Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Leros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-18, 19:29
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Leros bokat - igen!

Så är biljetter bokade, vi ska åka tillbaka till vår favoritö Leros.

För vilken gång i ordningen det blir vet jag inte, men jag tror det är sjunde...
Spelar ingen roll, det är alltid lika mysigt att komma till Leros.

Ska bli roligt att träffa dem vi har lärt känna under våra vistelser där, kära återseenden!

Även denna gång flyger vi reguljärt, från Köpenhamn till Aten, byte där till inrikesflyg direkt till Leros. Smidigt, om än inte billigast.

Så, nu har nedräkningen börjat, 114 dagar till avresa...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-18, 20:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Ahhhhh! Gissa om jag är avis!

Intressant med resvägen. De gånger som jag har kollat så har priserna Köpenham - Aten - Leros med reguljärflyg varit fjärran ifrån att kunna konkurrera med en sent bokad flygstol med chartern till Kos, Samos eller Rhodos och sedan färja till Leros. Men visst skulle det vara bra om man kan hitta vettiga priser för reguljärflyg och välja datum som man vill.

Ett alternativ kan ju också vara charterflygstol till Aten och sedan Aegean till Leros. Men vi får väl se vad som blir aktuellt.

Just nu har jag för hösten 2017 lämnat charte blanche till min kära hustru för vart vi ska resa. Mycket spännande! Trodde jag visste vad hon ska välja, men men men ..... vi får se! Det finns massor av favoriter att välja bland!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-19, 08:43
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Ja,vi har åkt lite olika vägar till Leros tidigare.Bl.a flygstol till Kos, övernattning där och sedan katamaranen, nåt år även Flying dolphin.

Fast det tar ju betydligt längre tid, och lägger man till övernattningar och båt så blir det inte så mycket billigare.
Men, visst kan man hitta riktigt billiga flygstolar sista minuten, även om det förstås är en chansning.

Fast, vi är lata och tar snabbaste vägen, smidigt.

Kollade även på Norwegian till Aten, men dels landar man i Aten strax efter midnatt, dels landar man kl 3 på hemvägen. Helt odugligt, och bara 1500 kr billigare.

Har även kikat på att flyga till Bodrum, och ta båt därifrån, det är också en variant.

Nu lämnar vi Köpenhamn 8.30 och efter byte i Aten landar vi 16 på Leros (lokal tid). På hemvägen lämnar vi Leros 10.40 och landar 15.45 i Köpenhamn.

Jodå, det finns gott om pärlor i Grekland.
Kan rekommendera Amorgos, den ön gillade vi! Då flyger man till Santorini, och tar sedan båt.
Vi har även besökt Kalymnos, Lipsi, Patmos och Naxos. Fast Leros har blivit en favorit, troligen pga att den inte är så "turistig".
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-19, 08:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Härligt! För mig är Leros fortfarande en dröm som väntar på bättre dagar.....

Angående flyg Aten-Leros så har jag läst att flygen kan rätt så ofta bli inställda på grund av för hård vind. Alltså kan det vara samma problem som med båtarna. Hur är det, behöver man ha en reservdag och flyga nån dag tidigare tillbaka till Aten när man skall hem?

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-19, 09:36
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Härligt! För mig är Leros fortfarande en dröm som väntar på bättre dagar.....

Angående flyg Aten-Leros så har jag läst att flygen kan rätt så ofta bli inställda på grund av för hård vind. Alltså kan det vara samma problem som med båtarna. Hur är det, behöver man ha en reservdag och flyga nån dag tidigare tillbaka till Aten när man skall hem?

/ Anne
Ja, vi är många som gillar ön. Klart att du ska besöka!

Vi har inte råkat ut för inställt flyg (hittills), de har gått på tid utan problem.
Även om kan det hända så är det sällsynt att man ställer in flyg på grund av stark vind. Jag flyger varje vecka (inom Sverige) men har inte råkat ut för inställt flyg.
Leros flygplats ligger lite skyddad, inte lika utsatt som t.ex. Kalymnos.

Visst kan man lägga till en reservdag, men vi har inte gjort det hittills.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-20, 21:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Ja, vi är många som gillar ön.
Här är en till.

Grattis till bokningen!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-21, 23:12
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg

Angående flyg Aten-Leros så har jag läst att flygen kan rätt så ofta bli inställda på grund av för hård vind. Alltså kan det vara samma problem som med båtarna. Hur är det, behöver man ha en reservdag och flyga nån dag tidigare tillbaka till Aten när man skall hem?

/ Anne
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Ja, vi är många som gillar ön. Klart att du ska besöka!

Vi har inte råkat ut för inställt flyg (hittills), de har gått på tid utan problem.
Även om kan det hända så är det sällsynt att man ställer in flyg på grund av stark vind. Jag flyger varje vecka (inom Sverige) men har inte råkat ut för inställt flyg.
Leros flygplats ligger lite skyddad, inte lika utsatt som t.ex. Kalymnos
Jag skulle flyga från Astypalea till Leros juli 2015 och det blev försenat nån timme pga vinden. Då hade jag ingen tid att passa, så det hade ingen betydelse. När jag skulle från Leros till Kos ett par dager senare, för att flyga hem, var det flera mindre båtar som blev inställda pga vinden. Jag åkte med en (stor) morgonbåt för att förvissa mig om att hinna med planet hem till Sverige. Det blev många timmar på Kos

Helena S - som gillade Astypalea mer än Leros
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-23, 07:51
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Jag skulle flyga från Astypalea till Leros juli 2015 och det blev försenat nån timme pga vinden. Då hade jag ingen tid att passa, så det hade ingen betydelse. När jag skulle från Leros till Kos ett par dager senare, för att flyga hem, var det flera mindre båtar som blev inställda pga vinden. Jag åkte med en (stor) morgonbåt för att förvissa mig om att hinna med planet hem till Sverige. Det blev många timmar på Kos

Helena S - som gillade Astypalea mer än Leros
Jovisst kan det hända att det blir inställt, men jag tror nog Leros är mindre utsatt än t.ex. Kalymnos där flygplatsen ligger mer utsatt.

Det är en annorlunda känsla att ge sig ut över kanten på Kalymnos, den flygplatsen ligger ju uppe på en platå.

Man ska aldrig säga aldrig, det finns inga garantier för att vädret är vänligt. Men, man kan inget göra åt det. Och vad gör det om man "tvingas stanna" ett par extra dagar...

Mats, som inte har utforskat Astypalea. Än.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-23, 23:15
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Jovisst kan det hända att det blir inställt, men jag tror nog Leros är mindre utsatt än t.ex. Kalymnos där flygplatsen ligger mer utsatt.

Det är en annorlunda känsla att ge sig ut över kanten på Kalymnos, den flygplatsen ligger ju uppe på en platå.

Man ska aldrig säga aldrig, det finns inga garantier för att vädret är vänligt. Men, man kan inget göra åt det. Och vad gör det om man "tvingas stanna" ett par extra dagar...

Mats, som inte har utforskat Astypalea. Än.
Om du gillar lugna, karga öar, en chora med en fantastisk fästning plus trevliga och hjälpsamma människor - åk till Astypalea!

Klart det kan bli inställt, saker kan alltid hända

Planet från Kos var ett litet propellerplan som flög Kos-Kalymnos-Astypalea-Leros... Jag flög först från Kos till Astypalea (via Kalymnos). Och några dagar senare från Astypalea till Leros.

Det här inrikesflyget fick mig att jämföra med kollektivtrafiken i Stockholm Det tog ungefär lika lång tid att förflytta mig mellan några öar, som att åka till eller från jobbet i city

Helena S -
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-28, 17:45
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Även vi har åter bokat in oss på Leros, för sjätte gången minsann !! Och i år får vi med oss våra bästa kompisar som "bara" varit i cykladerna och på Rhodos. Men i år har vi, efter tips här på forumet, bokat boende i Pandeli (Nikos studios) för första gången.. Vi har trivts så himla bra i Alinda så därför har vi tidigare bott där varje gång. Hoppas det blir lika bra i Pandeli när vi nu har kompisarna med oss och såklart har vi berättat hur trevligt o bra de e på Leros. Inte minst all den goda maten!!
Hälsn Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-28, 18:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Förra året åkte jag med den här ö-hopparlinjen från Aten, för att slippa åka till Kalymnos från Kos... Det var Astypalea, Patmos, Leros, Kalymnos och Kos. På Leros kom kaptenen och sa att vi tyvär inte skulle landa på Kalymnos, på grund av blåsten... så där satt vi så småningom på Kos i allafall och väntade på båten- som kom! "Elias T" trotsade hamnmyndigheterna och kom och hämtade oss, fyra resande.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-28, 20:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av evamaggan Visa inlägg
Även vi har åter bokat in oss på Leros, för sjätte gången minsann !! Och i år får vi med oss våra bästa kompisar som "bara" varit i cykladerna och på Rhodos. Men i år har vi, efter tips här på forumet, bokat boende i Pandeli (Nikos studios) för första gången.. Vi har trivts så himla bra i Alinda så därför har vi tidigare bott där varje gång. Hoppas det blir lika bra i Pandeli när vi nu har kompisarna med oss och såklart har vi berättat hur trevligt o bra de e på Leros. Inte minst all den goda maten!!
Hälsn Eva
Det här med smak och tycke är ju så väldigt olika. Därför är jag alltid lite försiktig med att föreslå resmål, boende, tavernor mm om man inte kan beskriva vad det är man gillar. Men nu har ni ju redan bokat och har varit på Leros 5 gånger tidigare så det kan väl inte vara någon överraskning hur det är i Pandeli. Så ni bör kunna vara trygga och nöjda med ert val.

Efter vårt första besök på Leros i fjol så känner jag att jag alla dagar i veckan skulle välja Pandeli om/när vi återvänder. Vi var supernöjda med byn, tavernorna och stranden. Och boendet på Nikis Studios passade oss perfekt. Ingen toppstandard, men fullt tillräckligt för oss, och på lagom avstånd från både stranden och Platanos.

Trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-29, 14:25
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Tack Masse. Jag håller helt o fullt med om att vi får ha olika smak o tycke vad gäller öar, boende, stränder m m. Tur e ju de! Men visst gillar vi också Pandeli. Anledningen till att vi inte bott där (ännu) är den att när vi första gången kom till Leros var det augusti månad o vi tänkte bo i Pandeli, men när vi kom dit så var det "varmt som i en gryta" och proppfullt med folk på stranden. Vi orkade inte gå runt o leta efter boende utan åkte istället över till Alinda, och på den vägen är det......som man säger. Men i år reser vi redan i slutet av maj och då tänker jag omvänt att det nog är "varmare o goare" i Pandeli. Ombyte förnöjer även om det bara är gångavstånd som skiljer..Att det sen blev Nikis studios kanske inte "bara" beror på tips här på forumet. Vi har gått förbi utanför på vägen upp mot Platanos o kikat in samt framför allt så gillar kompisarna pool o solstol en stund på eftermiddagen.
Ja nu längtar vi verkligen tillbaka Leros och inte minst till Lipsi, som är vårt number one (liten ö, trevliga hyresvärdar, man känner igen många efter nån dag, lagom promenader till flera olika stränder, mysiga ouzerior i hamnen, liten mysig chora o god mat etc )..
Hälsn Eva från en kylig västkust (5,5 gr brrr)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-03-29, 19:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av evamaggan Visa inlägg
vi tänkte bo i Pandeli, men när vi kom dit så var det "varmt som i en gryta" och proppfullt med folk på stranden. Vi orkade inte gå runt o leta efter boende utan åkte istället över till Alinda, och på den vägen är det......som man säger.
Vi var med om något liknade andra gången vi kom till Leros. Tog en taxi till Panteli och började leta rum, gav upp och tog en taxi till Alinda i stället. Trivdes mycket bra där, men trivs ännu bättre i Panteli.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-03-31, 14:14
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av evamaggan Visa inlägg
Även vi har åter bokat in oss på Leros, för sjätte gången minsann !! Och i år får vi med oss våra bästa kompisar som "bara" varit i cykladerna och på Rhodos. Men i år har vi, efter tips här på forumet, bokat boende i Pandeli (Nikos studios) för första gången.. Vi har trivts så himla bra i Alinda så därför har vi tidigare bott där varje gång. Hoppas det blir lika bra i Pandeli när vi nu har kompisarna med oss och såklart har vi berättat hur trevligt o bra de e på Leros. Inte minst all den goda maten!!
Hälsn Eva
Vi bodde i Alinda första gången vi var på Leros (2004), vi hade bara flygstol och hade inte mycket pejl på vad Leros hade att erbjuda.
Vi kollade på kartan - tyckte Alinda lät trevligt och tog en taxi dit (från hamnen i Lakki).
Väl där klev det ut en herre och undrade om vi sökte rum, vi fick gärna titta, det kostade inget.
Och där stannade vi hela vistelsen, 10 meter till stranden, supermarket och scooteruthyrning i våningen under, restauranger i närheten.

Enda nackdelen var väl alla gasglada slynglar som for runt på små moppar. Något som nästan inte fanns kvar när vi var på Leros senast.

Nu ska vi bo i Platanos igen, vilket ligger strax ovanför Pandeli. Vi brukar besöka Pandeli, men har aldrig badat där. Lite för ihopkört för sköna bad, men mysigt att se båtarna guppa medan man avnjuter en Leriansk måltid...

Ska bli kul att komma tillbaka efter 5 år!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-03-31, 17:18
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Även vi längtar tillbaks till Leros/Pandeli och Nikos studio. Men vem vet ... 🙄 kanske till hösten? ☺️
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-04-24, 07:20
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Leros bokat - igen!

.
77 dagar kvar!

Måste ju erkänna att Leros-abstinensen gör sig kraftigt påmind. Man tittar på gamla foton från tidigare besök på denna mysiga ö, och funderar på vad som hänt sedan senaste besöket.

Jag ser verkligen fram mot att åter snorkla runt i det kristallklara vattnet, avnjuta den genuina goda maten, sippa på en Gordons space i solnedgången.... kan man inte snabbspola sig fram till avresan...?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-06-08, 16:34
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Så e vi tillbaka på Samos igen efter en härlig vistelse på Leros hos Nikis i Pandeli. Boendet passade oss perfekt, rent o bra sängar enl vårt tycke samt rymligt rum o fin utsikt , även om det var på långt håll. Ja ja långt o långt. Allt e ju nära på Leros. Det var inte många turister på Leros men hoppas det kommer fler ju längre fram vi kommer på sommaren. Observerade också att jättemånga hus var till salu. De enda svenskar vi stötte på var ett par som bodde halva året på Leros.(ja förstås också vårt resesällskap på två pers). Idag har det varit mulet hela dagen här på Samos o även kommit lite skvättar regn. Men de e ändå varmt o skööööööönt.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-06-09, 23:17
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Imorgon börjar min resa till Astypalea. Leros har jag varit på 3-4 ggr men för mig är Asty bättre. Jag flyger Gbg-Rhodos där jag övernattar 2 nätter. Inrikesflyg Rhodos - Astypalea via Leros. Landningsbanan på Leros upplever jag alltid som speciell. Har ju sett den från land flera gånger när jag åkt moped förbi. Känslan när man landar på Leros och man liksom har passerat halva landningsbanan är lite "gulp", skall han aldrig landa. Det brukar alltid gå bra och det gör det säkert på måndag (170612) med.
Trevlig semester på Leros. Jag kommer säkert att få det bra på Astypalea, sjunde eller åttonde gången jag är där.

/pawik
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-06-10, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Leros bokat - igen!

Citat:
Ursprungligen postat av evamaggan Visa inlägg
Det var inte många turister på Leros men hoppas det kommer fler ju längre fram vi kommer på sommaren.
Hoppas jag också. Det är en ju en helt fantastisk ö.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT