Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-19, 22:18
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard ARGOLIS (Argolida)-området

Hei,
Mannen min og jeg planlegger en liten rundtur i Argolis-området i mai.Jeg har gangbesvær gr. sykdom og fått anbefalt den sørlige delen spesielt som forholdsvis flatt og greit og komme seg rundt.
Derfor i utgangspunktet reservert en uke på et handikap-tilpasset sted v Ermioni, på fastlandet innenfor Hydra.

Uken før har jeg foreløpig tenkt sånn:
Flyr fra Oslo lørdag morgen, tar tog fra Athen til Korinth, en liten stopp der - hvor lenge avh av form og tidspkt for tog videre til Argos.
Overnatter i Argos for å komme innom det arkeologiske museet søndag formiddag og se det beina orker av romerske ruiner i utkanten av byen.

Videre søndag etterm til Nafplio, blir der 2 eller 3 døgn - for å kose oss og få sett endel av den vakre byen og omegn. Funnet et lite og rimelig pensjonat, hvor de har foreslått et rom i 1etg m balkong og et felles kjøk ved siden av (damen jeg har maila med virker så koselig, hun forklarte det ligger i en bakke, så balkongen er i 2.etg fra utsiden veldig brukbar pris også - gleder oss :-)
Etter å ha lest Admirala's innlegg om Nafplio her - ble det fart i planene om å komme oss til den byen - takk for info !

Ikke så intr i borger og kirker, men skulle gjerne sett Mykene -
er usikker på hvor vanskelig det er å bevege seg rundt der med en krykke - noen som kan svare meg på det? Mulig m drosje nært utgravnings-områdene?
Og selvfølgelig må vi til Asklipion og Epidavros, - samme spm her som mht Mykene - hvordan det er å komme seg rundt? Skulle det være noen forestillinger på teatret der allerede i midten av mai, hadde det jo vært topp! - både mannen min og jeg har jobbet innen teater stort sett hele vårt voksne liv.

Og så:
Jeg har jeg rett og slett forelsket meg i den lille byen Palea Epidavros i bukta - noen som er kjent / vært der?
Har faxet/mailet m noen overnattingssteder der, men ikke bestemt hvor vi skal bo. Vil bo i selve landsbyen, ikke lyst til å være avhengig av å leie bil - og vil ikke lage noen store måltider, så leilighet er unødvendig.
Er et lite, gammelt teater der óg, har jeg sett.

Takker om noen har noen tips og råd i dette området.

Mens vi er i Ermioni, vil vi utforske det vi har overskudd til av øyer og landsbyer i omegnen der i sør,
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-20, 09:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: ARGOLIS (Argolida)-området

Så god idé å besøke Argolis! Det er så fint her, at!

Her er litt info:
Det går ikke tog mellom Korinth og Argos/Nafplio. Ruten ble lagt ned for to år siden. Med mindre dere har tenkt å se Korinth, er det best å ta buss fra flyplassen til Stathmos Kiffisos i Athen og Argos/Nafplio-bussen videre derfra. Togstasjonen i Korinth er ikke i sentrum av byen, ikke busstasjonen heller. Korinth er ikke så mye å se som by, men utgravingene fra antikken/romertiden er fine og verd et besøk. De ligger på flatt land.

Hvor skal dere bo i Nafplio? Kan sjekke tilgjengeligheten for deg, hvis du vil, bare sånn for sikkerhets skyld?

Mykene er ikke så lett tilgjengelig. Det er bratt opp dit, og man går delvis på glattskurt berg. Og for å være ærlig, er det bare en ansamling steiner på toppen . Faktisk synes jeg Tiryns, like utenfor Nafplio, er mer interssant. Se mer på kulturdepartementets sider, http://www.culture.gr/ , gå inn under "Museums, Monuments and Archaeological Sites of Hellas", og finn Tiryns under, vel, T.

Epidaurus er greit å komme seg rundt, det skulle ikke by på noe problem. Teaterforestillingene er dessverre bare i juli og august.

Palea Epidaurus er en fin by! Jeg har bare vært der et par ganger for å spise lunsj, så jeg kan ikke hjelpe deg med hotell, dessverre. "Hotel Mike" ligger iallfall bra plassert.

Kanskje kan dere besøke Didima-grottene? Den første dere kommer til har to små kirker bygget delvis inn i grotteveggen. Adgangen er via en trapp inni fjellet, den er ikke lang, men jeg vet jo ikke hvor førlig du er. Verd et forsøk, for grotten (den første) er imponerende. Vel, grotte, det er vel heller et enormt krater. Inni krateret er det grusveger, og det er ikke bratt.

Kystveien fra Ermioni og sør/vestover er veldig vakker, et landskap så særpreget at jeg ikke har sett noe lignende andre steder i Hellas.

Ønsker dere en fin tur!

Senast redigerad av Admirala den 2006-11-20 klockan 09:56.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-20, 17:31
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard Sv: ARGOLIS (Argolida)-området

Takk for all info -
TOG er som regel noe mer behagelig enn buss,(spes av og påstigning og evt bevege seg litt), - trodde Korinth-Argos var under utbedring, men er altså nedlagt, synd.
Siden det er en lørdag vi skal fra Athen til Argos m evt stopp i Korinth, kan det kanskje være lurt å bestille plass uansett om vi velger tog til Korinth eller bussen som du foreslår hele veien?
Kanskje bedre å besøke Korinthområdet sammen m Delfi en annen gang...
Argolis-området er øverst på lista og har 15 dager til rådighet.

".. bo i NAFPLIO? Kan sjekke tilgjengeligheten for deg, hvis du vil.."
Pension Ligeia i Psaron 6, gamlebyen - ifølge kartet nær en P-plass,
så jeg har regna m mulighet for taxi ganske nært bygningen - kjempeglad om du sjekker.

Etter å ha sett endel fotos fra Mykene på nett, har jeg vært litt i tvil om det
er verdt å stresse seg dit - det de har funnet som er verdt å se er jo uansett på museene. Da velger vi å se Tiryns mens vi er i Nafplio - virker interessant, takk for tipset.
Synd de bare har forestillinger midt i den varmeste tida i Epidauros - kanskje vi kan våge oss tilbake i juli engang...
Det er det hotellet du nevner i gamle Epidauros by som jeg har stoppet opp ved - morsomt :-) Han som driver det har tilbudt spesialpris om vi vil ha halvpensjon også - og det er en heis der - ikke dumt for meg.

Didima-grottene hadde jeg ikke registret - det kan vi evt få til den uken vi er i Ermioni. Har også lest om Frachti-utgravningene, er vel ikke så mye å se akkurat der, virker ikke så lett tilgjengelig heller - men visstnok en trivelig, "ekte" fiskerlandsby - Kilada - rett ved. Alt dette er jo også i kort avstand fra bostedet der nede.
Åh - jeg gleder meg. Skulle egentlig reist i april, for å komme vekk fra snøklattene,som kanskje fortsatt ligger hist og her -
lenge til mai enda, men får reise på nettet og i bøker så lenge.
Hei,hei fra meg

Senast redigerad av Fernanda den 2006-11-20 klockan 17:38.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-20, 18:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: ARGOLIS (Argolida)-området

- trodde Korinth-Argos var under utbedring, men er altså nedlagt, synd.
Vel, den ER under utbedring, sies det, men tror ikke så mye skjer...

Siden det er en lørdag vi skal fra Athen til Argos m evt stopp i Korinth, kan det kanskje være lurt å bestille plass uansett om vi velger tog til Korinth eller bussen som du foreslår hele veien?
Har aldri opplevd at bussen har vært full... Den går hver time, så det er ikke så lenge å vente om den mot formodning skulle være det. Tror ikke det er mulig å forhåndsbestille, heller, men som sagt, det kommer til å gå greit.

Kanskje bedre å besøke Korinthområdet sammen m Delfi en annen gang...
Argolis-området er øverst på lista og har 15 dager til rådighet.

Det går jo an, ja! Athen/Argos-bussen stopper i Korinth, så dere kan selvsagt gå av der og ta en senere buss til Argos. Men dere må som nevnt ta taxi ned til byen/utgravingene.

Pension Ligeia i Psaron 6, gamlebyen - ifølge kartet nær en P-plass,
så jeg har regna m mulighet for taxi ganske nært bygningen - kjempeglad om du sjekker.

Jeg har bodd der! Hyggelige folk! Det er riktig at det er en parkeringsplass der, tilgjengelighet vil ikke bli noe problem. Pensjonatet ligger på toppen av gamlebyen.
Når det er sagt, gamlebyen er ikke så stor, og for meg virker det litt tungvint å måtte ta taxi til og fra bostedet. Det finnes flere pensjonat som ligger nede i byen/på flat mark, og det ville jo vært enklere å bo på et av dem. Kan sende deg noen lenker i privat mail, om du er interessert.

Har også lest om Frachti-utgravningene, er vel ikke så mye å se akkurat der, virker ikke så lett tilgjengelig heller - men visstnok en trivelig, "ekte" fiskerlandsby - Kilada - rett ved. Alt dette er jo også i kort avstand fra bostedet der nede.
Kilada er veldig koselig! Har ikke vært i Frachti, men jeg har, som deg, ikke inntrykk av at det er så mye å se der.

Hilsen Admirala

PS: Har du Cadogans guide "Peloponnese"? Det er en super guidebok, det er ikke en severdighet som ikke er nevnt! Anbefales på det sterkeste, kan kjøpes på Amazon om du ikke finner den i bokhandelen.

Senast redigerad av Admirala den 2006-11-20 klockan 19:03. Anledning: ps
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-21, 00:42
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard Sv: ARGOLIS (Argolida)-området

Athen/Argos-bussen shttp://www.kalimera.nu/forums/images/editor/menupop.giftopper i Korinth...
Ok - ser an formen i mai og avgjør ut fra det. Antar det vil være lurest for meg å dra ganske direkte til Argos.
Pension Ligeia i Psaron 6, gamlebyen ....
Innmari lyst til å bo i gamlebyen - trenger forhåpentlig taxi bare v/ank og avr m bagasje - ellers er det vel steder nok å sette seg ned for en hvil . . .
Kan sende deg noen lenker i privat mail, om du er interessert
Tar gjerne imot andre tips "på flat mark", ifall nødt til å endre... (Ingen har dessverre kontroll på denne sykdommen )
PS: Har du Cadogans guide "Peloponnese"?
Nylig kjøpt lonely planets Peloponnese fra amazon, lånt først på bibl.og likte den. ... sjekket kjapt og bestilt Cadogans også
Hjertelig takk for hjelpen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT