Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-02, 16:08
Patata Patata är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 8
Standard Vart resa med 1,5-åring?

I början av juni ska jag, min mor och min dotter (18 mån) på liten semester. Tänkte åka till Grekland som både mor och jag gillar - men vart??

Vill helst till ett ställe som är nytt för oss båda (vilket utesluter Korfu, Parga, Samos, Zakynthos, Lefkas, Kalymnos, Rhodos). Största kravet är att där finns barnvänliga stränder inom gångavstånd och ett bra utbud av tavernor/restauranger. Har inte så stora krav på sevärdheter, vill bara ha det skönt en vecka, slappa på stranden om dagarna, flanera och äta gott på kvällarna

Någon vänlig själ som kan tipsa om en bra ö, ort eller tom hotell??? Eftersom dottern är ganska liten tänkte vi att det skulle vara bekvämt med en charterresa.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-02, 16:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Låter som Naxos vore ett bra val! Fast då får ni ju en båtresa förstås....Jag tror det kan bli lika billigt eller billigare med flyg till Aten och sen båt från Pireus eller Rafina som med charter ..Särskilt om ni kan åka utanför högsäsong.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-02, 16:30
Patata Patata är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 8
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Hmmm... ska kanske kika lite mer på Naxos ändå. Har varit tveksam pga båtresan, kommer ihåg hur illa jag mådde på båten till Kalymnos för många år sedan... :-(
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-02, 16:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Vi var aldrig på Naxos med våra små, vilket jag ångrade när jag var där själv för ett par år sen....
Vi valde Rhodos i stället men tyckte inte det var någon höjdare då!
Finns "åksjukeplåster för små?? Eller är de kanske inte lika känsliga som vi vuxna.... Jag har aldrig ens märkt sjögången på de stora färjorna, de är så stabila..Kanske märks sjögång mer på snabbåtarna?

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-02, 16:52
Patata Patata är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 8
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Är det stor färja kan det nog gå bra. Till Kalymnos var det en liten, liten båt. Väskorna låg i mitten och alla resenärer satt runt om ... Åtminstone är det så jag kommer ihåg det ;-) Till Parga åkte vi nån stor färja och det är ju en helt annan sak :-)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-02, 17:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Kalymnostransfern från Kos mitt i natten var inte kul med den lilla båten....

Åker ni charter till Naxos så är väl stor risk att det blir båt modell mindre från Santorini där flyget landar...Charterbolagen "chartrar" ofta egen transferbåt vad jag förstått....
Det är därför jag rekommenderar flyg till Aten..

Ett annat alternativ är ju Kefalonia som om man bor vid Lassi nära Argostoli har långgrunda stränder. Dit går ju charter flyg direkt! Kefalonia är en underbar ö...

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-02, 17:12
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Airtours "chartrar" sina resenärer till Naxos med Blur Star Ferries. När vi klev av båten såg vi en representant på kajen för de som bokat charter.

Senast redigerad av Siri A den 2009-03-02 klockan 17:19.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-02, 17:19
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Jag skulle titta lite efter resor till Skiathos, en ö jag valde när vi åkte med våran yngsta och det var viktigt att transporten var lätt, kort och bekväm. En helt obeskrivligt härlig ö om man åker utanför säsongen, massor av fantastiska stränder och ett trevligt kvällsliv i stan, vid hamnen eller i gränderna. En perfekt ö när det gäller avkoppling och härliga bad - och det finns massor med barnvänliga stränder.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-02, 17:26
Patata Patata är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 8
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Tack för alla tips! Ska sätta mig i lugn och ro ikväll när lilla fröken sover och se om jag hittar något som passar alla tre :-)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-02, 17:29
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Agios Nikolaos, Messinian Mani
Inlägg: 64
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Med de kraven Du har så kan du nästan åka var som helst i Grekland. Men av de platserna Du räknat upp så skulle jag valt Samos.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-03-02, 21:47
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Citat:
Ursprungligen postat av Patata Visa inlägg
Största kravet är att där finns barnvänliga stränder inom gångavstånd och ett bra utbud av tavernor/restauranger. Har inte så stora krav på sevärdheter, vill bara ha det skönt en vecka, slappa på stranden om dagarna, flanera och äta gott på kvällarna
Georgioupolis! Härlig lång strand. Nära till allt. Många familjeägda tavernor med god mat. Inga inkastare!

Vår dotter med man och barn åker ner 3 veckor i maj. Barnen är nu 3 samt 1-1/2 år.

Lena
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-03-02, 21:48
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Georgioupolis!
Glömde säga att ön är Kreta!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-03-03, 07:59
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Jag skulle oxå föreslå Kreta, åker direkt med flyg och slipper båtresor då ni är där endast en vecka.
Kreta har allt som ö, att hyra bil en dag är ett tips för att se lite annat än stranden.

Eller ta de lokala bussarna och ta en tur till Chania en jättemysig stad, taxi är oxå billigt om man vill underlätta ytterligare med en liten krabat med sig.

Det är relativt billigt på Kreta om du jämför Skiathos eller Skopolos som är väldigt populära iår efter Mammamia filmen.

Monica

Senast redigerad av monica den 2009-03-03 klockan 08:03.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-03-03, 08:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Håller med Nektaria; Georgioupolis måste vara det perfekta resmålet för er! Där finns stad, fin sandstrand, hotell och restauranger nära! Och vill ni göra någon utflykt någon dag, så finns många möjligheter.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-03-05, 13:42
Patata Patata är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 8
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Ville bara tacka för alla tips jag fått. Blev Kreta som så många av er föreslagit Tror vi får allt vi är ute efter där utan alltför lång transfer.

Mvh
Patata
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-03-06, 11:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Citat:
Ursprungligen postat av Patata Visa inlägg
Blev Kreta som så många av er föreslagit Mvh
Patata
Var på Kreta blev det?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-03-07, 23:37
Patata Patata är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 8
Standard Sv: Vart resa med 1,5-åring?

Blev till Kastelli. Verkar ha det vi söker och, viktigast av allt, fanns resor dit en av de två dagar vi kunde åka Hittade ett hotell som praktiskt taget ligger på (sand)stranden så nu hoppas vi bara på att vädret blir fint och att Kastelli är så "orört" som katalogen lovar. Kreta kändes först lite tråkigt att titta på, vet eg inte varför men känns så stort bara för att ön är stor och vi var mer inställda på en liten mysig ö. Men är ju inget som säger att inte Kreta är mysigt bara för att det är stort. Älskar t ex Sardinien fast det är en så stor ö (om man får ta ex utanför Grekland här på Kalimera ).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT