Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-11, 18:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Kedja av omständigheter

Där satt jag den vackra söndagskvällen, på en ful men bekväm strandstol på bortersta stranden i Emborio. Några barn plaskade i strandkanten, halvkallt vatten upp till knäna, en mamma kokade kaffe på ett litet gaskök, far och son pratade fiske, en tonårsdotter ville åka hem...

Min man i full dykarutrustning simmade bortöver, det skulle inte bli någon lång tur, för det blir så fort mörkt nu i november, men en och annan fisk räknade han med att få. Jag hade några granatäpplen att roa mig med, och tankarna fladdrade runt i eftermiddagssolen.

Tankekedja bakåt: hur kom det sig att jag satt där jag satt? I Grekland, på en strand...jo, för jag träffade ju greken många år sen och livet förde oss hit. Och honom hade jag inte träffat om inte min kusin och hennes dotter hade rest till Aten och hennes dotter hade träffat en kille som kom till Sverige, och han hade en bror, som blev min grek...och min kusin hade inte rest till Grekland om inte jag hade haft en kurskamrat som var från Rodos och som gav min kusin idén att resa...

...och jag hade inte gått den där kursen om inte min kusin hade haft ett rum i Stockholm att hyra ut...

Var skulle jag annars ha hamnat?

Såna ganska meningslösa funderingar kan man ju roa sig med när man inte har annat för sig än att sitta i solen och pilla ut granatäpplekärnor och titta på några glada barn som plaskade i vattnet.

Jo, det blev fyra fiskar också, "baffes", så den turen var inte förgäves.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-11, 21:19
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Ja, tänk vad mycket tillfälligheter det är som formar ens liv: var man hamnar, vilka människor man träffar och vilka val man gör.

Senast redigerad av Smultron den 2013-11-11 klockan 21:25.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-11, 21:36
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Re: Kedja av omständigheter

Jag tycker att funderingarna är riktigt härliga o det var säkert fångsten med!
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-11, 22:00
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Ikke meningsløst vel, Monica? Vakkert skrevet, denne funderingen over hvor tilfeldighetene kan føre oss. Som deg nå, på en strand i Emborio.

På våre mange jobbreiser pleide min kollega og jeg spasere om
kveldene, for å diskutere dagens arbeid i fred og ro ute av hotellet- iblant fløt samtalene og tankene over i helt andre spor . Kollegaen var inspirert av Jung og av kaosteori, der er en mening i det tilsynelatende meningsløse og tilfeldiger i livet. 'Alt henger sammen'. Besnærende tanke, om man er opptatt av 'skjebnen'.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-11, 22:09
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Oj så tänkvärt Monica,så livet kan"kringelikroka"
Ett tips att få ut granatäpplekärnorna,dela äpplet på hälften,om du inte vill stänka ner med juicen så håll det i en plastpåse,banka på skalet med en träslev.Mycket effektivt!!När jag ska strössla kärnorna på en sallad så skippar jag plastpåsen.
Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-12, 07:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Kringelikroka, det var ett adekvat uttryck. Att bara låta tankarna ströva fritt...det är inte ofta man har tillräckligt lugnt omkring sig. Andra människor är inte heller alltid intresserade av ens tankesprång och inåtblickande.

Jung känner jag bara till namnet, filosofer och djuptänkare har inte haft plats i min bokhylla, trots någon ambitiös lärares försök att entusiasmera någon gång för länge sen.

Tipset om granatäpple - grekiska "RODIA", skickar jag vidare till alla som inte haft nöjet än: dessa underbara frukter ska man äta nu; tätt packade små rubiner, sötbeska som lingon ungefär. Jag brukar ha en vass kniv, skär av "nordpolen" och "sydpolen", snittar sen från pol till pol, i fyra klyftor, helst utan att skära i själva kärnorna, och bryter upp frukten för att kunna få ut dem. Ibland är någon del inte bra, medan kärnorna i området intill är helt felfria. Det sägs att de bästa granatäpplena kommer från Astypalea.

"Rodia" smakar gott , och de lär var fulla av antitoxiner och annat viktigt med.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-12, 09:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Såna ganska meningslösa funderingar kan man ju roa sig med när man inte har annat för sig än att sitta i solen och pilla ut granatäpplekärnor och titta på några glada barn som plaskade i vattnet.
Jag brukar också sitta och filosofera som du när jag inte har något bättre för mig. Det är otroligt hur slumpen formar ens liv. Att missa bussen kan räcka, och livet tar en helt annan riktning. Eller ett mejl. Igår fick jag mejl från grekiska ambassaden, de vill att jag ska komma till ett seminarium i Stockholm och berätta om Kalimera, och om hur Kalimera har bidragit till att Grekland har fått fler turister från Skandinavien. Det skulle kanske komma att förändra mitt liv, men det kommer det inte att göra, för jag kan inte åka.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-11-12, 09:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kedja av omständigheter

synd att du inte kan åka! Vem annars har så många insikter i hur folk tänker när de väljer Grekland!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-11-12, 12:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Ja Monica. Tänk om inte om hade varit och gjort sina kringelkrokar, då hade du kanske suttit vid Storsjöns strand och frusit! Du hade kanske inte känt till kalimera.se och aldrig kunnat sprida dina tankar till oss. Vilken tur att om finns!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-11-12, 13:11
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Tror absolut på ödet och du är inte ensam om att sitta å filosofera. Jag älskar det och är en riktig dagdrömmare i tillägg
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-11-12, 13:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Tankekedja bakåt: hur kom det sig att jag satt där jag satt? I Grekland, på en strand...jo, för jag träffade ju greken många år sen och livet förde oss hit. Och honom hade jag inte träffat om inte min kusin och hennes dotter hade rest till Aten och hennes dotter hade träffat en kille som kom till Sverige, och han hade en bror, som blev min grek...och min kusin hade inte rest till Grekland om inte jag hade haft en kurskamrat som var från Rodos och som gav min kusin idén att resa...

...och jag hade inte gått den där kursen om inte min kusin hade haft ett rum i Stockholm att hyra ut...

skulle jag annars ha hamnat?
Hälsa till kusinen, hennes dotter och kurskamraten och tacka! Om det inte vore för dem så hade vi kanske haft ditt trevliga sällskap här på Kalimera. Och det hade varit väldigt synd!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-11-12, 13:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det skulle kanske komma att förändra mitt liv, men det kommer det inte att göra, för jag kan inte åka.
Synd att du inte kan åka Janne. Mycket synd för din skull, men också tråkigt för oss andra på Kalimera som gärna hade tagit del av din upplevelse där. Hoppas att du får en ny chans!

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-11-12, 23:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hälsa till kusinen, hennes dotter och kurskamraten och tacka! Om det inte vore för dem så hade vi kanske INTE haft ditt trevliga sällskap här på Kalimera. Och det hade varit väldigt synd!

Masse
Ursäkta!!!! Tappade bort "INTE", och då blev det ju helt galet.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-11-13, 08:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-11-13, 21:43
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Allt hänger samman, allt har en mening när man tittar bakåt. Du har vågat ha öppna ögon, Monica. Tänk om du hade fegat, inte vågat åka, inte vågat uppleva... (så tänker jag ibland om mig själv, tanken svindlar, var hade jag varit, hur hade livet sett ut?)

Janne, jag har ibland tänkt - vad har du betytt för Greklandsturismen? För oss som har hittat till Kalimera? Utan dig - hur många av oss hade varit grektokiga idag?

Det finns ingen Kalimera-Janne för Spanien, för Italien, för Turkiet... i alla fall vad jag vet. Du är en eldsjäl och du har smittat andra med din eld. Synd att du inte kan åka!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-11-14, 06:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Janne/kalimera har enorm betydelse för oss greklandstokar...jag berättade om kalimera för en f.d biträdande minister för turism, och han kände till Janne och sidan. Den nuvarande ministern har jag inte haft tillfälle att träffa, men det kanske ambassaden fixar...jamen åk, Janne, kanske du kan ordna vad som hindrar dig...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-11-14, 13:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Janne, jag har ibland tänkt - vad har du betytt för Greklandsturismen? För oss som har hittat till Kalimera? Utan dig - hur många av oss hade varit grektokiga idag?

Det finns ingen Kalimera-Janne för Spanien, för Italien, för Turkiet... i alla fall vad jag vet. Du är en eldsjäl och du har smittat andra med din eld. Synd att du inte kan åka!
Vad jag känner till så finns det inget liknande om något annat land. Vilket är lite konstigt. Men Kalimera skulle inte vara något alls om det inte vore för alla läsare. Ni har alla betytt oerhört mycket under åren.

Jag borde skriva en bok, eller i alla fall en berättelse, om hur livet med Kalimera har varit under de sexton som har gått sedan starten. I början fanns inget forum, eller något annat som gjorde att besökare kunde kommunicera med varandra. Jag publicerade mejl från läsare i början, då kunde andra ta del av andras tips och erfarenheter. Sedan började jag med resebrev. Alltid utan bilder, för det var en bristvara då inte många ägde en skanner. En rolig sak var att folk skickade mig vykort från Grekland som jag publicerade på Kalimera. Jag skannade vykorten och skrev av texten och la ut dem så att andra kunde läsa. Tänk så fort utvecklingen har gått! Ja, det finns mycket att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
men det kanske ambassaden fixar...jamen åk, Janne, kanske du kan ordna vad som hindrar dig...
Jag har en del kontakt med ambassaden sedan något år tillbaka. Tidigare var det inte mycket sådant. De ringde en gång för många år sedan och bad mig ta bort en text där jag skrev att ”greker kör som dårar”. För kanske tio år sedan hade jag mycket kontakt med Grekiska Turistbyrån. De bjöd in mig till diverse tillställningar. Jag gick dit ibland. Men nu verkar i alla fall ambassaden vara på hugget. Kanske de har bytt personal?

Hur som helst så har jag meddelat att jag inte kan komma. Mejlet gjorde mig väldigt glad, och det får jag leva på ett tag.

Några av raderna ur mejlet:

”It will be a great honour for the Embassy if you could be in this seminar and of course it will be a great opportunity for the promotion of Greece as a touristic destination.”
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-11-14, 23:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Det känns bra att vara medlem i den här föreningen.
Förstår att du, med all rätt, är stolt över din skapelse Janne!

Masse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-11-15, 10:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad jag känner till så finns det inget liknande om något annat land.
Nej, det finns det verkligen inte. All denna kunskap, som dryftas i forumet, är svår att finna. Googlar man Grekland, hamnar man ofelbart på Kalimera. Letar man grekinfo i reseguiden och andra reseforum, så hänvisas man till Kalimera.

Skulle till Kanarieholmarna och tänkte då att jag skulle leta info om öarna på kanarieforum. Det var ju rena skämtet. Inte alls som man är van vid här på Kalimera.

/Netwolf
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-11-15, 11:20
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad jag känner till så finns det inget liknande om något annat land. Vilket är lite konstigt. Men Kalimera skulle inte vara något alls om det inte vore för alla läsare. Ni har alla betytt oerhört mycket under åren.

Jag borde skriva en bok, eller i alla fall en berättelse, om hur livet med Kalimera har varit under de sexton som har gått sedan starten. I början fanns inget forum, eller något annat som gjorde att besökare kunde kommunicera med varandra. Jag publicerade mejl från läsare i början, då kunde andra ta del av andras tips och erfarenheter. Sedan började jag med resebrev. Alltid utan bilder, för det var en bristvara då inte många ägde en skanner. En rolig sak var att folk skickade mig vykort från Grekland som jag publicerade på Kalimera. Jag skannade vykorten och skrev av texten och la ut dem så att andra kunde läsa. Tänk så fort utvecklingen har gått! Ja, det finns mycket att berätta.

Jag har en del kontakt med ambassaden sedan något år tillbaka. Tidigare var det inte mycket sådant. De ringde en gång för många år sedan och bad mig ta bort en text där jag skrev att ”greker kör som dårar”. För kanske tio år sedan hade jag mycket kontakt med Grekiska Turistbyrån. De bjöd in mig till diverse tillställningar. Jag gick dit ibland. Men nu verkar i alla fall ambassaden vara på hugget. Kanske de har bytt personal?

Hur som helst så har jag meddelat att jag inte kan komma. Mejlet gjorde mig väldigt glad, och det får jag leva på ett tag.

Några av raderna ur mejlet:

”It will be a great honour for the Embassy if you could be in this seminar and of course it will be a great opportunity for the promotion of Greece as a touristic destination.”


Vi trycker på gilla-knappen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT