Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-02-05, 11:16
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Nya planer

Jag har flera gånger bilat till Grekland och dom flesta gångerna utan några som helst problem, visum behövs inte alternativt köps vid gränsövergångarna, grönt kort måste finnas med för resa utanför EU. Enda stället jag egentligen haft problem är forna Jugoslavien,med undantag för Kroatien och Slovenien, fantastisk natur och jättetrevliga människor. Åker man Italien hållet på vägen ner så tycker jag du ska åka Fyrom,Serbien,Ungern,Österrike,Tyskland hem. Har ni tid så tycker jag absolut ni ska stanna till i Budapest på vägen hem, en otroligt vacker stad som dessutom är väldigt väldigt billig, allt från boende till mat är riktigt billigt.

Vad tycker jag är problemen med forna Jugoslavien, jo många gånger så bemöts man av nonchalans och en ovilja att hjälpa! Se till att vara säker på att du kan betala i euro på tex bensinmackarna för att slippa problem när du väl har full tank men ägaren inte vill ha euro utan lokal valuta! Betala med kort skulle jag inte göra i Fyrom och Serbien, alla andra länder skulle jag inte tveka att använda kortet. Undik att köra nattetid och att stanna annat än på stora mackar med mycket folk om man råkar vara kvar nattetid! Jag brukar köra tidigt på morgonen från Thessaloniki då hinner jag till Ungern vid ungefär 15-16 tiden på eftermiddagen, vägarna till Ungern via Serbien är lite sisådär och man måste köra igenom Belgrad då det verkar vara det enda landet i Europa jag bilat genom som fortfarande inte har en väg runt huvudstaden utan du måste rakt igenom den. Se till att spara alla kvitton från vägavgifterna så du inte blir stoppad och dom vill kontrollera att du verkligen betalat, ja det händer!

Annars i det stora hela så tycker jag verkligen om att bila och man upplever en massa roliga saker om man bara skippar autobahn vissa sträckor =) Ja en sak till vad gäller Ungern om ni väljer det alternativet, är ni rökare och planerar att köpa riktigt billiga cigaretter när ni kör ut från Grekland så är dom stenhårda vid gränsen in till Ungern, 1 limpa per person har du fler och dom hittar dom så tar dom dina cigaretter =)
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-02-05, 17:00
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Tack! Jag har varit i Budapest och håller med , det är en jättefin stad , får se om det blir denna gång vi passerar med bil... Röker gör vi inte men tack ändå undrar lite över det " gröna kortet" , något som skaffas innan resan eller vid gränskontrollen?
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-02-05, 17:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Nya planer

Det gröna kortet erhåller du från det försäkringsbolag där ni har bilen försäkrad. Jag vill minnas att det är kostnadsfritt att beställa.

Tänk också på att ni har giltiga kort från Försäkringskassan med er i bagaget. Kan kostnadsfritt beställas från Fk på deras hemsida.

Kolla därtill noga att ni ej är hemifrån mer än 45 dagar enär där gränsen går för reseskyddet i hem/villahemförsäkringen. Eljest får ni teckna en tilläggsförsäkring om det så endast felar en enda dag.


Arne
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-02-05, 17:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nya planer

Ni kanske vet det redan, men Österrike (ock kanske fler länder?) kräver en klisterlapp som betalning för att man kör igenom. Köps på mackar vid gränsen.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-02-05, 17:51
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Tack Arne och Monica , korten från försäkringskassan har vi koll på och vi blir borta Max 6 veckor men ändå bra att veta detta med försäkringen, och då ska jag kontakta bolaget där vi har bilen försäkrad gällande det gröna kortet !

Tack igen alla för goda råd och praktiska tips
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-02-05, 22:54
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Nya planer

Om ni ska bila genom Balkan på hemresan så kolla upp om det behövs ett Internationellt körkort för respektive land:
http://www.motormannen.se/Resan/inte...-for-land.html

Deia
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-02-13, 21:58
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Då ser vårt sommaräventyr ut att bli ungefär såhär :

Avfärd frånStockholm 23e juni, via Danmark och färja till Rostock, vi väljer en lång etapp första dagen för att "komma iväg" och tar oss direkt till
Wittenberg där vi sover vår första natt.
Den 24e juni åker vi romantische strasse och tar oss till Rothenburg där vi sover en natt.
Den 25e juni kommer vi till fussen, sover en natt och kollar slottet "neusweinstieg".

Italien och Verona den 26e juni, där vi bor strax utanför Verona på ett familjehotell med pool, här blir det två nätter.
Den 28e Juni kommer vi till Ancona där vi bor en natt i väntan på färjan (snabbfärja som tar 15 timmar) som tar oss till Patras den 29e juni.
Nu blir det fyra nätter i Naflplion med möjlighet att för första gången utforska Peloponnisos vilket vi ser otroligt mycket fram emot, vi har bokat ett hotell "Agammenon" (65€ per natt) i den äldre stadsdelen och med havet som utsikt.
Vi räknar med att ta en färja från Pireus till Kreta den 4e juli för att åka direkt till Elafonissi och underbara hotell Glykeria. I Elafonissi stannar vi två nätter.

Den 7e juli bär det av till Paleochora och Haris studios, där har vi bokat 6 nätter, vi lämnar bilen i Paleochora och tar båten till Loutro för fyra nätter och lugna sköna dagar.
Kreta avslutas i Rethymno i 3-4 nätter.
Färja till Pireus 20e el 21a juli och vidare mot Ancona den 22a juli. (också snabbfärja)
Åter i Italien åker vi mot Cinque terre och bor tre nätter i Riomaggiore, vi checkar in 23e juli.

Den 26e juli påbörjar vi resan hemåt via Verbania som ligger vi en sjö i Italien (en natt) och Colmar,Frankrike (en natt ) På vägen norrut stannar vi två nätter i Heidelberg, incheckning den 28e juli och därefter en natt i Lübeck. Efter Lubeck blir det sträckkörning hem till Stockholm igen.

Resan beräknas ta ca 39 dagar. Har noterat att det pga av sässongen verkar bra att förboka boendet vilket också känns skönt med tanke på att vi reser med barn, har även sett att boende utmed vägen genom Tyskland och Italien inte är de billigaste utan 80-120€ är att räkna med för familj med två barn - då frukost inkluderat.

To be continued...
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-02-13, 22:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nya planer

Hej!
Låter som ni kommer att få en mycket spännande resa med mycket nya upplevelser och säkert en hel del överraskningar!
Trevlig resa!..ska bli kul att följa!...
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-02-13, 23:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Nya planer

4. Juli er en torsdag, og dere skal dra til Kreta. Det har tidligere år gått ferge fra Peloponnes til Kreta torsdager, (Githio - Kissamos). Rutene for 2013 er ikke klare ennå, men sjekk i april/mai om denne ruten går, da sparer dere nok tid, og får en fin kjøretur til Githio.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-02-14, 06:43
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Tack , att det gick båtar till kissamos visste jag inte-det ska jag kolla upp och hålla utkik efter !
Svara med citat
  #51  
Gammal 2013-02-15, 11:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nya planer

Det låter som en underbar resa. Hoppas att du har möjlighet att skicka några rapporter.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-02-17, 11:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nya planer

Å, vilken resa! Ni kommer att få massor av trevliga upplevelser!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-02-19, 16:05
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Vi hoppas också på en spännande resa med många nya upplevelser och erfarenheter! Planen är att rapportera med jämna mellanrum, både med text och bild i den mån jag har tid och wifi!

Skönt också att bilen nu är servad och besiktigad, vi berättade att vi kommer att göra en långresa med bilen till sommaren för att få ett utlåtande om dess tillstånd och det verkar inte vara några problem, vår käre gamle rullande vän ser ut att vara i god form - phu ! Oförutsedda händelser kan ju alltid hända men det är ju lite skillnad mot att resa iväg med en bil som bedöms kollapsa efter halva resan...
Nu börjar arbetet med att sammanställa listan på allt som måste fixas och förberedas - har fått bra tips via motormännens hemsida, är ju inte alltid man tänker på vad man borde tänka på och då är det skönt att få lite hjälp på vägen! Som exempel visade det sig att man ska ha en alkoholmätare (dock ej böter om en sådan inte finns) i bilen när man kör i Frankrike, och att man är skyldig att ha reflexvästar för alla pasagerare, Många goda råd om försäkringar och vad man kan bli bötfälld för i olika länder gavs också... Ja mycket lär man sig redan på planeringsstadiet.

The story continues...
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-02-24, 11:17
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Då är färjan Ancona - Patras tur/retur bokad och saker känns mer och mer på riktigt
Priset för fyra personer i insides fyrbäddshytt + bil stannade på 6040 kr med boka tidigt rabatt, ANEK lines är rederiet. Biljetterna hämtas ut på hamnkontoret i Ancona. Färjan anländer perfekt tid i Patras kl 10.30 den 30e juni då vi rullar vidare mot vårt boende i Nafplion...

to be continued
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-05-29, 12:40
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Nu har bilen nya fina däck, reflexvästar, brandsläckare, däckskum och Atlas införskaffat, medlemskap i Motormännen och försäkring "väghjälp" tecknad - pass och kopior av dessa klara samt eu-försäkringskort - till detta ett antal euro i kontanter , nu är det nedräkning som gäller - tick tack 25 dar kvar...! Och tack admirala för tipset om båt gythio - kissamos , verkar stämma perfekt med våra planer! snart börjar det stora äventyret !
Svara med citat
  #56  
Gammal 2013-05-29, 12:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Nya planer

Så kul och spännande det låter!
Svara med citat
  #57  
Gammal 2013-06-18, 07:29
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Tre dagar kvar och pirr i magen
Svara med citat
  #58  
Gammal 2013-06-19, 10:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Nya planer

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Tre dagar kvar och pirr i magen
Spännande! Hör gärna av dig under resan om du kan. Trevlig resa!
Svara med citat
  #59  
Gammal 2013-06-19, 14:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Nya planer

Ja, hör av dig!
Det ska bli så spännande att få ta del av era upplevelser.
Och snubbla inte ner i någon grop igen så att du får sy!
Birgitta.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2013-06-19, 16:58
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Jag ska höra av mig under resans gång och jag ska undvika ihoplappning i år - lovar!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT