Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-30, 14:40
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Ikaria till påsk?

Börjar redan fundera på Ikaria igen. En annan årstid än sommar vore ju trevligt för resa och vandringar, men eftersom jag är lärare kan jag inte välja semestertider hur jag vill. Maj månad, som säkert är lika vacker i Grekland som i Sverige, är den månad jobbet är som mest krävande!

Men påsklovet något år då påsken infaller sent? Eller är det späckat av semesterlediga greker där då? Någon som har en aning?

Min fråga är alltså om en resa till Ikaria är en bra idé den tiden på året. Om det är möjligt att få rum och boka hyrbil om man är ute i god tid.

(Ett år var vi i Rhodos stad i samband med påsken som inföll i april och just det året var den kallaste påsken i mannaminne... Vädret rår man ju aldrig på.)

Aina

Senast redigerad av Aina den 2019-07-30 klockan 14:47.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-30, 15:35
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Ikaria till påsk?

Nästa år är påsken i Sverige ganska tidigt, 10-13 april. Den grekiska påsken är en vecka senare, så det lär inte va så mycket folk.
/Thoper
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-30, 18:39
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Ikaria till påsk?

Grekiska påsken startar med att många är lediga veckan innan,och att det pysslas o grejas med hus o bil etc. Själva firandet sker runt kyrkan och tillsammans med familjen, ungefär som svenskar firar julen.
Är där under svenska påsken, så är det riktig lågsäsong.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-31, 11:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ikaria till påsk?

Jag har ingen erfarenhet att fira påsk på Ikaria, men på Amorgos. Vi var två veckor på Amorgos då påsken var i mitten av april: en vecka innan påsk och en vecka efter påsk. Många tavernor öppnade upp till påsk, det fanns gott om boende och det gick bra att hyra bil på plats.

Vädret var helt fantastiskt och naturen gudomligt vackert. Vi vandrade varje dag utan att svettas. Det är en av de bästa resorna vi någonsin har gjort i Grekland.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-31, 11:36
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Ikaria till påsk?

Tack för svar! Påsklovsvecka 2020 är vecka 15, alltså 4-13 april. Vi har ju tid på oss att fundera, både om och vart vi ska åka.

Aina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-01, 09:21
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Ikaria till påsk?

Har firat påsk i Grekland 2ggr de senaste åren! Fantastisk upplevelse :-)

Påsken firar Grekerna gärna hemma, och hela familjer samlas så det är ganska fullt på båtar och flyg under veckan innan helgen, däremot inte speciellt fullt av övrig turism.
På mindre öar öppnar många restauranger och affärer upp under Påsken. Beroende på om det är tidig eller sen påsk stänger de sedan ner igen eller öppnar upp för säsongen.

Eftersom den Ortodoxa påsken oftast infaller efter svensk påsk är det ju ännu mindre folk om man åker ner under ett svenskt skollov.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT