Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-30, 14:40
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Ikaria till påsk?

Börjar redan fundera på Ikaria igen. En annan årstid än sommar vore ju trevligt för resa och vandringar, men eftersom jag är lärare kan jag inte välja semestertider hur jag vill. Maj månad, som säkert är lika vacker i Grekland som i Sverige, är den månad jobbet är som mest krävande!

Men påsklovet något år då påsken infaller sent? Eller är det späckat av semesterlediga greker där då? Någon som har en aning?

Min fråga är alltså om en resa till Ikaria är en bra idé den tiden på året. Om det är möjligt att få rum och boka hyrbil om man är ute i god tid.

(Ett år var vi i Rhodos stad i samband med påsken som inföll i april och just det året var den kallaste påsken i mannaminne... Vädret rår man ju aldrig på.)

Aina

Senast redigerad av Aina den 2019-07-30 klockan 14:47.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-30, 15:35
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Ikaria till påsk?

Nästa år är påsken i Sverige ganska tidigt, 10-13 april. Den grekiska påsken är en vecka senare, så det lär inte va så mycket folk.
/Thoper
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-30, 18:39
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Ikaria till påsk?

Grekiska påsken startar med att många är lediga veckan innan,och att det pysslas o grejas med hus o bil etc. Själva firandet sker runt kyrkan och tillsammans med familjen, ungefär som svenskar firar julen.
Är där under svenska påsken, så är det riktig lågsäsong.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-31, 11:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276