Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-07-04, 08:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Milosormen

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ingegerd, på ca 25 besök i Grekland har jag sett en levande orm EN gång
Jag har aldrig sett en levande orm i Grekland, men däremot ett antal döda, främst överkörda.

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-07-04, 09:54
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Milosormen

Kom hem från Grekland i går. dryg 4 veckors körande runt Peloponnessos. Vi har "roat" oss med att räkna ormarna vi ser när vi kör mopeden. En resa vi gjorde en dag (ca 12 mil) såg vi 18 bra (döda) o 3 dåliga (levande) ormar. men andra dagar såg vi inga alls. Det var när man kör en bit från havet där var fler. Men den största levande vi såg var i utkanten av en by som ligger vid havet. Den täckte halva vägbanan. (OBS vägarna är smala)
Den var hemsk. Jag har en fruktansvärd skräck för ormar men har klarat det ganska bra denna resa men den gången fick vi åka direkt tillbaka till campingen för jag fick panik.
Men programmet med Milosormen måste jag se, hoppas den finns på svts hemsida.
Cecilia
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-07-04, 14:02
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Milosormen

Citat:
Ursprungligen postat av cajsa Visa inlägg
Efter kvällens program kanske jag får reda på var ormrackarn kan tänkas gömma sig...
Hjälp, osynliga i träden! Man får kanske tänka sig lite för när man är ute i naturen, men ormar är ju skygga så man ska nog inte överdriva intalar sig

ormrädd Carina
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-07-04, 14:26
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Milosormen

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Hjälp, osynliga i träden! Man får kanske tänka sig lite för när man är ute i naturen,
Ormarna är mer intresserade av att äta fåglar, än av att äta dig eller mig.

Torbjörn
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-07-12, 17:33
Mica Mica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 76
Standard Sv: Milosormen

Tillsammans med Elisabet funderade jag över hur det hade
gått för den unika Milosgrodan efter programmet. Letade men hittade bara
gammalt material så jag skrev till de två svenska forskarna i programmet. Här
är det glädjande svaret om grodan och dammarna som höll på att torka ut.

Milosgrodan kommer att klara sig även om den vissa somrar har det väldigt torrt. Under vår tid på Milos har grodorna lyckats med bra fortplantning ungefär vart 5:e år, dvs de år då vinterregnen har varit rejäla och givit dammar och bergsbäckar tillräckligt med vatten. Detta år, dvs 2008 var ett bra år för grodan.

Med vänliga hälsningar

Göran Nilson
Göteborgs Naturhistoriska Museum
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-07-17, 09:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Milosormen

Så glädjande att höra att Milosgrodan klarar sig tack vare att det regnade mycket i Grekland i vintras! Det är ju positivt även för andra djur och växter.

Bra Mica att du tog reda på det!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-07-17, 11:44
Mica Mica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 76
Standard Sv: Milosormen

Har fått svar från den andre forskaren, Claes Andrén. Den lilla grodan mår bra på Milos men finns även som reserv i Svergie!

Milosgrodan är just nu en obeskriven art som har uppfattas som en ”sjögroda”, dvs en art med stor utbredning i östra Medelhavsområdet. Vi håller på att beskriva denna population på Milos som en egen art och först då har vi möjlighet att ge den ett fungerande skydd. När filmen spelades in var vi mycket bekymrade. Det hade inte regnat på Milos på mycket länge och vi var rädda att denna speciella groda hade dött ut. I våras (maj) kunde vi till vår glädje se att det fanns flera avlägsna dammar på ön som höll arten. Den gångna vintern regnade det ovanligt mycket i Grekland. Vi har nu fått tillstånd att hålla en lite reservpopulation på Nordens Ark där jag jobbar. Milosgrodan har redan lagt ägg och vi har massor med yngel. Så läget är något ljusare nu. Har du intresse att se Milosgrodam LIVE så är du välkommen till Nordens Ark.
Hälsar
Claes
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-10-21, 11:27
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Milosormen

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse Visa inlägg
Visst var det ett vackert program, men finns det någon grekboende som kan upplysa om hur orolig man behöver vara, t.ex om man reser med barn. Önskar nästan att jag inte sett på Arnes länk! Jag skäms inte för att säga att jag är rädd för giftiga ormar!!!! Ingegerd
Ingegerd, vem är inte rädd för giftiga ormar!! Jag kände samma oro som du (om inte mer, jag hade hört att de hängde i träden också!) innan vi reste till Milos med våra två (små) barn i somras.

Nu har vi klampat runt i terrängen i bara sandaler i 3 veckor utan att se så mycket som skuggan av en orm. Vi var på Milos från mitten av juni till början av juli och enligt infödda på ön är det oerhört ovanligt att man träffar på ormar. Särskilt Milosormen, då den är så ovanlig!

Vänliga hälsningar kath72


... Se tidigare tråd: Diskutera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur Hjälp! Europas giftigaste orm?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT