Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-25, 18:46
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 68
Standard Frågor ang golden beach m.m.

Här på Kalimera står att läsa gällande Thassos att mellan Chrysi Ammoudia och Chryssi Akti ligger Golden Beach.

På Airtours sida står att vid stranden Golden Beach finns två byar i var sin ände, Skala Potamias, som är den större byn, och Skala Panagias.

Efter att ha tittat på en karta gissar jag att byarna som omnämns är detsamma på karta/kalimera samt på Airtours sida, visst är det så?

Jag har förstått det som att den södra byn är den som har mest utbud av restauranger, stämmer detta?

Är någon av byarna mysigare än den andra? Med mysig menar jag gemytlig, pittoresk, fina hus, blomsterprakt , ja, ni vet... Jag är medveten om att det inte är gränder a la Skopelos osv. vi snackar om men efter att ha varit två somrar i Lassi på Kefalonia längtar jag efter något mer genuint än några restauranger kantade längs en genomfartsväg där hastigheten påminner om den på en motorväg...

Är stranden lika fin längs hela vägen och botten likaså?

Någon som rest med Airtours och har erfarenhet från deras hotell här?

/Camilla, som säkerligen återkommer med flera frågor så småningom
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-25, 19:57
Rica Rica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 29
Standard Sv: Frågor ang golden beach m.m.

halloj,
vi åkte med airtours till thassos förra året och bodde på emerald suites i skala panagia. hotellet i sig var helt ok men backen upp till hotellet är katastrof byn i sig är inte så stor men det finns en del mysiga matställen men inte så många butiker. Men vi tog bussen in till limenas istället flera gånger och strosade runt där, det är en väldigt mysig stad så det kan vi varmt rekomendera Troligtvis åker vi tillbaka dit nästa sommar.
Stranden är dock helt suverän vid skala panagia, relativt långgrunt och fin mjuk sandbotten men stranden blir mindre o mindre ju längre bort mot andra änden man kommer och där kändes för trångt tyckte vi.
Vi fastnade verkligen för thassos, inte så överturistad och en väldigt lugn skön stämning Att åka med airtours funkar också alldeles utmärkt.
Hoppas detta hjälpte dig något..
Ha det gott
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-26, 09:05
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Frågor ang golden beach m.m.

Egentligen är det väl hela stranden (3 km!) som heter Golden Beach men av någon anledning är det också ett innoficiellt(?) namn på Skala Panagia (i norra änden). Dock är det mer eller mindre bebyggt hela vägen utmed stranden hela vägen ner till Skala Potamia (i södra änden). Som Rica skriver är Limenas mer genuint och det finns en helt OK sandstrand även där, i östra änden av stan/byn. Kolla på Panoramiobilderna i Google Earth så får du nog en hyfsad uppfattning om hur det ser ut.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-26, 09:15
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 68
Standard Fler frågor

Tack Rica för ditt svar. Angående Emerald har många beskrivit den grymma backen. Älskar hotell Denise i Skopelos med sin fantastiska utsikt som också den kräver sin beskärda del av motion, dock kommer det att vara några i sällskapet som skulle ha svårigheter med detta så det får bli ett annat boende.

Jag undrar nu om någon har bott på Ioannis, Dimitris eller Kastro och i så fall vill dela med sig av sina erfarenheter av dessa?

Få butiker passar utmärkt men det får gärna finnas mysiga matställen som sagt eftersom det är en del av själva grejen med att åka iväg, att just kunna njuta av både god mat och härlig miljö som en blomstrande innergård eller havsutsikt. Är smått allergisk mot restauranger med storbildstv... Du skriver att det inte är överturistat, det glädjer mig eftersom det är just så vi vill ha det.

Är fortfarande nyfiken på åsikter rörande Skala Potamias vs Skala Panagias. Skillnad på strand, botten, restaurangutbud, mysfaktor, osv. Undrar också angående den genomfartstrafik som nämns i beskrivningar på en del hotell i Skala Potamias. Hur upplevs den? Obefintlig eller mycket störande?

Visst är smaken som baken, delad, men jag försöker få en så bra bild som möjligt innan slutgiltigt val. Det lutar åt Golden Beach men även Samos och Parga finns med bland alternativen.

Måste också hålla med dig Rica att det funkar utmärkt att resa med Airtours, har rest med dem till både Kefalonia x 2 samt Karpathos och de är helt suveräna både med service hemma och på plats, bra hotell samt framförallt mycket prisvärda.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT