Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Symi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-10, 23:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Båtanløp Panormitis Symi

I september skal vi endelig tilbake til Symi - besøkte øya på vår første øyloff i 1993

Jeg "oppdaget" nylig at enkelte båter kun anløper Panormitis
- vil tro det ikke finnes andre muligheter enn taxi derfra til Yialos, hvor mange km er det?
Øya er jo ikke så stor, så ruinert kan man vel ikke bli

Kan noen forresten anbefale et hyggelig sted å bo på Symi ?

Kari
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-10, 23:34
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Båtanløp Panormitis Symi

Kan noen forresten anbefale et hyggelig sted å bo på Symi ?

Kari[/QUOTE]
Stå bara vid färjan o se villrådig ut så ordnar det sig.Kommer inte ihåg vad min tant hette,men mycket grekisk var hon iaf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-10, 23:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båtanløp Panormitis Symi

Båtarna som bara går till Panormitis behöver du inte ens fundera över. Jag har aldrig hört talas om båtar som bara går dit - så jag antar att det är båtar som bara går på helgerna, typ ut lördag morgon och hem söndag kväll? Helgen är ju kyrkhelg och kyrkan i Panormitis har stor religiös betydelse. Nån annan anledning till att båten bara skulle gå dit kan jag inte tänka mig.

Men: passerar du bara Rhodos så finns det alltid fler båtar än dem du hittar i tidtabellerna. Varje morgon vid 9 går minst tre jättestora utflyktsbåtar från Rhodos till Symi, och tillbaka på eftermiddagen. Det är bara att köpa biljett och förklara att du inte ska ha nån returresa.

Sen finns den vanliga reguljära trafiken också, men hur den ser ut i dag vet jag inte. Tidigare gick en båt till Symi nästan varje eftermiddag, jag gissar att det är likadant i dag.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-11, 00:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Båtanløp Panormitis Symi

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Båtarna som bara går till Panormitis behöver du inte ens fundera över. Jag har aldrig hört talas om båtar som bara går dit - så jag antar att det är båtar som bara går på helgerna, typ ut lördag morgon och hem söndag kväll? Helgen är ju kyrkhelg och kyrkan i Panormitis har stor religiös betydelse. Nån annan anledning till att båten bara skulle gå dit kan jag inte tänka mig.

Men: passerar du bara Rhodos så finns det alltid fler båtar än dem du hittar i tidtabellerna. Varje morgon vid 9 går minst tre jättestora utflyktsbåtar från Rhodos till Symi, och tillbaka på eftermiddagen. Det är bara att köpa biljett och förklara att du inte ska ha nån returresa.

Sen finns den vanliga reguljära trafiken också, men hur den ser ut i dag vet jag inte. Tidigare gick en båt till Symi nästan varje eftermiddag, jag gissar att det är likadant i dag.
Faktisk så er det en Catamaran som går hver dag (med stopp på alle mellomliggende øyer) Patmos - Rhodos - Patmos .
Mandag - lørdag anløper den Yialos på Symi, mens den søndag kun har stopp i Panormitis, selvsagt for å gi folk på øyene nord for Symi anledning til å besøke kirken.
Men det er den eneste båten ( iflg GTP, da ) til Symi etter vi ankommer Rhodos midt på dagen søndag. Det ordner seg sikkert

- men vet du hvor langt det er fra Panormitis til Yialoos, Ink?
Om dette er den eneste båten til Symi, så tar vi den nok, om det bruker å finnes taxier i Panormitis.

Kari
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-11, 07:08
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Båtanløp Panormitis Symi

Åtminstone i fjor var det så att man inte fick åks med utflyktsbåten om man skulle stanna på Symi.Men katamaranen går ju nästan samtidigt så det fixar sig ändå. Cia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-11, 13:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båtanløp Panormitis Symi

Jag har bara åkt båt mellan Yialos och Panormitis, förr var vägen så dålig att jag tvivlar på att det var möjligt att ta bil dit. Nu är den förmodligen bättre. Vågar inte säga hur långt det är, dock.

Men: skickar dig en länk med tidtabell för Symis reguljära trafik. Enligt den går deras egen färja går kl 16 söndagar ända fram till 30 september. Förmodligen stämmer det. Så vitt jag minns har det ALLTID funnits en söndagsfärja över om man landar på Rodos mitt på dagen. Både svenska och danska researrangörer har avgångar till Rodos/Symi på söndagar, det är förmodligen en av anledningarna till att färjan går...

Korrigerar mig: det är inte färjan kl 16, utan katamaranen 18.30! Tittade i fel riktning

Senast redigerad av inkfish den 2005-06-11 klockan 13:58.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-12, 12:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Båtanløp Panormitis Symi

TUSEN takk, Inkfish og Cia

- for god informasjon og lenker i Inboxen

Kari
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT