Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-15, 16:41
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Big Blue eller Eleni?

Vi har fått svar från Big Blue som har rum. Jag är beredd att tacka ja på stört (men ska be om att få bo i nyare delen i så fall), men väntar fortfarande svar från Eleni.

Någon som kan jämföra och rekommendera? Eleni är kanske dyrare eller?

Jag har pratat med Grekland idag! Med Blue Star ferries och "Elenirooms" som bad mig mejla hennes dotter Maria (vilket jag redan gjort). Bara att vänta på svar då.

Nu börjar jag tycka att båtluffning är riktigt kul! Det känns som om jag nästan är på väg, att vi faktiskt ska resa, att det inte är så fruktansvärt långt bort längre. Mindre än 100 dagar...!

Jag skulle till och med vilja ha en smajlie som viftar med en grekisk flagga. När kommer den?

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-03-15, 16:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Jag har bott på båda men är egentligen ingen bra rådgivare för jag älskar att bo hos Eleni

För mig är läget där oslagbart, vid inseglingen i Katapola.

The Big blue har också fantastiskt läge fast på ett annat sätt - det ligger ju väldigt högt.

Eleni är nästan säkert dyrare än Big blue.

Du får säkert svar snart så kan du jämföra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-03-15, 23:27
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Jag har också bott hos båda och jag trivdes allra bäst hos Eleni.
Finare läge vid vattnet, och Elenis familj var så trevliga.
Big Blues ägare var också trevliga men det kändes inte alls så personligt och mysigt som det var att bo hos Eleni.

//Stina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-03-16, 08:42
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Det handlar säkert om personkemi, till en del. Vi har bott 2 gånger på Big blue, senast med barn och barnbarn, det var betydligt billigare än Eleni då.Vi fick all den hjälp vi behövde, gratis skjuts och hyrbil(vi var många) till färjan i Egiali, flera mysiga samtal om ön och annat. Det är ett ganska enkelt boende, men rent och frächt, och utsikten är bedövande.Har inte bott hos Eleni, det var för dyrt för oss, så jag kan inte jämföra. Lycka till. Ingegerd
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-03-16, 11:44
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

För oss löste det sig enkelt. Eleni hade inga rum lediga sista veckan i juni, enligt e-mail. Vi kunde ställa oss på kö ifall det blev ändringar, men eftersom jag inte fick någon prisuppgift men antar att Eleni är dyrare skippade vi det.

Två rum (ett för oss vuxna, ett för fjortonåringarna) är nu bokade och vi blir upplockade när båten anländer. Jag har inte ens lämnat några kreditkortsnummer! Phanis ville bara att vi skulle meddela om det blir några ändringar.

Det blir nog bra, det här. Vi förbokar i Aten och på Amorgos. Resten fixar vi under resan, antingen via internetcaféer eller när man anländer.

Alla rum är nu new rooms på Big Blue förresten!

Aina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-03-16, 12:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

En liten nyfiken fråga. Jag är sedan ett bra tag sugen på en tur till Amorgos, och har för avsikt att också åka dit. Vet dock inte om det blir i år eller nästa år. Men det har gjort att jag kollar lite på vad som skrivs om ön. Bl a detta.

Min undring är då följande. Jag har bra koll på hur det ser ut hos Eleni rooms, men har inte lyckats hitta någon sajt med Big Blue, såvida det inte är den som kallar sig Grand Bleu, men den verkar inte riktigt stämma på den beskrivning som jag fått av Big Blue. Någon som kan tipsa om ev hemsida med lite bilder mm?

Mats
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-03-16, 13:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Någon som kan tipsa om ev hemsida med lite bilder mm?
Big Blue har ingen hemsida. Du hittar några bilder i deras annons här på Kalimera.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-03-16, 15:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Jag skulle till och med vilja ha en smajlie som viftar med en grekisk flagga. När kommer den?
En sån här menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Alla rum är nu new rooms på Big Blue förresten!
Va, hur vet du det? I somras var det inte så...

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-03-16, 15:30
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
En sån här menar du?



Va, hur vet du det? I somras var det inte så...

/Netwolf
Möjligt att jag är godtrogen, men Phanis skrev att alla rum har renoverats när jag per mejl efterfrågade nyrenoverade rum.
/Aina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-03-16, 17:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

De kan ha renoverat klart det sista över vintern. När jag bodde där för två år sedan sa han att de renoverade successivt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-03-16, 17:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Ni kommer att få en hygglig utsikt

Här är några bilder nerifrån och uppifrån.







Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-03-16, 19:29
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Tack inkfish för bilderna! Jag tror vi kommer att bli nöjda. Vi har aldrig haft så fin utsikt där vi har bott tidigare.
Aina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-03-16, 22:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Ni blir säkert nöjda, det är svårt att undvika det på Amo
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-03-17, 00:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Tack för svar och bilder.

Det här blir ju värre o värre. Vete sjutton om jag vågar åka till Amorgos. Risk att man blir kvar väldigt länge. Redan innan har ju många bilder från ön övertygat mig om att man vill vara kvar ett bra tag. Men nu kan jag ju konstatera att man behöver vara där så länge att man hinner bo och avnjuta härlig utsikt både hos Eleni och Big Blue. Högrisk för att bli akterseglad där!

Mats
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-03-17, 07:16
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Ny diagnos. Stanna-kvar-neuros? Åka-vidare-fobi?
Vi börjar ju dessutom på Amorgos...!

Pratade med en kompis igår som öluffat just i Kykladerna för många år sedan. Ungefär samma tid som vi (slutet av juni-början av juli). Hon förbokade ingenting, tyckte det var härligt att välja boende på plats. Valde det billigaste och det bästa ungefär.

Känns ganska bra att ha bokat Big Blue i alla fall och en natt i Aten känns definitivt bra att ha bokat. Det här är första gången vi öluffar och jag är nöjd bara med att ha fått med min lite skeptiska familj på öluff. Det roligaste av allt är att min man numer är mer engagerad än jag. (Även om det inte syns här.)

Aina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-03-17, 08:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Högrisk för att bli akterseglad där!
Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Ny diagnos. Stanna-kvar-neuros? Åka-vidare-fobi? Vi börjar ju dessutom på Amorgos...!
Jag åker nästan aldrig till någon annan ö efter Amorgos, det går liksom inte. Så planera inte för mycket, ni kanske stannar där.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-03-17, 22:49
frudiddis avatar
frudiddi frudiddi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Norge,Østlandet
Inlägg: 39
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Vi ankommer Amorgos ca 21.mai,så da trenger man kanskje ikke boke rom på forhånd?
Har lest mye om valg av hotell/rom på Amorgos her på Kalimera,men ikke blitt så mye klokere. Hva koster ca et rom på denne tiden? Pga litt plager med kroppen(revmatiske) er vi avhengig av en god seng.Ikke for myk ikke for hard...kanskje vanskelig i Hellas? Varierer dette fra rom til rom på disse hotellene,kan man evt komme med et slikt ønske?
For meg er det ikke så viktig at det er helt stille eller nær havet,for dette må man vel si hele denne byen er eller? AC er jo også flott å ha
Kommer det representanter fra f.eks Big Blue og Eleni på kaien for å "kapre" oss,eller må man ta seg dit selv- evt bestille på forhånd?

Er det mange som leier private rom?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-03-17, 22:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Så tidigt på säsongen behöver du inte förboka. Det kommer att stå en hel rad uthyrare på kajen när ni kommer, förmodligen även Fanis från The Big blue och Eleni/Maria från Elenis.

Sängar är svårt för många i Grekland. För hårda, säger väldigt många - själv mår jag dock bättre i hård säng. För mjuka är de väldigt sällan.

Jag tror att du har svårt att ha särskilda önskemål på den punkten, om ett pensionat har olika hårdhet på sängarna är det nog mest en slump.

AC tror jag inte att du behöver sista veckan i maj.

Så tidigt på säsongen skulle jag gissa att ni hittar dubbelrum för 2 personer för 25-30 euro.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-03-18, 09:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

För mjuk säng har jag aldrig upplevt i Grekland. Problemet brukar vara det omvända. Grekerna använder vanligtvis inga bäddmadrasser så du ligger direkt på resårkärnan vilket bidrar till att det för mig som är ganska lätt och liten känns väldigt obekvämt. Om ni åker i lågssäsong går det bra att enkelt ordna boende på plats då har du också möjlighet att undersöka sängkomforten lite bättre. Amorgos är en fantastisk ö så ni får säkert en härlig resa.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-03-18, 10:31
frudiddis avatar
frudiddi frudiddi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Norge,Østlandet
Inlägg: 39
Standard Sv: Big Blue eller Eleni?

Takk,det høres jo betryggende ut.En altfor myk seng er av det verste.Da er det bedre at den er hard.

Vi gleder oss utrolig mye nå.Men er også veldig spent,siden det er første gang på loffetur. Det nærmeste vi kommer er interrailtur for snart 30 år siden!!...og det er nok den ferien vi husker best
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT