Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-30, 14:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Bas på östra Kreta

Vi ska under en dryg vecka utforska östra Kreta. Vi har lite bryderier på vad vi ska välja: bo i olika byar längs vägen, eller ha en by som hemmabas. Om vi väljer det sistnämna, vilken by är bäst att ha som bas?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-30, 15:04
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Bäst vet jag inte, men en by som är väldigt mysig är Mochlos, mellan Sitia och Agios Nikolaus. (Inte att förväxla med Mohos i bergen ovanför Malia.)Ligger dock en bit från "stora" vägen, men det tar inte många minuter att köra.
På den lilla ön utanför finns utgrävningar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-30, 15:43
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Jag skulle nog åka runt och bo i olika byar med hyrbil. Men jag har som sagt aldrig varit på Kreta...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-30, 18:56
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Avstånden på Kreta är oftast längre än man tror, bergen är höga och många, och vägarna inte alltid i bästa skick.
I ert ställe skulle jag definitivt lägga upp en preliminär rutt runt ön och välja att bo i byarna längs vägen.

Senast redigerad av inkfish den 2007-09-30 klockan 22:18. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-03, 11:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
Bäst vet jag inte, men en by som är väldigt mysig är Mochlos
Tack för tips! Dit ska vi definitivt åka.

Citat:
Ursprungligen postat av Lopez Visa inlägg
I ert ställe skulle jag definitivt lägga upp en preliminär rutt runt ön och välja att bo i byarna längs vägen.
Har nu bestämt att följa ditt råd. Tack!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-03, 14:17
kickimoj kickimoj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Bas på östra Kreta

För 2 veckor sedan hyrde vi bil och åkte från Makrigialos till Vai via Sitia. Vi passerade då en by som hette Palekastro. Den tyckte både min man och jag verkade vldigt trevlig.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-03, 16:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bas på östra Kreta

.. og Sitia var en by etter vårt hjerte
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-05, 22:15
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Önskar er en härlig vistelse på underbara Kreta. Ta god tid på er på det arkeologiska museet, där finns så mycket vackert att se. Ska bli så roligt att följa er resa här på sajten. På Kreta har jag varit ca 25 gånger sedan 1978 och känner alltid när jag åker till andra öar att det fattas något. Kreta är Kreta.
"Kreta heter ett land mitt ute på blånande djupet vågomsvallat och bördigt och skönt......" Homeros
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-10-06, 00:07
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Hej!

Jag tycker att ni ska köra till Xerocambos...igenom hela "byn" och sedan så långt österut ni kan komma. Sista biten får man gå, men sedan hittar ni "paradis stranden". Vi höll på att missa denna härliga sandstrand, men fann den innan vi åkte!! Ett annat "glömt" ställe är Kambos bay, och stränderna där!! Det finns två, båda är stenstränder, den längst bort tycker vi bäst om!! Inte skyltat precis så man får vara beredd på att svänga ner direkt efter att man passerat Kambos bay! Ser mest ut som en fasansfull backe ner!! Men efter sommarens resa älskar jag dessa vägar!!

Marie

Senast redigerad av inkfish den 2007-10-06 klockan 15:25. Anledning: Ändrad på Maries begäran efter lite geografisk förvirring
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-06, 06:26
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi ska under en dryg vecka utforska östra Kreta. Vi har lite bryderier på vad vi ska välja: bo i olika byar längs vägen, eller ha en by som hemmabas. Om vi väljer det sistnämna, vilken by är bäst att ha som bas?
Ag. Nikolaus ligger bra till. Har själv använt denna håla=guldmånglarstaden tre ggr som bas. Det är omgivningarna som räknas.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-10-06, 11:29
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Välj att bo i en by längs vägen.
Det finns så mycket att uppleva i byarna inte minst på kvällarna och varför då återvända till samma by eller stad varje kväll.
I 20 år har vi valt det här upplägget och fått uppleva fantastiska människor och ställen. Första året med egen bil avverkade vi nästan 2000 mil bara på Kreta under 4 månader................och fortfarande hittar vi nya smultronställen.
På fredag bär det av igen för nya äventyr!
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-07, 11:17
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Jo men det skall inte vara 4 månader utan 5. Ibland hittar inte fingrarna rätt tangent.
Kollade av nyfikenhet milantalet, det blev 1.816 mil.
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-10-07, 13:50
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Ja det är klart att ni fortfarande hittar smultronställen. Första året snittade ni ca 120km om dagen så då kan ni inte ha upplevt mycket !Puh! Hoppas de senaste nitton åren har varit lite lugnare?
Men visst ska Kreta upplevas under en längre tid så Jannes och Camillas planering verkar vara optimal.
Jag jobbade själv på ön i fem månader -83 och fick uppleva en hel del.

Trevlig resa till er också, lars.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-10-08, 09:19
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Bas på östra Kreta

Det låter mycket men betänk att bara fram och tillbaka till Elafonissi från Chania är det drygt 16 mil. Och som sagt på Kreta gäller ju inte fågelvägen direkt utan det blir mycket snirklande i bergen.
Fram och tillbaka i en vecka till Kastellos efter dagar med vindruvor eller oliver, jo milen rullar fort.
Vi kom också fram till vilka delar av Kreta vi ville spendera mer tid på än kanske andra.
Var och varannan dag tog vi upp liftande kretensare och gissa om det gav oss många upplevelser och vi fick chansen att lära oss litet mer av språket.
Milen springer ju fort när man roligt, det gäller ju här hemma också. En tur till skogen för svampplockning och vips så har bilen rullat ett 10-tal, åtminstone när man som vi bor i den lilla storstan Malmö.

Den här gången blir det relax och bläckfiskjakt som gäller på Kreta, bas Chania..
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT