Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-22, 11:22
Curts avatar
Curt Curt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 41
Standard Datakommunikation och Telefoni

Är det någon som har tips på a) bra billiga telefonkort att använda under
vistelser i Grekland och då sådana som räcker under 1 år så man inte behöver
byta telnummer nummer vid varje resa ?
b) Helst har jag med mig bärbar PC med GSM kort för att dels kunna gå in på Internet och självfallet nyttja e-posten. Har någon en bra inhemsk dvs grekisk lösning ? (det är ju inte alltid internetcafeerna räcker)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-22, 17:49
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av wikcu
Är det någon som har tips på a) bra billiga telefonkort att använda under
vistelser i Grekland och då sådana som räcker under 1 år så man inte behöver
byta telnummer nummer vid varje resa ?
Vi skaffade ett Vodafone/Panafon simkort i mars förra året och tryckte in det i nallen. Har fungerat perfekt. Sedan laddar man med skrapkod (Vodafone a la Carte), korten finns i valörerna 6, 10 och 20 Euro och kan köpas i t.ex. tobaks-kioskerna.

Citat:
Ursprungligen postat av wikcu
b) Helst har jag med mig bärbar PC med GSM kort för att dels kunna gå in på Internet och självfallet nyttja e-posten. Har någon en bra inhemsk dvs grekisk lösning ? (det är ju inte alltid internetcafeerna räcker)
Om du har trådlöst nätverkskort i i din lap-top, så testa att sätta dig utanför en kontorsbyggnad! Har du tur så kommer du åt ett eller flera trådlösa nät och kan surfa samt kolla mailen gratis!
För några månader sedan så hade vi problem med åtkomsten till vår trådlösa router här hemma och för att utesluta att det berodde på trassel med nätverkskorten, så knatade Git bort med sin lap-top och satte sig på trottoaren utanför det stängda kontoret till en grekisk Internet-leverantör. Hon kom åt deras trådlösa nätverk på studs!!
Det samma hände faktiskt oss! Vår förra router "eldade" Git upp efter en fatal förväxling av nät-adapter. När vi fick den nya så tog det ett tag innan jag orkade ta till kryptering, blockera Mac-adresser med mera, så nätverket var vidöppet! Git lämnade sin dator påslagen över natten och morgonen därpå upptäckte hon att någon "utanför" vårt hem hade nyttjat vårt nätverk för att surfa runt på olika jazz-sajter, bland annat en sajt om John Coltrane!
Numera är vårt nätverk så säkert det kan bli, men jag är övertygad om att det finns hur många oskyddade nätverk som helst här nere!
Så testa!!

Calle!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-22, 20:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Vi skaffade ett Vodafone/Panafon simkort i mars förra året och tryckte in det i nallen. Har fungerat perfekt. Sedan laddar man med skrapkod (Vodafone a la Carte), korten finns i valörerna 6, 10 och 20 Euro och kan köpas i t.ex. tobaks-kioskerna.



Om du har trådlöst nätverkskort i i din lap-top, så testa att sätta dig utanför en kontorsbyggnad! Har du tur så kommer du åt ett eller flera trådlösa nät och kan surfa samt kolla mailen gratis!
För några månader sedan så hade vi problem med åtkomsten till vår trådlösa router här hemma och för att utesluta att det berodde på trassel med nätverkskorten, så knatade Git bort med sin lap-top och satte sig på trottoaren utanför det stängda kontoret till en grekisk Internet-leverantör. Hon kom åt deras trådlösa nätverk på studs!!
Det samma hände faktiskt oss! Vår förra router "eldade" Git upp efter en fatal förväxling av nät-adapter. När vi fick den nya så tog det ett tag innan jag orkade ta till kryptering, blockera Mac-adresser med mera, så nätverket var vidöppet! Git lämnade sin dator påslagen över natten och morgonen därpå upptäckte hon att någon "utanför" vårt hem hade nyttjat vårt nätverk för att surfa runt på olika jazz-sajter, bland annat en sajt om John Coltrane!
Numera är vårt nätverk så säkert det kan bli, men jag är övertygad om att det finns hur många oskyddade nätverk som helst här nere!
Så testa!!

Calle!
Ja även i Sverige. Jag stänger av funktionen eftersom jag inte har något eget trådlöst nätverk men min dator letade innan rätt på 2-3 trådlösa nätverk hos grannar i angränsande trappuppgångar. Helt vidöppna och så lär det vara hos ca 30 % av internetanvändarna enligt någon genomförd studie som refererades till i dagspressen för en tid sen.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-24, 18:39
iakk iakk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 44
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Hej!

En fråga från en som är osedvanligt trög när det kommer till mobiltelefoner, kan man alltså om man har en mobiltelefon med vodafone-simkort (som man köpt i Sverige) köpa kontantkort (Panafone?) i Grekland och ladda på sin telefon med? Funkar det svenska vodafonekortet att ringa med från Grekland?

/Kajsa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-24, 22:10
Curts avatar
Curt Curt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 41
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Så vitt jag förstår så blir svaret JA på dina båda frågor.
Poängen med att skaffa ett kort i Grekland är att det sannolikt blir billigare
att ringa samtal till telefonnummer i Grekland (utom de som har abonemang från ett annat land).
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-24, 23:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av iakk
Hej!

En fråga från en som är osedvanligt trög när det kommer till mobiltelefoner, kan man alltså om man har en mobiltelefon med vodafone-simkort (som man köpt i Sverige) köpa kontantkort (Panafone?) i Grekland och ladda på sin telefon med? Funkar det svenska vodafonekortet att ringa med från Grekland?

/Kajsa
På fråga ett så blir det kanske och på fråga två blir det troligen
Då det gäller att använda ett grekiskt kort i din telefon så beror det på lite hur du gjorde då du köpte telefonen. Ofta säljs telefonerna så att de är spärrade till en viss operatör, om din är det så är det som lite kört. Har du däremot en ospärrad telefon så är det bara att trycka in vilket kort som helst i den och börja ringa
För att enkelt få reda på om den är spärrad så kan du låna kortet från någon som har en annan operatör här i Sverige, om det då fungerar med det kortet så är det bara att köra med ett kort du köper i Grekland också.
Vad som eventuellt kan ställa till det lite är att telefonens alla menyer blir grekiska Om det blir så så sätter du in ditt svenska kort tillbaks i telefonen, går in i menyerna och memorerar hur du ska göra för att byta språk. Sedan byter du till grekiska kortet, går in i menyerna på samma sätt och byter till svenska igen.
På den andra frågan om du kan använda ditt svenska kort i Grekland är det också lite olika. Om du har ett riktigt abbonemang här i Sverige så är det bara att köra, allt kommer sedan på din vanliga faktura. Om du har ett kontantkort så är det olika mellan operatörerna, hur det är med just Vodafone har jag ingen aning om men det kan du säkert hitta på deras hemsida.
På mitt gamla Telia-kontantkort fungerar det så att jag får en faktura på allt som är ringt utomlands men det är en tjänst som jag kompletterat med. Verkar för övrigt vara en vettig tjänst, i vanliga fall förfaller kortet ett år efter det man senast fyllde pengar på det men för mej är det snart två år sedan jag fyllde och det fungerar fortfarande.

Tänk på att koppla bort mobilsvar före du åker utomlands, annars kommer samtliga samtal som går till mobilsvar att kosta pengar för dej, dels kostar det samtalsavgift till Grekland och dessutom kostar det också tillbaks till Sverige då det går till mobilsvar

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-25, 02:45
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
På fråga ett så blir det kanske och på fråga två blir det troligen
Då det gäller att använda ett grekiskt kort i din telefon så beror det på lite hur du gjorde då du köpte telefonen. Ofta säljs telefonerna så att de är spärrade till en viss operatör, om din är det så är det som lite kört. Har du däremot en ospärrad telefon så är det bara att trycka in vilket kort som helst i den och börja ringa
För att enkelt få reda på om den är spärrad så kan du låna kortet från någon som har en annan operatör här i Sverige, om det då fungerar med det kortet så är det bara att köra med ett kort du köper i Grekland också.
Vad som eventuellt kan ställa till det lite är att telefonens alla menyer blir grekiska Om det blir så så sätter du in ditt svenska kort tillbaks i telefonen, går in i menyerna och memorerar hur du ska göra för att byta språk. Sedan byter du till grekiska kortet, går in i menyerna på samma sätt och byter till svenska igen.
På den andra frågan om du kan använda ditt svenska kort i Grekland är det också lite olika. Om du har ett riktigt abbonemang här i Sverige så är det bara att köra, allt kommer sedan på din vanliga faktura. Om du har ett kontantkort så är det olika mellan operatörerna, hur det är med just Vodafone har jag ingen aning om men det kan du säkert hitta på deras hemsida.
På mitt gamla Telia-kontantkort fungerar det så att jag får en faktura på allt som är ringt utomlands men det är en tjänst som jag kompletterat med. Verkar för övrigt vara en vettig tjänst, i vanliga fall förfaller kortet ett år efter det man senast fyllde pengar på det men för mej är det snart två år sedan jag fyllde och det fungerar fortfarande.

Tänk på att koppla bort mobilsvar före du åker utomlands, annars kommer samtliga samtal som går till mobilsvar att kosta pengar för dej, dels kostar det samtalsavgift till Grekland och dessutom kostar det också tillbaks till Sverige då det går till mobilsvar

Mvh Janérik
Hej alla!
"Ohh I Wish you were here"!
Så kunde jag visa hur enkelt det är att använda en svensk nalle med grekiskt sim-kort!
Vi har tre mobiltelefoner:
1: Svenskt Comviq-abonnemang (sim-kort), "roamas" till Vodafone och är självklart dyr att använda, månatlig faktura.
2: Telia kontant-kort, lika dyrt men kortet töms aldrig, Telia skickar faktura för utlands-samtal.
3: Gammal Nokia (ingen kamera eller så!) med grekiskt Vodafone-kort, när man trycker in kortet i nallen väljer man språk och vi valde svenska. Därefter får man engelska i luren när man ska ladda den med euro! Men alla menyer i displayen är på svenska.

Calle! (som föredrar Skype i stället för mobiler)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-25, 18:59
iakk iakk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 44
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Hej!

"I wish I were there!"

Och tack för alla svar, nu tror jag att jag förstår...
Tidigare när vi varit i Grekland har vi "bara" ringt från telefonkiosk, och det har jag tyckt varit bra, lätt att hålla reda på hur mycket pengar man snackat upp. Fast jag tänker att det kan vara bra att ha mobilen med i fall någon skulle vilja ringa oss men det var ett bra tips att koppla ur mobilsvaret, det ska jag inte glömma när vi åker.

/Kajsa.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-25, 23:31
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av iakk
Hej!

"I wish I were there!"

Och tack för alla svar, nu tror jag att jag förstår...
Tidigare när vi varit i Grekland har vi "bara" ringt från telefonkiosk, och det har jag tyckt varit bra, lätt att hålla reda på hur mycket pengar man snackat upp. Fast jag tänker att det kan vara bra att ha mobilen med i fall någon skulle vilja ringa oss men det var ett bra tips att koppla ur mobilsvaret, det ska jag inte glömma när vi åker.

/Kajsa.
"And soon you are here"!

Joo.. Bra att koppla bort mobilsvararen. Det kostar! Vi har inte kopplat bort, men det beror ju på att vi måste veta om någon söker oss via våra svenska mobiler.
Men om man är på semester, självklart, stäng av mobilsvaret!

Calle!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-26, 09:16
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej alla!
"Ohh I Wish you were here"!
Calle! (som föredrar Skype i stället för mobiler)

"We´re just two lost souls swimming in a fishbowl, year after year....."

Så fortsätter den texten, någon som känner igen den ?




Hasse (utflippad som vanligt)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-26, 09:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
"We´re just two lost souls swimming in a fishbowl, year after year....."

Så fortsätter den texten, någon som känner igen den ?
Oj, oj, GAMMAL Pink Floyd-are, minsann! Klar favorit!

Karin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-26, 09:46
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

"So, so you think you can tell Heaven from Hell,
blue skies from pain.
Can you tell a green field from a cold steel rail?
A smile from a veil?
Do you think you can tell?
And did they get you to trade your heroes for ghosts?
Hot ashes for trees?
Hot air for a cool breeze?
Cold comfort for change?
And did you exchange a walk on part in the war for a lead role in a cage?
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
Running over the same old ground.
What have you found? The same old fears.
Wish you were here."
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-05-26, 10:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus
"So, so you think you can tell Heaven from Hell,
blue skies from pain.
Can you tell a green field from a cold steel rail?
A smile from a veil?
Do you think you can tell?
And did they get you to trade your heroes for ghosts?
Hot ashes for trees?
Hot air for a cool breeze?
Cold comfort for change?
And did you exchange a walk on part in the war for a lead role in a cage?
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
Running over the same old ground.
What have you found? The same old fears.
Wish you were here."

Nu j....ar börjar det likna nå´t - ska vi bilda en underavdelning ?


Hasse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-05-26, 21:36
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Nu j....ar börjar det likna nå´t - ska vi bilda en underavdelning ?


Hasse
You are just a nother brick in the wall..............

epiros

Senast redigerad av epiros den 2005-05-26 klockan 21:50.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-05-26, 22:06
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
You are just a nother brick in the wall..............

epiros
Jepp! Vi kan nog bli några stycken i underavdelningen.

/Ivi
-another brick in the wall, too
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-05-26, 22:51
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Datakommunikation och Telefoni

Wish you were here är en av mina absoluta favoritskivor! Fast den känns alldeles för kort... Det är tur att cd:n har repeat!

Göran
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT