Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-10, 23:48
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Ios-i vilken del ska vi bo?

Jag har hittat ett boende alternativ på Ios som verkar vara jättefint Ios Palace och det ligger vid Mylopotas stranden eller ovanför. Vi hade tänkt att bo i Chora, men fastnade verkligen för detta hotell...Någon som bott där förresten?

Någon som har erfarenhet av att bo i Mylopotas?

Det finns en busshållplats precis utanför hotellet, är det smidigt att ta sig till Chora och vice versa med buss, vad kostar det ungefär?

Hur är det som utgångsläge för moppeturer runt ön eller andra byar osv?

Eller tycker du att det är bättre att bo i Chora?

Hoppas jag får lite svar

/Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-11, 07:24
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Ios Palace är ett riktigt lyxhotell och finns ofta med på listor över Greklands finaste hotell. Därmed är det såklart jättefint, men passar sällan en ö-luffares budget.

Jag är typen som föredrar att bo i stan och ta bussen till badet, men visst kan man bo vid Mylopotas. Det finns några restauranger och några barer - nedanför Ios Palace ligger en liten supermarket och en grym thairestaurang och bortom den ligger Purple Pig, som är en camping med pool där det stundtals kan gå livat till. Åt andra hållet ligger den mexikanska restaurangen Harmony med sina berömda hängmattor som jag aldrig kan sluta tjata om. En av mina paradisplatser på jorden.

Bussen till the village går utanför Ios Palace, ja, men bor man högt upp i anläggningen kan man gå, också. Det går trappor genom hela hotellet som mynnar ut på vägen ungefär halvägs till the village, och med den värsta uppförsbacken avklarad. Tar man bussen kostar det väl ungefär en euro, och det finns ju en och annan taxibil som man kan ta när man ska hem. Det finns bara en väg som går ner till Mylopotas från Chora. Fortsätter man den vägen fram, förbi Mylopotas, hamnar man så småningom på Manganari, men det är en lång, ojämn och dammig väg.

Ska man bo i the village finns det många boenden av välja på. Vill man ha schysst utsikt och pool rekommenderar jag Skala, men eftersom det ligger nästan allra högst upp på berget så måste man nästan ha moppe om man ska orka upp dit efter en dag på stranden. I andra hörnet av stan ligger ett ställe som heter Maria's rooms - det ligger i samma gränd som det berömda Francesco's, och om man får ett rum högst upp där har man utsikt över hela stan och hela hamnen och kan sitta och se båtarna komma och gå. Fint!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-11, 08:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Min erfarenhet Alexandra är att riktiga lyxhotell kan vara stela och lite trista. Enligt min personliga uppfattning är hotell i mellanklass bäst och oftast mycket mysigare än de riktiga lyxhotellen. Det hotell du nämner har jag dock ingen erfarenhet av utan det är bara en generell uppfattning. Ios i övrigt verkar vara en fin ö och det jag sett från hamnen var lockande.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-11, 11:40
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

[INDENT][quote=Ella]Ios Palace är ett riktigt lyxhotell och finns ofta med på listor över Greklands finaste hotell. Därmed är det såklart jättefint, men passar sällan en ö-luffares budget.

Vi ö-luffar inte för att resa billigare, utan för att vi gillar friheten som det ger, och Grekland naturligtvis

Hotellet är faktiskt billigare än de ställena vi bodde på Koufonissi(60) och Santorini(75) som kostade under högsäsong, så därför känns det som att vi kommer att kunna bo lite bättre till samma priser som sist

Hur som helst någon som har erfarenhet eller så av att ta bil/moppe från mylopotas till village på kvällen? Är det smidigt eller mest krångligt?

Ska titta på Maria´s room, tackar för tipset! Ni får gärna rekomendera fler alternativ uppe i byn med centralt läge...


/Alexandra

[/INDENT]
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-11, 12:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Hur som helst någon som har erfarenhet eller så av att ta bil/moppe från mylopotas till village på kvällen? Är det smidigt eller mest krångligt?
Nej ingen sån erfarenhet, men det är inte längre än lite styvt en kilometer, så även om det är uppförsbacke till chora är det knappast nödvändigt utan tvärtom en alldeles lagom promenad före och efter kvällens lustar

En dryg km är det från stranden alltså, hotellet ligger nog lite ovanför (Ella skriver ju att man är halvvägs framme när man är vid hotellets övre del, och så väldigt många hundra meter långt kan väl hotellbyggnaden inte vara ).

Senast redigerad av Elisabet den 2006-04-11 klockan 12:32.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-11, 12:51
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Nej ingen sån erfarenhet, men det är inte längre än lite styvt en kilometer, så även om det är uppförsbacke till chora är det knappast nödvändigt utan tvärtom en alldeles lagom promenad före och efter kvällens lustar

En dryg km är det från stranden alltså, hotellet ligger nog lite ovanför (Ella skriver ju att man är halvvägs framme när man är vid hotellets övre del, och så väldigt många hundra meter långt kan väl hotellbyggnaden inte vara ).
Man må betänka, dock, att vägen från Mylopotas till stan har visst släktskap med en serpentinväg och att gångvägen därmed blir ganska mycket längre än fågelvägen. Kunde man flyga skulle det vara en baggis att ta sig från stranden till byn, men människor utan dödslängtan tar bussen upp - om man inte, då, befinner sig högst upp på hotellet. Om inte annat så på grund av den vilda mopedtrafiken.

Att promenera ner är inga problem rent konditionsmässigt, särskilt om man bor på hotellet och får nyttja deras trappor istället för att vara utelämnad till åsnestigen som går bredvid. Den är mycket brantare men också mycket kortare än bilvägen och har man inte klättringsutrustning med sig fungerar den bara när man ska nedåt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-11, 13:03
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Då kanske det är bäst att ta bussen upp, inte så kul att bli svettig när man ska in till stan hahah

Däremot kan det säkert vara skönt med en promenad tillbaka till hotellet...

Gud svårt att bestämma sig, skulle ni ha bott utanför byn eller i? Jag har alltid velat bo i, men fastnade för detta hotell...

/Alexandra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-11, 13:04
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Vi ö-luffar inte för att resa billigare, utan för att vi gillar friheten som det ger, och Grekland naturligtvis

Hotellet är faktiskt billigare än de ställena vi bodde på Koufonissi(60) och Santorini(75) som kostade under högsäsong, så därför känns det som att vi kommer att kunna bo lite bättre till samma priser som sist
Jamen, dåså. Själv lägger jag ogärna mer än 30 euro om jag inte absolut måste, och på Ios kan man hitta fina rum för 20 euro i början på juni, och då lägger jag hellre pengarna på något annat. Men alla prioriterar olika!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-11, 13:45
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Vi brukar bo billigt för det mesta, men lite bättre emellanåt för att "lyxa" till det lite

Fast å andra sidan kanske man borde bo billigt på Ios när det går då Mykonos verkar vara lite dyrare liksom Folegandros...

Bo för 20 Euro det är ju perfekt!

/Alexandra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-11, 14:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Ella
vägen från Mylopotas till stan har visst släktskap med en serpentinväg och att gångvägen därmed blir ganska mycket längre än fågelvägen.
Det är jättelänge sen jag var där, men jag minns det faktiskt som en 20 minuters promenad - vilket borde betyda lite drygt 1 km i backe. Fågelvägen kan det väl inte vara mer än hälften? Eller minns jag så fel?

Med detta inte sagt att bussen inte är perfekt om man inte orkar eller känner för att gå Men hyra fordon för den sträckan? Nej, det skulle inte jag ha gjort i alla fall.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-11, 15:30
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Nej, inte hyr man moppe för att åka till stranden! Och det är klart att det går att gå, och det är säkert inte så långt och jobbigt som jag minns det - det skulle inte förvåna mig om jag de få gånger jag valde att promenera upp gjorde det när solen stod i zenit och med en rejäl betongkeps från kvällen före. Du har säkert rätt i din avståndsbedömning, Elisabet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-26, 08:53
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Att gå från stranden till Village, är ingen fara om man genar där vid Ios Palace. När man går från byn och ner till Ios Palace eller stranden, är det inte långt att gå. Med tanke på att man ligger och latar sig hela dagen på stranden, kan det ju vara skönt att gå lite. Min dotter började luffa med mig när hon var 6 år, inga som helst problem för henne att gå den sträckan. Ska man hem från stranden finns ju givetvis bussen. Ibland är den full, beroende på tid. Men de lyckas alltid klämma in alla. Räkna inte med sittplats! Sen går det omkring ngn liten "barnarbetare" på bussen och lyckas ta betalt av alla, hur trångt det än är! (Fast en gång missa han min kompis betalning!) Sen sitter chauffören där fram och skrker MOVE BACK! MOVE BACK! Fast det inte alls går...........
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-26, 11:45
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Men vad bra!
Då kanske man åker bussen upp till byn och går hem då, fast å andra sidan så ska vi ju ändå hyra någon form av fordon...

/Alexandra som inte riktigt vet om det kanske är bättre att bo i byn
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-26, 12:21
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Fordon? Nja? om ni ska er ngn annanstans än bara byn och Milopotas (stranden). Ska ni till Maganari stranden på andra sidan, går det buss eller båt dit. Men prova ett par dagar innan ni hyr något för ni kanske kommer på att ni inte behöver det. Gillar ni party liv är det bäst att bo i byn, sen bara gå eller ta bussen till stranden. Buss går ofta.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-04-26, 13:13
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Fast vill man åka runt lite - leta efter Odysseus icke-existerande grav och bada vid Theodoti - så är det jättebra med en moppe. Två dagar räcker gott för att täcka in hela ön, dock. Till Valma, som lugnt är öns sötaste och lugnaste strand, ska man _inte_ åka moppe. Tro mig, jag har provat. Mycket bättre att gå stigen från hamnen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-26, 16:29
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Vi hade tänkt att åka runt så klart, vi hade ju inte åkt moppe bara mellan byn och stranden. Så det räcker med moppe i 2 dagar, det är ju bra att veta. Kan man ta sig till alla stränder med buss osv? Det vi tycker är skönt är att inte behöva ha någon tid att passa, utan att man kan åka till någon strand när man vill och hem när man vill. På Amorgos fick vi vänta i 2 timmar drygt på bussen när vi ville åka hem...

Hur många dagar tror ni man behöverlägga på Ios, vi hade tänkt 5-6 eller räcker det med 4-5? Vi vill prova lite olika stränder, kolla in stan, ev sevärdigheter om det finns några. Annars bara ha det slappt med bad, middag, kanske nån drink ibland, balkongmys...

/Alexandra
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-26, 18:25
mr.speeds avatar
mr.speed mr.speed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 16
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Odysseus grav kan vara rätt bökig att hitta.Finns inte på Ios Homeros är däremot lättare att hitta. Lite "bucklig" väg dit bara. Till Valmas strand går man genom att passera Vangelis moped uthyrning på huvudgatan. Upp över berget o så ner. Förutom bussen mellan hamnen o Mylopotas (går även till Koumbara emellanåt) går det inte mycket bussar till olika stränder, utan det är bäst att ta moppe eller bil. Till Manganari kan man åka båt med Kapten Petros (Manganari express) eller snurra buss över bergen.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-04-26, 19:49
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Då är ju det ett måste att hyra fordon med andra ord
Bil eller moppe är ju frågan???

Brukar det förresten vara väldigt mycket partyö i juni??? Och i så fall störs man av allt liv om man bor i byn?

/Alexandra
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-04-27, 09:30
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Homeros, visst - men jag var på rätt spår i alla fall...Dessutom är det väl inte han som ligger där i alla fall, fast det sägs så.

Till Valmas tycker jag att det är klart bäst att gå från hamnen, gå bakom pyttekyrkan vid campingen och sedan följa strandlinjen. Där finns också en massa härliga klippor för den med längtan efter lugn och utrustad med badskor och cyklop. Vägen över bergen är dammigare, varmare och tråkigare - för att inte tala om backigare.

Jag skulle kunna vara på Ios jämt, så det är svårt att säga hur lång tid man behöver. Man hinner ju se allt som ska ses på en dag eller två, men att mysa på balkongen kan man ju göra i veckor. Bestäm inget nu, gör det som känns då.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-04-27, 10:36
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Ios-i vilken del ska vi bo?

Hur lång tid tar det at gå från hamnen till Valmas? Måste nog prova den stranden i år. Är det en liten - men väl värt ett besöks -strand?! Har bara varit på Milopotas, Maganari och på Kolitizano. Vet du ifall det finns ngn typ av taverna eller mini market på Valmas, eller ngt på vägen dit?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT