Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-27, 23:55
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Bästa fotot!

Man tar ju mängder av foton nu när man har kameran/telefonen med sig hela tiden. Jag har ett favoritfoto som jag knäppte för 3 år sen, tror jag, från Skiathos, när jag inte hade glasögonen på mig. Jag visste inte och såg inte hur det skulle bli. När vi tittade på hur det blev så tjöt vi av skratt..och gör så varje gång vi ser det😂
Jag har sparat det och inte lagt ut det på sociala medier.
Man får ju inte får vara med i fototävlingar om man har publicerat det innan. Detta foto är heelt fantastisk och jätteroligt!! Nu kan vi ju inte tävla här på forumet men finns det nån annan sight som man kan försöka med? I Parga fotade jag byprästen när han trängde sig före i kön till gratisvinet. Någon annan som fotat nåt annorlunda?
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-28, 07:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Bästa fotot!

Jomenvisst, har man det. Många av bilderna är knappt publicerbara heller
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-28, 12:28
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Bästa fotot!

Hur många foton jag har tagit under 20 resor är inte uträknat men det är tiotusentals. Något fåtal procent är riktigt bra bilder som är minnen, dråpliga situationer och annat som i stora drag är högst personligt. Men den gången på Kreta då jag under en av alla mina mängder av "fotovandringar" fick syn på en vacker makaonfjäril SOM SATT STILL, då skakade jag nästan i kroppen av lycka. Det blev en hel serie på ett 40-tal bilder och jag minns att jag hann tänka fram att jag hade väntat i 9 hela år på en sådan chans. Dessa makaonfjärilar flyger ungefär som små fåglar, kolibris nästan, snabbt och oberäkneligt så att få se en sitta still som sagt, är en ynnest få förunnat. Att få se denna bild komma på 2:a plats i en kategori i dåvarande fototävling blev förstås en bekräftelse och lycka jag aldrig glömmer.


Jag har sedan dess haft ett par tillfällen då jag på nytt fått samma möjlighet och tagit den, världen stannar liksom till när detta händer. Några dussin ytterligare färgrika foton då de ofta sitter i situationer med trevliga bakgrunder.


/Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-28, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Bästa fotot!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Någon annan som fotat nåt annorlunda?
Massor. Hela datorn är full av sådana bilder, och det är just mängden som är problemet: jag tittar (nästan) aldrig på dem. Tacka vet jag gamla hederliga fotoalbum.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-28, 15:36
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Bästa fotot!

Vi brukar ta ca 1500 bilder på en ö-luff på 5 veckor. Sedan vi började ö-luffa 2012 har vi gjort en fotobok varje gång på mellan 50-70 sidor med ca 250-300 bilder. Vi tittar ofta i dem, speciellt om vi blir osäkra på något minne. Då tar vi fram det årets fotobok!
Sen har vi naturligtvis alla bilderna lagrade i datorn också.
/Thoper
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-29, 16:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Bästa fotot!

Citat:
Ursprungligen postat av Thoper Visa inlägg
Vi brukar ta ca 1500 bilder på en ö-luff på 5 veckor. Sedan vi började ö-luffa 2012 har vi gjort en fotobok varje gång på mellan 50-70 sidor med ca 250-300 bilder. Vi tittar ofta i dem, speciellt om vi blir osäkra på något minne. Då tar vi fram det årets fotobok!
Tack för påminnelsen! Jag har länge tänkt göra fotoböcker, men glömmer alltid bort. Gjorde en till mamma när hon fyllde 80, och den tittar hon ofta i, och jag tror att jag också skulle titta ofta, om man hade några att titta i.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-05-06, 23:04
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Bästa fotot!

Vilken bra ide’ Thoper!!! Så skulle man ju naturligtvis ha gjort... Nåja det är ju inte försent, bara att sätta igång och organisera bilder och bakåtdatera foroböckerna...

MVH zakka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-05-07, 18:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bästa fotot!

På tal om fotoidéer! Jag är inte så duktig på att rigga fina album mm. Men efter varje resa töms kameran och bilderna lagras i datorn i en bildfil som jag döper med tidpunkt och resmål. Inget jobb alls, och sen är det lätt att gå tillbaka och konstatera hur ruskigt länge sedan det var som man senast var på någon av sina favorit-återvändar-öar, eller när man första gången var där.

Samma gör jag med bilder som tages här hemma av barn och deras familjer. Våra goa barnbarn, kära vänner mm.

Men, det jag skulle komma till är följande. Jag har nästan alltid datorn påslagen hela tiden när vi är hemma. Som skärmsläckare har jag valt att datorn slumpvis ploppar upp bilder ur det digra bildarkivet. Det får till följd att varje gång vi går förbi bildskärmen så bläddrar den hela tiden fram nya bilder med underbara minnen från alla våra sköna resor i Grekland och Spanien och många glada dagar med våra nära och kära här hemma.

Ofta blir det gissningstävling mellan mig och Birgit. "Minns du den bilden? Var är det? Men minns du verkligen inte det, det är ju .....!" Det resulterar i många glada samtal om härliga minnen!

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-05-27, 12:33
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Bästa fotot!

Nu när jag äntligen kan lägga in foton måste jag bara dela denna. En kväll på Pelagos för rätt många år sedan. Dottern Erika, "Skrikis" här på Kalimera, ville skriva en epistel i Kalimeraboken, salig i åminnelse. För att få vara litet i fred, satte hon sig en bit bort. Jag tyckte hon var så söt så jag ville ta ett foto av henne. Min kamera hade en viss fördröjning ...



Karin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-05-28, 10:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Bästa fotot!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Min kamera hade en viss fördröjning
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-05-28, 22:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Bästa fotot!

Tänk på hur det var förr. Då tog man vara på ALLA bilder, även om dåliga. Det var ju dyrt med kort. Allt åkte in i album. Även tillfälliga bekantskaper som Bosse och Birgitta på Mallis, fast man aldrig träffade dom igen!

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-08-08, 21:19
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Bästa fotot!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Nu kan vi ju inte tävla här på forumet men finns det nån annan sight som man kan försöka med? I Parga fotade jag byprästen när han trängde sig före i kön till gratisvinet. Någon annan som fotat nåt annorlunda?
/ Kajja
Hej, hittade denna tävling för de som har/använder instagram.

Fast resa till Grekland och bo på lyxigt spahotell på Evoia (var ligger det) låter faktiskt inte så lockande, helt ärligt talat
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT