändå knökfullt därinne ;-) Någon hade märkt alla bord med flaggtillhörigheter också. Det var annorlunda ;-)
Vi såg väl egentligen bara två hotell. Vårt förbokade låg halvvägs ner i hamnen och det på väg upp mot den mycket vackra kyrkan över byn. Minns inga namn.

Ios skadad ? Varför ändå inte testa en rofylld ö med sitt vackra Chora !
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-25, 07:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Folegandros är en mycket populär ö bland turister från hela världen där greker och italienare är i majoritet. Den kallas av en del för kult-ö och vad som avses varierar säkert. När jag var där nu i juni var det bara rumsraggare från Karlavostasi och Angkali inga från Chora. Det var mycket enkelt att ta bussen upp till Chora och finna boende på plats. Jag bodde verkligen bra och beläggningen varierade under mina nio dagar på ön. När Folgandros är fullbokat är svårt att svara på. Augusti är defintivt fullbokat men början av juli skulle jag chansa på att få ett rum på ön. Det var få skandinavier där nu i juni men efter skolavslutningarna i norden ändrar det sig. Det är helt överlägset att bo i Chora speciellt i år när det byggs en del i hamnen.

Ios är fint men Folegandros har själ och en stämning som jag inte hittat på andra ställen. Gott om matställen, musikklubbar finns det också och en kväll var det grekisk dans hela kvällen. Skränigt barliv finns inte utan här roar sig "fullvuxna" men även yngre. Musikklubben ligger i utkanten av Chora ett par minuters promenad från det tredje torget strax innan det fina hotellet Fata Morgana. Gott om bofasta som blandar sig med turisterna på uteställena vilket också ger karaktär åt ön. Maten den bästa tänkbara för den som gillar riktig grekisk mat. Här görs också en hemgjord pasta som serverad med lamm eller kyckling är underbart god.

Har nästan inte hört någon som inte gillar Folegandros men det är klart att stannar man i hamnen är det ingen hit. Träffade ett par svenskar där som varit på ön tre dagar utan att besöka Chora och de var på väg därifrån.

Folegandros är en pärla som har behållt sin charm utan att falla i massturismens grav. Andra öar som jag gillar skarpt är ex Amorgos, Karpathos, Sifnos, Fourni och Naxos vilket kanske ger en fingervisning.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-06-25 klockan 07:14.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-25, 10:24
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Har nästan inte hört någon som inte gillar Folegandros men det är klart att stannar man i hamnen är det ingen hit.
Hej! Någon/några måste vara de första. Vi var där i juni förra året och blev grymt besvikna. Kanske berodde de på vädret/blåsten. Vi satt invirade i våra täcken på kvällarna och hade AC på för att få upp värmen i rummet. Vi bodde i Chora och visst är det mysigt där, men ganska turistifierat. Många jämför Amorgos och Folegandros och då tycker jag att Amorgos vinner med hästlängder.
Hälsningar
Lenapg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-25, 10:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Klart det är så alla är vi olika. Vädret har säkert betydelse och det är ju makter som varken vi eller Folegandrosborna rår över. Vad menar du med turistifierat? Klart det är turister men definitvit inte mer än på Amorgos.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-25, 10:37
Evie Evie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Det var ju blåsigt och kallt överallt förra sommaren. Det gör det oharmoniskt, man kan inte koppla av.

Är rädd att Folegandros har samma dåliga stämning som Katapola på Amorgos, där varken vuxna eller barn trivdes alls. Vi upplevde caféägare och rumsuthyrare giriga och fientliga. Det låter bra att det är vuxet och att greker och turister som mixar på Folegandros ställen. Så det kan ju vara värt att testa (-det är ju ändå nästan vid Ios-).. det är mest lite avslappnat strandliv jag är ute efter, men utan att det är ödsligt på kvällarna. Tänkte mig att bo i Chora.

/Evie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-25, 10:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Maten är överlag bättre på Folegandros än i Katapola på Amorgos även om det finns bra ställen även där. Jag gillade Amorgos men befolkningen är överlag trevligare och stämningen är mer varmt välkomnande på Folegandros.
Upplevde inget av girigheten som jag ibland störs av i Grekland.

När jag kom till Grekland i år blev jag först lite ställd av den avståndstagande och lite uppgivna stilen gentemot turisterna som märks på en del ställen. Föstod att jag undermedvetet och orättvist mot grekerna jämförde med den värme som jag mötte i Brasilien under mina två senaste vinterresor dit.

Jämförelser är aldrig rättvisa och många i Brasilien har en helt annan drivkraft att skapa sig ett bättre liv vilket gör att man anstränger sig för att ta hand om de turister som kommer till landet på ett helt annat sätt. Sen är ju samba alltid samba.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-26, 09:25
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jämförelser är aldrig rättvisaEva
Så sant som det är sagt. Och som tur är är vi alla olika, med olika behov och önskningar. Lästa med bävan i ngt inlägg att Tilos upplevts som mindre trevligt. Vi var där 2004 och skall dit i augusti och förväntar ju oss att det ska vara som tidigare. Men naturligtvis förstår jag att tiden inte står still i Grekland heller.
lenapg
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-26, 11:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Citat:
Ursprungligen postat av lenapg Visa inlägg
Lästa med bävan i ngt inlägg att Tilos upplevts som mindre trevligt.
Det hade inte fått mig att bäva över huvud taget. Är det nåt man lär sig på Kalimera är hur enormt olika man kan uppfatta saker. Jag ser hela tiden beskrivningar av öar/boenden/restauranger som jag själv har erfarenhet av - och undrat om vi verkligen pratar om samma ställe.

Gör din egen erfarenhet - alltid!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-06-26, 12:43
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

JUST SÅ! Tack Inkfish, så tänker jag också. Ofta funderar man, vilka motiver folk egentligen har, när dom gillar eller ogillar något ställe eller nån ö. Jag hoppas att vi inte tror på allt, vi läser här, utan vill lära oss att känna ställen utan fördomar och först därefter göra och HÅLLA våra egna åsikter eller hur? Visst får man berätta sina egna upplevelser men att fördoma, det är lite farligt

Eija
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-26, 19:35
Elena74 Elena74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Hej!
Jag har båtluffat 6 gånger och det lär bli fler. Jag har (tyvärr) endast varit på Folgandros en gång. Det är helt klart en av mina favoriter. Kanske inte för stränderna utan för den magiska staden, Choran. Ligger som ett örnnäste på klippan och med vindlande gränder. det blåste en hel del men i gränderna och på de torg som öppnades var det stilla. inte folklivet, det var glatt och trevligt. Jag upplevde min bästa ouzeria med fantastisk mat. någon nämnde tidigare här om bord med flaggor. ägaren till detta ställe bjuder på sig själv och varje kväll är en show.
En vinbar med trevligt folk och mycket kunnig personal, vid busstorget, rekommenderas. Skönare bar går inte att hitta, vare sig i Grekland eller i storstäder.
På frågan om det är packat med folk så upplevde jag det som lagom. vill ju inte vara själv på serveringar men inte alls så man trillar över tyska turister så fort man vänder sig om.
det var vänliga och flera rumsraggare i hamnen. I vårt rum ingick det frukost!!
hoppas du kommer finna det lika härligt som vi gjorde.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-27, 01:21
Evie Evie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Tack för alla svar.

ÄR verkligt sugen på att växla ned efter tidigare resetapper och besöka Folegandros några dagar, men vet att jag blir galen av att spendera de första timmarna med att söka boende och dividera priser.
Och sen vara tvungen att flytta dan därpå pga platsbrist, och göra samma bostadsresa igen. På Ios och Antiparos, där jag varit mest på sistone, är boendet lite överetablerat pga av turistnedgången, och hyfsat billigt jämförelsevis, och på Ios till och med tjusigt med bästa utsikten för en billig penning. Att gå upp från 10-20-30 euro per rum till 90-100-150 svider ju rejält och ökar kraven. Jag är inte heller sån som vill boka ett så dyrt i förväg utan att ha sett det.

Hursomhelst, man gör som man gör. Båten lämnar Santorini och går först till Folegandros, sen till Sikonos och Ios. Jag kan ju ångra mig och ta den lätta vägen, till det opretantiösa Ios - på gott och ont.
Håller med tidigare inlägg om att man måste uppleva en plats själv. Det är svårt att ge råd som passar alla andra.

Jag förstår också att om vi nu råkade ha världens otur på ett ställe som Katapoula på Amorgos, betyder det inte att vi inte kunde haft enormt trevligt och älskat stället om vi bara valt att typ att ta två till höger en och till vänster istället för att gå rakt fram. Ibland hamnar man rätt, ibland fel.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-20, 20:56
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Eva, jag förstår inte varför du skriver så negativt om Karlavostasi? Jag har varit på Folegandros 5ggr och bott både i Choran och vid hamnen. Vill på intet sätt nedvärdera Karlavostassi. Där finns bra hotell, nära till ur Folegandros mått mätt bra strand och skapliga matställen. Javisst Choran är otrolig , men boendet si så där om du inte vill betala skjortan. Maten är något ++ i choran, mest beroende på utbudet av matställen. Vi brukar åka bussen till Choran på kvällen för att käka och njuta av kvällen, men på dagen är det väldigt skönt att vara nära havet. Vill på intet sätt vara kategorisk och nedvärdera något på Folegandros, ön är så underbar så bara förmånen att få vara där skulle räcka.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-20, 21:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Jag ger bara min personliga uppfattning och inget annat. Enligt den nedvärderar jag inte Karlavostasi utan det är min upplevesle av byn som du inte behöver dela. Inget vardagsliv, mest hotell och förra sommaren en omfattande ombyggnation av hamnen grundar jag min uppfattning på. Anser fortfarande att just på Folegandros är Chora helt överlägset. Jag har personligen inget behov av att ha nära till stranden och föredrar andra stränder på ön än de vid hamnen.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-03-26, 11:23
Toto Toto är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Växjö
Inlägg: 29
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

Folegandros är den ö jag helst återvänder till. Vi bodde i "hamnen". 100 meter från stranden. Alltså, vad vill man uppleva när man är på semester? Avkoppling, sol, bad. Lite god mat och dryck ibland. Man vill kanske träffa lite nya människor men mest kanske umgås med sitt ressällskap. Folegandros är perfekt för allt detta. Om man nöjer sig med lite robustare, enklare boende så kan man hitta det till ett väldigt bra pris i Karavostassis (hamnen). Här finns några bra lunchställen, en liten bar på stranden där man kan ta sitt kaffe eller en sista öl innan läggdags. Vill man annars ha lite mer folkliv, äta lite "finare" så åker man upp till Choran.
Jag vill varmt rekommendera Folegandros som den bästa av de inte alltför många öar som jag besökt. (Ett tiotal).

/Thomas
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-03-26, 11:34
Toto Toto är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Växjö
Inlägg: 29
Standard Sv: Folegandros - packat med folk?

"Är rädd att Folegandros har samma dåliga stämning som Katapola på Amorgos, där varken vuxna eller barn trivdes alls."

Genom att bara gå till mig själv så är det ju oftast så att man själv skapar den stämning som uppstår.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT