Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-01-30, 13:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Pascalidous Aten

Någon som skall till Aten snart? Här finns Alexandra Pascalidous guide:

https://www.expressen.se/allt-om-res...Kes_FWMs8cQxq8

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-01-31, 14:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Någon som skall till Aten snart? Här finns Alexandra Pascalidous guide:
Skulle gärna åka till Aten snart, och våren är ju den bästa tiden, men har inga planer just nu. Jag läste hennes guide, en hel del har jag sett och gjort, men det finns så mycket mer märker jag. Inte minst skulle jag vilja äta på alla restauranger hon skriver om. Det enda stället jag har ätit på (som hon nämner) är gyroshaket nere vid Monastiraki. Har ätit där flera gånger och de slår alla andra gyros jag har ätit i Grekland.

Tack för tips!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-02-01, 05:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Inte minst skulle jag vilja äta på alla restauranger hon skriver om. Det enda stället jag har ätit på (som hon nämner) är gyroshaket nere vid Monastiraki. Har ätit där flera gånger och de slår alla andra gyros jag har ätit i Grekland.

Tack för tips!
Precis, restaurangerna är ju så intressanta. Utom de dyra och fina, för de passar varken min personlighet eller plånbok. Däremot såna som Diporto!

Sen säger hon att det inte finns något ord för "bakfylla" i grekiskan. Stämmer det? För vi vet ju att alla ord härstammar från grekiskan precis som pappan i " My big fat greek wedding" sa.

Suck suck, Aten har jag ju också kvar att besöka.....

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-02-01, 09:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Sen säger hon att det inte finns något ord för "bakfylla" i grekiskan. Stämmer det? För vi vet ju att alla ord härstammar från grekiskan precis som pappan i " My big fat greek wedding" sa.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-01, 10:01
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg

Sen säger hon att det inte finns något ord för "bakfylla" i grekiskan. Stämmer det?
/ Anne
Jag tror inte att greker behöver det ordet, eftersom de inte dricker som vi i Norden, all-in
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-01, 20:58
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag tror inte att greker behöver det ordet, eftersom de inte dricker som vi i Norden, all-in
Nog existerar det även bakfulla Greker, även om de flesta inte dricker "som vi i norden"... Jag vill/kan inte sätta någon gloria över ALLA grekers alkoholdrickande. Visst existerar bakfylla även bland Greker...
De uttrycker väl detta tillstånd med flera ord än vi gör bara

(Ursäkta avvikelsen ifrån Alexandra Pascalidous guiden)

/Faestis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-01, 22:21
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Nog existerar det även bakfulla Greker

/Faestis
Säkert är det så, vi har säkert bara olika upplevelser.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-03, 15:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Pascalidous Aten

Nog finns det folk som dricker alldeles for mycket i Grekland ocksa, och man har borjat uppmarksamma sarskilt ungdomarnas oroande bruk, inte minst i anslutning till trafikolyckor och fylleslagsmal med allvarliga konsekvenser. Men jag kan inte komma pa hur man skulle uttrycka just '"bakfylla"" pa grekiska.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-02-03, 23:38
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nog finns det folk som dricker alldeles for mycket i Grekland ocksa, och man har borjat uppmarksamma sarskilt ungdomarnas oroande bruk, inte minst i anslutning till trafikolyckor och fylleslagsmal med allvarliga konsekvenser. Men jag kan inte komma pa hur man skulle uttrycka just '"bakfylla"" pa grekiska.
Ήπια πολύ χτες Man säger bara så. Det finns inget ord för bakfylla eller bakfull på grekiska, det har min vänkrets också konstaterat. Precis som de inte hade ett ord för mobbning och har nu börjat använda det engelska ordet bullying i grekiska språket för att beskriva detta "nya fenomen" i det grekiska samhället. Eller ja kan ju inte svära på att det är ny företeelse, men det är först nu man börjat uppmärksamma det iallafall. Finns ett grekiskt ord också men används mycket sällan. Jag som är språknörd noterar såna här utvecklingar av språket med intresse.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-02-04, 10:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Ήπια πολύ χτες.
Kan du översätta?

/ Anne
vars kunskap i grekiska är usel
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-02-05, 09:13
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 914
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Skulle gärna åka till Aten snart, och våren är ju den bästa tiden, men har inga planer just nu. Jag läste hennes guide, en hel del har jag sett och gjort, men det finns så mycket mer märker jag. Inte minst skulle jag vilja äta på alla restauranger hon skriver om. Det enda stället jag har ätit på (som hon nämner) är gyroshaket nere vid Monastiraki. Har ätit där flera gånger och de slår alla andra gyros jag har ätit i Grekland.

Tack för tips!
Bairaktaris måste jag säga jag blev besviken på, de var inte alls nån speciel höjdare i mitt tycke, kändes som en riktig turistfälla och gyrosen var sådär och ganska dyr, tyckte mycket bättre om Gyristroula mitt emot Thissio stationen. Mycket bättre ölutbud dessutom.

Inte testat några av de andra hon tipsar om, Bästa restaurangen jag hittade var To Kati Allo alldeles bakom Acropolismuseet, klassisk bytaverna mitt i Aten med god mat och låga priser.

Motormuseet nära National Museeum är intressant om man ska komma med ytterligare ett tips

Senast redigerad av Mahava den 2020-02-05 klockan 09:20.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-02-06, 12:42
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Kan du översätta?

/ Anne
vars kunskap i grekiska är usel
"Jag drack mycket igår".
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-02-06, 12:57
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Bairaktaris måste jag säga jag blev besviken på, de var inte alls nån speciel höjdare i mitt tycke, kändes som en riktig turistfälla och gyrosen var sådär och ganska dyr, tyckte mycket bättre om Gyristroula mitt emot Thissio stationen. Mycket bättre ölutbud dessutom.

Inte testat några av de andra hon tipsar om, Bästa restaurangen jag hittade var To Kati Allo alldeles bakom Acropolismuseet, klassisk bytaverna mitt i Aten med god mat och låga priser.

Motormuseet nära National Museeum är intressant om man ska komma med ytterligare ett tips
Vet inte vad Pascalidou skriver om Bairaktaris (för övrigt har jag lite svårt för Pascalidou), men herr Bairaktaris har gjort sig ett namn över åren då många många stora grekiska namn ätit på hans taverna, allt från skådespelare till politiker och statsministrar. Han har tagit kort tillsammans med alla som hälsat på under åren och de hänger inne på tavernan. Deras gyro är väl mest känd och det som de flesta turister äter där och visst ser det ut som en turistfälla. Men sanningen är den att han har massa annan mat också och mycket husmanskost och personligen tycker jag den maten håller mycket hög kvalitet och smakar väldigt gott. Jag tycker den här tavernan har visat sitt bästa jag på vintern då vi suttit där inne och ätit mezedes och kunnat ha alla fotografier till vår åskådan, foton som sträcker sig ända till 60-talet om jag minns rätt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-02-06, 13:23
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Vet inte vad Pascalidou skriver om Bairaktaris (för övrigt har jag lite svårt för Pascalidou), men herr Bairaktaris har gjort sig ett namn över åren då många många stora grekiska namn ätit på hans taverna, allt från skådespelare till politiker och statsministrar. Han har tagit kort tillsammans med alla som hälsat på under åren och de hänger inne på tavernan. Deras gyro är väl mest känd och det som de flesta turister äter där och visst ser det ut som en turistfälla. Men sanningen är den att han har massa annan mat också och mycket husmanskost och personligen tycker jag den maten håller mycket hög kvalitet och smakar väldigt gott. Jag tycker den här tavernan har visat sitt bästa jag på vintern då vi suttit där inne och ätit mezedes och kunnat ha alla fotografier till vår åskådan, foton som sträcker sig ända till 60-talet om jag minns rätt.
Jag har en personlig historia som utspelar sig på den restaurangen för den som är intresserad och lite insatt i dåtidens kända skådespelare. Eller det är rättare sagt min mans historia. För 25 år sedan när min man var en liten tafatt ung man i 20 årsåldern, så hade han olika extraknäck. Han kände en man som jobbade inom Showbiz. En gång ringde han min man och frågade honom om han kunde tänka sig att vara privatchaufför åt en av de mest kända grekiska skådespelarna på den tiden, Irini Pappa, i två dagar. Hon har bland annat spelat i Zorba the Greek. Oerhört vacker och karismatisk. Min man tackade såklart ja. Att han, en tjugoåring uppvuxen i en by, skulle få träffa och köra Irini Pappa var en stor grej. Vägar i Aten stängdes av för att de skulle åka där. När de väl träffades så var hon jättetrevlig mot honom och frågade honom om hans liv och småpratade. Hon hade en bokad middag på Bairaktaris en kväll, som han skulle köra henne till. Hon träffade sina vänner där och satte sig vid ett bord. Min man som skulle köra tillbaka henne sen satte sig i skymundan vid ett annat bord. Då ropar hon till honom att komma och sätta sig med dom! Han tackade och satte sig och åt med dom. Vid ett tillfälle talade han med sin dåvarande flickvän i telefonen när Irini Pappa tog luren ur händerna på honom och sa till hans flickvän "se till att gifta dig med den här!". (tur för mig att hon inte gjorde det...)

Det här är ett av min mans bästa minnen helt klart.

Eftersom det gick så bra för honom fick han agera chaufför åt Dalaras när han besökte min mans hemtrakter... men den historien tar vi en annan gång
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-02-06, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Han har tagit kort tillsammans med alla som hälsat på under åren och de hänger inne på tavernan.


Här är några av bilder. Jag gillar bilderna för de är så himla glada.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-02-06, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det här är ett av min mans bästa minnen helt klart.
Vilken fantastisk historia! Tänk att han varit chaufför till Irini Pappas OCH Dalaras!

Ja, det var tur att din man inte följde Irini Pappas råd.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-02-06, 15:43
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Här är några av bilder. Jag gillar bilderna för de är så himla glada.
Ja just det precis! Och ser du att det är dagens premiärminister Mitsotakis på ett av korten? Och på en annan bild är det Fofi Gennimata som är ledare för Pasok idag.

Alla är glada och i avslappningsmode.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-02-07, 10:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
"Jag drack mycket igår".
Ok.

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-02-07, 10:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 843
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vilken fantastisk historia! Tänk att han varit chaufför till Irini Pappas OCH Dalaras!

Ja, det var tur att din man inte följde Irini Pappas råd.
Håller med. Fin historia!

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-02-07, 14:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Pascalidous Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Ja just det precis! Och ser du att det är dagens premiärminister Mitsotakis på ett av korten? Och på en annan bild är det Fofi Gennimata som är ledare för Pasok idag.
Vilket märkligt sammanträffande!

Mitsotakis känner jag igen, men Gennimata har jag aldrig sett vad jag vet, det beror troligen på att det aldrig skrivs om Pasok idag. De är väl alltför små nu.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT