Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-18, 00:23
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Aghios Nikolaos

Hej! Funderar på om det är någon där ute som känner till Aghios Nikolaos, ca 4 mil från Kalamata. är det en by där man kan tillbringa en vårmånad? Verkar på bilderna genuint Grekisk och mycket vacker!
Ingegerd i Karlstad
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-18, 09:12
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Spørsmålet er hva du søker. Om du bare vil ha det stille og fredelig er det vel ok. Aghios Nikolaos er en koselig plass, men nok så liten. Skulle ikke ha bodd der en måned, men et par uker hadde kanskje gått. Jeg ville nok ha valgt Kardamili som er litt større, og med flotte muligheter for vandreturer (om du liker det)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-18, 09:28
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Aghios Nikolaos

Jeg har aldri bodd i Agios Nikolaos, men har besøkt byen en del ganger når jeg har bodd i nabobyene Stoupa og Kardamili. Jeg synes Ag.Nik. er en trivelig by med en fin gresk atmosfære, men jeg ville også foretrekke en av de to byene jeg nevner i samme område hvis jeg skulle bo der en periode, særlig Kardamili har jeg falt fullstendig for. Nå er jo ikke Stoupa mer enn en liten halvtime borte, en vakker spasertur langs stranden (hvis de ikke har rasert for mye med den nye sykkelveien det var snakk om å bygge der), så det er ikke noe problem å "utnytte" begge byene.

Området er i alle fall ett av mine absolutte favorittområder i Hellas, med enorme muligheter for turer i området som passer for alle. Man kan velge spaserturen langs stranden mellom byene, en ganske lett tur så langt man vil gå langs Viros-ravinen i Kardamili, og for de virkelig spreke er det merket sti til fjellet Profitis Elias som ruver over området med sine 2405 meter.

I omegnen har man også Diros-grottene, som er en av de største attraksjonene i hele landet, etter min mening. Kalamata by er en trivelig by med bra bussforbindelser hvis man vil ha avveksling fra småbylivet. Onsdagene er det sigøynermarked som er en opplevelse i seg selv i Kalamata.

Når det blir snakk om Mani, har jeg lett for å snakke meg varm!. Det ligger et par bilder fra Ag.Nik. og ett fra Stoupa under bildegåte 384, forresten.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-18, 10:21
ikaros ikaros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 26
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Agios Nikolaos er en liten, stille og fredelig fiskerlandsby! Tidlig på våren er nok det meste stengt, men i mars begynner de fleste småstedene så smått å våkne opp til liv. Våren er dessuten utrolig vakker i dette området! I mars er blomstringen i full gang og det er en klar og fin luft. Området er ideelt med tanke på fotturer i naturen. Fantastiske fjell med lett adgang fra Kardamili/Stoupa.
Det sies forøvrig at Kalamata/Mani-området har tilnærmet samme klima som Kreta.
I februar kan det regne en del i området, men temperaturen er som en god nord-norsk sommer, og temperaturen i havet er til å leve med.
(NB!Sigøynermarkedet i Kalamata er på torsdager, ikke onsdager!)

Liker du fred og ro vil noen våruker i Agios Nikolaos være helt topp! Om du derimot vil ha liv og røre tror jeg du skal se etter et større sted, f.eks. Kalamata.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-18, 13:05
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Sv: Aghios Nikolaos

Citat:
Ursprungligen postat av ikaros Visa inlägg
(NB!Sigøynermarkedet i Kalamata er på torsdager, ikke onsdager!)
Takker for korreksjonen! Av og til svikter hukommelsen litt. Sist vi var i Kalamata ergret vi oss litt over at vi ikke hadde kommet på å ta turen den dagen det var marked. Jeg trodde vi var der på torsdagen og markedet var på onsdag, men det må ha vært omvendt! Jeg må kanskje begynne å skrive dagbok...

Det var i alle fall godt noen er våkne, så jeg ikke villedet noen til å ta turen til Kalamata på falske premisser.....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-18, 14:56
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Re: Sv: Aghios Nikolaos

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg trodde vi var der på torsdagen og markedet var på onsdag, men det må ha vært omvendt!
Du har nog rätt för marknaden har varit på onsdagar och var det i vintras.

När ändrades den till torsdag (om det nu är så)?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-18, 20:52
Malamatinas Malamatinas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 2
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Zigenarmarknad, låter spännande ! Vart i Kalamata hittar man den?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-18, 22:14
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Aghios Nikolaos

I gamla delen mellan (gatorna) ΑΘΗΝΩΝ och ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ i höjd med järnvägsspåret det står skyltar. Om det är den marknaden de kallar zigenarmarknaden.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-19, 11:53
ikaros ikaros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 26
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Snakker vi om det samme markedet mon tro?
Det sigøynermarkedet jeg snakker om ligger ca 1 km utover Athenveien, på venstre side. Her selges i hovedsak klær og sko. Ta buss nr 2. Det har vært arrangert på torsdager så lenge jeg vet. Jeg var der senest i januar og uken etter påske - i år. Et voldsomt liv med sigøynere som prøver å overdøve hverandre med utropstilbud.
Billig , men vær obs på kvaliteten!!!
Tar alltid med meg gode venner dit og hver gang er det en suksess!
Reiser til Kalamata første uken i august og kommer nok til å ta meg en tur på markedet denne gangen også.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-19, 13:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Romer åker ofta runt på öarna och säljer allehanda ting. På Folegandros var det ett ungt par med en liten bebis som sålde vackra växter och mängder av basilikaplantor till befolkningen. Bilen var inredd så att den unga mamman och barnet satt på flaket med takskydd mot solen. Tänkte att det är ett hårt och svårt liv många gånger.

För den som är intresserad av svängig musik spelad av romer måste jag rekommendera den härliga gruppen Mahala Rai Banda.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-19, 13:12
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Citat:
Ursprungligen postat av ikaros Visa inlägg
Snakker vi om det samme markedet mon tro?
Det sigøynermarkedet jeg snakker om ligger ca 1 km utover Athenveien, på venstre side. Her selges i hovedsak klær og sko. Ta buss nr 2.
Jag tror inte vi menar samma,nej.
Det finns nya och gamla Athenvägen, menar du 1km efter det att dessa två vägar möts (och i så fall efter trafikljusen i korsningen flygplatsen, mot sjukhuset) eller räknar du från busstationen och utmed den gamla Athenvägen?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-19, 13:23
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Aghios Nikolaos

Jeg er rimelig sikker på at ikaros og jeg snakker om det samme markedet hvertfall, selv om jeg ikke vet navnet på gaten. Vi har gått til fots utover til markedet, og går da gjennom en hovedgate med all verdens håndverkere, små verksteder og butikker hvor sikkert ingen turist har satt sin fot.. vel... nesten da...

Og vi har gått dit mest for opplevelsen, vi er heller ikke helt overbevist om at det bare er kvalitetsvarer som selges, så det har blitt beskjeden handel av det.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-19, 17:16
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Re: Aghios Nikolaos

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg er rimelig sikker på at ikaros og jeg snakker om det samme markedet hvertfall, selv om jeg ikke vet navnet på gaten. Vi har gått til fots utover til markedet, og går da gjennom en hovedgate med all verdens håndverkere, små verksteder og butikker hvor sikkert ingen turist har satt sin fot.. vel... nesten da...
Den gata du beskriver är med största sannolikhet gamla Athengatan (gatan som bussarna kör och som mynnar ut vid Αρτεμιδοσ upp till vänster ligger sedan busstationen) och då "pratar" du och jag om samma marknad. Det står skyltar från båda hållen "marknadsplats" och där har jag varit på onsdagar nu i vintras.
Jag har hört talas om ytterligare en marknad som skall finnas borta vid sjukhuset. Där det skall säljas skor,kläder, djur m m och som till största delen av försäljarna är zigenare. Den marknaden har jag inte kommit mig för att besöka ännu för den ligger lite åt "fel håll". Det är därför jag undrar mycket över om det är den ni beskriver som "zigenarmarknaden" och om den är på torsdagar.

Det kan ju också vara så att det är två marknadsdagar.

Senast redigerad av Agda den 2007-07-19 klockan 17:19.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-19, 19:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Försökte lite fint få er in på spåret att använda det rätta ordet på den folkgrupp vi pratar om dvs ROMER Ordet zigenare kan uppfattas som diskriminerande även om det används utan negativa omdömen.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-20, 09:08
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Tack för alla synpunkter, sen gäller det ju i alla fall att välja! men helt säkert har vi hittat rätt område. Sonen sa idag, "Kan ni inte fixa årets semester, innan ni börjar planera nästa?" Visst, men man måste ju ha drömmar. Dessutom är det snart dax att börja vaccinera vovven, om han ska få följa med! (ABBE, lancashire heeler, 7,5 kg och är tillåten på flyget!)
Tack för att ni finns! Ingegerd
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-03-15, 12:45
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Aghios Nikolaos

Er inne på tanken att resa dit ned i sluten av april. Hur gick det for er? Kom ni dit och kan ni beretta lite i så fall

Hilsen från en som er sjuk av reselust til grekland snart
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT