Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-11-15, 12:15
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Veckans bild ?

Här kommer en närbildbild av nämnda blomma. En Makaonfjäril kom flygande och satte sig för att dricka lite nektar från blommorna!
Yeasou

Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-11-17, 14:55
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Veckans bild ?

Oj vilken fin bild du lyckades föreviga, verkligen jätte vacker.
Birgitta 63
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-02-16, 10:46
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Veckans bild ?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag citerar ur boken Träd och buskar vid Medelhavet av Helge Vedel/Roald Als/ Anette Rasmussen, Wahlström och Widstrand ISBN 91-46-12878-6:
"Bougainvillea, Trillingblomma, är en av de vanligaste växterna och den mest iögonfallande klättrande blomsterbusken i subtropiska och tropiska trädgårdar. Den täcker pergolor och murar med kraftiga färger i rött och orange. De enskilda blommorna är små, rörformade och vitgula. De sitter tre och tre omgivna av tre färgade blad, s.k högblad. Åtskilliga arter och färgvarianter förekommer. Bougainvillea härstammar från Brasilien".
Lustigt nog kan den ha både rosa och vita blommor å samma kvist, som syns på veckans bild.
Mycket vacker, blommar länge, men har vassa taggar och skräpar mycket, så man bör plantera den så att man slipper sopa verandan varenda dag, (lämpligen över granntomten?). Behöver klippas ner mest varje år. Men vacker, sensationellt intensiva färger.

På bilden sticker det också upp kaktusgrenar, eller vad det nu kan heta om kaktusdelar.
Hej Monica !
Hur har du det med din blomma ?
Har dom börjat få lite knoppar nu fast det är kanske lite tidigt inu. Du har ju fått potatis läste jag så varför inte lite knoppar på Bougainvillean.
Tänker handla en planta senare när det blir sommar, nu har vi snö och kyla i Höllviken.
Skicka lite värme från Grekland .
Birgitta 63
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-02-16, 12:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Veckans bild ?

Monica P här, men jag har ingen grekisk värme att skicka, det är snorkallt helt enkelt. I alla fall när man åker moppe. Jag tänkte just på den kontrasten när jag körde hem från stan: kallt så att fingrarna domnar men ändå alldeles grönt ute och ovanligt kraftig växtlighet efter alla regn. Blommor överallt, blommande mandelträd och andra med.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-02-17, 09:31
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Veckans bild ?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Monica P här, men jag har ingen grekisk värme att skicka, det är snorkallt helt enkelt. I alla fall när man åker moppe. Jag tänkte just på den kontrasten när jag körde hem från stan: kallt så att fingrarna domnar men ändå alldeles grönt ute och ovanligt kraftig växtlighet efter alla regn. Blommor överallt, blommande mandelträd och andra med.
Hej Monica !
Blommor överallt som du skriver.Har du möjligtvis tid att ta en bild kanske på ditt gröna grekiska ?
Hade varit så roligt få se hur där ser ut nu.
Birgitta 63
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-02-17, 15:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Veckans bild ?

Sorry, har ingen digitalkamera. Vi får be nån annan som är här nu eller har gjort en tidigare februariresa att visa hur fint det kan vara. Jag kan tänka mig att det är toppenfint på Kreta och södra Peleponnesos n.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-02-17, 17:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Veckans bild ?

...det är Aten-Monica som odlar potatis...jag gynnar den lokala företagsamheten i stället...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-02-18, 09:39
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Veckans bild ?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Sorry, har ingen digitalkamera. Vi får be nån annan som är här nu eller har gjort en tidigare februariresa att visa hur fint det kan vara. Jag kan tänka mig att det är toppenfint på Kreta och södra Peleponnesos n.
Hej Monica !
Det var ju synd att du ej har en digitalkamera.
Jag fick en fin digitalkamera för ett år sen när jag fyllde år. Men konstigt nog så kom den bara fram till semestern nu på Kreta i aug/sep. Korten blev så bra med min digitalkamera. Sen har den legat i lådan efter Kretaresan.
Nu i dag på min lediga dag så ska den fram igen och det ska bli strandkort med snö på hade jag tänkt .Ni får se korten senare.Det är ju ett perfekt väder idag med sol och gnistrande snö och vinstilla ,men fy så kyligt.
Birgitta 63
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT