Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-07-13, 10:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
....och ättika, det finns inte här

Yanna
Om svensk "ättika" er det samme som eddik på norsk så trodde jeg det var å få i alle supermarkeder
- kanskje du mener en helt spesiell eddik... eller noe helt annet

For jeg liker å bruke gresk eddik til gresk salat, synes den blir l i t t mer gresk da... - og kjøper ofte med meg en eddikflaske hjem
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-07-13, 10:44
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Kolla på snabbköpen runt något stort Svensk hotell de brukar ha både kaviar sill o.kaffe visserligen till dyra priser,men någon gång kan man ju unna sig.
Jan, jag har luskammat alla butiker här o har hittat svenskt kaffe..men bara mellanrost och jag tycker det är blask...det är väldigt dyrt också! I nödfall skulle jag nog ta nescafe. Andra saker jag hittat o som alltid finns är knäckebröd. Sill har jag inte hittat här..det finns en grekisk kaviar..codroe ( 3euro!)...kan duga i nödfall

Kari, nån sån flaska har jag inte sett..eller så har jag inte förstått av etiketten att det är ättika...så vad står det på etiketten, vad heter ättika på grekiska?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-07-13, 11:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Kari, nån sån flaska har jag inte sett..eller så har jag inte förstått av etiketten att det är ättika...så vad står det på etiketten, vad heter ättika på grekiska?
Eddik heter "ξiδι"
Dessverre kjøpte jeg ikke sist, og har heller ingen tom flaske, så navnet/merket husker jeg ikke, men det er ganske små "litt innsvingte" plastflasker ( ca 3-400 ml?) og den eddiken er lett rødlig i fargen
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-07-13, 11:10
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Hörni grekvänner... Ni får väl be era svenska vänner att ta med en o annan ättiksflaska ner till er. Är det möjligtvis Perstorps 24% ättika som önskas av er? Det är den som jag själv använder och tycker är den finaste. Det gäller bara att packa in den ordentligt så att den inte går sönder i resväskan. Inte så kul om det skulle börja stinka ättika..
Förslagsvis i en en lämplig, väl försluten plastburk/flaska av nåt slag..

//Monica S
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-07-13, 11:26
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Eddik heter "ξiδι"
Dessverre kjøpte jeg ikke sist, og har heller ingen tom flaske, så navnet/merket husker jeg ikke, men det er ganske små "litt innsvingte" plastflasker ( ca 3-400 ml?) og den eddiken er lett rødlig i fargen
Är det verkligen ättika? När man googlar blir det väldigt många träffar på att det skulle vara vinäger...nån som vet?

Yanna
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-07-13, 11:39
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Är det verkligen ättika? När man googlar blir det väldigt många träffar på att det skulle vara vinäger...nån som vet?

Yanna
Det är inte som "våran" ättika utan mycket mer vinäger...har prövat att ha den i tex bruna bönor...det var inte lyckat.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-07-13, 11:56
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Det är inte som "våran" ättika utan mycket mer vinäger...har prövat att ha den i tex bruna bönor...det var inte lyckat.
Tack Agda! Synd att förstöra den inlagda sillen med vinäger..

Wardakis, hur hittar jag ättikan du berättade om, vad står det på flaskan? Om den finns i Chania, kanske man kan hitta den i Rethymno också!?

Yanna
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-07-13, 11:59
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Hörni grekvänner... Ni får väl be era svenska vänner att ta med en o annan ättiksflaska ner till er...

//Monica S
MonkanS, det får åtminstone jag ner, men "sporten" är ju att hitta allt här nere!

Yanna
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-07-13, 12:11
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Hur flaskan såg ut kommer jag inte ihåg, det här var flera år sedan. Kan ju kolla när jag kommer ner om affären finns kvar.Gunilla, (80 dagar kvar)
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-07-13, 12:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Inte så långt....men det tar sina modiga timmar .....men det gör inte så mycket för det är mycket vackert utmed vägen

.
Hur många då från Nafplio??

Men är det inte så att OM man bestämmer sig för att byta hemland så har man ju vägt alla skäl till detta för och emot så många gånger och det är väl kanske inte precis vissa sorters mat och kaffe som är det svåraste att avvara , utan kanske daglig kontakt med nära och kära.... Men tack och lov så finns ju datorer och SKYPE så även detta underlättar ju...
Om jag skulle flytta till Grekland så skulle jag ju gjort bedömningen att jag flyttade TILL något som jag inte har här....Alla länder har ju sina fördelar och nackdelar...
Men visst är den svenska sommaren som vi har nu svårslagen?? Dock går den alltför fort över!!
Vi gör så Claes och jag att åker vi bort över jul så är det för att slippa fira SVENSK jul..likaså vid midsommar....Däremot är det kul att vara med vid de grekiska högtiderna om man är där då , så det var en upplevelse att fira GREKISK påsk och inte svensk.....

Lissi- som är alltför rationell för att försöka leva svenskt när hon är utomlands.

Senast redigerad av Lissi den 2011-07-13 klockan 12:22. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-07-13, 12:37
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

HTML-kod:
Wardakis, hur hittar jag ättikan du berättade om, vad står det på flaskan? Om den finns i Chania, kanske man kan hitta den i Rethymno också!? :)
 
Yanna
Yvonne, jag har köpt den ättikan i Moskva affären. Det är vanlig ättika 70% , den jag har heter Valdo, Partikas etika.

Birgitta
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-07-13, 12:43
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
HTML-kod:
Wardakis, hur hittar jag ättikan du berättade om, vad står det på flaskan? Om den finns i Chania, kanske man kan hitta den i Rethymno också!? :)
 
Yanna
Yvonne, jag har köpt den ättikan i Moskva affären. Det är vanlig ättika 70% , den jag har heter Valdo, Partikas etika.

Birgitta
Tack Birgitta! Namnet Moskva...säljer dom varor från Ryssland o baltstaterna kanske? Det finns hur som helst en butik i Rethymno som också säljer varor från dessa länder...ska ta en titt (igen) i den butiken o se om jag hittar ättika där!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-07-13, 12:49
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

"ξiδι"är enbart vinäger
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-07-13, 12:50
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men är det inte så att OM man bestämmer sig för att byta hemland så har man ju vägt alla skäl till detta för och emot så många gånger och det är väl kanske inte precis vissa sorters mat och kaffe som är det svåraste att avvara
Lissi, allt är inte bara svart eller vitt...det ena utesluter inte det andra..
Och tänk vad mycket mer jag kan undvara som flyttat hit, jämfört med den som inte kan tänka sig att flytta hit permanent!

Inte är det konstigare än om man som skåning flyttar till Lappland och tar med sig vissa mattraditioner dit....eller tvärtom...

Yanna
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-07-13, 12:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Det var rätt många sker ni skulle sakna...jag är väl lite udda , vill inte ha varken sill eller Kalles. Men om jag får från vänner och bekanta går det givetvis åt ! Varför inte!

En psykolog skulle nog kunna sätta namn på de känslor som får en att längta efter det ena eller andra. Man skulle kunna raljera om människors behov att ha en fot kvar i det gamla hemlandet, eller är det till sin barndom man längtar, till mammas hembakta ?

Jag har ingen anledning eller lust att förminska eller driva med såna behov, konstaterar bara att jag inte har några behov att tillfredsställa...(svenska, jämtländska produkter/vanor/miljöer
Andra far illa av att inte få sin dos av hemland då och då.

Skummar rubrikerna på DN och SvD per dator.
Pratar svenska med här bosatta vänner.
Pratar med barn och syskon på telefon.
Använder mina medhavda skultunakastruller och jonaspotatisskalare.

Pratar med alla er på kalimera...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-07-13, 12:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Det är inte som "våran" ättika utan mycket mer vinäger...har prövat att ha den i tex bruna bönor...det var inte lyckat.
For meg er eddik eddikk, Yanna - vinäger
- jeg bruker sikkert vinäger jeg da, den konsentrerte, 35% kun "en gang hvert jubelår "
70% - d e t visste jeg ikke fantes engang..., og det er vanlig i Sverige da forstår jeg
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-07-13, 12:57
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

[QUOTE=Lissi;245986]Hur många då från Nafplio??

inte så många..kanske några timmar. Den nya fina motorvägen förkortar ju resvägen betydligt!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-07-13, 13:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
"ξiδι"är enbart vinäger
Ja, jeg forstår det nå, men som sagt ( i innlegget til Yanna) det er vinäger jeg bruker, men kaller eddik.
I mine greske ordbøker er eddik oversatt med ξiδι, også i den store på 640 sider
- men... det er kanskje fordi den er n o r s k - gresk det da
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-07-13, 13:03
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Jag saknar nog mest barnen och barnbarnen, allt annat har jag här ,förutom goda ansjovisen
pratar engelska,grekiska så gott jag kan...försöker leva som man gör här.
pratar ibland svenska/finska med bekanta och turister här.
Pratar över skype varje dag med vänner och barn runt om i hela världen
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-07-13, 13:04
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Nejdå, jag saknar ingenting

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
For meg er eddik eddikk, Yanna - vinäger
- jeg bruker sikkert vinäger jeg da, den konsentrerte, 35% kun "en gang hvert jubelår "
70% - d e t visste jeg ikke fantes engang..., og det er vanlig i Sverige da forstår jeg
Ja ättika är vanligt i Sverige...till inlagd sill, inlagda rödbetor..gurka..m.m..
Ren ättika är 24 %, Ättiksprit är 12%, dom är gjorda på ättiksyra o vatten. 70% har jag inte sett!

Yanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT