Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-05-16, 08:09
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: SAS strejkvarsel

HTF/SCCA, som organiserar SAS Sveriges kabinanställda, varslade den 14 maj 2007 om konflikt från och med morgonen den 25 maj. Varslet om konflikt omfattar endast SAS Sveriges flygningar som bemannas av kabinpersonal anställd i Sverige.
Varslet omfattar inte SAS långlinjeflygningar till och från Arlanda, SAS Danmark och SAS Norges flygningar.
Detta står på SAS hemsida idag.

Förstår jag rätt.Det ska inte drabba oss som ska åka till Grekland från Arlanda? Anneli
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-05-16, 09:07
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Nu har jag varit i kontakt med SAS angående sonens flyg Landvetter-Heathrow och de "kan i dagsläget inte svara på vilka sträckor som berörs av en ev. strejk". Tidigast den 23/5 vet de vilka flyg som ställs in...De kommer troligen inte att "hinna" nå alla berörda resenärer, man får själv hålla sig uppdaterad via deras hemsida. Det känns riktigt tryggt att veta att sonen riskerar att bli kvar i Sverige utan boende och med en begränsad budget. Hur mycket nattsömn kommer det att bli här i huset nu?

Boka om biljetten (kostnadsfritt) får man inte göra förrän strejken är ett faktum och då är det nog kört att hitta en billig biljett till London. På frågan om SAS Cargo berörs kunde dom inte svara alls. Skitkul med tanke på att en del av vårt bagage kommer att fraktas med dem.

Nu är jag sur!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-05-16, 09:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Förstår jag rätt.Det ska inte drabba oss som ska åka till Grekland från Arlanda?
Enligt den info som gavs igår så drabbas flyg inom Sverige och Europa, men inte Asien och USA. Det är nog bara de senare som räknas som långlinjeflygningar.


Men än har vi ju inte sett om det blir någon strejk. Alla parter vill säkerligen försöka lösa frågan på annat sätt, och innan den 25 maj ska det passera många förhandlingstimmar under bron.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-05-16, 09:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Att vänta tills strejken är ett faktum för att få boka om en inrikesbiljett är knappast ett alternativ en sån här gång. Bäst är väl att göra som jag har gjort att boka en avbokningsbar inrikesbiljett och avvakta. Blir det ingen strejk
avbokar jag den och blir det strejk så kommer jag iväg till Stockholm ändå.

Krångligare är det naturligtvis för den som ska flyga utrikes med SAS. Ovissheten kan ju förstöra glädjen inför resan och krångla till livet även rent praktiskt.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-05-16, 10:43
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: SAS strejkvarsel

[QUOTE=Kikh;89847]
På frågan om SAS Cargo berörs kunde dom inte svara alls. Skitkul med tanke på att en del av vårt bagage kommer att fraktas med dem.



Cargo godset ligger på SAS planen så lyfter inte de, blir grejerna kvar!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-05-16, 10:44
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Och idag är det "sjuka" i tornet vilket gör att det är förseningar upp till 30 min.

C
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-05-16, 16:17
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Senaste nytt om strejkvarsel

Under onsdagen påbörjades medling i Medlingsinstitutets regi. FlygArbetsgivarna/SAS Sverige har samtidigt varslat om lockout. Det innebär att de HTF-anslutna kabinanställda som omfattas av varslet är uttagna i lockout från och med den 28 maj. Inga andra HTF-anslutna medarbetare inom SAS omfattas av denna lockout och arbetar som normalt.
Anneli
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-05-17, 09:25
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg

Förstår jag rätt.Det ska inte drabba oss som ska åka till Grekland från Arlanda? Anneli
Tyvärr Anneli56, om det blir strejk så drabbas Atenflygen som SAS flyger från Arlanda. Flyger själv med SK1833 den 7juni men hoppas att det då har löst sig!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-05-23, 13:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Om jag fattat det rätt har parterna sagt nej till ett slutbud och därigenom har risken för strejk ökat. Är innerligt glad för att jag även har inrikesbiljett med ett annat bolag i det här läget. Alla tåg och bussar från Norrland till Stockholm lär vara fullbokade på fredag.

Eva
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-05-24, 12:16
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Nu är det ett faktum!!

http://www.sas.se/sv/Misc/Ovriga_sid...mation-varsel/
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-05-24, 13:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Eva, har Du sån tur så att just DITT flyg vara ett av de som skulle gå gfrån Luleå till Sthlm?? Eller var flyger Du från?

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-05-24, 13:30
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Vi får fortfarande INTE besked om Landvetter-Heathrow. Inte får vi boka om än heller!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-05-24, 15:53
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Eva, har Du sån tur så att just DITT flyg vara ett av de som skulle gå gfrån Luleå till Sthlm?? Eller var flyger Du från?

Lissi
Eva flyger från Umeå!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-05-24, 16:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Eva flyger från Umeå!
Ja, så var det...det går ju annars ganska många SAS plan ändå på fredagen i Sverige..t o m från Kalmar såg jag....
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-05-24, 16:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Eva flyger från Umeå!
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja, så var det...det går ju annars ganska många SAS plan ändå på fredagen i Sverige..t o m från Kalmar såg jag....
Och dessutom har hon skrivit längre upp i tråden hur hon löste biljettfrågan redan för över en vecka sedan

Men att det går "ganska många" inrikesplan i morgon håller jag inte med om. 14 stycken, det är säkert inte mer än några futtiga procent av det vanliga antalet på en fredag. Bara från Luleå blir sju avgångar inställda i morgon.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-05-24, 16:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Eva, har Du sån tur så att just DITT flyg vara ett av de som skulle gå gfrån Luleå till Sthlm?? Eller var flyger Du från?

Lissi

Jag flyger från Umeå som ligger ca 27 mil från Luleå men har redan när strejken kom på tal första gången bokade jag in mig på Malmö Aviation. Den biljetten var avbokningsbar till idag men nu behöver jag den. Vågade inte vänta tills strejken var ett faktum. Idag lär allt vara fullbokat från Norrland.

Eva såg att flera svarat först nu
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-05-24, 17:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Jo men jag har läst att Du hade dubbla biljetter, men det var bara en vänlig tanke att Du kanske slapp besvär med annat och kunde åka som planerat...En vänlig förhoppning och fråga inget annat......Ber så mycket om ursäkt!

Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-05-24, 17:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: SAS strejkvarsel

Inte behöver du be om ursäkt för det. Tror inte att det går några andra SAS inrikesplan imorgon än de avgångar som ska ta hem personalen och planen till Arlanda.

Eva
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-05-24, 21:55
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: SAS strejkvarsel

[quote=Frappe;89873]
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
På frågan om SAS Cargo berörs kunde dom inte svara alls.
Det lär inte drabba Cargo. Det är kabinpersonalen som är i konflikt, inte de som sitter bakom spakarna!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-05-24, 21:59
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: SAS strejkvarsel

[quote=SteffTee;91340]
Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg

Det lär inte drabba Cargo. Det är kabinpersonalen som är i konflikt, inte de som sitter bakom spakarna!
Enligt personalen på SAS skulle det inte gå att skicka paketen med Cargo Bara att vänta och se hur länge eländet pågår, tyvärr går det inga båtar Göteborg-Newcastle heller. Jag börjar få flyttpanik, bara en vecka kvar och massor med problem!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT