Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > BoCinas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-25, 11:00
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Kala Xristogenna

God Jul!
Ja julen börjar ju egentligen inte här förrän idag. Ett visst lugn började dock märkas redan igår kväll. Kanske lite som hos oss på kvällen den 23:e.

För oss så var inte julen särskilt påtaglig. Dagen började som vanligt med en hundpromenad. Ganska mulet på förmiddagen men vindstilla och ca 17-18 gr.



Passerade ett apelsinträd och vår goda upfostran hindrade oss från att "palla". Vi har dock köpt nyskördade apelsiner på marknaden i Rethymno. Smakar de ljuvligt, eller? Jag tror inte att jag någonsin ätit så goda och söta apelsiner hemma i Sverige.



Vi hade med oss en liten färdigkokt julskinka från Sverige och den griljerades nu och det blev en skinkmacka med en Amstel på terassen till lunch. Ingen riktig julstämning men då ingen av oss är särskilt traditionsbunden, så kände vi ingen saknad av stress med julklappar, julmat, städning, snö och allt annat som hör julen till för väldigt många (alltför många kanske?).



På eftermiddagen skingrades molnen och det bler riktigt soligt och varmt. Vi tog med modern på en promenad ner till byn (en dryg kilometer) där vi tog en kaffe på ett av de öppna caféerna. Det finns ett par stycken som är öppna även nu, off season.



Sen promenad hem igen, nu lite uppförsbacke så det gick lite tungt på slutet för modern, men efter en liten siesta var hon "fit for fight" igen.

Vi visste sedan förra året att den 24:e här nere är lite som den 23:e i Sverige. Ett visst lugn börjar infinna sig och man vill hem lite tidigare än vanligt. Vi gick därför ner till Sifis för kvällsmat redan vid 18-tiden.

Under eftermiddagen hade jag noterat att barnen i byn gick omkring med tomteluvor, trianglar och utsmyckde små lådor. De stannade till vid caféerna och där det satt folk och spelade på trianglarna (tja, spela och spela.... det blir ju lite begränsat på en triangel) och sjöng. Man förväntas stoppa en peng i lådan och sen drog de vidare till nästa ställe.
En grupp med barn dök upp på tavernan just innan vi skulle gå. De fick såklart en peng av oss.



Sifi själv kom och bad om ursäkt för att han skulle ha stängt imorgon (läs idag), men han erbjöd sig skicka med lite kött så vi inte skulle bli utan mat! Vi avböjde och sade att vi visste det sedan förra året. Vi har både lutfisk och ansjovis med oss, så det går ingen nöd på oss

Kvällen avslutades med lite kaffe och en god bok innnan vi törnade in.

God fortsättning på er alla vare sig ni är i Sverige, Grekland eller någon annan stans

BoCina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-25, 11:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kala Xristogenna

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
...men han erbjöd sig skicka med lite kött så vi inte skulle bli utan mat!
Så omtänksamt och rart!
Men det är ju klart att man vill ha sin svenska julskinka, om det nu går. (Även om jag inte bor i Sverige längre, så köper jag min julskinka på ICA i Helsingborg varje år och med brunkål och/eller rödbetssallad, så är det nästan som 'hemma i Sverige'.) Skulle gärna sitta nere på södra Kreta och äta en skinksmörgås nu!

LJUSET på era bilder är SÅ vackert! Tänk vad det betyder med solljuset, här har vi ganska grått idag.

Har ni doppat tårna i vattnet än? Är det badbart? 18 grader eller...?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-25, 12:31
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Kala Xristogenna

Barnen i Grekland sjunger Kalanda på julaftonsmorgon och även på nyårsafton, mina egna barn var uppe i ottan när de skulle gå runt och sjunga. Nu är de för stora för det
men igår sjöng de för farmor och svägerska efter deras önskan, och se där lite extrapengar till rean i januari.

Glömmer aldrig när min dotter som då var 4 år första gången, satt och övade hela kvällen innan för att kunna sången utantill.

Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-25, 13:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Kala Xristogenna

Kul att få höra om lite annat julfirande än det vi är vana vid här i Sverige. Själv har jag lite svårt att tänka mig att vara utan lite julmat (ägg, sill, ansjovis, jansson o skinka) men julvädret som ni har där nere skulle jag gott kunna tänka mig att stå ut med. Och lite julmat kan man ju ta med sig, just som ni gjort. Påminner mig lite om när våra barn var små och vi brukade bila till Spanien på semester. När det inträffade över midsommar var det till att packa med sig lite matjessill och potatis för att det skulle kännas bra. God fortsättning på julen!

Mats
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-25, 15:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kala Xristogenna

Otroligt härligt att se era bilder!

Jag förstår att ni har en jättefin jul
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-12-25, 16:59
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Kala Xristogenna

Härligt med er rapportering från Kreta! I somras hade vi ett par timmars lunchpaus i Agia Galini, men Plakias har vi endast sett från vägen som följer kusten. Ska nog undersökas närmare, när vi besöker Kreta nästa gång, förhoppningsvis till hösten. Agia Galini kändes lite väl turistiskt. Hur är det med Plakias?

Vi har pensionerade brittiska vänner som bor året om nära Kolimbari i nordväst. Är det stor skillnad på temperaturen vintertid på södra sidan jämfört med den norra?

Ivi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-12-28, 10:27
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Kala Xristogenna

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Så omtänksamt och rart!
Har ni doppat tårna i vattnet än? Är det badbart? 18 grader eller...?
Hej,
vi har inte doppat tårna men vi har kollat vattentemperaturen och den är, precis som förra året, 18 gr. Återstår att se om det blir något dopp, elelr om vi bara pratar om det

Det har varit några fina dagar nu med växlande sol och ca 18-20 gr på dagen. Senaste nätterna har varit ca 16-17 gr.

BoCina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-12-28, 12:34
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Kala Xristogenna

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Hej,
Det har varit några fina dagar nu med växlande sol och ca 18-20 gr på dagen. Senaste nätterna har varit ca 16-17 gr.

BoCina



/Eva - som längtar efter värme!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT