Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-09, 20:23
Fipplen Fipplen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 7
Standard Agia Pelagia - Belvedere

Hej
Vi är en barnfamilj som preliminärbokat en sommarresa till Agia Pelagia med Apollo. Vi ska bo i tvårumslägenhet med havsutsikt på Belvedere.
Vi skulle vilja veta om hotellet är tyst och lugnt eller om det finns störande ljud (t.ex. trafik, musik vid poolen, kvällsunderhållning etc).

Vi läste också ett tidigare inlägg om luftkonditionering på natten. Vi undrar om man kan ha luftkonditionering på även på dagen?
Tack för er hjälp
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-10, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Citat:
Ursprungligen postat av Fipplen Visa inlägg
Vi läste också ett tidigare inlägg om luftkonditionering på natten. Vi undrar om man kan ha luftkonditionering på även på dagen?
Jag vet inget om hotellet, men jag vet att du kan använda luftkonditionering när du vill, dag som som natt om det behövs.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-10, 10:16
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Grattis till ett bra val av resmål!
Jag och familjen har varit 2 ggr i Agia Pelagia och trivts alldeles utmärkt (2003 och 2004).
Vi bodde inte på Belvedere dock utan på Pela Mare som tyvärr inte finns i Apollos sortiment längre. Vi besökte Belvedere en gång och tittade och vårt första intryck var "vilken tur att vi inte bor här" ...
Men nu var vi bara inne en runda vid poolen och kollade och där var fullt med folk och ungar som sprang omkring och tjoade. Jämfört med lugnet på "vårt" hotell var det stor skillnad.
Jag har för mig att någon annan kalimerian bott där och kan ge dig en bättre beskrivning av hotellet.
I övrigt många matställen längs strandpromenaden, barnvänlig strand, lite lagom tingeltangel att titta på, bra utgångspunkt för utflykter. Kan rekommendera att hyra bil och köra längs kusten mot Rethymnohållet och göra små stopp i här och där. Balí är väl värt ett besök för bad och mat!

Ha en trevlig resa!
Stinab
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-10, 15:59
HansLs avatar
HansL HansL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: SEGMON
Inlägg: 25
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej!
Kan hålla med Stinab om att "grattis till ett bra val av resmål" min familj har vid två tillfällen 2002 och 2004 bott i Agia Pelagia dock inte på Belvedere utan på Perla Mare vid första tillfället och andra gången Perla.
Liten by man går över denna på en kort stund men väldigt trevlig. Ligger inne i en vik så man slipper höga vågor och undervattenströmmar.
Smal strand och ännu smalare strandpromenad med restauranger och div. butiker.
Inga diskotek fanns när vi var där senaste gången 2004 man går en tur runt på kvällen innan man äter på någon restaurang och kvällen avslutades med något att dricka på kaféet vid huvudgatans slut nere vid stranden. Vi blev igenkända trots att det var två år sedan vi besökte orten mellan första och andra gången. Och även nu 2008 när jag och min fru var till Kreta i oktober så innan hemresan besökte vi Agia Pelagia, vi blev igenkända av ägaren på vår favorit restaurang.
Bra är också att transfer från flygplatsen i Heraklion är ganska kort. Bussförbindelse finns också om man någon dag vill åka in till Heraklion, lite sämre hem på kvällen efter 18 00. Men taxi är överkomligt då det inte är så långt.

hälsningar
HansL
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-10, 20:40
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Ja, vet i nte om jag är den andra Kalimeran som åsyftas, men i alla fall så var vi där en vecka i slutet av april/början av maj 2007, således lite off-season. Vi gillade Agia Pelagia, passade oss bra vid det tillfället, lugn och ro, god mat etc. Det var lugnt på hotellet och i Agia Pelagia i övrigt, så lugnt att inte ens stolsuthyrningen kommit igång. Det ordnade sig dock, en restaurangägare ringde killen som höll på med stolsuthyrningen... och vips var det en stor trave stolar där att använda gratis...:-)

Agia Pelagia har enligt mig flera stora fördelar (för den som söker det lilla och inte världens hålligång och tingeltangel...). Orten/byn/hålan(väljs själva) är liten och lättöverskådlig, barnvänlig skulle jag säga. Det finns vad man behöver för en veckas lugn semester. Maten längs strandpromenaden (och här talar vi om strandpromenad... det är ca 2 meter från restaurangerna till stranden...) är bland den bästa jag ätit i Grekland och priserna bra. Transfern från Iraklion är behagligt kort. Det är behändigt att ta sig upp med hyrbilen till motorvägen mot Retymnon och Chania. Stranden är tämligen skyddad för vågor, men i övrigt inget att "skriva hem om". Korta avstånd är det inom Agia Pelagia. Från Belvedere har ni ca 100 meter till närmsta matbutik... skönt om man vill ha färskt bröd eller jordgubbar till frukost.

Beträffande hotellet kan jag nog tänka mig att det kan vara lite livligt kring poolen då det är lite mer "high-season", men under vår vistelse var det väldigt lugnt och skönt. Skitkallt i poolen i och för sig.

Ni får det bra, hyr bil och ser er lite runt och käka för all del bl.a. hos mannen som har restaurangen näst längst österut vid strandpromenaden... fantastiska flamberade havskräftor med pasta!

Oboi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-10, 22:43
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej Fipplen! Jag har suttit en lång stund och skrivit till dig om Belvedere. När jag så ska skicka det så kommer det upp en ruta där det står att inte är behörig, att jag måste ligga in! Fattar ingenting!
I morgon ska jag skriva om det igen.
Mvh lilla sjöborren.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-11, 08:47
Fipplen Fipplen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 7
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej alla
Tack för era svar. De får en verkligen att längta. Idag snöar det här i Skåne så jag drömmer mig bort med hjälp av era fina svar. Väntar också på lilla sjöborrens rapport.
Tack igen
mvh
Helena
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-11, 10:13
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej
Bodde på Belvedere 2004. Det är ett mycket bra val. Fräscht och trevligt med ett bra läge i byn.
Agia Pelagia är också en av de mysigaste små byarna på norra Kreta. Grattis även till det valet.
Byn är känd för sin mycket smala strandpromeand , men charmig är den !

/Homeros
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-02-11, 12:24
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej igen! I maj 2007 bodde jag på Belvedere. Vår lägenhet låg nära poolen men med balkong mot baksidan (mot ett grönsaksland). Vi hade ingen störande trafik eller skrålande musik, det enda som hördes under dagen var barnens plask och stoj som blandades med musiken vid poolen. Själva tog vi vår fem minuters promenad ner till den lilla stranden med ett pärlband av små tavernor. Vid lunchtid då härliga dofter sökte sig ner till solsängen hade vi bara ca tio steg till närmaste taverna (samtliga med havsutsikt). Den här byn var speciell; det förekom inga "inkastare" utanför tavernorna, och vi blev ombedda att pruta då vi skulle åka taxi. Jag som aldrig i hela mitt liv hade prutat ... inte en endaste liten femtioöring... hm!
Agia Pelagia ligger mig varmt om hjärtat, och jag rekommenderar den lilla byn mer än gärna.
Mvh lilla sjöborren.

Ps. Vill du veta varför det inte fanns några inkastare, och hur jag prutade så berättar jag gärna ... eller om det är något annat du undrar över Ds.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-02-12, 21:26
Fipplen Fipplen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 7
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej igen
Det låter härligt allt ni skriver. Det var faktiskt pga av en gammal tråd här på Kalimera som vi hittade Agia Pelagia. Det sista vi undrar är:
Vi har bokat balkong med havsutsikt. På bilderna på Apollos hemsida verkar det som om de vetter mot vägen. Vet ni om det är så? Och om vägen är mkt trafikerad?
Det var vår sista undran. Vi tackar för all hjälp.
vänliga hälsningar

Fipplen m familj
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-02-12, 22:08
HansLs avatar
HansL HansL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: SEGMON
Inlägg: 25
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej!
är lite osäker på vid vilken väg som hotellet ligger men tyckte då inte att någon av vägarna är/var speciellt trafikerade vid de tillfällen vi varit i Agia Pelagia.
Tror och är övertygad om att ni får en trevlig semester.
Hälsningar HansL
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-02-12, 22:38
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej! Jag har inget minne av att det var speciellt mycket biltrafik runt hotellet, och jag tror... att det var bilfritt mellan stranden och tavernorna. Och har du mer frågor .. så fråga på bara.
Mvh lilla sjöborren.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-02-12, 23:07
HansLs avatar
HansL HansL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: SEGMON
Inlägg: 25
Standard Sv: Agia Pelagia - Belvedere

Hej igen!
sjöborren har rätt, det är bilfritt mellan tavernorna och stranden, det finns en väg ner till stranden, men här får man vända och åka tillbaka samma väg.
Och strandpromenaden är ca 2 meter bred ser mer ut som en trottoar, stenlagd och ned en nivåskillnad ner till stranden.
Finns en bild från Agia Pelagia i vårt resebrev från Kreta oktober 2008. Hans och Ingmarie.
hälsningar
HansL
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT