Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-05-22, 20:05
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Hyra skoter?

Hej alla kunniga!

Hur fungerar det med att hyra skoter på Karpathos? Pris? Speciella regler?
Hur långt räcker en tank ungefär, från Pigadia? Hur är det med tankstationer? Betalar man med kort eller kontanter, eller är det rent av bemannat?
Vad händer om man får strul efter vägen?

Är lite rädd för att åka skoter men hellre det än moped....

/Vi som bara har 2 (TVÅ!) dagar kvar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-05-23, 09:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hyra skoter?

Hej!
Yup, bemannade stationer alla. En på väg söderut, strax utanför Pigadia. Sen två på väg upp mot Aperi, och en ny station strax utanför Arkassa....
Ta med bil-och eller mc-kort. Har man endast kort för bil, så får man bara hyra 50 cc, men dom pinnar på rätt bra, ca 80 knyck, och så fort känns, iallafall för mej, lite onödigt fort....Om man ska fara runt mycket, så är det ju bra att ha nån plastflaska med bensin med sej i utrymmet under sadeln...Sen finns det 50 cc med större hjul, som ger bättre vägkänsla...Jag hyr alltid från grabbarna bredvid Pelagos, AutoMotoCenter, dom e goa å lite mindre, men det finns en massa uthyrarare att välja på,så gå runt och kolla priser.
Mvh
Mikke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-05-23, 18:06
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hyra skoter?

Även om du är lite rädd för att åka skoter så hoppas jag att du vågar prova. Det är en i mitt tycke härlig känsla att åka runt och uppleva naturen och dess dofter och temperaturväxlingar. Karpathos är i mitt tycke speciellt vacker ö att skoteråka på.

Vi har varit på ön tre gånger och samtliga gånger hyrt skoter. Bensinstationerna ligger som Mikke skriver i utkanten av Pigadia, och numera (efter vårt senaste besök tror jag) även en vid Arkassa. Men trots att det bara var vid Pigadia vi kunde tanka så var det aldrig någon oro för soppatorsk. Vi bodde ju i Pigadia och det var bara att kolla efter dagens tur om det behövdes påfyllning. Jag tycker att man kommer långt på en full tank.

Vi har bott på ganska många öar i Grekland och på de flesta av dem har vi hyrt skoter. Men jag har aldrig betalt någon tankning med kort. Det är möjligt att det kanske kunde gå någonstans, men jag tvivlar på det. Det är cash som gäller.

Vi har lyckligtvis under alla våra skoterturer aldrig fått något haveri som krävt assistans. Men alla uthyrare som vi har anlitat har lämnat till oss någon handling, oftast kopia av hyreskontraktet, där det finns ett telefonnummer som man kan ringa om man behöver hjälp.

Till sist! Var inte rädd! Prova! Man hör ibland om turister som råkat ut för tråkiga olyckor och skador, men vi är ju ganska många som också far runt utan att det händer något. De flesta trafikanter på Karpathos och andra öar är i mitt tycke mycket hänsynsfulla och tycks vara rädda om sina turister. (De undantag jag upplevt är Kreta och av någon konstig anledning lilla Leros där folk kör ganska vilt och vägar och gränder är ganska smala). Om då du/ni också är försiktiga så blir det säkert bra. Karpathos natur är värd en skotertur!!!!

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-05-23, 19:26
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Hyra skoter?

Tack för svaren, känns lite tryggare nu

Vi får se hur vi gör, vore skoj att prova!

/Vi som börjat packa lite nu
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-05-23, 21:46
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Hyra skoter?

....hej!
Apropeau vad Masse skriver om telefonnummer att ringa om det tjorvar till sej:
Jag minns första gången jag hyrde en 125 cc off roadhoj, och for glatt upp i bergen....allt gick väl och det sköna Karpathos bredde ut sej nedanför min hjul och futter. Rätt vare va så var jag i Piles, och stannade där och fikade eller nåt trevligt en stund, och sen när jag skulle starta hojen så gick det inte alls....Attans! Nåväl, slutligen efter x antal startförsök, så ringde jag Thanasis på MotoCarpathos, och han sporde lugnt i telefon, ifall jag fällt upp stödet INNAN jag startade?? Nej, det hade jag inte,sa jag....Men gör de då, sa han....å då starta den....gulp...men va bra att han sa det....
Min 50 cc scooter på Karpathos startar inte om jag inte klämmer åt bromshandaget, men det har jag lärt mej nu...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-05-23, 22:17
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hyra skoter?




Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-06-08, 08:33
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Hyra skoter?

När vi skulle tanka på stationen utanför Arkasa i somras så hade bensinen tagit slut i macken - så det var att åka vidare till Pigadia. Som tur var hade vi tillräckligt kvar i tanken. Så det kan vara bra att ha med en reservflaska som någon sa (fast hur månne en flaska med bensin beter sig i hettan i grekland?)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-06-08, 20:54
esons avatar
eson eson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 58
Standard Sv: Hyra skoter?

Nu i lördags (3/6) var det inget problem med tillgången på soppa vid macken utanför Arkasa.
Dessutom såg jag på Marine Traffic att det låg en tankbåt i hamnen i Pigadia nu i veckan så oro för drivmedel kan nog avskrivas.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-06-08, 21:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hyra skoter?

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg
(fast hur månne en flaska med bensin beter sig i hettan i grekland?)
Det har jag undrat över många gånger...tänker INTE experimentera...men har alltid med mig en liten flaska olja .
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-06-08, 22:05
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Hyra skoter?

Vi hyrde scooter på Autoland nu i maj när vi var ner. Nya fina fordon hade dom och bra pris, men nåt vi blev förvånade över var att dom reserverade 200 € för självrisken! Pengarna var alltså låsta på kontot och det tog mer än en vecka innan vi "fick tillbaka " dom. Det har vi inte varit med om tidigare nånstans. Kan vara nåt att tänka på om man reser runt lite och hyr fordon på olika ställen, då har man kanske helt plötsligt åtskilliga tusenlappar låsta.

Maria
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT