Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-04-04, 19:54
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Flyttdax!!

Det har varit pysseldagar nu, packa upp, ordna i skap o lador, allt pa sin tankta plats och dar utover inhandling av en del smasaker. Jag har inget balkongbord an sa jag tog en flyttkartong o stallde den pa hogkant o sa en duk draperad over det hela...duger en stund!

Nar jag var ute o handlade idag sprang jag pa filipposfolket som satt pa det jag kallar "skrikiga dottern" i gamla stan, sa jag slog mig ner o snackade en stund med dem...trevligt!

Pa eftermiddagen var jag nere vid stranden...oh vad jag alskar att det ar 1 minut dit....o plockade stenar, som jag har lagt pa var sida om balkongdorren, det blev snyggt o med stark medelhavskansla. Gillar!
Grannarna ar nyfikna...pa ett mysigt satt...de vill saga hej o sakert veta vem jag ar, men an sa lange ar det bara Kalimera, jassas och kalispera. I morse kom hyrestantens man o gav mig 2 bamsestora citroner over balkongracket, sa jattegulligt o sa typiskt grekiskt!

Katten som adopterde mig fick ungar, jag vet inte var de ar sa jag kan inte ta med henne o ar glad for det. Hon kom mer o mer sallan sa jag antar att hon far mat av nagon i narheten.

Yanna - som njuter av sin fina lagenhet!!!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-04-04, 22:59
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Flyttdax!!

Fortsätt njut av livet ... och lycka till med nya hemmet!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-04-05, 12:42
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Flyttdax!!

Yanna, jag riktigt kan "se" hur din nya lägenhet ser ut!
Birgitta
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-04-05, 21:23
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Flyttdax!!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Yanna, jag riktigt kan "se" hur din nya lägenhet ser ut!
Birgitta

Jattekul om du kan se hur jag vill/ska ha det...ar ju turkos, blatt o lime som ar min fargskala. Lite i taget far jag det som jag viill ha det. Idag har jag tracklat en vaggbonad som forestaller trad, maste bara sy sommarna ocksa pa maskin o skaffa pinnar att hanga den i, ska ha den ovanfor soffan...passar perfekt till fargerna i soffan..darefter ska det bli turkosa kuddar i soffan.

Idag fick jag ocksa hjalp att koppla in min TV...kanns annu mer hemlikt nu! Det ar massor kvar att gora men jag har allt redan som far mitt hem att fungera sa jag har inte brattom. Narmast ligger att kunna stalla TV:n pa TV-banken som ar lite vinglig, men jag kommer att fa hjalp med det med snart. Jag har inte satt upp gardinerna an men det gor inget, ar himla mysigt utan ocksa!

Kan tala om att de forsta solstolarna o parasollerna finns pa plats pa beachen, inte manga men de finns dar iaf, fast jag gillar beachen battre utan en massa turistgrejer! Har varit toppenvader idag! Jag vaknar okristligt tidigt...ca halv 7...men vad gor man at det...bara att acceptera tillsvidare! Jag ser nu fram mot att Ingegerd o Kristina kommer ner pa lordag...ska bli riktigt himla skitkul!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-04-05, 23:05
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Flyttdax!!

Ja, lycka till nu Ingegerd och Kristina och Yvonne, ni kommer att ha skitkul !!!!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-04-07, 08:26
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Flyttdax!!

Låter som om Du har det helt underbart!!! Hoppas att vi får se lite bilder snart också. Jag har ju som sagt Rethymnos web camera från stranden som min startsida så jag kollar ju flera gånger per dag hur ditt väder ser ut.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-04-08, 19:25
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Flyttdax!!

Nekjam, jag har det underbart i min nya lya...bilder kommer, som jag sagt tidigare, nar jag har eget internet...i slutet pa april-borjan pa maj.

Lugnagatan, klart att vi kommer att ha skitkul...och det blir skitkul aven nar du kommer tillbaka hit...vi hade ju kul sist iaf!!

Jag har tur jag...har fatt en (mjuk o skon) sang, ett sangbord, ett skrivbord o en spegel av min hyrestant...plus att jag fatt alla de tidigare moblerna. Dom ar verkligen supersnalla o hjalpsamma, mina hyresvardar (man o hustru). Nu har jag snart de mobler jag behover...det fattas bara ett balkongbord, ett soffbord o en fotpall!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-04-09, 13:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Flyttdax!!

Vad kul du måste ha det nu! Bara finliret kvar med lägenheten. Känns skönt att allt gått så bra med flytten. Nu får du snart ta det lugnt och börja vandra runt i Rethymno. Vill gärna se bilder hur stan ser ut nu när säsongen börjar komma igång.

Birgitta, som imorgon lämnar snön i Umeå tillsammans med Arne. Imorgon kväll anländer vi till Aten och morgonen därpå åker vi vidare till Tinos.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-04-09, 18:48
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Flyttdax!!

Ja Birgitta, jag har det verkligen kul nu! Ikvall kommer 2 vanner fran Sverige, Ingegerd o Kristina...dom har med min hjalp bekantat sig med varandra o checkade in tillsammans for att fa sitta tillsammans. Dom har nyss landat pa Chania flygplats o kommer val till R om en timme ungefar...sa snacka om att det ar kul nu!!!

Jag tjatar val, men jag ar sa nojd med min lagenhet..till o med hyrestanten ar lite avis pa mitt fina kok!

Jag har lite svart med att fa in bilder utan eget internet...ar ju fullstandigt korkad nar det galler teknik, sa det ar bara att ha talamod o vanta till borjan pa maj med bilder fran mig..

Jag vill passa pa att onska bade dig o Arne o Lissi med man en trevlig paskresa till grekiska ovarlden! Aven alla andra som jag vet reser ivag i dagarna! Jag vet att ni kommer att fa en underbar resa allihop!

Kram alla!!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-04-09, 19:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flyttdax!!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag vill passa pa att onska bade dig o Arne o Lissi med man en trevlig paskresa till grekiska ovarlden! Aven alla andra som jag vet reser ivag i dagarna! Jag vet att ni kommer att fa en underbar resa allihop!

Kram alla!!
Tack Yanna!!

Lissi - som är avis på maken som ska till Rethymno i augusti....
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-04-15, 16:12
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Flyttdax!!

Så trist att inte ha internet hemma, orkar inte skriva så mycket när jag sitter på hotspot- o wifi-ställen, så hav tålamod. Blir typ ketchupflaskan sen istället.

Yanna
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-04-15, 17:03
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Flyttdax!!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Så trist att inte ha internet hemma, orkar inte skriva så mycket när jag sitter på hotspot- o wifi-ställen, så hav tålamod. Blir typ ketchupflaskan sen istället.

Yanna
Men Yvonne!

Du vet ju att den som väntar på något gott väntar aldrig FÖR länge.
Då har vi något att se fram emot här.
Jag vill önska Dej, Ingegerd och alla andra här på Kalimera En Trevlig Helg.

Majken
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-04-16, 18:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flyttdax!!

Vi vantar sa garna pa bilder! Njut nu av pasken istallet....

Lissi - som njuter av Tinos i fulla muggar! (naja glas kanske)
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-04-17, 13:46
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: Flyttdax!!

Hej Yanna!

Fantastiskt roligt att följa flytten, vi är som Du sålda på Kreta och livet där. Vi ser också Kreta som platsen att pensionera oss på och speciellt Rethymnon där vi varit några gånger som favoriten.

Som typisk Svensk har vi några praktiska frågor som vi är nyfikna på om det är ok att fråga?

Hur fick Du tag på Din nya lägenhet?

Vad betalar Du i hyra?

Vad kostar El? Internet? Vatten?.....och om Du har några fler fasta månadskostnader.

Är räkningarna på Grekiska?.....Hur fixar Du det?

Vi är fulla av beundran för Din bedrift att flytta till Kreta och känner att Du inspirerar oss.

Hälsningar,

Håkan och Carina
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-05-05, 21:18
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Flyttdax!!

Hej NilsHåkan!

Lite svar på dina frågor....

Hur fick Du tag på Din nya lägenhet?
Jag fotade uthyreslappar på stan (gula avlånga, finns massor) skickade bilderna till en kompis i Sverige som kan flytande grekiska. Hon ringde, ställde frågor o bokade visning åt mig!

Vad betalar Du i hyra?
Hyran är ungefär som i Sverige...alltså runt 300 euro för en mindre lägenhet på 30-50 kvm, beroende på läge mm.

Vad kostar El? Internet? Vatten?.....och om Du har några fler fasta månadskostnader.
El o vatten kan skilja ganska mycket, men mellan 50-100 euro för el o va. Internet kan såklart också skilja sig en del beroende på var du köpt tjänsten, men jag betalar ett paketpris för Nova (Parabol), fast telefon och internet, ca 50 euro. Jag får också betala 10-20 euro i månaden beroende på årstid för trappstädning o eldningsolja (Har centralvärme)... sen har jag mobil också, så det blir några euro på den me.

Är räkningarna på Grekiska?.....Hur fixar Du det?
Ja räkningarna är på grekiska. Jag förstår summan, resten är onödigt vetande...oftast. Men om man vill veta så kan man kan ju fråga på engelska när man ska betala. Betalar gör man på vattenkontoret, elkontoret och i mitt fall Forthnet när det gäller tlf, internet o nova.

Vi är fulla av beundran för Din bedrift att flytta till Kreta och känner att Du inspirerar oss.
Jag har haft mycken hjälp med allt möjligt, så det känns inte som en bedrift för mig att jag flyttat hit, men jättekul att jag kan inspirera någon och ännu roligare om fler tar steget att göra samma sak. Det finns faktiskt ganska många på Kreta nu som är svenska passionärer o tagit samma steg som jag gjort o bosatt sig här....som tom köpt hus! Så det är bara att bestämma sig!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-05-06, 16:23
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Flyttdax!!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
så hav tålamod. Blir typ ketchupflaskan sen istället.

Yanna
Jag gjorde ett tappert försök idag att börja skriva och så tänkte jag ta lite bilder på lägenheten...när jag skulle ta bilder gick det inte...byt batterier...stod det på displayen. Så jag var tvungen att gå och köpa batterier.
När jag kom tillbaka träffade jag hyrestanten och bjöd in henne på fika och för att betala hyran.
Ikväll ska jag träffa Ingegerd för en middag på Larenzo eftersom det är hennes sista kväll här för den här gången.
Som det kan bli!!
Fast jag kanske hinner ta bilder o skriva nåt imorgon istället...
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-05-06, 16:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flyttdax!!

Jag säger igen: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...(..fast egentligen borde det vara ALLTID för länge)

Njut av kvällen!

Lissi
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-05-06, 17:02
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Flyttdax!!

Så skönt med förstående människor!
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-05-06, 22:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Flyttdax!!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Fast jag kanske hinner ta bilder o skriva nåt imorgon istället...
Det är ju det som är grejen med att vara passionär! Det jag inte hinner idag gör jag imorgon istället, eller nästa dag, eller nästa, eller ............. Man är ju ändå ledig alla dagar så det hastar ju inte.

Dock finns en grej som måste göras idag och imorgon och varje dag, NJUT ....! Det får aldrig skjutas upp!

Mats
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-05-06, 22:59
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Flyttdax!!

[Dock finns en grej som måste göras idag och imorgon och varje dag, NJUT ....! Det får aldrig skjutas upp!

Mats[/quote]

Så sant så sant!
//maji
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT