Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-07-19, 17:38
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Vilsevandra

Hur är det, hittar ni alltid rätt på åsne-och getstigar i Grekland?
Vi har vid flera tillfällen kommit alldeles galet. Det gör egentligen inte så mycket för man får ett roligt minne, men ibland kan det bli lite pinsamt. Som till exempel på Amorgos.
Vi var första gången på Amorgos och skulle naturligtvis ta oss upp från Katapola till Choran. Jag hade läst om den vackra stigen upp och var säker på att jag visste hur vi skulle gå. Vi började vår vandring och hamnade snart i ganska tät vegetation. Min man ramlade in i taggiga buskar och det kom getter och glodde på oss. Vi vände. Kom fram till bebyggelse igen och frågade en ung grek om vägen till Choran. Han tittade på oss och sade: Man kan inte gå dit. Det går buss från byn.
Vi hamnade istället på en taverna med en kall öl. Det var jättevarmt så det smakade väldigt gott.

Nästa dag hittade vi den rätta vägen upp och även en annan väg tillbaka till Katapola.

En annan gång skulle vi gå från Tholaria ner till Egiali och valde fel stig i en korsning. Hamnade i högt gräs vid ett litet kapell. Gick tillbaka till Tholaria och tänkte ta bussen men vi var hungriga och trötta
(och genomsvettiga). Satte oss istället på en jättemysig liten taverna och åt en kanongod greksallad med den lokala, underbart goda osten. Där satt också några pratglada fransmän så det blev en mycket trevlig lunch. Återvände på den rätta och enkla stigen till Egiali.


Nästa vilsevandring var också på Amorgos. Vi skulle gå till det omtalade Profit Elias. Tog bussen till Choran och frågade på bl.a. postkontoret hur man skulle gå. De visste inte var Profit Elias ligger. Jag hade en karta som jag tyckte att jag hade läst ordentligt. Vi började gå på vägen mot Egiali. Eftersom jag hade läst kartan innan så fick den ligga kvar i ryggsäcken. En vänlig kvinna stannade sin bil och frågade om vi ville ha skjuts men vi skulle ju vandra så vi tackade nej. När vi hade gått en bra bit på vägen tog vi fram kartan och såg att vi skulle ha vikit av långt tidigare. Tillbaka igen.
Nu hamnade vi rätt men uppmärkningen av stigen var väldigt dålig så vi kom aldrig ända upp utan vände och åt en god lunch nere i Chora. Alltså är Profit Elias fortfarande kvar på listan.
Men!..så mycket roliga minnen det blir av dessa vilsevandringar.
Vi har gått vilse på fler öar men det får bli en annan berättelse.
Ulla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-07-19, 18:23
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Vilsevandra

Underhållande att läsa om era villvandringar!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-07-19, 21:22
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Vilsevandra

Att gå vilse kan ge fina upplevelser.
Som Tomas Tranströmer uttrycker det:

''Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse''
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-07-20, 09:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilsevandra

Tack för härliga berättelser!

Vi har vilsevandrat många gånger. Bland annat på Amorgos när vi en gång skulle gå till Ancient Arkesini från Katapola. När vi kom upp i bergen överraskades vi av ett regn- och åskoväder. Det var riktigt otäckt, och vi såg nästan ingenting. Blixtarna kommer allt närmare och vi började springa efter skydd, och hittade till sist ett gethus där vi gömde oss till ovädret dragit förbi. När det väl hade gjort det visste vi inte var vi var. Vi irrade ganska länge i bergen innan vi hittade en stig tillbaka till Katapola igen.

Stigen till Profitis Elias är inte helt lätt att se eller följa. Jag har gjort en förenklad beskrivning som du kanske kan försöka följa nästa gång ni är på Amorgos.

Läs om vandringen till Profitis Elias här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT