Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal igår, 09:42
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nej, så vill jag inte resa i Grekland.
Jag brukar säga att anledningen till att jag älskar Grekland är enkelheten, vänligheten och generositeten.
Det blir ingen resa i år.
Ulla
Svara med citat
Gammal igår, 10:13
Carle Carle är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Fixar man flyg ner så drar vi ner

Hålla avstånd mellan bord o solstolar

Munskydd på

Greklands BNP är 20-25% turism, behöver turister
Svara med citat
Gammal igår, 15:36
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Albanien, Australien, Österrike, norra Makedonien, Bulgarien, Tyskland, Danmark, Schweiz, Estland, Japan, Israel, Kina, Kroatien, Cypern, Lettland, Libanon, Litauen, Malta, Montenegro, Rumänien, Nya Zeeland, Norge , Sydkorea, Ungern, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Finland.

Dessa länder kommer Grekland öppna sina gränser för den 15e juni.

Som ni ser är Sverige inte med på listan. Inte heller Italien, USA och England.
Svara med citat
Gammal igår, 15:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Grekland har nu en ny lista på länder som de tar emot från 15. juni:

https://www.ekathimerini.com/253190/...urists-in-june

Nu finns t.ex Finland med så det är bara Sverige från de nordiska länderna som får vänta. Kommer nog inte att bli någon rusning från Finland heller för så många charterresor är avbokade och dessutom så rekommenderas det fortfarande att man inte skall resa utomlands "i onödan" tillsvidare. Men om Grekland överhuvudtaget vill ha turister i år måste de ju börja i tid så att säga.

Här i Finland har Social- och hälsåvårdsministeriet gjort en utredning om användet av ansiktsmasker och man tycks just inte tycka att det är någon nytta med det. Kanske lite när det gäller att smitta andra, men man borde ju vara väldigt hygienisk och byta masken ofta.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...yddar-inte-mot

I alla fall kan jag ha för mig att användandet av munskydd kan ge falsk trygghet. Det är ju så att viruset finns kvar även i de länder som Grekland nu har godkänt så visst är det en risk att ta emot turister. Men å andra sidan behöver de turisterna så jag hoppas bara att man kan klara av sommaren i alla fall utan värre bakslag. Det där att hålla distans kan nog också ibland vara ganska svårt har jag märkt.

/ Anne

Under tiden jag skrev detta hade Louisa skrivit ut de godkända länderna, ser jag.
Svara med citat
Gammal igår, 18:45
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Finns en intressant liten del i Ekatimerini's artikel i dag, långt ner, att det hela gäller var FLIGHTEN kommer ifrån! Ett flight från tex Köpenhamn kan ha svenskar ombord och det är tydligen ok??! Ett flight från Sverige får dock inte landningstillstånd, HUR tänkte våra kära greker nu??? Virus-eländet bärs ju inte av planen utan av människor! Nå, detta ska ju utvärderas och tydligen även förändras framöver. Möjligen har jag missuppfattat..... men tror inte det.
Hoppet om 2 höstveckor i Paleochora lever ännu!
Catlady, något frågande om syftet......
Svara med citat
Gammal idag, 00:12
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Jag tycker att inget har förändrats sen viruset började härja. Speciellt här i Sverige. Många dör ju fortfarande. Inget har förändrats. Ser en uppgång av smittade i västsverige idag.
Kan inte fatta att länderna öppnar upp. Varför inte vänta lite till? Tänker mer på mänskligheten än ekonomin. Att vi svenskar inte är välkomna är väl ett facit om nåt.
Vi vet ju inte hur detta virus kommer att bete sig..kommer o går kanske.. Men jag tycker att vi måste försätta som om det vore början på eländet!! Håll avstånd o tvätta händerna
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den idag klockan 00:18.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.