Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #201  
Gammal 2014-10-23, 00:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Annwi Visa inlägg
Jag instämmer i hyllningskören, det är jättetrevligt att läsa dina rapporter från härliga Grekland! Tack för det! Det blir som en minisemester för en själv faktiskt, jag känner dofterna och smakerna, ser alla platser framför mig, känner solen värma och hur det doftar av timjan och saltvatten. Ser fram mot din nästa resa.

Anne
Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Tack för att jag fått ta del av din resa, du har så härligt positiv inställning men ger ändå äkta skildringar när inte allt blir precis som det var tänkt - härligt med ofiltrerat återberättande !
Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Kan bara hålla med alla: Tack för trevlig resa! Det känns nästan som man var med!

Katitzi
Då får jag TACKA Er för Era trevliga kommentarer, roligt att jag lyckas roa så många, det glädjer mig!..


Nu har jag i stort sett packat upp allt och varit och handlat det nödvändigaste i matväg..blev glad när jag kom hem och såg att jag hade lite rödvin kvar.. att värma mig med.. ...höll på att få frostskador när jag klev av bussen i Västerås.. ..nejdå så farligt var det inte men en stor temperaturskillnad mot sommarvärmen i Grekland..

Ska bli skönt att krypa ner i min egna säng efter fyra veckor i Grekland, det är ALLTID en alldeles speciell känsla!.. ..

Kalinichta!
Svara med citat
  #202  
Gammal 2014-10-23, 01:39
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos



Kalinichta!!!
Monica
Svara med citat
  #203  
Gammal 2014-10-23, 06:59
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Ett stort tack till din otroligt fina reseberättelse. Men vad ska jag göra nu vid frukostbordet ? Varje morgon har det varit underbar läsning... Tack än gång!
/Ann
Svara med citat
  #204  
Gammal 2014-10-23, 07:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Tack för rapporteringen Sunny.
Jag har inte följt den ingående eftersom jag samtidigt har acklimatiserat mig till Sverige efter hemkomsten från Sifnos och Naxos. Ska läsa den mer ingående om ett tag. Men av det jag läst så har jag förstått att du är nöjd med Naxos och att din resa blev bra. Bra idé att "blogga" från dina resmål.
Klokt val att stanna på Naxos när Amorgos var så pass lugnt, eller hur?
/E

Senast redigerad av Thira den 2014-10-23 klockan 07:30.
Svara med citat
  #205  
Gammal 2014-10-23, 08:30
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 852
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Vill också tacka dej Sunny för alla trevliga rapporter
Det är såå roligt att läsa om dina upplevelser både det som är positivt men även det som ibland är lite mer negativt.
Tyckte du valde en jättebra kombination av öar och så kul att du kom att uppskatta Naxos så mycket. Ska bli roligt framöver att ev få höra om ett låntidsboende på pension Sofi. Det har nämligen jag och min man också funderat över. Vem vet vi kanske ses där någon gång

//maji
Svara med citat
  #206  
Gammal 2014-10-23, 14:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Ann Visa inlägg
Ett stort tack till din otroligt fina reseberättelse. Men vad ska jag göra nu vid frukostbordet ? Varje morgon har det varit underbar läsning... Tack än gång!
/Ann
Trevligt att höra!!..

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Klokt val att stanna på Naxos när Amorgos var så pass lugnt, eller hur?
/E
Ja, du berättade ju det för mig tidigare... men envis som jag är ville jag ju dit och bilda mig en egen uppfattning.. vilket man alltid bör göra tycker jag... MEN.. du hade helt rätt.. det var en aning ödsligt..har aldrig tidigare haft problem med att det är för lugnt.. men jag mådde faktiskt riktigt dåligt ett tag på Amo..klart vädret var inte på topp hela tiden och inte lika underbart som i maj -juni.. så därför hade jag ju något att jämföra med.. och pga det så blev känslan inte den samma.

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Tyckte du valde en jättebra kombination av öar och så kul att du kom att uppskatta Naxos så mycket. Ska bli roligt framöver att ev få höra om ett låntidsboende på pension Sofi. Det har nämligen jag och min man också funderat över. Vem vet vi kanske ses där någon gång

//maji
Ja, det var verkligen en jättebra kombo Naxos/Amorgos, den kommer jag att köra igen!..
Vi kanske blir som en ända stor familj då.. vi som vill stanna lääänge på Pension Sofi... ...ja, vi ses kanske där någongång!..

Vad jag gillar med Naxos var att man kunde vara helt anonym, kunde besöka olika tavernor utan att någon brydde sig... på mindre öar märker det så väl om man inte skullen komma tillbaka.. och då känns det inte lika bekvämt...
Sen ALLA mysiga gränder i The old town som omfamnade mig..att gömma sig i, gå vilse i.. ALLA.. mysiga små butiker och tavernor.. I LOVE IT!!....

De många fina sandstränderna att promenera barfota på.. vid Plaka..Agia Anna..och Ag.Prokopios det var underbart och vilka fina bad jag fick!

Nästa resa till Naxos ska jag vandra lite mer uppe i bergen och även på Amorgos..det blir nog en kombo igen till våren.. men kommer nog att lägga mest tid på NAXOS.

Sunny(som vaknat upp till vardagen i Västerås, gråmulet och kyligt ute.. det kommer att ta tid att ställa om sig...)
Svara med citat
  #207  
Gammal 2014-10-23, 15:59
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg

.. det kommer att ta tid att ställa om sig...
Det kan komme til at tage rigtig lang tid.

Første gang jeg besøgte Naxos var i 1979. Og det er aldrig lykkedes mig at ændre psyken til Danmark igen...
Svara med citat
  #208  
Gammal 2014-10-23, 16:06
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Tack Sunny för att du bloggar så flitigt på dina resor!

Gillar mycket hur du njuter av varje dag och är något inte bra så gör du det bästa av det och gör ändringar så du får fortsätta att njuta, det är så underbart!

Nu får man lite abstinens tills du ger dig iväg till våren igen!

Nu har jag faktiskt blivit riktigt sugen på Naxos i lågsäsong, frågan är bara hur pass lättillgängligt det är när man är beroende av kryckor. Tilos var ju perfekt för det men efter din resa nu funderar jag på om det inte vore kul med lite mer liv och rörelse, en "annan sorts resa" om det blir en nästa resa för mig, trots att jag älskade Tilos.

Och du Sunny om vi skulle vara där samtidigt nångång så är jag gärna medhyrare av bil och kartläsare

Tack för denna resa

Ylva
Svara med citat
  #209  
Gammal 2014-10-23, 16:38
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Det kan komme til at tage rigtig lang tid.

Første gang jeg besøgte Naxos var i 1979. Og det er aldrig lykkedes mig at ændre psyken til Danmark igen...
Ja, det är verkligen en ö som påverkar ALLA sinnen.. ....precis som Amorgos.. så ja det tar nog låååång tid...MEN har tänkt att återvända i början av maj... 6 månader kvar.. ...MEN.. det går fort när man jobbar och står i.....
Svara med citat
  #210  
Gammal 2014-10-23, 16:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg



Nu får man lite abstinens tills du ger dig iväg till våren igen!

Nu har jag faktiskt blivit riktigt sugen på Naxos i lågsäsong, frågan är bara hur pass lättillgängligt det är när man är beroende av kryckor.

Och du Sunny om vi skulle vara där samtidigt nångång så är jag gärna medhyrare av bil och kartläsare

Tack för denna resa

Ylva
Tack, för dina fina ord!!..

Men om du klarade att ta dig till Tilos på kryckor då borde du ju även kunna åka till Naxos, Grekland är ju inte känt för att vara handikappanpassat precis, men jag tror att du skulle klara det fint om du tex bodde på Pension Sofi, de har rum på nedre plan också utan någon lång trappa att gå upp i, ner till Choran därifrån är inte backigt helt Ok väg att gå på!

Ja, du får gärna vara kartläsare om vi skulle vara på Naxos samtidigt, alltid trevligt med sällskap!

Sunny(som åter igen ska kila ner i tvättstugan)..

Ps. Hela hamngatan i Chora som sträcker sig ända till St.George beach är ljuvlig att promena på, plant och fint!

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-23 klockan 16:55.
Svara med citat
  #211  
Gammal 2014-10-25, 09:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Ylvan - avstånden är lite större i Naxos chora än i Livadia på Tilos, även om hamnpromenaden är lika lätt att gå även med kryckor. Pension Sofi är mycket riktigt ett kanonställe men du har allt en liten bit att gå ner till hamnpromenaden därifrån. Det kanske inte är ett problem, dock
Svara med citat
  #212  
Gammal 2014-10-25, 11:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ylvan - Pension Sofi är mycket riktigt ett kanonställe men du har allt en liten bit att gå ner till hamnpromenaden därifrån)
Det finns flera vägar att ta sig ner till hamnpromenaden, för mig tar det högst 5 minuter... det finns en genväg som också skulle funka att ta sig fram på med kryckor, plant där med.. den vägen kan jag förklara för dig Ylva om det skulle bli aktuellt att du ska till Naxos/Pension Sofi....(det är inte långt till ner till hamngatan.)

Ps.Jag har iofs aldrig hoppat på kryckor den vägen, så hur eventuellt jobbigt eller långt det nu må upplevas för dig kan jag ju omöjligt veta!!.. (tycker det var strångt av dig att resa till Tilos)

Sunny(som längtar ner...)..
Svara med citat
  #213  
Gammal 2014-10-25, 11:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Jodå, jag vet att det inte tar många minuter, men du och jag går ju inte med kryckor

Något helt annat: Har du facebook? På sidan Amorgos Friends la de ut en skithäftig bild när Skopan lämnade ett dramatiskt molnigt Naxos igår.
Svara med citat
  #214  
Gammal 2014-10-25, 11:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jodå, jag vet att det inte tar många minuter, men du och jag går ju inte med kryckor

Något helt annat: Har du facebook? På sidan Amorgos Friends la de ut en skithäftig bild när Skopan lämnade ett dramatiskt molnigt Naxos igår.
Ja, jag skrev det i mitt inlägg också, "att hur det upplevs att gå ner dit på kryckor kan jag ju omöjligt veta "men långt är det i vilket fall som helst inte!

Tyvärr har jag inte Facebook (eller tyvärr) kanske är fel ord.. något jag valt bort!
MEN om du kan lägga in bilden här? Vore kul!..
Svara med citat
  #215  
Gammal 2014-10-25, 11:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Ska kolla!
Svara med citat
  #216  
Gammal 2014-10-25, 11:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos



Thank you, Amorgos Friends on Facebook! (Janne, ta bort den om du tycker att det är dumt att "låna" den)
Svara med citat
  #217  
Gammal 2014-10-25, 12:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

WOW..vilken häftig bild!..

Ser lika gråmulet ut som här i regniga Västerås!
Svara med citat
  #218  
Gammal 2014-10-25, 12:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Göteborg också. Fast nog är man hellre på ett grått Naxos?
Svara med citat
  #219  
Gammal 2014-10-25, 12:05
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Göteborg också. Fast nog är man hellre på ett grått Naxos?
Absolut.. ....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT