Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-27, 13:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Efterlängtat snus i Aten

Jag håller på att renskriva bloggen från 2007 och har nu kommit fram till Aten, efter nästan sex månader på resande fot. Jag hade med mig snus för ganska många månader. Under resan fick jag färskt snus av Tom på Naxos, av inkfish på Amorgos, av mina svärföräldrar på Kreta, och av Arne och Birgitta när vi kom till Hotel Adonis i Aten. Alla dosor var efterlängtade, men de här sista satt extra fint eftersom jag nästan hade slut.



Färskt snus från Arne och Birgitta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-27, 20:05
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Det var första gången vi träffades Janne ! Överlämnadet skedde på Taverna Sunset på Naxos ! Om tre veckor skall vi checka in där , vi har inte bott där förut , bara ätit ! Efter alla år på Naxos är det en av dom bästa tavernorna . Tycker vi !
/ Tom & Bodil
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-27, 20:13
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Överlämnadet skedde på Taverna Sunset på Naxos !
Du menar Taverna Snuset?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-27, 20:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Ha, ha!
Jag satt just och räknade hur många dosor jag skulle ta med mig på min 20-dagarsresa till Samos m.fl.
Då råkade jag slå upp den bilden. Var det så längesen?

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-28, 05:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 841
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Ja-a, ni svenskar och snus. Personligen tycker jag att det är äckligt, ursäkta mig för den kommentaren. Är ju olagligt att sälja snus i övriga EU-länder. Det typiska är att efter att man förbjöd snuset blev det mycket mer intressant att snusa för t.ex ungdomar här i Finland så jag vet nu inte sen om det var så fiffigt att förbjuda det. Leder bara till olaglig verksamhet och också att många använder en mycket starkare typ av snus än den som svenskar brukar använda. Det läste jag häromdagen.

Men även om jag inte förstår mig på snus så förstår jag att du blev glad, Janne. Vinet som du har på bordet skulle jag nog gärna ha druckit.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-28, 10:39
Baeckmans avatar
Baeckman Baeckman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

På tal om snus. Snus ska fraktas i handbagaget.

Glömmer aldrig en konferensresa till Aten för 12 år sedan då min väska inte kom åkandes på bandet.
Lätt chockad då jag insåg att snuset låg i den försvunna resväskan.
Tankarna snurrade, skulle jag bli tvungen att börja röka igen, eller kanske stoppa up piptobak under läppen eller hemska tanke SLUTA SNUSA....
Efter att ha köat en stund (evighet) för att anmäla förlusten så kom där en liten farbror släpandes på 3-4 resväskor som fallit av bagagevagnen.
1 av väskorna var min. Då insåg jag vilken sorglig nikotinist man blivit.

På måndag när det bär av till Parga igen så åker snuset ner i handbagaget som det gjort de senaste 11 åren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-08-28, 13:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Det var första gången vi träffades Janne ! Överlämnadet skedde på Taverna Sunset på Naxos !
Jag minns det mycket väl fast det är så länge sedan. Smakade så gott!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ha, ha!
Jag satt just och räknade hur många dosor jag skulle ta med mig på min 20-dagarsresa till Samos m.fl. Då råkade jag slå upp den bilden. Var det så längesen?
Japp, så länge sedan är det. Hade ni bott där precis eller skickade ni med posten? Minns inte. Hur många dosor blir det till Samos-resan?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Men även om jag inte förstår mig på snus så förstår jag att du blev glad, Janne. Vinet som du har på bordet skulle jag nog gärna ha druckit.
Vinet var OCKSÅ gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Baeckman Visa inlägg
På tal om snus. Snus ska fraktas i handbagaget.
Jag minns när vi skulle resa runt i Indien i tre månader, då packade jag ner snus för tre månader, i stora ryggsäcken, för det fick inte plats i handbagaget. Gissa om jag var rädd att det skulle försvinna på vägen. Nu hade det inte gjort så mycket för det visade sig att det fanns snus att köpa överallt i Indien. Inte svenskt snus, men väl snus.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-08-28, 13:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Janne, vi skickade snuset med posten från Sverige till Adonis, för vi visste när ni skulle komma dit.
Vi skickade även Euro för att Adonis skulle köpa en vinflaska till er.
Allt funkade perfekt får man säga.

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-08-29, 05:17
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 841
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Janne, vi skickade snuset med posten från Sverige till Adonis, för vi visste när ni skulle komma dit.
Vi skickade även Euro för att Adonis skulle köpa en vinflaska till er.
Allt funkade perfekt får man säga.

Birgitta.
Vilken fin service!

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-08-29, 14:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Janne, vi skickade snuset med posten från Sverige till Adonis, för vi visste när ni skulle komma dit. Vi skickade även Euro för att Adonis skulle köpa en vinflaska till er. Allt funkade perfekt får man säga.
Så var det! Tack än en gång.

Här kan ni läsa om denna sorgliga och glada dag.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-10-11, 20:27
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 734
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Det var första gången vi träffades Janne ! Överlämnadet skedde på Taverna Sunset på Naxos ! Om tre veckor skall vi checka in där , vi har inte bott där förut , bara ätit ! Efter alla år på Naxos är det en av dom bästa tavernorna . Tycker vi !
/ Tom & Bodil
Har ju inte precis med snus att göra... Men blev lite nyfiken på vad ni tyckte om boendet på Sunset. Besökte den utmärkta tavernan för första gången i somras och älskade den!!! Kul att veta om boendet också är bra.

MVH zakka
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-10-12, 08:49
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Hej ! Vi bodde på översta våningen med en fantastisk utsikt . Men rummet var inte av någon högre klass. Trångt , hårda sängar och ett simpelt "kök" ! Inga avläggningsytor m.m !
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-10-12, 10:06
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Efterlängtat snus i Aten

Hemska tanke att bli utan snus.
Jag inventerar 1 gång i veckan och kontrollerar så att inte förbrukningen överstiger förrådet.
Brukar för säkerhets skull ha med 1 extra stock som marginal, går ju mer om man festsnusar lite.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-10-12, 10:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Re: Efterlängtat snus i Aten

Ja, jag kommer ihåg problemen när man snusade och åkte utomlands. Snus fanns ju bara i Sverige, medans röka kunde man köpa var som helst.

Skräcken att bli utan snus var stor, även om jag understundom rökte. Kommer ihåg före EU-tiden, när man kunde köpa taxfree på utresan och SÅ HADE DE INTE FAVORITSNUSET I TAXFREEN! Då fick man hålla tillgodo med annat märke. En gång hade de bara påssnus (men rätt märke), vilket jag blev tvingad att inhandla. Satt sen på en lokal bar och rev isär påsar, för att forma till en prilla. Ni skulle sett de uppspärrade ögonen på kyparen, när han undrade va fasen vi gjorde. Han trodde väl att vi var värsta knarkarna eller nåt!

Från början var jag rökare och började sen snusa, utan att eg sluta röka. Men sen 2002 är jag både rök- och snusfri och det var mitt livs bästa beslut!

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-10-12, 15:13
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Re: Efterlängtat snus i Aten

[QUOTE=Netwolf;422883]

Från början var jag rökare och började sen snusa, utan att eg sluta röka. Men sen 2002 är jag både rök- och snusfri och det var mitt livs bästa beslut!

Bra beslut, jag slutade röka för 5 år seda och köpte en mc för pengarna jag sparade, nu i vintras köpte jag en cab för att fira att jag fortfarande inte röker. Både mc o cab bor nu hos oss i Grekland, och båda är "gratis"
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-10-13, 13:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Re: Efterlängtat snus i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Från början var jag rökare och började sen snusa, utan att eg sluta röka. Men sen 2002 är jag både rök- och snusfri och det var mitt livs bästa beslut!
Jag var rökare och snusare i många år, men sedan 23 år är jag "bara" snusare".
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-10-13, 15:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Re: Efterlängtat snus i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag var rökare och snusare i många år, men sedan 23 år är jag "bara" snusare".
Så när jag är i Paleochora i 5 veckor i december-januari och snuset börjar sina vet jag vem jag ska vända mig till.

Birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-10-14, 18:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Re: Efterlängtat snus i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Så när jag är i Paleochora i 5 veckor i december-januari och snuset börjar sina vet jag vem jag ska vända mig till.
Absolut, men du är ju så duktig att räkna ut hur mycket som behövs, så det lär inte behövas.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT