Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-30, 23:47
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Nya planer

Äntligen händer det...!
Vi har fundera och resonerat , vägt för och emot i flera år , och nu så... Det blir bilen till Kreta! Vi tänker helt enkelt göra en semester i semestern och upptäcka delar av Europa på vägen! Vistelsen på Kreta följer ursprunglig plan - Rethymno -elafonissi -paleochora -loutro -Rethymno, men resan dit och hem blir ett nytt äventyr ! Via tyskland- Italien dit och fastlandet/Balkan hem! En nätt liten tur på ca 6 veckor...

Hoppas på en spännande sommar men återkommer i frågan !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-30, 23:51
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Nya planer

6 veckor
bil, bensin
färjor
barn

Får man vara fräck och fråga om resebudget?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-31, 09:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Nya planer

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
6 veckor
bil, bensin
färjor
barn

Får man vara fräck och fråga om resebudget?
Nu ska vi inte spräcka drömmar här!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-31, 11:21
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

hi hi , man får fråga och nej mina semesterdrömmar spräcks inte så lätt, prisad vare skatteåterbäring och aktieutdelning

Vi tillbringar alltid en månad på Kreta, notan brukar sluta på ca 50-55.000kr beroende på flygpriser och eurokurs, det inkluderar flyg, hyrbil, boende och mat/nöjen. I och med att de färjepriser vi hittat (Italien-Grekland, Aten-Kreta, Kreta-Aten) stannar på ungefär samma summa som de flyg vi kollat på blir inte skillnaden så stor. Några extra nätter på vägen och bensinen - vi slipper ju hyrbilskostnaden..

Det man får ha i åtanke är ju också vad 6 veckors semester skulle kostat om vi tillbringat dom i Sverige, inte heller så billigt alla gånger... Och jämför jag med syrran som betalar 40.000 för ett allinclusive två veckor i Turkiet känner jag mig som en vinnare.

Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-31, 11:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nya planer

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu ska vi inte spräcka drömmar här!
/Netwolf
(Jeg så ikke litentuva sitt innlegg før etter jeg hadde lagt inn mitt svar )

Nei, det skal vi ikke, drømmer trenger vi
Jeg er veldig glad mine drømmer stort sett handler om "HELLAS"
Med vår økonomi er det da mye større mulighet til å få realisert drømmene, enn om det var steder " langtvekkistan" jeg drømte om

Sist høst realiserte vi en drøm vi har hatt siden vi var yrkesaktive, et lengre opphold i Hellas, vi tilbrakte 8 deilige uker i Dodekaneserne

Det trenger ikke bli så dyrt som det kanskje høres, om man velger charter med god standard, og reiser i sesongen, koster en 2 ukers ferie ofte det samme, eller også mer, enn våre ca 8 uker gjorde

Oslo - Karpathos - Chalki - Kalymnos - Rhodos - Athen(i.riksfly) - Oslo
Med flybilletter, ferjer og alle overnattingene ble summen 16500 kr,
8250/pr.pers, det var vi veldig godt fornøyde med

Selvsagt bruker vi mer penger enn hjemme til mat m.m, selv om vi også lager mat selv, spiser vi jo fhv mange måltider på tavernaer.
Men - det e r en "fordel" å være norsk , her hjemme er alt så dyrt at forskjellen blir ikke så altfor stor likevel
- i alle fall ikke når man har bilen i garasjen i 8 uker, og bruker kun minimalt med strøm og vannmåleren står stille
V i drømmer om en "reprise" til høsten


Litentuva har jo bestemt seg for å realisere drømmen
- og har helt sikkert kalkulert at den er v e r d t pengene, de har jo også det flybillettene ville ha kostet å bruke til "bensin og ferjer"

Jeg håper, og tror dere får en opplevelsesrik og FANTASTISK tur både underveis og på Kreta

Kari

Senast redigerad av kari den 2013-01-31 klockan 11:50.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-31, 12:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Nya planer

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Äntligen händer det...!
Vi har fundera och resonerat , vägt för och emot i flera år , och nu så... Det blir bilen till Kreta! Vi tänker helt enkelt göra en semester i semestern och upptäcka delar av Europa på vägen! Vistelsen på Kreta följer ursprunglig plan - Rethymno -elafonissi -paleochora -loutro -Rethymno, men resan dit och hem blir ett nytt äventyr ! Via tyskland- Italien dit och fastlandet/Balkan hem! En nätt liten tur på ca 6 veckor...

Hoppas på en spännande sommar men återkommer i frågan !
Låter väldigt spännande tycker jag!...stanna till när man vill, upplevelserna blir ju så mycket större, go for it!!.......
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-31, 13:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nya planer

Ja, det kommer att bli jättefint, jag lovar, efter att ha rest på det sättet åtskilliga gånger.
Vi fann att en rejäl verktygslåda var bra att ha med, eftersom vi alltid hade gamla bilar. Men det är ju inte ödemark ni ska åka igenom, så det finns inget att gruva sig för.

Bra att vara lite påläst så att man inte missar sånt som är värda att besöka. Man blir lite "bedövad" av autobahn och rätt vad det är har man kört förbi avtagsstället.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-31, 14:52
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Tack för glada tillrop , vi tänker nog åka en bit av romantishe strasse i Tyskland - fyssen och kolla slottet neusweinstiger ( dåligt stavat ) sen bo på gård med pool mellan gardasjön och verona - därefter en natt i ancona för att vara på rätt ställe inför färjan. Det grekiska fastlandet tar vi som det kommer , boende hittar vi alltid och så kan jag ju grekiska om det krisar. Gärna tips längs vägen Igomenitsa-pireaus
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-31, 16:40
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Nya planer

Oerhört spännande projekt! Skulle vara väldigt kul att innan se en mer exakt resplan/budget eller reseberättelse med alla detaljer efteråt! Skulle vilja göra nått liknande nån gång i framtiden och då kanske med husbil...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-31, 16:40
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Nya planer

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Gärna tips längs vägen Igomenitsa-pireaus
Det blir en liten omväg, men har ni inte varit i Meteora, är det väl värt ett besök.

Tobbe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-31, 18:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nya planer

Min man körde ett år ensam och med krånglande bil, rätt pank också. Jag fattar inte varför han åkte till Igoumenitsa, det brukar vara ganska liten skillnad på priset till Patras. Nåväl, han körde och körde och vägen blev allt sämre. Slutligen frågade han en tant om hur han skulle ta sig till Aten. Han hade hamnat på Lefkada.

Ha en duktig kartläsare med dig!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-01-31, 18:12
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Skillnaden är att båten till igoumenitsa tar 15 timmar och kommer fram 05.30 , till patras tar det 33 timmar och båten anländer kl 22 på kvällen... känns bättre att komma i land på morgonen men ska kolla bra kartor då
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-01-31, 19:30
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Nya planer

Hm.....jag hade nog hellre flugit

Vi har bilat till Italien - och det var långt, varmt, jobbigt och inte så där jättecharmigt som man kan tro. I juni var det ok, men i juli otroligt mycket trafik. Resan genom Tyskland känns mest som en transportsträcka. Nerresan var ganska kul, men att köra hela vägen tillbaka var bara jobbigt. Vi hade en del inplanerat på hemresan men känslan av att bara komma hem tog över, så det blev sträckkörning. Ett tips är att kolla upp om förbudet för lastbilar lördag-söndag fortfarande gäller på autobahn, under sommaren, för det gör stor skillnad. Vi startade väldigt tidigt för att slippa dom.
Vi har bilat till Paris också. Och till Irland - men med lågprisflygets intåg så flyger vi hellre och hyr bil.

På vägen mellan Igomenitsa-Pireaus så tycker jag att ni inte får missa Delfi (om ni tar den norra sidan ena vägen) och sedan dom spektakulära stränderna på Lefkas västkust (Porto Katsiki, Egremni och Milos). Lefkas är ju en ö, men det är en vägbank som man kör över (ingen färja) så det är ganska tillgängligt.

Fast visst är det kul att en gång ha bilat ner igenom Europa. Känna avståndet under däcken.

Deia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-01-31, 19:44
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Tack för tips!

Ja vi lär onekligen bli en erfarenhet rikare ! Vi är inställda på att det inte blir myspys hela vägen och att ta sig dit kommer vara betydligt roligare och lite mer spännande roadtrip-feeling än hem... Men vi bara måste göra det , för att få veta
hihi tur att vi har tåliga barn som redan varit med om en hel del halvknäppa resor och tagit alla konstigheter deras föräldrar hittar på med ro
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-01-31, 20:47
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Nya planer

Jag ser verkligen fram emot att få rapporter om hur det gick och budget osv... Har också lekt med tanken att ha med bilen ner under sommaren... men känner att min bekvämlighet sätter stopp för detta
Hoppas att bli inspirerad och kunna överväga att ändra mig Våra vägar kanske möts redan i sommar så jag kan få en direktrapport

Lycka till!

// Malin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-01-31, 21:23
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Tack nilam! (Malin), kanske våra vägar korsas på Kreta
planen är dagsrapporter och bilder under resans gång, som den blir , ärligt och rakt utan förskönande filter när sista bitarna i planeringen är på plats kan jag redovisa mer exakt hur rutten / prisbild blir , sen kan ju vad som helst hända som ändrar det hela...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-01-31, 21:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nya planer

Om ni har skapligt med tid vill jar ge rådet att planera färjeanslutningen i Italien med marginal. Det höll på att bli panik flera gånger under våra resor för att det hände något- och så skulle vi vara vid färjan en viss tid. Hellre dra omkring i Venedig en dag än att få ångest att man ska missa båten...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-01-31, 21:53
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Tack Monica för tipset, vi har bokat hotell nära hamnen i Ancona dagen innan färjan ska avgå just med anledning av att slippa stressa , ha god marginal och för att få koll på läget om något strular - dagarna (två nätter ) innan det bor vi utanför Verona för en andningspaus och med möjlighet "poola" av barnen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-02-01, 16:14
amanda amanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Nya planer

Vi körde ner för några år sedan och tog tid på oss och njöt av Italien.Det gav mersmak. Nu funderar vi på att göra om det. Förra gången åkte vi med Agoudimos från Bari till Patras men vi kan inte hitta några tidtabeller från dom.Någon som vet om dom finns kvar? Vi funderade också på färjan från Peloponesos till Kreta men även är hittar vi inga avgångstider. Är det för tidigt eller har krisen slagit till?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-02-01, 17:14
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Nya planer

Citat:
Ursprungligen postat av amanda Visa inlägg
Vi körde ner för några år sedan och tog tid på oss och njöt av Italien.Det gav mersmak. Nu funderar vi på att göra om det. Förra gången åkte vi med Agoudimos från Bari till Patras men vi kan inte hitta några tidtabeller från dom.Någon som vet om dom finns kvar? Vi funderade också på färjan från Peloponesos till Kreta men även är hittar vi inga avgångstider. Är det för tidigt eller har krisen slagit till?
Jag har hittat färja pireaus - chania el pireaus - herakleion , verkar gå dagligen kl 22 under högsäsong om jag fattat rätt !
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT