Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-29, 20:58
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Ag. Isodoros.

Jeg fikk verdens beste overraskelse i dag. Mannen min har bestilt en ukes ferie i Ag. Isodoros på Lesbos. Vi reiser 4.juni. Har ikke vært der tidligere og vet lite om stedet. Har fått med oss at de har den beste olivenoljen og ouzoen, men hva mere bør vi få med oss i nærområdet? Hva er den beste stranden (liker sand)? Hvor har de god greskmat? Ser det går turer til Ayvalik og Dikili i Tyrkia? Noen som kan hjelpe???

Om 6 dager er vi der Hilsen AnitaC
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-01, 21:37
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Ag. Isodoros.

Citat:
Ursprungligen postat av AnitaC Visa inlägg
Jeg fikk verdens beste overraskelse i dag. Mannen min har bestilt en ukes ferie i Ag. Isodoros på Lesbos. Vi reiser 4.juni. Har ikke vært der tidligere og vet lite om stedet. Har fått med oss at de har den beste olivenoljen og ouzoen, men hva mere bør vi få med oss i nærområdet? Hva er den beste stranden (liker sand)? Hvor har de god greskmat? Ser det går turer til Ayvalik og Dikili i Tyrkia? Noen som kan hjelpe???

Om 6 dager er vi der Hilsen AnitaC

Bare 3 dager til vi reiser, men ingen svar. Ingen som er kjent i området, eller ingen tips til ting å se/gjøre, god mat osv.

Hilsen AnitaC
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-01, 22:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Ag. Isodoros.

Hej

Vi var en vecka i Agios Isidoros 2007 och hade då kommit från en veckas boende i Petra på nordvästra sidan av Lesbos. Petra var trevligt att bo i, nära till Molyvos norr om byn, och Anaxos söder om. Stranden i Petra är hyfsad med sand men även en del stenar när man kommit i vattnet så badskor behövdes. Anaxos strand var också av sand och bättre än den i Petra men jag badade inte i Anaxos. Nu är ju dessa tre byar så långt ifrån Agios Isidoros (och Plomari) att det är dumt att jämföra. Bara om man ska åka själv över ön så har man anledning att jämföra t.ex stränderna.

Själva byn Agios Isidoros är inte mycket alls. Hotellen ligger uppe på en höjd, ovanför själva byns centrum. Och det är ett LITET centrum. En rätt bra supermarket längs vägen och en i backen på väg upp mot hotellen. Det ligger ett par hotell längs landsvägen på väg mot Plomari, en bra bit att gå till dem. Men i centrum som sagt, så finns det ett café vid stranden, ett par souveniraffärer, en taverna (Sunset) som ligger högre upp i byggnaderna med trappa upp. A. Isidoros känns därför som en liten by där man bara bor, "stora" byn Plomari är där man ska vara tycker jag.

Vägen till Plomari är smal och mycket trafikerad. Det är ett par kilometer att gå, egentligen inga problem men man måste vara på sin vakt hela tiden då de kör fort med bilar och tvåhjulingar. Vägen är trevlig att gå då man kommer till utkanten av Plomari där man får se en hel del av vardagen. Byn har ganska gammal och sliten bebyggelse på många ställen, det blev så att vi blev helt förälskade i omgivningen då det verkligen bjuds på äkta grekisk vardag. INGET var konstruerat för oss turister, det var verkligen "kom-gärna-hit-men-vi-har-det-så-här-om-ni-också-vill-det". Men det finns andra turister så det är ju inte världens ände. Direkt när man kommer ner mot centrum i Plomari så finns det gott om tavernor och barer längs gatorna och även vid torget nere vid hamnen. Fortsätter man in i gränderna så är det mest affärer, inte förrän efter en stunds promenad kommer man till Platanos-torget med sitt gigantiska träd med den klassiska vitmålade stammen. Det är vad vi upptäckte, de enda matställena förutom nere vid hamnen och infartsgatan i "innerstan". Längre upp i byn bland bostadsområdena (de är inte stora) har vi inte varit. Jag lovar att det finns tillräckligt många tavernor att äta på under en hel veckas tid. Prova gärna Sunset i A. Isidoros, det är en stor och rätt bra taverna men jag tycker inte man behöver äta där mer än en gång då Plomari har så mycket mer att erbjuda.

Men så är det också stranden i Agios Isidoros. Den har grus, ingen sand men gruset är så mjukt att det inte behövs tofflor annat än om det är väldigt hett i luften. Det torra gruset hettar på! Det är inte långgrunt men det blir heller inte bråddjupt direkt så man kan gå ut en bra bit där man fortfarande bottnar. Jag tror man måste se och uppleva denna strand, att bara beskriva den så här blir inte riktigt rättvist Men den är TOPPEN, ren och jämn, härligt grus som man sjunker ner med tårna i och som sagt inget vasst alls. Vi hade tur med lagom blåst vår vecka så när stranden bjuder som mest på sig själv så är den UNDERBAR!!

Andra på Kalimera vet mer om hur området öster om A. Isidoros ser ut, jag tror byn längre österut heter Vatera men dit var vi aldrig. Det fanns visst en annan strand åt det hållet.

Så Plomari tycker jag är oundvikligt att besöka många gånger. Den bästa ouzon är svårt att säga vilken men destilleriet Barbayannis ligger längs vägen mellan A. Isidoros och Plomari och det går nog att få en guidning på något sätt. Vi var där i grupp med arrangören, vet ej om man kan besöka spontant, bara 2 personer? Det finns nog många andra bra ouzosorter men de har 4 sorter på Barba så det räcker ju en stund.

Svårt att veta mer vad ni vill göra, en vecka går tyvärr ganska fort. Stora staden Mytilini var vi inte och besökte, vi kommer nog att göra det då vi återvänder för Lesbos var KANON, vår bästa resa av 12 vi gjort sedan 1999.



Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-02, 10:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ag. Isodoros.

Jag gjorde ett fotoresebrev förra året som finns här på kalimera. Kanske inte så informativt men lite bilder från området du ska besöka. Det ligger några hotell även nere på stranden i Agios Isidoros. Vi bodde där på Acrogiali och hade havsutsikt från uteplatsen. Mycket trevlig värdfamilj och en fin trädgård.
Agios Isidoros är litet så ni kommer att ha lätt för att orientera er. Vi vandrade mycket i närområdet samt runt i Plomari och dess omgivningar. Medtag reflex och gärna reflexväst om ni tänker promenera till och från Plomari när det är mörkt. Vägen är kurvig och det är mycket buskörning av traktens ungdomar. Polisen gjorde flera trafikrazzior när vi var där men det verkade inte hjälpa så mycket.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT