Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-21, 15:33
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard IOS- en trevlig ö?

Jag hade enligt mina planer tänkt att åka till Mykonos, men då jag har hört att det är dåligt med rum till hyfsade priser i augusti funderar jag i stället att åka till Ios.
Någon som varit där eller vet om det är en bra och trevlig ö?
Verkar som att det är party dygnet runt, vilket är trevligt. Men om man vill ha lite lugn och ro någon gång i mellan åt finns det utrymme för det också?
Hur är stränderna och baden? Finns där något att göra typ sevärdigheter?

Tacksam för svar

En fundersam Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-23, 12:12
mr.speeds avatar
mr.speed mr.speed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 16
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Augusti är ju kanske inte bästa tiden att besöka Ios, men bättre än inte alls.
Priserna går liksom på andra öar upp rejält från slutet av juli, men om man snokar runt ordentligt går det alltid att hitta något överkomligt. Party kan man ha dygnet runt. Inga problem. Vill man leka eremit ett tag går även det alldeles utmärkt. Vandra ner till Valmas t.ex. Där kan man ta det hur lugnt o fint som helst! Ios har några av övärldens finaste stränder, en del ofta i det närmaste folktomma. Ios är en sevärdhet i sig på många sätt o vis. Skaffa karta o hyr moppe! Jag har besökt ett 30-tal öar under 20 års tid. Ios är den enda jag MÅSTE återvända till varje år

Senast redigerad av Kalimera den 2005-04-25 klockan 09:38. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-24, 21:36
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Jag hade enligt mina planer tänkt att åka till Mykonos, men då jag har hört att det är dåligt med rum till hyfsade priser i augusti funderar jag i stället att åka till Ios.
Någon som varit där eller vet om det är en bra och trevlig ö?
Verkar som att det är party dygnet runt, vilket är trevligt. Men om man vill ha lite lugn och ro någon gång i mellan åt finns det utrymme för det också?
Hur är stränderna och baden? Finns där något att göra typ sevärdigheter?

Tacksam för svar

En fundersam Alexandra
Vi har ett par gånger besökt ett kalas hotell/pension på Ios. Det ligger på andra sidan av Chora. Nära men ändå långt borta. Ett par hundra meter på en getstig och du är nere på en "egen" strand. Fantastisk utsikt mot Santorini. Mycket trevligt värdpar! Ska du åka i augusti behöver du boka tidigt!

Senast redigerad av Kalimera den 2005-04-25 klockan 09:37. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-01, 11:00
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Tack för svaren!
Verkar ju vara ungefär som Mykonos, man kanske ska hoppa de öarna och dra någon annanstans?
Blir båtluffen lyckad bär det troligen av igen nästa år men då i juni antagligen, kanske man borde besöka Ios och Mykonos då istället?

/



Alexandra
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-01, 11:52
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Åk du till Ios - det är en trevlig ö. Dessutom har det lugnat ser sig betydligt de senaste åren. Om man väljer ett boende som är lite avsides kan man ha det hur lugnt och skönt som helst, ta del av festandet när man orkar och spendera resten av tiden i en hängmatta vid den mexikanska restaurangen Harmony, men utsikt över hav och strand. Paradiset!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-02, 13:32
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

tack för svaren!
Är som sagt sugen på Ios, så det får nog bli det. När folk skriver att det är dyrt eller dyrare än andra öar osv, ser jag värsta scenariot framför mig med skyhöga priser på boenden, svindyr mat osv. ÄR det så eller är det bara att det är något dyrare än på de andra öarna?

Tacksam för svar
/ Alexandra som längtar så till Grekland
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-02, 18:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
tack för svaren!
Är som sagt sugen på Ios, så det får nog bli det. När folk skriver att det är dyrt eller dyrare än andra öar osv, ser jag värsta scenariot framför mig med skyhöga priser på boenden, svindyr mat osv. ÄR det så eller är det bara att det är något dyrare än på de andra öarna?

Tacksam för svar
/ Alexandra som längtar så till Grekland
Egentligen är det nog ingen större skillnad, det har nästan lika mycket med tur att göra då man söker boende. Ena gången hittar man ett kanonboende som är lite dyrare men man tycker verkar så bra så man tar den högre kostnaden, andra gången så hittar man ett billigt boende som ligger helt rätt men av någon anledning råkar ha lediga rum som de vill bli av med.
Då det gäller priset på att äta så skiljer det väl kanske 50 meter mellan öarna . Man får alltså gå 50 meter längre från hamnpromenaden på en dyr ö för att få samma pris på maten som nere vid hamnpromenaden på den billiga ön .

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-03, 00:05
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Hej hej!
Återigen tack för svaren Bra att veta, och det är ju faktiskt oftast trevligare att gå en bit utanför "turist stråken", men som oftast är det ändå där jag fastnar av bekvämlighet. Nu fick jag dock en anledning till att leta mig vidare

Alexandra - som inte är lika orolig längre över sin första båtluff med en antagligen relativt stram budget
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-03, 22:50
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Angående prisnivåer skulle jag säga att Ios, snarare än andra öar, är fullt av budgetalternativ. Den största turistgruppen är ju ändå ryggsäcksbärande ungdomar på stram budget, eller som i alla fall prioriterar andra "kostnadposter" än mat och boende.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-03, 23:04
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Ella
Angående prisnivåer skulle jag säga att Ios, snarare än andra öar, är fullt av budgetalternativ. Den största turistgruppen är ju ändå ryggsäcksbärande ungdomar på stram budget, eller som i alla fall prioriterar andra "kostnadposter" än mat och boende.
Inressant att höra! Precis så har jag också tänkt för mig själv. Nu har jag ju inte varit där på 20 år, så jag vet inte alls hur det är nu. Men DÅ gick det att bo oerhört billigt där, vi betalade bara runt 20 kr per natt vill jag minnas. För två alltså! Fast enkelt var det, mycket enkelt. Och det kom bara salt vatten ur duschen - om det kom nåt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-04, 09:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Inressant att höra! Precis så har jag också tänkt för mig själv. Nu har jag ju inte varit där på 20 år, så jag vet inte alls hur det är nu. Men DÅ gick det att bo oerhört billigt där, vi betalade bara runt 20 kr per natt vill jag minnas. För två alltså! Fast enkelt var det, mycket enkelt. Och det kom bara salt vatten ur duschen - om det kom nåt
När jag började resa till Ios i början av 80-talet låg priserna mellan 250- och 350 drachmer. Många av mina vänner valde det billiga alternativet, själv slog jag alltid på stort och bodde för 350 drachmer. För ett dubbelrum. Ett år stannade jag i nästan sex månader och såg mitt rum öka i pris var fjärde vecka. Det slutade med 1000 drachmer innan det började gå ner igen. Det var tider.

Ios är för övrigt enda ö tillsammans med Amorgos där jag inte hittat något boende. Det var i augusti för många år sedan, vi sov på kyrkogården vid den vackra kyrkan i hamninloppet. Inte så kul. Nästa dag hittade vi ett rum, det minsta jag sett, och det kostade då 10000 drachmer. Vilket då var en förmögenhet.

Idag är det lugnare på Ios, färre åker dit och priserna är förhållandevis låga tack vare en kraftig överetablering.

Janne "det var bättre förr" Kalimera
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-09, 08:39
Slufsan Slufsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Lennartssons
Vi har ett par gånger besökt ett kalas hotell/pension på Ios. Det ligger på andra sidan av Chora. Nära men ändå långt borta. Ett par hundra meter på en getstig och du är nere på en "egen" strand. Fantastisk utsikt mot Santorini. Mycket trevligt värdpar! Ska du åka i augusti behöver du boka tidigt!
Det lät spännande. Kommer ni ihåg vad hotellet heter månne?

"en månad kvar idag!!!!!"

/S
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-05-15, 19:09
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: IOS- en trevlig ö?

Citat:
Ursprungligen postat av Slufsan
Det lät spännande. Kommer ni ihåg vad hotellet heter månne?

"en månad kvar idag!!!!!"

/S

Ja, det heter Kolitsani View!
Ha en trevlig resa!

/Lennartssons
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT