Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-06-29, 20:18
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sparkande barn

Men visst sjutton måste väl föräldrar kunna säga till sina barn att sitta stillVi har rest med barn ,,hänsyn måste man väl lära barn...Eller
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-06-29, 21:04
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Det där lät inte trevligt , hur kan man styra över ett barn som kanske har ont i öronen eller är trött, har myror i kroppen av att sitta still länge...En del verkar tro att barn skriker för skojs skull, eller för att de är ouppfostrade... Kanske tycker man att deras föräldrar är urdåliga som inte får tyst på dom ... Jag tror alla föräldrar blir stressade om deras barn skriker , i synnerhet om de har ont eller är övertrötta, att då få blickar / suckar av passagerare runt omkring gör ju inte saken mindre stressig...

Nu menar jag inte att man som förälder ska slå sig ned i stolen , och stänga av föräldraransvaret och låta barnen röja som de vill utan att bry sig det minsta !
Nja, så enkelt är det inte... Om barn har myror i kroppen gör det ingenting, men om de börjar sparka mig i ryggen blir jag irriterad. Som jag blir om någon vuxen "knökar" till det också! Jag blir heller inte glad om jag får ett skrikande barn rakt i örat... eller som kastar saker på mig. Därför väljer jag att köpa till Novair Easy när jag åker. Och... ? Jag struntar fullkomligt i vad du tycker, det är mitt val. Det finns faktiskt föräldrar som är väldigt lugna när det gäller deras skrikande barn och då är jag inte alls irriterad... De fixar det på något vis... :-)
Det viktigaste är i alla fall att jag definitivt inte utesluter barn på planet, det är inte det det handlar om, utan att jag väljer att sitta där jag inte behöver bli sparkad i ryggen. Det är väl ändå min ensak var jag vill sitta.

/Eva
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-06-29, 21:06
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Sparkande barn

Såklart att man ska lära sina barn att visa hänsyn. Men säg det barn som sitter helt still under 4,5 timmars flygning. Kanske det finns såna exemplar Toleransen är väldigt olika hos föräldrar alla tänker inte som vi. Men egentligen hur farligt är det om barn är uppspelta över en resa? Pratar vi om jävliga barn eller barn som är glada och spralliga? Har aldrig varit med om föräldrar som inte sagt till sina barn om man påpekat för uppspelta lekar. Då jag rest med min egen dotter har jag haft "hemliga väskan" med för henne okänt innehåll och på så sätt fått hela turen att gå som på räls(fast i luften ) En ny bok, lite gotta, någon ny liten leksak och något spännande pyssel. Nässpray, våtservetter och någon god dryck. Sen är man framme. Jag försvarar inte dåligt beteende av föräldrar men ser objektivt på saken.
Myssa
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-06-30, 07:23
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Sparkande barn

Noen år av ens liv har man det beste hjemme, på egen hytte eller på biltur til en stuga man leier osv og hvor man kan gi sine barn den tid og rom de trenger (underveis og på stedet), og det uten å være til sjenanse for mange andre. Been there, done that!

Følte jeg det som et stort offer? Nei, absolutt ikke og vi hadde flotte og fredfulle ferier på den måten.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-06-30, 13:02
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg
Mycket bra skrivet!
Bara för att man inte tycker om att barn (eller någon) sitter och sparkar en i ryggen betyder INTE att man på något sätt inte skulle tycka om barn och att man skulle vilja ha en "barnfri värld" - herregud!!!
Man får självklart ha ett visst överseende kring dessa små liv, det förstår väl alla normalt funtade.
Men däremot så har jag inte värst mycket till övers kring dessa föräldrar som struntar hejdlöst i hur deras barn uppför sig! Hemma som borta! STOR skillnad där!!!
Sura och fulla kärringar och gubbar är heller inte kul, men inte betyder det att man vill plocka bort dem från jordens yta! Vilket i sig skulle vara omöjligt, för de finns ju ta mig tusan ÖVERALLT!!!
Bra inlägg.
Håller med om allt su skriver.

Det är inte kul att ha ett sparkande barn i ryggen.
Fisförnäma kärringar som tror att dom kan och vet allt är inte heller kul.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-06-30, 13:16
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sparkande barn

Men en fråga till er som inte gillar "fulla gubbar" , hur ofta är det någon som är berusad på ett plan nuförtiden?? Jag flyger ju ganska ofta och har inte varit med om en berusad människa ombord sen 1989 Praxis är väl att den berusade vänder hem med planet igen...det hände iaf denne man.

Jag brukar tvärtom förvånas över att folk inte beställer något från drinkvagnen när jag själv alltid firar in semestern med champagne oavsett tid på dygnet

// Malin
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-06-30, 13:39
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Sparkande barn

Den här tråden är så typisk svensk som den bara kan bli!
Enligt svensken skall barn vänta till sist, sitta fint/stilla, helst inte synas eller höras alls!
Jag har varit ute och flygit mycket med mina trillingar+en och mina barnbarn och det finns inga som uppför sig så illa mot barn som vuxna svenskar....de skall fram först,knuffar och tränger sig före, tar ingen som helst hänsyn till barn i dess närhet.
Ta lärdom av sydlänningar i stället så blir inte barnen några störande moment!

Vi satt fast en gång i en transferbuss på flyplatsen i Öst-Berlin...i 40 min....hettan var olidlig i bussen och knappt någon luft.Jag och barnen stod och höll oss i en stång...vi stod som packade sillar. Barnen gnällde ingenting. Någon knackade mig lätt på axeln...en man i 70-årsåldern....han erbjöd mig och mina barn sin och hustruns sittplatser.Något en svensk aldrig skulle gjort....de var cyprioter.

Det var så skönt att flyga med de fd öststatsbolagen för då spelade det ingen roll hur mycket de svenska vuxna försökte vara först in i planet....för de kom inte längre än till flygplanstrappan där var det stopp....då fick de vackert kliva åt sidan för att släppa fram oss barnfamiljer så att vi kunde gå på först och sätta oss i lugn och ro innan de vuxna brakade in!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-06-30, 14:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Sparkande barn

Alla människor måste inte tycka om barn. Jag tror heller inte att det är någon här som "kräver" att barn ska vara tysta och sitta stilla. Däremot kan man kräva att de inte ska sparka folk i ryggen!

/kimmen
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-06-30, 17:39
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sparkande barn

Det jag kommer med nu handlar inte om PÅ flyget .men förstår absolut inte föräldrar som låter sina barn stå och "slicka" bagagebandet,,,våra väskor väger 20 kg,,,,,En upplysning till barnföräldrar,,Ge Era barn nån annan upplevelse än ett bagageband på en flygplats,,
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-06-30, 18:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag flyger ju ganska ofta och har inte varit med om en berusad människa ombord sen 1989
Flyger också ofta och kan inte ens minnas när jag senast såg en onykter person under flygningen. Trodde att sådant försvann med Sällskapsresan.

Citat:
Jag brukar tvärtom förvånas över att folk inte beställer något från drinkvagnen när jag själv alltid firar in semestern med champagne oavsett tid på dygnet
Även här håller jag med dig. Drack champagne både till Grekland och från Grekland senast.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-06-30, 18:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Sparkande barn

Det här med bagagebandet är och förblir en gåta. En outgrundlig sådan. Oaktat det oftast finnes gula markeringar som talar om att det är lämpligt att invänta bagaget på ett par meters avstånd från bandet, just för att alla ska se när den egna väskan kommer, så väljer ofta charterfamiljer att gå fram just intill bandet. Far, mor samt trenne barn ställer sig att invänta sina väskor. Detta medför ju att alla övriga icke ser ett smack. Väskor snurrar runt utan att någon hämtar dem...

Av vilken anledning ska hela familjen stå just intill bandet när det torde räcka med en person??

Chartergåtan!!

Arne
Svara med citat
  #52  
Gammal 2012-06-30, 18:42
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det här med bagagebandet är och förblir en gåta. En outgrundlig sådan. Oaktat det oftast finnes gula markeringar som talar om att det är lämpligt att invänta bagaget på ett par meters avstånd från bandet, just för att alla ska se när den egna väskan kommer, så väljer ofta charterfamiljer att gå fram just intill bandet. Far, mor samt trenne barn ställer sig att invänta sina väskor. Detta medför ju att alla övriga icke ser ett smack. Väskor snurrar runt utan att någon hämtar dem...

Av vilken anledning ska hela familjen stå just intill bandet när det torde räcka med en person??

Chartergåtan!!

Arne
Precis detta har vi pratat om....
Svara med citat
  #53  
Gammal 2012-06-30, 19:18
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Sparkande barn

[QUOTE]
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Flyger också ofta och kan inte ens minnas när jag senast såg en onykter person under flygningen. Trodde att sådant försvann med Sällskapsresan.
Kan de bero på de hutlösa priserna ?

/Tom som väntar tills vi kommer till Greece !
Svara med citat
  #54  
Gammal 2012-06-30, 21:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det här med bagagebandet är och förblir en gåta. En outgrundlig sådan. Oaktat det oftast finnes gula markeringar som talar om att det är lämpligt att invänta bagaget på ett par meters avstånd från bandet, just för att alla ska se när den egna väskan kommer, så väljer ofta charterfamiljer att gå fram just intill bandet. Far, mor samt trenne barn ställer sig att invänta sina väskor. Detta medför ju att alla övriga icke ser ett smack. Väskor snurrar runt utan att någon hämtar dem...

Av vilken anledning ska hela familjen stå just intill bandet när det torde räcka med en person??

Chartergåtan!!

Arne
Kan meddela att detta ingalunda är specifikt för "charterfamiljer". Fenomenet återfinnes lika ofta i reguljärflyg med resenärer utan barn.

Och är du lite uppmärksam så finner du samma energiska personer i kassaköerna hemmavid på Konsum och Ica, och andra köer.

Det lustiga är ju dessutom att alla dessa stressade resenärer som ska vara först av planet och först vid bagagebandet sedermera återfinnes på samma transferbuss och ingalunda kommer fram en enda minut snabbare än alla andra till hotellet. Men det gäller att vara först ............

Masse
Svara med citat
  #55  
Gammal 2012-06-30, 22:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Den här tråden är så typisk svensk som den bara kan bli!
Enligt svensken skall barn vänta till sist, sitta fint/stilla, helst inte synas eller höras alls!
Jag har varit ute och flygit mycket med mina trillingar+en och mina barnbarn och det finns inga som uppför sig så illa mot barn som vuxna svenskar....de skall fram först,knuffar och tränger sig före, tar ingen som helst hänsyn till barn i dess närhet.
Ta lärdom av sydlänningar i stället så blir inte barnen några störande moment!
Precis så är de. När vi skulle åka hem från Gran Canaria när äldsta barnbarnet var 8 månader försökte en fisfärnäm kärring tränga sig förbi i säkerhetskontrollen. Personalen var då riktigt på hugget och meddelade henne att bambinos alltid går först. Då skrek kärringen att vi hade en vatten flaska med oss. Ja det får de ha men du får lämna ditt i tunnan. Hela kön skrattade år henne.

Eva
Svara med citat
  #56  
Gammal 2012-07-01, 18:21
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det här med bagagebandet är och förblir en gåta. En outgrundlig sådan. Oaktat det oftast finnes gula markeringar som talar om att det är lämpligt att invänta bagaget på ett par meters avstånd från bandet, just för att alla ska se när den egna väskan kommer, så väljer ofta charterfamiljer att gå fram just intill bandet. Far, mor samt trenne barn ställer sig att invänta sina väskor. Detta medför ju att alla övriga icke ser ett smack. Väskor snurrar runt utan att någon hämtar dem...

Av vilken anledning ska hela familjen stå just intill bandet när det torde räcka med en person??

Chartergåtan!!

Arne
Ja Du Arne, Det har vi också funderat på. Att barn ska stå alldeles vid bandet. Konstigt att det inte händer fler olyckor, att barn får väskorna i ansiktet när folk lyfter ut dom från bandet. Förstår inte att inte barnen står bredvid nån annan vuxen och väntar. Och att inte föräldrarna tänker på detta.

Majken
Svara med citat
  #57  
Gammal 2012-07-01, 20:43
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Sparkande barn

Ja du Arne det förekommer även på reguljärflyg med affärsresenärer. Även detta fenomen att ställa sig i en incheckningskö fastän det ej är dags. Vart mäkta förvånad över detta när vi helt nyligen åkte ner till Malaga via Frankfurt. Sen detta med barnen. Själva har vi haft tur vad det gäller vår egen lillegutt. När han var liten var han helt gudomlig, planet hann inte ens lyfta förrän han sov. Sen fick vi väcka honom för matintag och sen var det zzzzz igen. Nu för tiden (Han är 17) sätter han i hörlurarna och huvan över ansiktet, inte så kul men lugnt!Har många gånger haft både sparkande och skrikande barn alldeles bakom, inte kul. Lider själv, men lider även med både barn o föräldrar. Det som kan vara lite irriterande är när föräldrar inte kan säga åt barbn att sluta sparka på sätet framför, när glaset närmar sig mun försvinner innehållet ner över bröstet då gäller det att ha is i magen!

/Kerstin
Svara med citat
  #58  
Gammal 2012-07-01, 21:23
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Enligt svensken skall barn vänta till sist, sitta fint/stilla, helst inte synas eller höras alls!


Nej, "svensken" är inte sån! De finns, visst och du har stött på många, fy vad dåligt av dem! Men vi är väl många mer, vi som tycker att barn ska få först, att de måste få röra sig mycket och vi som blir glada både av att se dem och höra deras glada röster.


Gärna mycket mer av vänlighet, hänsyn(sparka inte där någon sitter tex) och omtanke om varandra i allmänhet! Så vill vi också lära våra barn att vara! Surkärringar behöver kanske få i extrados för vem vet varför de blivit som de är?
Svara med citat
  #59  
Gammal 2012-07-02, 22:16
tyrola tyrola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 30
Standard Sv: Sparkande barn

"Barnet" bakom mig på senaste resan var nog mer än 20 år och måste ha haft ADHD, Tourette el likn så ibland hjälper det inte med "barnfritt" för att utesluta allt besvärligt och störande som ständiga rörelser i ryggstödet m m. För övrigt finns det alla möjliga störande människor när man måste samsas på liten yta men det måste man nog tyvärr stå ut med - om man inte kan köpa ett privatflyg förstås
Svara med citat
  #60  
Gammal 2012-07-02, 22:20
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sparkande barn

Citat:
Ursprungligen postat av tyrola Visa inlägg
För övrigt finns det alla möjliga störande människor när man måste samsas på liten yta men det måste man nog tyvärr stå ut med - om man inte kan köpa ett privatflyg förstås
Ja, så länge det inte erbjuds platser där bakomvarande sitter fastkedjad i tvångströja
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT