Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2016-05-14, 12:24
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Det var ett bra tips till Anne, Masse!
Vi har gjort precis tvärtom ett par gånger, dvs. vid besök i Aten har vi gjort utflykt till Egina (och en gång till Salamina också, men jag föredrar Egina!) med eller utan övernattning - mycket trevlig utflykt!
Svara med citat
  #82  
Gammal 2016-05-14, 15:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Lördag eftermiddag här I Aten och jag vilar mina mycket trötta ben på balkongen på Adonis. Enkelrumsbalkong, in mot gården I skön skugga och jag har plockat ut både en stol och en skön stoppad pall att vila benen på...

Dagen idag är så här långt indelad I tre helt olika upplevelsedelar...alla olika. Men det började I går kväll, precis innan jag skulle gå till Zappeio. När jag skrivit min Kalimerarapport, så kollade jag FB och en av sidorna jag följer är Team Sweden Volunteers, som arbetar ideellt med flyktingar I Pireus just nu. Det är en frivilligrganisation jag stöder regelbundet med pengar och där många volontärer varje vecka på egen bekostnad betalar resa från Sverige och uppehälle för att hjälpa till I Pireus. Jag ska ju dit I höst min sista vecka om där fortfarande är behov. Nåväl, jag läste att det var många barn som inte hade något att ha på fötterna så de behövde bidrag till flipflops I små storlekar. Jag bestämde mig " på stört" att kila bort mot saluhallen på smågator och köpa 5 par och åka dit med idag. Lägret är vid E1 I Pireus hamn. Jag hittade 5 bra par och fick så 3 par till när ägarinnan hörde vart de skulle. Filotimo igen!
Tillbaks till hotellet sen och så till Zappio. Man kanske skulle läsa affischer bättre? Det är en musikmässa för proffs och allmänhet med det senaste inom instrument, högtalare och teknik. En ljudnivå icke av denna världen då allt ska provas av duktiga musiker, men också bra musik från scen. Jag blev inte så länge där.

I morse gav jag mig av med Metron till Pireus och gick den LÅNGA vägen genom hamnennbort till E1. Jag gick förbi den lutande Panagia Tinou... Redan vid E2 började tältlägren och det var som små kvarter av tällt ställda i kvadrater så det blev fri yta att leka på som en gård. Barn lekte, musik spelades och meddetsamma när jag gick förbi kom en kvinna med barn och tog mig till sitt tält och gav mig en liten mugg med sött te...Vad säger man, ska de bjuda, som inget har?? Tårarna var nära. Barnen flockades och ställde upp för fotpgrafering och ville se resultatet. När jag kom till E1 så gick jag till den lilla läkarstation där grekiska läkare och sköterskor finns. De berättade att volontärerna för dagen precis åkt till sjukhuset med en man, så jag kunde lägga påsen I ett av rummen så skulle de se till att sandalerna kom fram.
Åh så många tankar man får. Detta är inte värdigt. Alla barn?Vår framtid?? Det kunde ju vara mina egna barnbarn. Dina? En norsk volontär som jobbar för Dråpen, ( droppen) träffade jag också. Hon kom från Norge och skulle stanna en vecka.

När jag kom tillbaks till Aten gick jag och vilade en stund innan lunchen på jättemysiga Paradosiako Oinemageiro, alldeles ca 50 m från Adonis th med Plakas godaste mat och goaste ägarpar. Nu har jag lärt mig att det är halva portioner som gäller. Idag giant beans kokta I gudomlig sås, fava och så courgettelommor fyllda med ris. Paret bredvid var greker I min ålder och de drog sitt bord till mitt och vips pratade vi om allt, flyktingar, grekkris och Tinos!! De älskar Tinos och tipsade om favoritställen! Så frågade mannen om jag var på FB....och så fick man nya vänner!!!!!

Efter denna nästan två timmar långa lunch inkl vin för 11(!) euro så gick jag upp till Anafiotika och tänk, trots tusentals människor nere I Plaka så möter man inte ens 10 personer där....

I kväll packar jag och går bort till Zappeio igen..kanske lite lugn musik utan tinnitusvarning?
Annars är det kaffefestival I Gazi?.. eller en ouzo på Adonis takterass ...tänk, varje morgon här vid kkl 8 när jag äter frukost på takterassen hissas grekiska flaggan vid Akropolis precis för våra ögon och nationalsången sjungs så det hörs över hela stan...Jag får gåshud!!!

Tack för denna gång. Fotobrev kommer sen från Kardamyli- Kalamata- Loutraki och Aten.

Lissi
Svara med citat
  #83  
Gammal 2016-05-14, 15:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Du gjør det så fint og levende, og jeg får tårer i øynene av de små flyktningebarna, filotimo, hyggelige grekere, flaggheising og nasjonalsang... Og lengter som en gal til vidunderlige Athen.

Vel hjem Lissi!
Svara med citat
  #84  
Gammal 2016-05-14, 16:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack för denna gång.
Tack själv snälla Lissi!

Så otroligt mycket du gör och upplever. Så fint att höra om flipflopen, och dina möten där. Det känns som att detta är en av dina bästa resor på länge, trots de tråkiga vädret i början.

Välkommen hem Lissi!
Svara med citat
  #85  
Gammal 2016-05-14, 16:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Ja, Janne verkligen! Jag har haft en helt underbar resa och jag är glad att åka hem och smälta allt! Jag har mött vädrets sätt att hälsa mig välkommen, den ( ja dyra) fina taxiresan med härlig chaufför..Kari och Arnes underbara välvillighet, Stellas och Panagiotis fantastiska gästfrihet. Så alla goa människor som gett mig lift och givit mig nya upplevelser...och den väldigt korta inblicken I flyktingars liv...Perspektiv!

Jag undrade visst I inledningsrapporten varför jag inte åkte charter....? Jag är glad att jag inte gjorde det! Jag har "vuxit" denna resa och VETatt jag klarar mig själv..,tro det eller ej,men även knagglig grekiska öppnar dörrar! Jag fick beröm idag av det grekiska paret.
Nu ska jag packa!

Lissi
Svara med citat
  #86  
Gammal 2016-05-14, 17:57
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Lissi, Tusen takk for alle rapporter

- for det veldig trivelige samværet vi hadde i Kardamili

Og, de siste dagene de herlige beskrivelsene som har ,vekket "gamle minner", fått meg til å lengte veldig til Athen

Men, det var vondt, og rørende, å lese om situasjonen i Pireus ......!

At denne ferien ble/vendte til å bli så innholdsrik og fin, med trivelige møter og Filotimo, skyldes i s t o r grad din positivitet og personlighet, Lissi

Ønsker deg en riktig GOD reise hjem i morgen
Svara med citat
  #87  
Gammal 2016-05-14, 20:23
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Åh Lissi,jag är både rörd och berörd av din rapport idag💕
Monica😍
Svara med citat
  #88  
Gammal 2016-05-14, 20:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Tack alla!

Kvällen har tillbringats på Adonis takterass med magisk utsikt över Akropolis och ett stort glas vitt vin.. och jag fick nyss ett underbart mail från det grekiska paret jag berättade om! Redan! Jag har svarat och nu är, tror jag, ytterligare ett grekiskt vänskapsband knutet.
Törs man ens skriva att detta hade inte hänt på parresa?
Men ensamresor är en sak och parresor en annan slags resa med olika och på många sätt lika fina upplevelser.
Kalinichta!

Lissi
Svara med citat
  #89  
Gammal 2016-05-14, 21:41
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Jag satt just och tänkte på dig och din resa, Lisa. Vem hade kunnat föreställa sig att den här semestern blev som den blev. Inte jag. Kunde du?
Med en sådan början och ett sådant slut - och allt däremellan!
Ja, så är livet. Man kan inte föreställa sig hur det blir.
Det viktiga är, att vi ser det ljusa som händer!
Ta en liten tår för mig också där uppe på Adonis takterrass och hälsa i receptionen om det fortfarande är någon kvar, som var där när jag var där. Kanske Panayiotis.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2016-05-15, 09:11
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Kvällen har tillbringats på Adonis takterass med magisk utsikt över Akropolis och ett stort glas vitt vin..
Där uppe, på Adonis takterass med utsikt över Akropolis tog vi vårt bröllopsfoto när vi gifte oss i Skandinaviska kyrkan i Pireus. Oerhört vackert!

/Outi
Svara med citat
  #91  
Gammal 2016-05-15, 10:13
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Lissi! Kan bara göra

Trevlig hemresa!

Katitzi
Svara med citat
  #92  
Gammal 2016-05-15, 10:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Sitter på flygplatsen och jag gick genom säkerhetskontrollen I väldigt god tid eftersom jag har vårt konstverk från Yanni Souvazoglou med mig I stort extra paket. Det är en stege I brons , en halvmeter hög med tre klättrande figurer" Climbing to success" och efter att ha visat mitt äkthetscertifikat så var det inga problem. Vi har köpt av Yanni tidigare och nu träffade jag honom personligen och han ville ha foto när stegen är på plats på väggen. På FB-sidan och privat till honom.

Marianne, jag håller med Dig! Inte vet man vad som händer I livet och att kunna resa och uppleva är en ynnest som man kan mista bara I ett ögonblick! Aten är den plats där jag aldrig nånsin känner mig en sekund ensam. Det kan jag däremot känna om det bara ösregnar och man är bunden till ett litet rum och inte ens kan sitta på balkongen. Då är det lätt att bli rastlös!

Outi, Maken och jag firade ju vår bröllopsresa I Aten men då bodde vi på Akropolis house rakt över gatan..

Nu hoppas jag att nästa " stötesten" flyter utan mankemang...tåget Kastrup- Kalmar.... En gång på tio brukar det göra det bara

Lissi
Svara med citat
  #93  
Gammal 2016-05-15, 11:56
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Åh vilken fin resa du gjort, härligt att läsa om allt du är med om och alla underbara människor du mött.
Lycka till med sista delen på resan, det är näst intill lite komiskt att det brukar skita sig på den där sista biten.
Ha det gott!
Pian
Svara med citat
  #94  
Gammal 2016-05-15, 12:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Det där konstverket i brons måste du fota när du kommer hem och lägga ut här.
Jag har en hel del konstverk från Grekland (som du vet).
Mest uppskattar jag en tavla i olja som nya servitrisen på Fotis taverna, Naxos har målat. Den hade inte riktigt torkat när jag köpte den av Fotis. Den rosa timmen över Agios Prokopiosstranden av avtecknad.

Birgitta.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2016-05-15, 12:54
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Vilken fantastisk resa och vilka härliga människor du mött! Tack för att du delar med dig! Man blir lycklig av att läsa det du skriver!

Anne
Svara med citat
  #96  
Gammal 2016-05-15, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu hoppas jag att nästa " stötesten" flyter utan mankemang...tåget Kastrup- Kalmar.... En gång på tio brukar det göra det bara.
Hoppas det gick bra. Är också nojig varje gång vi ska hem från Kastrup.

Jag vill också se en bild på konstverket.
Svara med citat
  #97  
Gammal 2016-05-19, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 894
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Anne! Mitt tips är att du åker med maken till någon av de Saroniska öarna, gärna Egina som har täta och korta färjeförbindelser. Parkera honom där och åk själv in till Aten ett par nätter. Kanske blir han ändå lite nyfiken och hänger med.

Masse
Tack Masse! Egina har vi varit till och att kombinera Saroniska öarna och Aten är ju verkligen en bra ide. Men det största problemet för mig just nu är att kunna resa till Grekland överhuvudtaget. Så här får man vänta och se vad det kan bli i fortsättningen. Kalimera är ju så fylld av en massa härliga tips och man skulle vilja resa överallt. Men det vet du ju!

/ Anne
Svara med citat
  #98  
Gammal 2016-05-19, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 894
Standard Sv: Tillbaka på Peloponnesos igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Annwi Visa inlägg
Vilken fantastisk resa och vilka härliga människor du mött! Tack för att du delar med dig! Man blir lycklig av att läsa det du skriver!

Anne
Kan bara hålla med!

/ Anne även här
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT