Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-01, 12:15
Ellabella Ellabella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 25
Standard Restid från Atens flygplats till Pireus?

Hej!

Nyss hemkomna från 2 fanastiska veckor kollar vi redan på nästa sommar. Hur mycket tid behöver man i Aten för att hinna med kvällsfärjorna? Vi tänkte hoppa santorini nästa gång och åka billigt till Aten istället. Vi har småbarn med oss så det går inte supersnabbt att förflytta sig. Tacksam för hjälp!

Pia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-01, 13:37
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Buss X96 går dygnet runt direkt från flygplatsen till hamnen i Piréus.
Resan tar c:a 90 minuter och årets tidtabell hittar du HÄR.

/kimmen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-02, 18:37
catharina catharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 25
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Minst två tommar bör man räkna med. Trafiken är tät. Men tänk på att det är gansak dyrt att åka med färja från Pireus ut till Kykladerna, så mycket pengar kanske ni inte tjänar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-02, 19:16
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av catharina Visa inlägg
Men tänk på att det är gansak dyrt att åka med färja från Pireus ut till Kykladerna, så mycket pengar kanske ni inte tjänar.
Njaaäää... jag kollade lite för skoj skull nu i september.

Jag vet inte var Ellabella bor, men endast flyg Arlanda-Santorini med Apollo två veckor med avresa 5/9 kostar just nu 5800 kr. Reguljärt Arlanda-Atén t.o.r. 2/9-18/9 går att få för under 1500 kr med Malev (enligt Resfeber).

En vanlig "Economy" Piréus-Paros med Blue Star Ferries kostar runt 30€. Så Ellabella, visst finns det mycket pengar att spara på att flyga reguljärt till Atén istället för svindyr Apollo-flygstol till Santorini!

/kimmen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-03, 13:18
catharina catharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 25
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Tänkte inte på lågprisflygen med mellanlandningar eftersom det är aldrig är ett alternativ för oss som reser med småbarn. Vi flög direkt Arlanda-Athen och uppgraderade oss på färjan för att få barnen att sova eftersom det var en nattfärja. Då blir det inte så billigt!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-03, 13:56
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Hej
Taxi kostar 35 E tar ca 60 min. Kan vara skönt att åka taxi om man har barn.
Det är klart det ökar säkert några euro till nästa år.
Vi bokade med SAS redan i November förra året. 3600 för 2 st tor.

Lolis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-03, 13:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

En dryg timma klarar man resan från flygplatsen till Piraeus på, tunnelbanan går en gång var 15 minut dagtid. I år åkte man först tåg en bit och sedan tunnelbana resten av vägen.
Hoppas något nytt lågprisbolag drar igång till nässta säsong så att man kan flyga direkt Landvetter- Aten igen.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-03, 15:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av lolis Visa inlägg
Hej
Taxi kostar 35 E tar ca 60 min. Kan vara skönt att åka taxi om man har barn.
Det är klart det ökar säkert några euro till nästa år.

Lolis
Problemet är att det inte brukar finnas några barnbilstolar. Jag känner ingen från Sverige medd små barn som vill färdas i en taxi utan barnbilstol. Då känns bussen tryggare.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-03, 15:47
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker, Eva !
Själv skulle jag föredra en taxi, där du kan påverka chaffören att köra lugnare osv. Det finns ju inte barnstolar i bussen heller. Bussarna till Pireus är ofta gamla "led bussar" vilket vi hade i Sverige för ca 10 år sedan,
Kör som galningar med dessa bussar , ofta fullpackat med folk, även stående i mittgången, samt massor med bagage. Vill inte tänka på vad som skulle kunna hända vid en kraftig inbromsning med ett litet barn i knät, fullt med folk som inte kan hålla balansen i mittgången och massor med väskor som flyger omkring. Nej......tror jag skulle föredra en taxi ialla fall, även utan barnstol.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-03, 15:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Normalt sett vill jag påstå att RESTIDEN mellan flygplatsen och Pireus ligger på max ca 90 min oavsett om det är taxi eller buss. Sedan kan det ju vara väntetider att ta hänsyn till. Enklast och smidigast är ju dock tåg eller tunnelbana. När de nu går...

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hoppas något nytt lågprisbolag drar igång till nässta säsong så att man kan flyga direkt Landvetter- Aten igen.
För er en stilla nåd att bedja om... Men det är frågan om det går att få lönsamhet på en sådan linje?

Jag har tipsat om det förr: Ta Swebuss från Centralen (Ericson-platsen) till Kastrup! Kostar kanske 3- 400 och stannar precis utanför avgångshallen. Tar ca 4 timmar. Många tåg från Gbg, tex X2000 stannar också på Kastrup. UNDER avgångshallen. Det är rulltrappa upp. Eller åk till Malmö och ta Öresundståget över. Går hela dygnet, tar knappt 20 min och kostar 100 SEK. Finns många kombinationer.

Det finns fortfarande billiga biljetter till Athen från Kastrup i mitten, slutet på Sept. Det billigaste direktflyget tor jag hittat ligger på drygt 1600! Då kan jag välja om jag vill vara borta 17, 14 eller 10 dagar...

Visst är det lite bök och stök, och tar lite extra tid att ta omvägen över Kastrup, men det finns nästan alltid billiga biljetter att hitta till Athen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-03, 16:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Buss räknas som säkrare än färd i personbil utan barnbilstol enligt ledande trafikexperter.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-03, 16:30
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Buss räknas som säkrare än färd i personbil utan barnbilstol enligt ledande trafikexperter.

Eva
Ber om ursäkt om det här blir lite utanför själva tråden.
Stämmer säkert att bussen är säkrare i de flesta fall.
Men vet inte hur många gånger , Eva, du åkat med X96. ?
Där kan du glömma att det skulle vara säkrare än med en personbil, allt bagge lastas inne i bussen, resväskor, barnvagnar, handbagage, allt LÖST.
Dessutom..hela mittgången fylld med stående personer.
Inga säkerhetsbälten överhuvudtaget. // Bertil
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-03, 19:02
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag har tipsat om det förr: Ta Swebuss från Centralen (Ericson-platsen) till Kastrup! Kostar kanske 3- 400 och stannar precis utanför avgångshallen. Tar ca 4 timmar. Många tåg från Gbg, tex X2000 stannar också på Kastrup. UNDER avgångshallen. Det är rulltrappa upp. Eller åk till Malmö och ta Öresundståget över. Går hela dygnet, tar knappt 20 min och kostar 100 SEK. Finns många kombinationer.
Det finns fortfarande billiga biljetter till Athen från Kastrup i mitten, slutet på Sept. Det billigaste direktflyget tor jag hittat ligger på drygt 1600! Då kan jag välja om jag vill vara borta 17, 14 eller 10 dagar...
Jovisst, problemet är att det bara är morgonflyg, hade det gått flyg på eftermiddagen så är det bra mycket smidigare att köra till Kastrup än till Stockholm som vi gjorde i år.
Vi har sagt det förut -aldrig mer- men när man sitter där och skall boka och det kostar 5 400:- per person från Göteborg och
totalt 3 300:- för 2 personer från Stockholm så tar besparingsivern över...
// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-03, 21:15
Ellabella Ellabella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Restid från Atens flygplats till Pireus?

Tack så mycket för alla svar. Vi kommer nog våga satsa på Aten den här gången. Priset är trots allt en viktig del även om Santorini är väldigt smidigt.

Mannen blev genast sugen på köpenhamnsalternativet. Vi bor lite söder om Göteborg så det skulle ju kunna funka. Det är bara att surfa vidare och längta till nästa sommar.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT