Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-03, 19:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Är du flygrädd?

I dagens DN läste jag ett reportage (som är låst för icke-prenumeranter) om flygrädsla. Det var en intervju med psykologen Cecilia Gustafsson och piloten Björn Lundström, som nyss kommit ut med en bok med det passande namnet: Flygrädd?

Jag var med om en hemsk flygning mellan Aten och Stockholm för många år sedan, och jag tänkte aldrig mer flyga efter det, men av olika anledningar lyckades komma över min flygrädsla. Emellertid är jag allt sedan dess aldrig bekväm med att flyga.

Vissa tycker att Skiathos flygplats är jobbig att landa på. Det tycker inte jag. Däremot är jag nervös inför landningar på Samos, men bara om det blåser, och om det blåser åt fel håll. På Santorini har jag landat kanske tjugo gånger, och där glor jag alltid ner i golvet inför landningarna. Vi har varit med om en hemsk landning på Santorini när vi flög inrikes från Aten. Det blåste något förskräckligt och piloten varande för en gungig landning, och det blev det. Med råge.

Är du flygrädd?



Bilden är från inflygningen till flygplatsen i Kalamata på Peloponnesos.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-03, 20:44
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Är du flygrädd?

Jag har alltid tyckt att det känns som att åka buss,så nej jag är inte rädd.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-04, 16:49
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Är du flygrädd?

Ja Samos kan ju vara häftigt att landa på. Men flygrädd nej.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-05, 07:34
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Är du flygrädd?

Jag är inte flygrädd men har respekt för de tillfällen då särskilt oberäknelig blåst kan ställa till det vid landningar. Just Santorini ger också mig en del kalla kårar då en landning där 2016 var hemsk med kastvindar som orsak. I och för sig gillar jag landningar mycket mer än starter men det är bara en magkänsla och att jag har "lite kunskaper" om flygplan. Det är kort och gott så att jag tycker mig känna vilka fantastiska konstruktioner ett flygplan verkligen är och vilka enormt skickliga personer som sitter längst fram och "styr".


Turbulens är inte heller trevligt, särskilt som mer och mer flyg tycks få ta mer ostligt lagda rutter till Grekland. Vissa förhållanden med bergskedjor och väderförhållanden skapar tydligen mer eller mindre konstanta risker för turbulens. Är man påläst och t.ex utnyttjar möjligheten att kommunicera med flygbolaget i förväg så vinner man mycket inför resan.


/Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-05, 14:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Är du flygrädd?

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Ja Samos kan ju vara häftigt att landa på.
Michael Gildberg, pilot på SAS, skriver så här om flygplatsen på Samos:

"Här spelar vädret en stor roll. Det råder speciella vindförhållanden som kan skapa så mycket turbulens att vi ibland kan tvingas att landa någon annanstans. Det är inte heller någon lång inflygning och på grund av bergen måste man göra en 90-graders sväng för att komma in rätt på landningsbanan."

Citatet kommer från en artikel i SvD. Där står även lite om flygplatsen på Skiathos.

Som väl är sker det sällan flygolyckor i Grekland. Men det har hänt, bland annat på just Samos. Den 3/8 1989 kraschade ett inrikesplan från Thessaloniki på Samos. Alla ombord (34 st) omkom.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-05, 17:53
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Är du flygrädd?

Ifjol våras var det oväder när vi landade på Samos.
Det regnade och blåste nåt alldeles hemskt,men ner
kom vi och det var en perfekt landning.
Hann bara in i hallen så vart det strömavbrott.
Efter nån halvtimme så sken solen.

Pia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-06, 10:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är du flygrädd?

Som någon kanske läst i tidigare "flygräddtrådar" så tillhör jag denna skara. Bara av att läsa Jannes inlägg reagerade jag fysiskt med högre hjärtfrekvens och kruttorr mun😰
Endå utsätter jag mig för detta trauma gång på gång, år efter år vid våra 2 greklandsresor/år!! Och nu ska vi snart återbesöka Skiathos med den omtalade landningsbanan. Hur tänkte jag där?!🙈
Ja vad gör man inte för att få komma till älskade Grekland.
Och med hjälp av en hutt eller två så funkar det lugnande på mig trots expertutlåtanden om att alcohol förstärker flygångesten.
Starten och första timmen är värst..sen går det bättre. Och vissa gånger lider jag knappt och det är ju väldigt märkligt!!
"Jag kan flyga-fast jag är rädd" 💪✈
/ Kajja
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-06, 11:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Är du flygrädd?

Om det möjligen kan vara en åsikt värd att ta vara på så är en god väg till hjälp att försöka identifiera vad exakt det är man är flygrädd för. En del människor är rädda för i stort sett allt som försiggår i ett flygplan medan andra hanterar det mesta okej.


Flygbolagen har alltid lite resurser att hjälpa, bara man hör av sig till dem i förväg. Det ligger i deras eget intresse att resenärerna mår bra, de som kan hjälpa dig jobbar dagligen med detta.




/Hasse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-06, 13:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Är du flygrädd?

Jag har varit med om en fruktansvärd flygresa, som jag har skrivit om tidigare.

Läs om denna mycket otäcka resa här.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-04-06, 15:08
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Är du flygrädd?

Jag gillar att flyga
Härlig känsla i magen vid start. Varit med om åskväder samt att planet föll i några sekunder men, kan ju bli överkörd när jag går hem.
Lyckades bli fotograferad på övergångsstället vid Abbey Road i påskas utan att bli påkörd, men det var svårt. Mycket turister o många bilar som kör på fel sida
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-04-06, 17:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är du flygrädd?

[QUOTE=Hasse;406459]Om det möjligen kan vara en åsikt värd att ta vara på så är en god väg till hjälp att försöka identifiera vad exakt det är man är flygrädd för.

Jag är rädd för att planet ska störta..bara det!!!!
I botten handlar det nog om kontrollbehov och att inte kunna påverka..att vara inlåst.
Jag har suttit i cockpit och pratat med kapten och styrman (som var danskar) vid ett tillfälle. Jättetrevligt..men det hjälpte inte mot åkomman. Numera hanterar jag det rätt bra men nån längre flygresa än 3 1/2 timme till Grekland kommer aldrig på frågan
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-04-14, 11:32
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är du flygrädd?

Vill bara tipsa om en gratisapp som heter Flygradar24. Där ser man alla plan som är i luften och klickar man på ett flyg så får du dess destination, bolag, modell, hastighet och beräknad landnig mm. Faktiskt jättekul och lite terapatisk för mig
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-04-14, 11:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är du flygrädd?

Förlåt..Flightradar24 ska det va!!
/Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-04-18, 16:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Är du flygrädd?

Jag använder flightradar24.com väldigt mycket såsom flygintresserad av stora mått som jag är. Mycket trevlig sida på alla tänkbara sätt, särskilt då jag kan se att det kan tänkas bli "stora plan" som kommer över där jag bor med c:a 10-15 minuter kvar till Arlanda.


Vill passa på att länka till en alldeles underbar filmsnutt jag snappade upp idag på Youtube. Så här går det till under en liten stund inne i ett STORT flygplan. Titta och NJUT !


https://www.youtube.com/watch?v=ENe89j89tBA




/ Hasse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-04-18, 22:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Är du flygrädd?

Fin film Hasse! Lugn och fin inflygning o landning.

Jag har själv inte lidit av akut flygrädsla, men i unga år (och det var ganska länge sedan ) tog jag hellre tåget eller bilen vid inrikes resor. Utrikes fick det bli flyg men då med lätt obehag, dock inte rädsla.

Men någon gång när jag var medelålders fick jag möjligheten att göra en rundtur i USA. Det blev 10 flighter på 14 dagar. Efter det försvann det lilla obehag som jag tidigare känt. Redan vid den långa flighten på utresan som gick över ett isbergsfyllt Grönland som glittrade i solen så satt jag och bara njöt av resan. Och efter 10 flighter så fanns alls ingen oro. Har sedan dess upplevt en del smådramatiska flighter men det har inte påverkat negativt. Jag njuter numera av varje flygresa. Så mitt tips för dig som känner obehag är ...... om det är möjligt (inte alltid helt enkelt eller billigt), försök att göra ett antal flighter tätt inpå varann. Med lite tur bli du då avtrubbad och orkar inte längre vara rädd.

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-04-18, 23:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är du flygrädd?

Masse, ibland gäller inte "övning ger färdighet"..Det blir inte lättare fast man utsätter sig för obehaget..för vissa!
Jag jobbade en tid i Danmark och var tvungen att pendla med flyg och obehaget stegrades vid varje flygning. Det var verkligen hopp o skutt-resor så jag borde vara härdad.
En flygfobi kräver nog terapi men jag gör som Dr Phil brukar säga..Selfmedicete.
Hittills har det funkat
/ Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-04-19, 00:39
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Är du flygrädd?

Jag har intalat mig att det är en njutning att flyga och att alla som varit och är inblandade kan sitt jobb. Det bevisar all statistik. Det är enligt den mer riskfyllt att befinnna sig i sin bostad, dessa våra trygga vrår.
Det har genom alla år varit bra landningar på grekiska flygplatser, även Samos som hör till de besvärligaste. Jag njuter faktiskt av flygresan, egentligen en helt fascinerande företeelse. Bara att sitta och käka på över 10 000 meters höjd. Och gå på toa.... I en hastighet som är över 800 km/tim efter ett system av luftmotorvägar som bevakas - minutiöst.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-04-19, 10:05
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är du flygrädd?

Hej Anders!
Förstår att icke flygrädda vill hjälpa till med att referera till statistik etc. Jag går ju inte omkring och är rädd för ev. faror i hemmet eller när jag sitter i en bil. Det är som sagt en fobi det handlar om. Vissa är rädda för helt ofarliga små möss o spindlar. Jag känner en med ormfobi som inte kunde ta i en handväska med reptilmönster.
Jag funderar på att upprepa ett mantra varje dag: Jag ääälskar att flyga! Får se om det här nån inverkan.
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-04-20, 00:10
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Är du flygrädd?

Hej Kajja!
Jag utgår från hur jag tänker och vet mer än väl att det inte går att överföras till någon annan. Vi är ju helt enkelt olika och det ska vi vara tacksamma över.
Har vid några tillfällen suttit intill gräsligt flygrädda och de har efter landning tackat för det allmänmänskliga stöd jag gav dem under flygresan. Och jag lovar; det innehöll ingen statistik. Det funkar naturligtvis inte!
Jag uppskattar att du påpekar att icke flygrädds ambition om att hjälpa flygrädd kan vara och bli - stollig! 😀 /Anders
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-04-20, 12:32
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Är du flygrädd?

Med det stora intresse jag har för flygplan och en hel del annat runt omkring detta så vill jag förmedla min åsikt som så här.


Jag är "hellre" lite lätt flygrädd eller snarare respektfull eftersom jag t.ex blir kallsvettig när det vankas turbulens, än att jag inte känner någonting alls i negativ riktning.


Min tanke om flygrädsla liknande andra rädslor, fobier och annat, är att man tänker "vad kan komma att hända, om.......". Forskning och annat kanske visar fler stadier i oron osv. ?




/Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT