Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-27, 14:19
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Fisk som bits!

Har ju haft en trevlig semester i Grekland. Enda missnöjet var väl att en fisk "bet" mig i tån!!! Kan ju låta märkligt och ganska kul. Men ONT gjorde det! Prata med solsängskillen på Manganari beach, Ios. Han berättade att det var ganska vanligt och att folk ofta kom upp på hans taverna och grät för de hade så ont. Han gav mig Ammonia, (salubrin eller??). Dutta med bomull och så. Han berättade att är man allergisk mot något kan man bli allvarligt sjuk. Bettet ser ut som 2 små svarta prickar efter fisktänderna. Jag blev lite senare lite svullen över foten och i hålfoten. Visade upp mig på apoteket på Ios. Men det var vanlig reaktion min fot hade. Men nu så här mer än en vecka senare känner jag av det lite grann fortfarande. Skulle vilja veta mer, lite fakta om någon annan känner till fisken och vad man ska göra! Kontaktar läkaren snart, tror jag!
Har hört härhemma att det är giftiga!

Senast redigerad av Ioslina den 2006-06-27 klockan 15:08.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-27, 15:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
...Bettet ser ut som 2 små svarta prickar efter fisktänderna. Jag blev lite senare lite svullen över foten och i hålfoten.
Såg du att det var en fisk? Du borde ha fler tandmärken tycker jag. Om du simmade i närheten av klippor eller stenar skulle det kunna vara en Muräna som bitit dig. Muränan är egentligen en vattenlevande giftorm och det skulle kunna förklara svullnaden. Den är inte speciellt giftig men tillräckligt för att orsaka obehag. Speciellet om man är allergisk. Jag har i o f s aldrig hört talas om att någon blivit biten av en sådan i Grekland, men någon gång ska vara den första...

Om du fortfarande har obehag och ont bör du kanske få kontrollerat att det inte sitter kvar något i bettet.

Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-27, 15:23
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

det var precis vid strandkanten...vi sparkade boll. hann inte sen något djur... trodde först jag skurit mig på något, saltvattnet svider ju också... någon pratade om stenfisk härhemma.......
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-27, 15:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
det var precis vid strandkanten...vi sparkade boll. hann inte sen något djur... trodde först jag skurit mig på något, saltvattnet svider ju också... någon pratade om stenfisk härhemma.......
Stenfisk finns inte i Medelhavet. Den anses vara världens giftigaste fisk, så jag tror nog du skulle ha mått sämre om du blivit biten av en sån. Här kan du läsa lite om stenfisk: http://www.commersen.se/ungafakta/va...a/giftiga.html

Jag har hört talas om andra som fått liknande bett, men det var länge sedan och jag kommer just nu inte ihåg vad det var för fisk. Ska leta lite i minnet så kanske det dyker upp nåt..

Peter, muränan är en ål, inte in orm.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-27, 15:50
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

[quote=Elisabet]Stenfisk finns inte i Medelhavet. Den anses vara världens giftigaste fisk, så jag tror nog du skulle ha mått sämre om du blivit biten av en sån. quote]

Tack Elisbet, ja jag tror nog jag mått sämre om det varit en sån! Var det du som ville ha pris på aprikoser och körsbär??
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-27, 15:51
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Fisk som bits!

Bet fisken dig under tån eller!?
Vet en kille som trampade på dessa små
odågor som kan ligga under sanden på botten ibland.
Han fick jätteont av det, hur "bettet" såg ut minns jag inte
men han hade ont vet jag. Kan det vara något sånt måntro?

//Joppan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-27, 15:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Var det du som ville ha pris på aprikoser och körsbär??
JA Fast du kan ju skriva det i den tråden (om du hittar den, jag minns inte själv var den ligger)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-27, 16:17
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

JOPPAN: det låter som det, fisken bet mig mellan lilltån och tån brevid... fast på insidan av lilltån........ låter som det du skrev!
ELISABET: körsbär allt från 2.50€ till 5.99€, säkert beroende på sorter. köpte goda i piraeus saluhall, du vet där fisk o kött säljs också.
aprikoser; 1.50€ - 2.50€
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-27, 16:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fisk som bits!

Har ingen aning om vilken fisk det var. Låter märkligt att fisken skulle ligga under sanden. Hur som helst så kostade körsbären mer än 4 euro kilot och aprikoser och persikor strax under eller över 3 euro. Orkar inte leta fram den rätta tråden så du får ta det här.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-27, 17:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Peter, muränan är en ål, inte in orm.
Jag blev själv förvånad när jag läste om Muränor på nätet för några år sedan. Men där kallades den just "vattenlevande giftorm". Men det kan ju varit fel.

Däremot så finns det en fisk som kallas för Fjärsing som gräver ner sig i sanden på grunt vatten. Den har kraftiga och vassa taggar på ryggfenan. Den finns faktiskt i Sverige också, och är rätt vanlig i Medelhavet, både i Italien och Grekland. Den är känd för att kunna ge rätt obehagliga reaktioner om man trampar på en sådan.

Så gissningsvis är det en sådan du trampat på.

Peter
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-27, 17:33
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Fisk som bits!

En väninna till mej, blev biten av en fisk, för några år sedan på Koufinissi. Foten svullnade upp och hon uppsökte läkare. Hon fick några piller att äta. Hon fick inte vistas solen och inte dricka alkohol. Efter några dagar åkte hon tillbaka Santorini, men svullnaden gick inte ner och tån blev svart. Hon uppsökte läkare igen och hon fick mer piller att äta.

Jag träffade henne när hon kom hem, 2 veckor efter hon hade blivit biten och då hade svullnaden i alla fall gått ned, men tån var fortfarande svart.
Läkaren nämnde att det var antagligen en fisk som ligger i sanden. Namnet på fisken har jag glömt, men jag ska fråga henne nästa gång jag pratar med henne.

Hon förlorade 2 veckor av sin 3-veckorsresa p.g.a detta.

Barbro
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-27, 18:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Jag blev själv förvånad när jag läste om Muränor på nätet för några år sedan. Men där kallades den just "vattenlevande giftorm". Men det kan ju varit fel.
En del muränor ser ju ut som långa ormar och det är inte otroligt att de ibland kallas så, men de tillhör ålarna, muraenidae, och är alltså fiskar. Om du googlar på muräna eller muraenidae hittar du flera pålitliga sajter som bekräftar det, både på svenska och engelska.

Ioslina, fjärsing som Peter förslår, stingrocka eller rent av sjöborre är tänkbara alternativ som du kan ha trampat på en tagg på och stuckit dig.

Om du inte har några andra symtom än att du "känner av det lite fortfarande" så tror jag att inflammationen som giftet orsakade snart går över och du behöver nog ingen behandling. En dryg vecka är inte lång läkningstid. Är det (eller blir) rött, svullet, varmt och/eller du mår sämre på annat sätt (huvudvärk, illamående, yrsel, feber, tröthet) så ska du genast söka läkare.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-27, 19:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Fisk som bits!

Tänkte också på fjärsing med en gång.Man kan reagera kraftigt om man råkar sticka sig. Barnbarnet och min man fick syn på en på Karpahtos förra gången. Vi badade i Amoppi då.

Riitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-27, 20:46
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Fjärsing? Ja det kan nog vara en sån, som attackerade mig! Vad görs åt det sticket/bettet? Kan tänka mig att de är ngt liknande som en svensk geting, de sticks/bits som försvar när man kommer för nära! Ibland, på kvällarna kan jag känna av i foten, fast mest i framtrampdynan... Är det läge att ringa vårdcentralen i morgon, med risk för att de skrattar åt en!? Det är 10 dagar sen jag stacks utav den... Vad tror ni? Finns det någon läkare här på kalimera forumet månntro??
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-27, 21:01
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Fisk som bits!

Giftinformationscentralen om fjärsing


Fjärsing / Trachinus draco / Greater weever
Bilden från: "Saltwater Fish and Sea Animals of Crete and Greece"
(Sidan innehåller hotellänkar)

//PO
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-27, 21:05
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Fjärsing? Ja det kan nog vara en sån, som attackerade mig! Vad görs åt det sticket/bettet?
Via Giftinformationscentralen hittade jag information om fjärsing, symtom etc: http://www.giftinformationscentralen...ategoryID=6689

Du kan ju närhelst du vill ringa Sjukvårdsrådgivningen i ditt närområde och fråga hur du ska gå tillväga. Vet inte var du bor, men om du är bosatt inom Region Skåne kan du ringa 1177 dygnet runt.

Edit: Nu ser jag att du bor i Västerås. Sjukvårdsupplysningen där har tfn: 077 - 1176400

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2006-06-27 klockan 21:11.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-27, 21:13
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Tack Zanet och PO ! Har läst ang er länk. Kan kontakta familjeläkaren som under stängd tid, kopplas till sjukvårdsupplysningen.......... Får se vad de säger..........
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-06-27, 21:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fisk som bits!

Har du klarat dig så många dagar och symptomen är på tillbakagående kan du nog lugnt vänta över natten och söka på dagtid till din vårdcentral eller hälsocentral. Skratta lär personalen inte göra men säkert ifrågasätta varför du söker jourtid i det läget.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-06-28, 11:24
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Har ringt vårdcentralen nu, ska dit efter lunch och visa upp mig (ja i alla fall tån!) för någon sköterska. Sen får de avgöra om läkaren ska titta på den också! Mest besvär vid trampdynan och i ena tå vecket.... Lite varm i foten på kvällen..........
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-06-28, 13:27
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Har nu fått en läkartid i morgon bitti, sköterskan på vårdcentralen var tacksam över info bladet från giftinfo centralen. Så tack ni som tipsade mig om det!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT