Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2014-10-03, 22:17
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Har vid tidigare besök sett en man med "felställda" fötter, varje dag gick han 2 gånger ner från Potamos till Aegiali!!! Vilken prestation!! Fick oss att verkligen att skämmas då vi stönade över "lite" uppförsbacke. I år såg vi han inte.
Svara med citat
  #82  
Gammal 2014-10-04, 15:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Men ni är väl säkert nöjda med det nu fick på Santorini!..
Ja, bättre än så kunde det inte ha blivit, inte ens på Amorgos.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Janne! Har du skrivit klart om bröllopet,eller är det jag som är en förvirrad tant!?
Tyvärr har jag inte det. Jag har lovat flera gånger men inte kommit till skott. Håller nu på med "nya" Kalimera, och är när jag är klar med det kanske jag tar tag i bröllopet. Finns mycket kul att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Janne, var ni med då? Jag undrar om det inte var den dagen då vi hade vandrat från klostret.
Har faktiskt inget minne av det. Hade bara den där kalla belöningsölen i skallen antar jag.
Svara med citat
  #83  
Gammal 2014-10-04, 17:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Lördag 4 Oktober

En kylslagen och blåsig morgon att vakna upp till.. kan inte minnas att jag någon gång tidigare i Grekland känt att jag vill dra den varma filten i sängen över huvudet och somna om igen!
Kommit till insikt om att så här sent på året ska jag aldrig mer åka till Amorgos, är glad för att jag gjort de flesta finaste vandringarna i maj-juni, nu blir jag inte direkt inspirerad att gå några längre vandringar.
Den vandringen som jag har kvar och vill gå, är den mellan klostret Chosoviotissa och Egiali över bergen, men den sparar jag till nästa vår om jag ska hit igen.

Vädret är alldeles för opålitligt nu för att jag ska våga mig på en så lång vandring ensam, till våren blir bättre.

När jag tillslut segade mig upp ur sängen denna fm och hade intagit en lång frukost inomhus,att sitta ute är otänkbart då vinden är kylig.

T.o.m att ha balkongdörren öppen känns kyligt!!

Tog ändå en promenix upp till Lagada och sen gick jag en annan stig ner som jag inte visste fanns, tillslut kommer man ner på bilvägen och passerar bensinstationen i byn Egiali.
Så det vart lite kul som omväxling!

Slog mig sen ner på en av strandtavernorna, där blåste det friskt, endast ett par gäster och jag på hela tavernan.

Beställde in en vegetarisk pasta och en öl, smakade väldigt bra!
Jag har just nu fått dille på att äta pasta, vet ej varför... äter det inte så ofta hemma, kanske därför!
Ordentligt mätt blir man iaf, sen blev jag bjuden på 2 raki..de tyckte jag kunde behöva det i kylan... det är ju sant.. det värmde gott..supertrevliga de som driver tavernan, även här kom kocken och satte sig vid mitt bord och vi hade en trevlig pratstund!..

Hoppas morgondagen blir varmare... MEN.. just nu längtar jag bara till Naxos.. ..

Tror jag tar och kryper ner under filten och läser min bok!

Kalispera!

Sunny (direkt från Egiali)..
Svara med citat
  #84  
Gammal 2014-10-04, 17:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Här i Paleochora är det 18 grader och väldigt mulet....det ser ut som om det kan bli regn. Jag är så glad att bo i gränderna och inte vid havet. Då hade jag inte kunnat sitta ute i hotellets trevliga loggia och druckit kaffe som jag precis gjort. Jag är också glad att jag inte ska själv till Tinos i november. Blåsten där om man har otur kan jag vara utan. Blåsten vi haft på Kreta räcker. Nej i november ska man vara i Aten!!! Sunny, du har haft såna fantastiska vecckor i våras på Amorgos, så det är ju alldeles självklart att 2 veckor nu räcker! Nu har du både fått se ön öppna och stänga en säsong. Fantastiskt ! Naxos stänger inte på samma sätt och där är mer folk!
Ha nu fina sista dagar på A även om det blir med bok på taverna. Kram!
Svara med citat
  #85  
Gammal 2014-10-04, 18:04
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Klokt av dig att ändra dina planer och välja Naxos i detta läget.
Klart du älskar Amorgos ändå. Men din nya erfarenhet kan ha ett annat värde längre fram. Våren är nog din grej Sunny = Du är ju solen!

Det är ruggigt i Grekland när kylan kommer och med de hårda vindarna och regnet. Minns de vintrar jag bott i Grekland när jag var yngre och frusit som en hund. Känner igen mig när du beskriver att ligga kvar under täcket.

Hoppas du får en fortsatt bra tid!

//Marja
Svara med citat
  #86  
Gammal 2014-10-04, 18:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Sunny, du har haft såna fantastiska vecckor i våras på Amorgos, så det är ju alldeles självklart att 2 veckor nu räcker! Nu har du både fått se ön öppna och stänga en säsong. Fantastiskt ! Naxos stänger inte på samma sätt och där är mer folk!
Ha nu fina sista dagar på A även om det blir med bok på taverna. Kram!
Tack, Lissi.. det är så sant som du säger..2 veckor räcker här denna gång, ja det är fantastiskt att få uppleva Amorgos när allt ska startas upp och som nu snart stängas.

Första gången faktiskt som jag fått uppleva det på någon ö i Grekland!
Ja, det blir nog finfint på Naxos sen, med den fantastiska värdfamiljen kan det ju inte bli fel och de ger mig säkert många nyttiga tips!

Sunny
Svara med citat
  #87  
Gammal 2014-10-04, 18:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Klokt av dig att ändra dina planer och välja Naxos i detta läget.
Klart du älskar Amorgos ändå. Men din nya erfarenhet kan ha ett annat värde längre fram. Våren är nog din grej Sunny = Du är ju solen!


Hoppas du får en fortsatt bra tid!

//Marja
Ja, våren är nog min tid här på Amorgos, men jag minns när jag var till Tinos förra året vid denna tiden och det var riktigt varmt, nästan som mitt i sommaren, klart vädret är varierande från år till år.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2014-10-04, 18:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Nu är Scopelitis på väg in i hamnen.. ska bli intressant att se om någon kliver av!!..

Tro det eller ej.. men det var ett tiotal personer som klev iland... MEN.. OJ..vad hon gungade "flytetyget"(jag kör en Arne).. ..Skopan.. skulle inte velat vara på den båten nu!

Sunny(som tycker det känns tryggt att fara med BLUE STAR på tisdag)

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-04 klockan 18:32.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2014-10-04, 18:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

På den här tavernan på strandpromenaden var jag och käkade sen lunch idag(namnet la jag inte på minnet).. men mysigt var det där!!... ...

Svara med citat
  #90  
Gammal 2014-10-04, 19:55
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Hej Sunny

Nu har jag läst ikapp. Jag glömmer ju alltid bort att för att få se dina bilder måste jag använda Crome samt logga in ( det mysteriet fortsätter )
Så jag har inte haft tålamod att börja om tidigare.

Men som alltid är det kul att få följa dig på din resa. Det verkar som du haft några riktiga kanondagar och några sämre dagar. Men så bra att du ändrar planerna och åker till Naxos några veckor istället för att stanna kvar! Så kan du se fram emot Amorgos till våren istället

Och så får vi vara med på ett hörn när du upptäcker Naxos, det ser jag framemot jättemycket! Ha det nu så jättebra och hoppas att de sista dagarna på Amorgos blir riktigt bra!

Ylva
Svara med citat
  #91  
Gammal 2014-10-04, 20:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg



Och så får vi vara med på ett hörn när du upptäcker Naxos, det ser jag framemot jättemycket! Ha det nu så jättebra och hoppas att de sista dagarna på Amorgos blir riktigt bra!

Ylva
Tack, Ylva det ska bli riktigt spännande att få upptäcka Naxos... ser fram emot det nu!!..
Svara med citat
  #92  
Gammal 2014-10-04, 21:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Många trådar här på Kalimera har en benägenhet att fråga om vädret i Grekland. Klart att det liksom i Sverige är skillnad på nord och syd. Men jag känner ändå att oavsett vissa "turskott" så är det så att vädret blir betydligt mycket darrigare och svalare när vi kommer in i oktober. Om det har både "Sunny12", "Arne" och "Lissi" vittnat. Blåst, regn och öde tavernor är inget för mig. Att sedan göra en storstadsresa i Aten eller liknande är en helt annan grej.

Från att ha varit "mycket solpressare" till att nu vara "ganska mycket solpressare" så är min övertygelse att september-vädret är det som torde passa de flesta för Greklandsvistelse. För mig är det den optimala månaden i Grekland.

Kör på med Naxos Sunny. Det kommer att bli en helt annan grej. Ingen lappsjuka där inte. Ha en fortsatt go tur!

Masse
Svara med citat
  #93  
Gammal 2014-10-04, 22:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Inte i Egiali men uppe i Lagada en kille som har foten vriden inåt som du beskriver...märkligt!
Ser väldigt besvärligt ut när han går, han använder inte kryckor...synd om honom!

Sunny
Citat:
Ursprungligen postat av Leena Visa inlägg
Har vid tidigare besök sett en man med "felställda" fötter, varje dag gick han 2 gånger ner från Potamos till Aegiali!!! Vilken prestation!! Fick oss att verkligen att skämmas då vi stönade över "lite" uppförsbacke. I år såg vi han inte.
Då har ni alltså också sett dem. Det verkar ju som de som bor i Egiali-området oftast har bildat familj i sitt eget område, eftersom en speciell missbildning tycks ha fått fäste där.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Har faktiskt inget minne av det. Hade bara den där kalla belöningsölen i skallen antar jag.
Men då var det kanske inte den gången. Jag kan ha sett honom där vid något annat tillfälle.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2014-10-04, 22:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Kör på med Naxos Sunny. Det kommer att bli en helt annan grej. Ingen lappsjuka där inte. Ha en fortsatt go tur!

Masse
Lappsjuka...ja.. det är nog den "sjukdomen" jag lider av just nu.. ..

Naxos kommer att bli så bra!!..
Svara med citat
  #95  
Gammal 2014-10-05, 17:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Nu är Scopelitis på väg in i hamnen.. ska bli intressant att se om någon kliver av!!..
Hur många var det?
Svara med citat
  #96  
Gammal 2014-10-05, 19:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur många var det?
Jag skrev det i samma inlägg.. ett tiotal var det!..
Svara med citat
  #97  
Gammal 2014-10-05, 20:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag skrev det i samma inlägg.. ett tiotal var det!..
Missade det.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2014-10-05, 20:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Söndag 5 oktober

Idag en strålande dag att vakna upp till för omväxlings skull.. ..svag vind och strålande solsken!

Skuttade ur sängen och fixade frukost och efter att ha avnjutit denna packade jag min rygga och bestämde mig för gå halvvägs mot Chora över bergen.

Startade från Egiali och gick upp genom byn Potamos i början av byn stog denna ståtliga åsna och spanade på mig.. inga bundna ben..hurra.....



Efter detta möte och en smekning på åsnans mule traskade jag vidare uppåt i den backiga byn Potamos med alla trappstegen...

Vilka vyer när man börjat komma upp på lite högre höjder...











Att starta denna vandringen mellan Egiali -klostret Chosoviotissa eller till Chora från Potamos är inte att rekommendera.. det tar musten ur en att starta så brant vilket det är hela vägen upp till Potamos och innan man kommer längst upp på vandringsleden.

Men envis som jag är så skulle jag ändå gå från denne ende..jag skulle ju ändå bara gå halvvägs.. ..

Men i vilket fall som helst så njöt jag oerhört av denna vandring so far...när det blev lite mer plant att gå och ibland lite nerför var det härligt!

Senare kom jag fram till ett litet hus där getterna höll till och blev utfodrade som jag förstod.
De var riktigt tama, en get kom nyfiket fram till mig för att hälsa och nosa lite på mig.. kanske den tänkte att jag kom med mat!
Jag kliar den under hakan och smekte den på pannan... den njöt som om den vore en hund eller katt.. jag vart förvånad jag har tidigare upplevt att de snarare är väldigt skygga.

Tog en fin bild på en getmamma med sin baby så fina.. dessa också helt orädda...




Håll i Er nu....plötsligt vart jag väldigt överraskad av att det här så långt uppe i bergen sprang en flock stora grisar, jag vart livrädd när en stor galt kom rakt emot mig och JA han var skitstor säkert över en meter hög, tjock, brun och ful!

Jag började tjoa och vifta åt den så den inte skulle komma närmare, som tur var så drog den åt ett annat håll.
Avskyr grisar.. de luktar så illa!

Sen avlägsnade jag mig snabbt från denna plats.. hann inte ta något foto då jag dessutom inte alls var fokuserad på att ta någon bild på detta odjur.

Fortsatta sen den vackra vandringen med de tjusiga vyerna och tystnaden alldeles underbart!

Efter ett par timmar kom jag fram till det fina kapellet i Asfondilites (här kan jag tänka mig att jag nu var halvvägs till slutmålet Chosoviotissa det mäktiga klostret på den höga klippväggen.)






Det här lilla kapellet (kyrkan)var också väldigt vacker och vilken härlig miljö runt omkring.

Strax efter kapellet kommer jag fram till detta hus...



Där det bor en man mitt ute i ödemarken och här driver han även ett café under säsongen, nu var det stängt tyvärr!

Eftersom jag hade glömt att ta reda på när sista bussen går från Chora till Egiali vågade jag inte fortsätta längre då klockan redan nu var 13.30 och jag hade halva vägen kvar att gå minst... så jag tog det säkra före det osäkra... att ta en taxi skulle bli alldeles för dyrt om jag nu skulle missa bussen.
Så bättre planering nästa gång då ska jag gå hela vägen fast från andra hållet som jag tror är enklare och inte så brant i början.

Vände om igen och knatade tillbaka men stannade och fikade en stund och bara njöt av den stilla miljön.
På återvägen gick jag och hoppades på att de galna grisarna inte skulle vara där... jag hade tur de syntes inte till.. bara de gulliga getterna.

Solen värmer riktigt skönt idag och efter 5 timmar uppe i bergen satt det gott med en kall öl och en bit mat när jag trött i benen återvände ner till Egiali igen.

Imorgon sista dagen i paradiset Amorgos.. MEN.. sen väntar ju ett annat paradis NAXOS..
Känns skönt att inte behöva åka hem till Sverige och ALLA måsten riktigt än iaf.

Sunny(direkt från Egiali)..
Svara med citat
  #99  
Gammal 2014-10-05, 22:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Himmel..finns det någon plätt på ön du INTE sett??.
Tack för att du delar med dig!
Lissi
Svara med citat
  #100  
Gammal 2014-10-05, 22:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Amorgos hösten 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Himmel..finns det någon plätt på ön du INTE sett??.
Tack för att du delar med dig!
Lissi
..Nej, snart finns det nog inte det!..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT