Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-08, 12:18
cariolina cariolina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sollefteå
Inlägg: 17
Standard En liten by väl värd att besöka på Korfu!

Nu efter att jag varit hemma i Norrland i drygt en månad sitter jag och tänker tillbaka på sommaren som varit. Från mitten av juli till början av oktober levde och frodades jag nere i Grekland, närmare bestämt Korfu, där jag jobbade, träffade massor med underbara människor och njöt!

Under min tid där nere besökte jag ett flertal små, enligt min mening, riktigt grekiska byar som är väl värda ett besök bland annat:
Agios Stefanos, också kallat, San Stefanos på den nordvästra sidan av ön.
Det var i denna by jag jobbade och spenderade störst del av min tid. Byn besöks mest av engelsmän, men även några tyskar. Under mina fyra månader där så mötte jag inte en enda svensk, förutom de nio andra som var där nere med mig. Självklart så uppskattar man nog byn olika beroende på vad för sorts människor man vill träffa på sin semester, garanterat inget för svenska barnfamiljer som vill träffa svenskar på sin utlandsresa. Det är en relativt lugn by som mest besöks av äldre par och engelska barnfamiljer, under högsäsongen kan det däremot bli rätt livat med hjälp av engelska ungdomar som kommer dit för att leva livet.

Stranden är underbar! Den är ungefär 2 kilometer lång med både plats för hyrbara solstolar och medhavda handdukar o.s.v. På strandens vänstra kant, som ligger efter den gamla delen av byn, finns det en hel del plats eftersom den mest används av bybor och besökande greker. Mittendelen som ligger nedan för två beachbarer och ett hotell är mest besökt av turister - där finns det också möjlighet att prova på vattensporter, så som para-flying, ringar, trampbåtar m.m. På den högra sidan av stranden, om man fortsätter bort en bit finns även en liten nudiststrand för den som lockas av det.

Människorna i byn är varma och vänliga, de gör allt för att få turisterna att trivas.
Det finns ett flertal bra och också billiga hotell men även riktigt fräscha rum för uthyrning.

Mina favoritrestauranger i San Stefanos är:
Hotell Nafsika, ligger i den äldre delen av byn - ca 5 minuters gång från "turistdelen". Maten är väl värd att testa, Theodoras matlagning slår det mesta och hennes Sofrito är underbar. Servitörerna är riktigt charmiga och får de flesta på bra humör, Speros - chefen - är utomordenligt bra på engelska efter flera år i New York vilket kan underlätta, och har man tur så står det kanske en svensk tjej i baren. Hotellet har fått pris för sin mat och det är många som besöker byn endast för en kväll för att prova på maten på just Hotell Nafsika. (Kanske är det också min favorit för att jag jobbat där och ätit maten minst 5 dagar i veckan i 4 månader? Mm.. smaskens.)

The Little Prince, ligger i den nya delen av byn och har maträtter för alla smaker. Såväl som grekiskt, internationellt och engelskt. Bacon chicken är en favorit på lilla prinsen, även Stamnan är väldigt god!
Här dansas det hejvilt varje kväll och det är riktigt duktiga, väldigt unga pojkar som står för underhållningen.

The Olive Press, även denna restaurang ligger i den gamla delen av byn och är både liten och väldigt mysig. Den ägs av en engelsk kvinna, Simone och hennes grekiska man George. Båda är utomordenligt trevliga och vänliga och pratar både engelska och grekiska. Detta är en charcoal grill bar som därför har mindre valmöjlighet, men lammet här bör testas, liksom kycklingen.

Elpitha Bistro, ligger uppe på en bergsluttning men promenaden är ingenting om man tänker på maten som serveras då man väl är framme. Modern, grekisk mat influerad av resten av medelhavet. Personalen är vänligt själar som tänker på det bästa för alla, rakt igenom. Det är en väldigt populär restaurang så det kan löna sig att boka bord om man inte vill bli besviken.

Byn har två renodlade barer, Condor Club och Athens Bar, båda ligger i den nya delen av byn. På Condor spelar man mest ny musik, de har även karaokekvällar och underhållning av olika slag. Hit är det mestadels ungdomar som kommer under högsäsongen, men även en del äldre som vill dansa riktigt mycket.
Inne på Athens Bar är det full rulle, det är en liten bar som känns grekisk rakt igenom. Musiken är mycket varierad och bör passa alla smaker. Personalen är helt galna och får de flesta att skratta. En varning är att om man inte gillar shots bör man inte gå till denna bar eftersom det bjuds hejvilt hela tiden.

Jag älskar denna by av hela mitt hjärta och min största dröm - som jag gör allt för att uppfylla - är att åka tillbaka och jobba nästa år igen. Söker ni ett lugnt och mysigt ställe att besöka under er semester på Korfu åk hit! Ja, det är mitt tips i alla fall..

//Carro
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT