Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-09, 10:18
solsols avatar
solsol solsol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 60
Standard Amorgos - forhåndsbooke bosted ?

Hei
Amorgos har lenge stått på vår ønskeliste - og nå er turen kommet til denne øya. Vi drar i månedskiftet aug/sept - planlegger å fly fra Norge om morgenen og ta ferjen fra Pireus 17.30 - som da er framme i Egiali ved ett-tiden om natta.
Så da er jo spørsmålet - bør vi booke rom på forhånd - eller kan vi regne med at det vil stå romutleiere på kaia midt på natta ?
Vi har sett litt på forskjellige bosteder i Egiali i fall vi booker på forhånd.
Har noen erfaringer med Christina Pension eller Aphrodite Pension i Egiali ? Begge ser ut til å ligge fint til med havutsikt fra balkongene. Eller kan noen anbefale andre bosteder med havutsikt ?
Hva med Mike's hotel som ligger helt nede ved havna ?
Vi kommer mest sannsynlig til å bo i Egiali pga stranden der. Vi ligger sjelden på stranda hele dagen, men det er så herlig å bo i nærheten likevel for et morgen- eller kveldsbad.

Ps. Vi har ferie i 16 dager - vet ikke om vi blir hele tiden på Amorgos - det kommer nok an på hvor godt vi liker øya. Litt fristende å prøve en av Små-kykladene også - noen anbefalinger ?

Veldig takknemlig om noen har svar på det vi lurer på
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-09, 16:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Amorgos - forhåndsbooke bosted ?

Citat:
Ursprungligen postat av solsol Visa inlägg
Amorgos har lenge stått på vår ønskeliste - og nå er turen kommet til denne øya.
Grattis.

Citat:
Så da er jo spørsmålet - bør vi booke rom på forhånd - eller kan vi regne med at det vil stå romutleiere på kaia midt på natta ?
Ni kommer när högsäsongen börjar ta slut så det är svårt att säga om det ät lätt eller svårt att hitta rum. Om det hade varit ett "vanligt" år skulle jag nog sagt att det är bäst att boka i förväg, men ingen vet hur det blir i år med tanke på finanskrisen. Det kanske finns hur många lediga rum som helst. Jag skulle hur som helst boka i förväg eftersom jag inte gillar att leta rum mitt i natten, eller följa med någon rumsuthyrare, det är inte lätt att se hur boendet är när det är mörkt.

Jag vet tyvärr inget om hotellen du nämner.

Citat:
Ps. Vi har ferie i 16 dager - vet ikke om vi blir hele tiden på Amorgos - det kommer nok an på hvor godt vi liker øya. Litt fristende å prøve en av Små-kykladene også - noen anbefalinger ?
Det beror på vad ni vill se och göra, är stränder viktigt passar Koufonissi bäst, vill ni uppleva Grekland på riktigt åker ni till Schinoussa (finns bra stränder där också) eller möjligen Donoussa. Iraklia tycker jag ha tappat lite av sin charm under senare år, tyvärr.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-09, 19:47
solsols avatar
solsol solsol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 60
Standard Sv: Amorgos - forhåndsbooke bosted ?

Takk for svar !

Ut i fra det du skriver høres det nok fornuftig ut å booke et sted å bo på forhånd, særlig for å slippe å lete etter en seng klokka ett om natta etter en lang reise !
Vi kan jo evt. forhåndsbooke for noen få dager, se hvordan vi liker øya og bostedet, og heller forlenge oppholdet underveis.
Skal også titte nærmere på Schinoussa i fall vi bestemmer oss for noen dager på en av Små-kykladene.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-09, 19:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Amorgos - forhåndsbooke bosted ?

Citat:
Ursprungligen postat av solsol Visa inlägg
Vi kan jo evt. forhåndsbooke for noen få dager, se hvordan vi liker øya og bostedet, og heller forlenge oppholdet underveis.
Det är klokt, när man kommer fram så sent efter en lång, lång resa är det bra att ha boendet ordnat. Sedan kan ni ju byta om det skulle behövas, ni kanske till och med vill byta by. Katapola är inte dumt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-11, 15:35
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos - forhåndsbooke bosted ?

Amorgos är inte jättestort och precis i August/september är det högsäsong, så jag skulle nog rekommendera att inte chansa om ni inte vill ta risken att sova på campingen några nätter
Ofta löser det sig på något sätt, även i peak säsong brukar det finns lediga rum upp i Chora, men i Katapola kan det mycket väl vara helt utsålt.
Om båten kommer fram sent på natten kan det ju vara skönt att veta var man ska ta vägen också.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT