Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-21, 23:12
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard 2009 Agios Nikolaos

Nu har jag lagt upp mina bilder från min första resa till Kreta. Klicka på min profil så hittar du den under "om mig"
Agios Nikolaos, Lassithi, Knossos, Peza, Elounda, Istro, Mochlos, Ierapetra...

Man kan hinna med många mil med bara 3 dagar bil...

Lassithiplatån var bara helt underbar. Jag hade en gnisslande Suzukijeep, eftersom alla bilar var slut, så jag fick en jeep för samma pris, men gnisslet kunde jag varit utan. Som tur var gnisslade den bara när jag körde riktigt långsamt.

Dag 2 med bil blev raka vägen till Knossos, ny fin motorväg hela vägen till Stalis Malia, där man måste in på den gamla vägen, med köer & elände.
Knossos var för mej mest efterkonstruktion, och en liten besvikelse.

Jag vill verkligen rekommendera Peza och Milliarakis vingård (Minos viner)
Så fantastiskt trevlig man där inne som la ner tid på mej, fast jag var ensam. Fick provsmaka många fina sorter. Tyvärr tål jag inte rödvin, men lukta kan man alltid.
Köpte 4 olika sorter där.
Boutari var inte alls lika charmigt. Det blev bara två av de billigaste vinerna.
Bilder finns på länken på min profilsida.
Tyvärr orkade jag inte åka mer runt ovanför Peza, Knossos tog knäcken på mej, och det var en bit kvar att köra.
Hann med Cretaquarium och Leonardo Da Vinci-utställningen mellan Hersonissos och Heraklion också.
Hade mitt studentleg med mej, så Knossos var helt gratis, och akvariet + Leonardo kostade 11 E mot 16E.

Dag 3 med bil blev nästan hela Mirabello-bukten. Först norrut mot Elounda. Jag vågade inte köra hela vägen till Plaka, det for lastbilar hela tiden och inga kanträcken. Jag vände strax ovanför Plaka.

Ner mot Istro och en Frappe & glass medan badglada bilar fulla med folk körde ner mot stranden.
Svängde av mot Ierapetra, och det var nog den tråkigste väg och by jag sett. 32+ i skuggan, och jag var tvungen att gå in på Lidl för att svalka av mej.
Nä, norrut igen och upp mot Mochlos. En Taverna precis vid avfarten mot Mochlos fick bjuda på "organic food" - det blev en mycket god grekisk sallad med ovanligt god feta. Och en söt katt.

Mochlos var väldigt mysig men helt fullt på tavernorna vid den lilla stranden.
Jag kände som att "här skulle jag kunna bo". En mycket trivsam by.
Det blåste en hel del under hela min vecka, så det blev inte så mycket bad.

Besvikelser:
- Pachia Ammos - hopplöst stenig och nedskräpad strand. Fy & nej.
- Stranden vid Tholos såg jättefin ut från höjden, men ack vilken besvikelse. Nästan värre än Pachia Ammos.
- Hade jag haft bil en dag till så hade jag åkt till stranden vid Istro. Den verkade fin.
- Ingen wifi på rummet som de lovat på hemsidan, vi satt en 7-8 st nere i lobbyn och delade på en ynklig uppkoppling på kvällarna. Blä för det.
Positivt:
Mitt rum på hotel Hermes - Helt knäpptyst! inte ett ljud och jag sov som en stock. Ovanligt! Hela hotellet var nog värda sina 4 +, men ganska tråkigt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-22, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: 2009 Agios Nikolaos

Citat:
Ursprungligen postat av marans Visa inlägg
Mochlos var väldigt mysig men helt fullt på tavernorna vid den lilla stranden. Jag kände som att "här skulle jag kunna bo". En mycket trivsam by.
Jag har bott i Mochlos och jag kan lova dig att där är mycket trivsamt. Där skulle jag kunna bo länge.

Tack för rapporten!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-18, 20:56
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Mellösa
Inlägg: 58
Standard Sv: 2009 Agios Nikolaos

http://marieandersson.se/2009/KRETA/...s/IMG_2960.htm

Trevlig vingård/butik, Milliarakis i Peza....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-19, 19:50
Ketos avatar
Keto Keto är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Boden
Inlägg: 5
Standard Sv: 2009 Agios Nikolaos

Hej! Hur var Elounda med omnejd? Verkade det vara okey? Åker dit söndag 30/5 och ska stanna 2 veckor. Självklart lär vi väl hinna med lite utflykter också men boendet är i Elounda.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT