Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-10, 14:46
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Finikounda Methoni Pilos info

Tänkte ge lite nyttig info om dessa orter. Äta-utepriser finns i en egen tråd så det hoppar jag över.
Det går bussar från Finikounda via Methoni till Pilos och vise versa minst tre gånger/dag. Från Pilos till Kalamata vv flera gånger/dag. Hyra bil är bäst att göra genom tex Apollo redan från flygplatsen. Det finns biluthyrning på alla tre orterna men efterfrågan är större än tillgången. Internetcaféer finns det flera stycken på alla orterna. Bankomatar finns flera i Pilos och Methoni men i dagsdato ej i Finikounda,även bankkontor öppet till 14.00.Post finns i Pilos och Methoni öppet 07.30-14.30, ej lör-och söndag. Apotek finns i Pilos och Methoni stängt ca13.30-17.30. Vårdcentral finns i Pilos, sjukhus i Kalamata,läkare kommer till byarna 1ggr/vecka. Det finns svensk och tysk läkare här nere ibland. Tandläkare finns det också flera, ej i Finikounda.Supermarkets som är öppna heladagarna finns i Pilos Och Methoni, annars är de flesta stängda ca 13.30-17.30 och söndagar utom under högsäsong. I Finikounda är det några turistshoppar som har öppet heladagarna. I början och slutet av säsongen tänds inte grillarna förrän ca 18 på kvällen på många matställen.Båtturer finns från Finikounda/Methoni. Bushtaxi som tar er med ut i olivodlingarna,utgår från Surfstationen Thines-stranden Finikounda. Nattklubbar finns det utanför alla orterna för den som är sugen annars är det bar-livet eller stilla kvällspromenader som gäller."Bästa" stranden är Svartabergets strand vid Finikounda. Näst intill inga stränder har solstolar att hyra. Tills sommaren 2006 kunde man lämna sina stolar/parasoll/madrasser på stranden över natten men tyvärr så började det bli stölder av sådant i somras. Annars så är det väldigt lite brottslighet här näst intill ingen alls.
Jag hoppas att jag har kunnat gett lite matnyttig info om orterna för er som funderar på att komma hit eller för er som redan bestämt att komma. Söker ni bostad på egen hand så dra er inte för att höra av till mig så hjälper jag er med förslag.
Hälsningar Agda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-15, 18:57
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Finikounda Methoni Pilos info

Vi har bestämt att ta en veckas tur till Pilos. Vi tänker också vista Kythera, ett par dagar.
Kan Du informera något om båtförbindelserna, varifrån går det båtar och hur ofta?
Man behöver en bil (vi brukar alltid hyra bil för några dagar på våra Greklandssemestrar) att komma fram till båthamnen. Från Gythio åker väl en båt, vet du är det på morgonen eller om kvällen?
Det är en stor fördel att orten är "grekisk" och inte mest turister i byarna.
Vi åker dit den 30.05.
Är det långt från Pilos till Monevassia?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-15, 19:47
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Finikounda Methoni Pilos info

Hej Soleil !
Kolla din inbox.
/Tom
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-20, 16:41
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Finikounda Methoni Pilos info

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej Soleil !
Kolla din inbox.
/Tom
Tack för uppgifterna, Tom!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-21, 01:20
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Finikounda Methoni Pilos info

Tackar för infon!
Har börjat planera lite smått på en ny långresa till Grekland.
Funderar på Peloponessos och Messinien...

Av olika anledningar har jag inte möjlighet att resa i september som jag brukar utan måste antingen resa i juli/augusti alternativt oktober.
Har hört att klimatet runt södra Peloponessos skall vara bra, men törs man chansa på oktober?

Jag kommer att bila ner via Ancona-Patras.
Tips på boende tar jag tacksamt emot!
Har kikat lite på Koroni men Finikounda verkar också väldigt fint!
Skulle helst hyra ett litet hus eller lägenhet.
Planerar att stanna åtminstone 3 veckor.
Kommer att ha min hund med mig.
Vill gärna bo i lugna vackra omgivningar med närhet till strand...

Tacksam för tips och idéer!

Mvh. Stina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-21, 12:01
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Finikounda Methoni Pilos info

Hejsan
Oktober brukar vara jättefin månad där nere. I Juli augusti är det väldigt varmt.
Om boendet kan du kontakta Gunnar och Göran på GDG Homes,dom annonserar här på Kalimera sidan.
Sen finns det i Agios Andreas ett litet mysigt familjehotell, kassimiotis, ganska enkelt men ligger direkt vid stranden.


Lycka till och grattis till ett bra semesterval
Anneli

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-21 klockan 14:11. Anledning: länk borttagen (se reglerna i FAQ)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-21, 12:33
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Finikounda Methoni Pilos info

Eller om du vill bo runt Finikounda så vet jag massor med hus,lägenheter och hotell! Oktober 2006 var ingen rolig historia ang vädret men oftast så är det helt OK med en heldel sol och lagom temperatur. Vegitationen har då också börjat åter hämta sig efter sommarens torka.
Agda
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-21, 14:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Finikounda Methoni Pilos info

Hur är det med rum/pensionat i Finikounda för enstaka natt i början på april??
Då vi åker med bil så vill vi kunna improvisera och inte boka i förväg.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-21, 21:54
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Finikounda Methoni Pilos info

Inga problem alls. Det finns en hel del året om öppet i området och lite turister vid den tiden på året. Om vädret som vi har nu håller i sig så att det i början i april har blivit "sommar" så kan det vara lite folk under helgerna men absolut inte fullbokat.

Agda, som har bränt sig i solen idag!

Senast redigerad av Agda den 2007-01-21 klockan 21:56.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT