Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-10-29, 09:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Jeg har tenkt "skal, skal ikke?"...og har kommet til at det er "riktig" å fortelle hva som hendte oss mandag kveld..., IKKE for å "skremme", men for å si at også her i vårt elskede Hellas, k a n det skje, det vi (helst) ikke tror skjer
h e r, men i 2014....ja, det h a r skjedd oss!

Vi var på vei hjem til Nea Chora (Chania), kl var ca 22.30, (for lokalkjente, vi hadde passert kunstverket med "Hånden" og nærmet oss den gamle fine hjørnebygningen med balkongene) da vi, uten å ha hørt en lyd/merket noen som nærmet seg, ble overfalt..., jeg kjente et rykk i veska, samtidig falt vi overrende, ble ( i ordets rette forstand) påhoppet i siden/bakfra av to yngre menn, og falt overrende.......
Vi bli ikke t r u e t med kniv, og s å heller ingen kniv, men de brukte kniv for å skjære over håndtakene på veska, da håndtakene brast, tror vi kniven glapp, den laget kutt inne i hånda( over fingene) til Arne.....
A l t skjedde med "lynets hastighet", vi var naturligvis "fortumlet", mennene forsvant like raskt som de hadde dukket opp..., men de mistet kniven, ...
den har politiet, men at de finner gjerningsmennene..det er vel helt usannynlig.....

- vi tror ikke de var greske, og iflg politiet og legene på sykehuset sannsynlig vis fra Algerie, Marokko, Tunis, Syria....

Kuttene til Arne var alvorligere enn vi trodde, to fingrer "virket ikke", nerver/sener (?) var kuttet, i går lå han operasjonsbordet i 6 timer!!!
Han ligger på privat klinikk med veldig flinke leger, heldigvis

Jeg informerer om dette for å si VÆR FORSIKTIG, v i er midt i alt glade for at det ikke gikk verre, når det først skulle skje!

Jeg mangler pass, kredittkort, kamera, mobil, et par hundre euro + noe "småtteri", veldig "upraktisk", men først og fremst e k k e l t å ha passet/identiten sin på avveie......

Nå skal jeg på Politistajonen og hente en kopi av rapportene.
  #2  
Gammal 2014-10-29, 09:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Nej, vilken hemsk upplevelse för er Värst att Arne fick skador också
Stackars er, ni måste vara helt chockade!
Hoppas ni får all hjälp ni behöver <3


Tänker på er!
Riitta
  #3  
Gammal 2014-10-29, 10:10
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Hvilken forfærdelig oplevelse. Jeg føler med jer
  #4  
Gammal 2014-10-29, 10:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Oj så tråkigt. Hoppas allt går bra och att han blir helt återställd och att ni får all den hjälp ni behöver. Jag vet hur hemskt det är att bli rånad men jag blev ju själv inte fysiskt skadad så det var inte lika allvarligt. Trots det lever minnet kvar. Eva
  #5  
Gammal 2014-10-29, 10:32
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Fruktansvärt!
Hoppas allt löser sig till det bästa och att ni kan komma över denna hemska händelse.
//
KR
  #6  
Gammal 2014-10-29, 10:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 894
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Hemskt! Tyvärr är det ju så att sånt här kan hända. Nu blev er resa helt annorlunda än vad ni hade tänkt er, men hoppas ni med tiden kan komma över detta och fortsätta med era resor. Men det känns säkert inte bra, det kan jag förstå. Och krya på dig Arne!

/ Anne
  #7  
Gammal 2014-10-29, 10:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Åh, så tråkigt att höra, jag lider verkligen med Er!

Vilken chock, att bli överfallen på det sättet!
Hoppas din man kryar på sig och att ni kan fortsätta att njuta så gott det nu kan gå efter den förfärliga upplevelsen!

Kram på Er!

Sunny
  #8  
Gammal 2014-10-29, 11:17
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Vilken förfärlig upplevelse det måste ha varit för er, och dessutom med en sådan svår handskada. Hoppas att handen blir helt återställd och att ni inte tappar lusten inför att resa.
/Lena
  #9  
Gammal 2014-10-29, 11:18
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Nej å nej Kari, dette var otrevligt !!


Hoppas dere får en fortsatt fin ferie vidare når det værste har gitt seg
  #10  
Gammal 2014-10-29, 11:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Kari, ta hand om Arne nu.
Och försök att glömma (men jag vet att man inte kan göra det). Det kommer aldrig att hända er igen.
Kramar från Birgitta.
  #11  
Gammal 2014-10-29, 13:12
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 852
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Usch en sådan fruktansvärd upplevelse!! Det hör ju inte till vanligheterna dessbättre men måste vara fruktansvärt när man väl råkar ut för något sådant.
Hoppas verkligen din man blir helt återställd och att ni båda kan få fortsätta er semester på bästa sätt.
Tycker du gjorde rätt Kari som berättade om detta. Vi är nog alla lite godtrogna ibland när vi är i Grekland.

//maji
  #12  
Gammal 2014-10-29, 13:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

ÅH så jättetråkigt och hemskt! Hoppas Arnes handskada inte ger framtida obehag, men tilltron till Grekland som ett tryggt land rubbas naturligtvis för er... Detta med överfall och rån är något som finns ÖVERALLT och det kommer att bli värre.
Jättetråkigt nu när ni ska stanna så länge också...mycket av glädjen med det försvinner ju efter en sån här sak....
Jag blev ju av med allt, pass, pengar mm mm vid ett inbrott på Paros 1992 medan vi låg och sov och min mans kort med pengar försvann också...SKITJOBBIGT var det och kränkande. Vi fick låna pengar för att klara oss tills resecheckarna gick att växla in....men resan blev inte detsamma....Jag tycker så synd om er och hoppas att allt ordnar sig med allt....STOR KRAM

Lissi - som kommer att vara EXTRA vaksam i Aten...med pengapåse längst in mot kroppen!!!
  #13  
Gammal 2014-10-29, 13:34
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Usch så hemskt Kari! Hoppas ni till viss del kan lägga händelsen bakom er och fortsätta att njuta av semestern.


Måste dock tillägga att just Chania/Nea Chora är det enda stället i Grekland jag känt mig otrygg. Har rest ensam i 8 år och alltid känt mig trygg på alla andra ställen, både dagtid och kvällstid. Men här upplevde jag att män med icke-grekiskt utseende, som mest bara verkade driva omkring, iaktog mig på ett ett obehagligt sätt och vid ett tillfälle t o m förföljde mig. Kändes inte alls trevligt att gå in till Chania och äta på kvällen och de få gånger jag gjorde det valde jag att ta "stora vägen"(eftersom det är mer folk i rörelse där utanför högsässong), istället för att gå utmed vattnet .
  #14  
Gammal 2014-10-29, 14:21
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Nej fy vad otäckt! Hoppas handen läker bra. Man får sig verkligen en tankeställare när man hör sånt här. Är väl alldeles för godtrogen och tror att i fina Grekland händer ingenting... Men med alla desperata flyktingar som driver runt i Europa kan nog vad som helst hända även där.
Ska själv till Rom nästa vecka och där vet man ju att man får se upp. Fast om man blir överfallen har man ju inte så mycket att sätta emot.

Katitzi
  #15  
Gammal 2014-10-29, 16:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Nämen fy och usch och en massa fula ord som jag inte skriver men tänker. Det finns busar och ogärningsmän lite varstans , illa illa. Hoppas Arnes hand blir bra igen, men vilket minne av sämsta sort! Passet är väl högvaluta i de kriminellas värld, och för er inte bara besvärligt utan dyrt att få allting ordnat. Jag lider med er.
  #16  
Gammal 2014-10-29, 16:39
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg har tenkt "skal, skal ikke?"...og har kommet til at det er "riktig" å fortelle hva som hendte oss mandag kveld..., IKKE for å "skremme", men for å si at også her i vårt elskede Hellas, k a n det skje, det vi (helst) ikke tror skjer
h e r, men i 2014....ja, det h a r skjedd oss!

Vi var på vei hjem til Nea Chora (Chania), kl var ca 22.30, (for lokalkjente, vi hadde passert kunstverket med "Hånden" og nærmet oss den gamle fine hjørnebygningen med balkongene) da vi, uten å ha hørt en lyd/merket noen som nærmet seg, ble overfalt..., jeg kjente et rykk i veska, samtidig falt vi overrende, ble ( i ordets rette forstand) påhoppet i siden/bakfra av to yngre menn, og falt overrende.......
Vi bli ikke t r u e t med kniv, og s å heller ingen kniv, men de brukte kniv for å skjære over håndtakene på veska, da håndtakene brast, tror vi kniven glapp, den laget kutt inne i hånda( over fingene) til Arne.....
A l t skjedde med "lynets hastighet", vi var naturligvis "fortumlet", mennene forsvant like raskt som de hadde dukket opp..., men de mistet kniven, ...
den har politiet, men at de finner gjerningsmennene..det er vel helt usannynlig.....

- vi tror ikke de var greske, og iflg politiet og legene på sykehuset sannsynlig vis fra Algerie, Marokko, Tunis, Syria....

Kuttene til Arne var alvorligere enn vi trodde, to fingrer "virket ikke", nerver/sener (?) var kuttet, i går lå han operasjonsbordet i 6 timer!!!
Han ligger på privat klinikk med veldig flinke leger, heldigvis

Jeg informerer om dette for å si VÆR FORSIKTIG, v i er midt i alt glade for at det ikke gikk verre, når det først skulle skje!

Jeg mangler pass, kredittkort, kamera, mobil, et par hundre euro + noe "småtteri", veldig "upraktisk", men først og fremst e k k e l t å ha passet/identiten sin på avveie......

Nå skal jeg på Politistajonen og hente en kopi av rapportene.
Jag är härnere och vill ni ha hjälp med något eller kanske bara träffas så hör av er på detta forum. Kanske en afton tillsammans på en kulle söder om Chania. Mvh Paul
  #17  
Gammal 2014-10-29, 16:40
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 498
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Verkligen så trist att höra Kari!
Hoppas att Arnes hand läker snabbt och att det löser sig med alla de andra problemen!
  #18  
Gammal 2014-10-29, 16:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Men fy så hemskt! Jag kan inte ens föreställa mig hur ni mår mentalt nu, och ännu värre är ju att Arne skadades. Att något sådant händer, oavsett var, är alltid förskräckligt, men när det händer där man tror sig vara trygg är ännu värre. Fy bubblan! Stackars er!

Jag håller alla tummar jag har för att Arnes hand ska bli återställd, sedan hoppas jag att ni tillsammans kan reda ut den mentala biten. Sedan är det alla jobbiga praktiska saker som måste ordnas, men det är materiella saker, visst det är jättejobbigt, men det viktigaste är att ni mår bra fysiskt och psykiskt.

Om du orkar berätta vad som händer kari, så vill jag, och säkert många med mig, veta vad som händer.

Stor kram till er båda!
  #19  
Gammal 2014-10-29, 17:19
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Mycket tråkig läsning Kari. Men bra att du skriver om det. Hoppas allt ordnar sig till det bästa. Och hälsa Arne.

/ Sjöborren.
  #20  
Gammal 2014-10-29, 18:28
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Dette er dessverre ikke en hyggelig hilsen......

Citat:
Om du orkar berätta vad som händer kari, så vill jag, och säkert många med mig, veta vad som händer.
Instämmer till fullo!
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT