Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-06-11, 09:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 631
Standard Europas äldsta gata

Ett litet tips, för den historiskt intresserade. I Plaka i Aten finns Tripodongatan, som med sina 2500 år är Europas äldsta gata. Här måste man verkligen känna historiens vingslag.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-06-11, 11:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Europas äldsta gata

Då slår den Via Appia i Italien med ung. 150 år.
Men Via Appia är betydligt längre. Från Rom via syditalien till Sicilien. Jag har åkt på delar av den.

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-06-11, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Europas äldsta gata

Där har jag gått flera gånger, utan att veta att den var SÅ gammal!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-06-11, 23:07
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Europas äldsta gata

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ett litet tips, för den historiskt intresserade. I Plaka i Aten finns Tripodongatan, som med sina 2500 år är Europas äldsta gata. Här måste man verkligen känna historiens vingslag.

/Netwolf
Och det jag alltid brukar tänka på när jag går i plaka, är hur mycket som måste gömma sig därunder. Plaka vilar ju på i princip hela det antika Aten. Det är ju förbjudet att göra utgrävningar där. Men i samband med byggandet av tunnelbanan så hittade man oerhört mycket, det tog väldigt lång tid att gräva tunnlarna där för att de stötte på nåt varannan meter och fick stanna upp för att tillkalla arkeologer innan de fick fortsätta. Också det senaste akropolismuseet som ligger precis bredvid Akropolis stötte på problem när det skulle byggas. En hel värld öppnades när grävandet började, men istället för att avlägsna dessa antika hus och föremål, så bestämde de sig för att upphöja museet ovanför det. Så vid entrén har de gjort som ett hål där man kan titta ner på utgrävningarna, och när man kommer in i museet så har de lagt glasgolv som man går på och kan samtidigt titta ner på "den gamla världen". Det känns väldigt unikt.

Så varje gång jag går på promenad i Plaka, så är det det jag tänker på. Vad ligger gömt under marken där jag går nu? Det finns så mycket som de inte hittat än. Och vi går helt ovetandes ovanför och köper souvenirer och äter souvlaki.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-06-11, 23:14
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Europas äldsta gata

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ett litet tips, för den historiskt intresserade. I Plaka i Aten finns Tripodongatan, som med sina 2500 år är Europas äldsta gata. Här måste man verkligen känna historiens vingslag.

/Netwolf
Undrar var världens äldsta gata ligger då? Kan det vara i Kina, Sydamerika eller Egypten kanske???
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT