Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-05-09, 11:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Amorgos i april

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
nej, ingen flygplats (gubevars )
Närmaste inrikesflygplats är Naxos och sedan får du åka båt därifrån.
Nærmeste innenriksflyplass er vel Astypalea, vi reiste derfra i fjor.
Blue Star bruker ca 1,5 time til Egiali.

Fra Naxos tar det ca 2,5 time med Blue Star til Egiali, og 3t 15 min til Katapola.

Ved å starte med innenriksfly til Astypalea får man enkelt besøkt 2 deilige øyer

Naxos kan man jo ta på vei tilbake, om man vil dit

Kari
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-05-09, 18:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Amorgos i april

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Nærmeste innenriksflyplass er vel Astypalea, vi reiste derfra i fjor.
Den är dessutom subventionerad när nan reser från Aten, så det är rätt bra pris, 54 €.

/Netwolf
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-05-09, 20:45
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Amorgos i april

Vilken underbar resa ni har haft!! Jag blir lite nyfiken, altanen ni hade, var den verkligen bara ER egen? Den är ju fantstisk, vilken utsikt! Jag har själv aldrig varit i Grekland under våren men blir onekligen väldigt sugen!!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-05-09, 21:00
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos i april

Janne, såg att ni försökte gå från Katapola bort till fyren vid hamninloppet
Jag kan hålla med om att den inte är lätt att hitta, jag gick ut dit förra året och någon välmärkt stig är det definitivt inte tal om. Snarare ett förvirrande myller av getstigar. Nu vet jag vägen ut men det krävdes ett par försök och provande av alternativa vägar. För den intresserade så har jag GPS-waypoints och bilder med en beskrivning av vägen, hade tänkt skriva om den i vandringsforumet, men det har liksom inte blivit av.
Kanske ska ta tag i det nu då!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-05-10, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Amorgos i april

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag blir lite nyfiken, altanen ni hade, var den verkligen bara ER egen? Den är ju fantstisk, vilken utsikt!
Jo, det var bara vår altan.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-05-10, 15:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Amorgos i april

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
hade tänkt skriva om den i vandringsforumet, men det har liksom inte blivit av.
Snälla skriv! Det är nästan den enda plats jag inte varit på så jag vill hemskt gärna veta hur man tar sig dit. Egentligen är det bara att gå, fram kommer man ju, men det tar lite tid. Där finns - som du skriver - ett virrvarr av små getstigar och att välja rätt är ta mig tusan omöjligt.



Efter Ta Nera går ju åsnestigen åt höger, när man kommer upp på platån står där några gethus (se bild), vi valde vägen där pilen är, men misstänker att vi skulle ha valt att gå till höger om gethuset. Stämmer det?

Senast redigerad av Kalimera den 2009-05-10 klockan 17:20.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-05-11, 20:03
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Amorgos i april

Fantastiskt att se era bilder och återuppleva den resa vi gjorde i april/påsk förra året med bl a 2 veckor på Amorgos, vi hade ganska kallt/fuktigt i rummen på Eleni men med extra filtar och tjocka kläder klarade vi nattsömnen, hur var det för er? Vi bodde först långt ner men bytte till ett rum högre upp det var bättre. Vi gjorde flera vandringar och återvänder nu i år tillbaka i mitten-slutet av september ska då genomföra några av de vandringar ni tipsar om, hade turen att i lördags boka hemresa 3/10 med SAS för 840:- fr Aten. Har ni några Amorgostips för den årstiden?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-05-12, 19:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Amorgos i april

Citat:
Ursprungligen postat av perlen Visa inlägg
vi hade ganska kallt/fuktigt i rummen på Eleni men med extra filtar och tjocka kläder klarade vi nattsömnen, hur var det för er?
Jotack, det var kallt! Vi hade tre filtar och underställ på oss. Kylan var inte värst, det var fukten som ställde till det. Huset hade ju stått tomt hela vintern, vi var de första gästerna i det rummet. Vi tände ljus (fanns på rummet) och köpte ett stort paket värmeljus, ljusen var tända så länga vi var på rummet, och efter några dagar hade ljusen ätit upp fukten och vi kunde börja njuta även inomhus.

Citat:
Har ni några Amorgostips för den årstiden?
Inte något speciellt som inte går att göra andra tider på året. Amorgos är lika bra oavsett årstid. Är det något särskilt du tänker på?
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-06-08, 21:01
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos i april

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Snälla skriv!
Efter Ta Nera går ju åsnestigen åt höger, när man kommer upp på platån står där några gethus (se bild)
...
vi valde vägen där pilen är, men misstänker att vi skulle ha valt att gå till höger om gethuset. Stämmer det?
Nja, jag var ute och kikade lite där idag. Tog en bild på ungefär samma ställe som ni stod på, otroligt vilken skillnad på 1.5 månad!
Iallafall så har ni egentligen gått för långt när ni kommer upp på platån på bilden. Man ska försöka gå på sydsidan om den lilla kullen på er bild, och då ska man ta stigen till vänster lite tidigare. Den stigen finns också med på Anavasikartan.
Det finns en stor gammal muromgärdad boskapsgård bakom den kullen, som man ska runda på sydsidan. Därifrån så ska man följa en stig som går runt en ravin.
Den är ganska svår att följa bland alla irrstigar, men jag byggde lite små stenrösen längs den första biten som kan hjälpa folk på traven.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-06-10, 08:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Amorgos i april

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Den är ganska svår att följa bland alla irrstigar, men jag byggde lite små stenrösen längs den första biten som kan hjälpa folk på traven.
Tack! Hoppas de ligger kvar när vi kommer tillbaka.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-06-13, 22:26
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Amorgos i april

Gläder mig att fler än jag håller koll på båtarna. Vi brukade sitta på balkongen på Eleni (vi var där 1999 - 10 år sedan - otroligt vad åren rusar) och invänta Flying Dolphin innan vi gick ut och åt. På Poros brukade vi sitta och ta en ouzomeze vid hamnen och kolla att båten från Pireus kom som den skulle :-). Det ger en viss "trygghet" i tillvaron.
Numera i Plakias finns dock inga båtar att håll koll på.

Hälsningar
BoCina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT