Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-10-16, 00:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Tack för dagens rapport!

Fantastiskt att strandservicen fortfarande är igång trots att vi är i mitten av oktober. Har du något att berätta om temperaturen i luft och vatten, och om det förekommer lite solgass? Är det fortfarande väder för strandliv?

... undrar Masse, "Solpressare" enligt Arnes vokabulär.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-10-16, 07:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Herlig å følge deg i g j e n, Sunny

Er den lille Tavernaen Pefkaki (Kamini) fortsatt åpen?
De har veldig god mat, og beliggenheten...

Kari
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-10-16, 07:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Fantastiskt att strandservicen fortfarande är igång trots att vi är i mitten av oktober. Har du något att berätta om temperaturen i luft och vatten, och om det förekommer lite solgass? Är det fortfarande väder för strandliv?

... undrar Masse, "Solpressare" enligt Arnes vokabulär.
Masse det är så pass varmt så man kan gå i linne och shorts så länge solen är uppe och som du såg på bilden från Plakes så finns det gott om solpressare!..

På morgonen är det småkyligt innan solen börjar värma... i havet är det ljuvligt ibland känns det behagligare där än på land!
Skulle tippa på att det är 25 gr i luften mitt på dagen och kanske 24-25 gr i havet .. har inte kollat eller frågat.. är det skönt känner jag inget behov av att veta det!

Perfekt vandringsväder är det inte så hett som man inte orkar röra på sig och det passar mig perfekt!!
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-10-16, 07:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg

Er den lille Tavernaen Pefkaki (Kamini) fortsatt åpen?
De har veldig god mat, og beliggenheten...

Kari
Jag har sett en fisktaverna (den på min bild).. samt 2 st mindre tavernor och de är fortsatt öppet..frågade på en av de mindre hur länge till de håller öppet?
Hela oktober..så länge det finns folk här menade tavernaägaren.

Har inte ätit i Kamini då jag brukar ha med mig picknick mat till badet..
Men får testa det en annan dag!
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-10-16, 12:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 894
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Härliga bilder. Skulle gärna sitta på en strandtaverna på Hydra nu.

Trevlig helg Sunny! Även om det kanske inte är så stor skillnad på vilken dag det är när man är på semester.

/ Anne
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-10-16, 19:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg

Trevlig helg Sunny! Även om det kanske inte är så stor skillnad på vilken dag det är när man är på semester.

/ Anne
Trevlig helg du med... för mig är det helg varje dag!!..
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-10-16, 19:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Fredag 16 oktober.

Idag vaknade jag av att kyrk-klockorna ringde med jämna mellanrum... förstod att det var något särskilt på gång... det var så tidigt på morgonen runt 07.15...men vad gör det brukar ändå vakna ungefär vid den tiden!

Efter många dagar med sol och värme.. blev jag förvånad över att det var kyligt och molnigt idag.. men någongång måste de bli sämre väder.. så det får bli en vandring idag.. jag som skulle ta det lugnt....

Gav mig iväg upp i byn och upp mot leden till Zourvas Monastery...




Småstenig vandringsled...



Ja, det syns såklart på bilderna att det är dåligt väder.. de blir inte lika fina.. men underbart att vandra i detta svala klimat!

På vägen upp möter jag denna fina häst... samt några greker som höll på att förbättra leden..





Jag kämpade mig vidare uppåt och vänder mig om och tittar ner mot Hydra stad.. vackert även från det här hållet...



Efter en halvtimme var jag uppe ingen lång vandring..lätt!
Zourvas Monastery inte så mycket att se igentligen.. dessutom var det stängt.. det som var fint var ju utsikten därifrån...




Sen började det regna när jag var där uppe.. men som tur var så slutade det efter 10 min.. hade inga regnkläder och det var kyligt.. traskade tillbaka ner men tog en annan väg till Hydra stad... där man kan se Mandraki och ett annat jättefint kloster på en klippa...



Sen träffade jag världens sötaste lilla katt...




Sen lunch blev det sen nere i hamnen på plo café en god tonfisksallad som var enormt stor... ..här var det mysigt och sitta och titta på folk...




Nu börjar antalet turister att minska.. klart det dåliga vädret påverkar också det var småkyligt att sitta ute.. tyvärr ska det bli lika imorgon hörde jag.
Men det finns alltid något att göra... fler vandringar om inte annat!

Ikväll ska jag bara slappa.. snart 3 intensiva veckor tar på krafterna då jag varit väldigt aktiv...
de som ligger på stränderna hela dagarna känner nog inte som jag!..

Imorgon är en annan dag...

Sunny, direkt från Hydra.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-16 klockan 20:26.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-10-17, 21:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Lördag 17 oktober.

Sovmorgon idag.. masade mig upp runt 08.30..härligt det behövde jag!
Strålande SOLSKEN idag trots att jag igår fick info om att vädret skulle bli ostadigt precis som igår.. JIPPIE....då ska jag bada och vandra lite.. ..

Packade ryggan med det vanliga.. fika och badgrejer..först lång frukost som alltid.. älskar dessa frukostmornar med grekisk youghart och frukt.. det bästa på hela dagen!..
Idag ville jag gå upp långt ovan Hydra stad i de härliga gränderna, där få turister hittar och där är så mysigt och genuint.. besökte den fina kyrkan som ligger så högt upp och underbar utsikt därifrån...









Träffade också Harriet med hennes Hydra horses hon kör ju organiserade ridturer på Hydra..idag hade hon ett par med sig upp till den fina kyrkan... får nog ta mig en ridtur med henne...



Efter detta fortsatta jag i gränderna tills jag kom ut på landsbygden högt ovan Hydra stad.. vilken härlig natur, här betar hästar i stora hagar (på Hydra har jag inte sett några djur med bundna ben.. HURRA.. för det).. ..
Man kan inte tro att det finns så här fin landsbygd på Hydra om man bara varit nere i hamnen...






Nu bär det nerför och snart är jag framme i kustbyn Vlychos... detta är en genväg.. den andra vägen nere vid kusten är längre...


Så härligt att ta sig ett dopp här och fika och läsa en bra bok.. här var jag ensam bra länge sen dök det upp flera.. men de flesta solbäddar och parasollet var borttagna.. snart slut på säsongen..




Efter flera timmar här återgick jag till den andra fina kustbyn Kamini och slog mig ner på tavernan Christina nära hamnen och här åt sig världens godaste Fried feta cheese med honung och friterad potatis och ett glas vitt....underbart och miljön helt fantastisk!..



Senare möte med Hydras sötaste katter..



Vilken UNDERBAR dag... blir mer och mer kär i Hydra för var dag som går och jag upptäcker mer och mer...

Imorgon funderar jag på att gå en lång vandring Kamini - Vlychos - Plakes och sen kan man fortsätta än mer längre..gick som längst till Plakes senast...

Kalinichta,

Sunny, direkt från Hydra.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-10-17, 23:28
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Jösses så härligt du har det!
Hydra finns numer på min önskelista.
//
KR
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-10-17, 23:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Underbara bilder Sunny!

Katitzi
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-10-18, 06:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Jag tycker du är fantastisk Sunny, som orkar lägga in så mycket bilder. Det tar ju en hiskelig tid.
Men vi njuter av att du gör det!
Birgitta från Sicilien.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-10-18, 07:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Härligt att ni fortfarande hänger med.... ..

Yannis, det tar inte så lång tid för mig att lägga in bilder.. jag har ju vanan inne..

Sunny, som är på språng ut på vandring... dock mulet idag får se hur långt jag går...
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-10-18, 13:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 894
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Ser verkligen fint ut! Du har nog ett sätt att resa på som passar bra för dig. Många fina upplevelser får du genom att du rör på dig och vandar så mycket. Verkar jättefint!

Tack igen för så fina rapporter och bilder.

Fortsätt njut!

/ Anne
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-10-18, 14:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Jättefina bilder igen.....Kul att vandra med Dig!

Jag har njutit av solen även hemma...cyklat, varit på spin pyramid OCH badat vid Kallbadhuset. 10 grader idag....lite kyligt, men skönt.
Nu blir nog bara ett dopp till före Grekland, men DÅ kommer jag ju tycka att det är varmt i vattnet oavsett temperatur

Lissi
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-10-18, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Tack än en gång Sunny!

Nu vet jag att jag måste återvända till Hydra för att vandra!
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-10-18, 17:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jättefina bilder igen.....Kul att vandra med Dig!

Jag har njutit av solen även hemma...cyklat, varit på spin pyramid OCH badat vid Kallbadhuset. 10 grader idag....lite kyligt, men skönt.
Nu blir nog bara ett dopp till före Grekland, men DÅ kommer jag ju tycka att det är varmt i vattnet oavsett temperatur

Lissi
Här vid Norrlandskusten kom vi upp till 13 grader idag i skuggan. Vi har en så otroligt fin höst men badar ute gör jag inte. Nöjer mig med Aquapassen inomhus. Eva
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-10-18, 19:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

badat vid Kallbadhuset. 10 grader idag....lite kyligt, men skönt.

Lissi
Du är allt en riktig vinterbadare.....friskus.. jag är imponerad!
Ja, då kommer det säkert att kännas som du tar ett varmt bad när du kommer till Grekland... för det är fortfarande helt underbar temperatur man vill inte gå upp!
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-10-18, 19:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Nu vet jag att jag måste återvända till Hydra för att vandra!
Kul att jag lyckas locka till vandringar på Hydra.. Ja.. det är underbart.. finns mycket att utforska!..
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-10-18, 20:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Söndag 18 oktober.

Upp i ottan..pigg som bara den.. tyvärr såg det ut att bli dåligt väder mörka moln.. kanske det blir regn.... nåja ut skulle jag ändå.. så jag kom iväg redan vid 09.00 en morgonpromenad är skönt utan ryggan som jag nästan ständigt bär med mig....

Upp i gränderna och efter 10 min. var jag i kustbyn Kamini.. genvägen är toppen!
Satte mig ner och njöt av tystnaden en stund och kollade in fiskebåtarna som kom och gick!

Sen strosade jag tillbaka kustvägen till Hydra stad.. inte mkt folk i rörelse.. det är väl i kyrkan..tänkte jag.. det är ju söndag och kyrkklockorna har pinglat med jämna mellanrum.

Tillbaks till mitt lilla pensionat, softa en stund och tro det eller ej men plötsligt vart det SOL och jag packade ryggan och gick åter igen till Kamini och vidare till Vlychos.. sen hittade jag en egen liten strand helt för mig själv.. mellan Vlychos och Plakes.. helt underbart att bada här....





Här njöt jag bra länge med bad och picknick..sen vart jag rastlös som vanligt.. traskade vidare mot Plakes beach och vidare förbi.. vandringsleden som går till Aghios Georgios bisti...
på vägen dit uppe på berget sprang en vacker camouflage häst.. ..tänk att få vara häst på Hydra och springa så här fritt ute i de vilda..(tror jag ska bli en häst på Hydra i mitt nästa liv).. ...



Sen kom jag fram till en annan strand och någon sorts båtuppläggningsplats...sen fortsätter leden mot Ag.Georgios bisti..men jag orkade inte gå längre.. visste inte hur långt det är dit..har ingen karta.. så jag vände tillbaks..



Väl tillbaks vid Plakes beach inte så mycket folk där precis...



Nu var det riktigt varmt på eftermiddagen tog genvägen tillbaks till Hydra stad.. åter igen i de vackra gränderna....




Sen blev det en hämtsallad (grekisk) på Lulus taverna för 5 euro, idag blir det ingen tavernasittning.. gör så här emellanåt.. då räcket reskassan längre..annars hade jag aldrig kunnat vara så här länge i Grekland.

Gillar ju dessutom att leva lite vardagsliv när jag är i Grekland.. inte hela tiden gå ut ock äta och äta.. det kan jag också bli mättad på i längden.
Ser att grekerna också går och köper hämtmat på tavernor titt som tätt..

Nej, nu får det räcka för idag!

Sunny, direkt från Hydra.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-10-18, 20:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Det är helt underbart att följa Dig! Ge ut en fotobok! Sunnys ö- vandringar I Grekland.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT