Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-03-29, 19:11
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Hej.

Man kan ta båten från Skiathos stad och åka till t ex Lalaria (ett måste), Tsougkria och Kastro men man kan även åka till Skopelos och Alonissos över dagen. Ska man besöka Megali Banana eller Koukounaries (också ett måste även om det är fullknökat med folk) så kan man ta bussen .

/ Katerina
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-03-29, 20:17
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Ta bussen o hoppa av vid valfritt stopp. Från varje hållplats är det gångavstånd till minst en strand Ön har över 60 stränder, så ni lär ha fullt upp om ni vill besöka flera stycken
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-03-29, 23:23
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Inne i stan i gamla hamnen (till höger sida om Bourtzi) finns massvis av små båtar som arrangerar utflykter - en del åker till Skopelos och Alonissos men flera av dem åker till utvalda stränder som ligger på andra sidan av ön och flera av dem är inte helt tillgängliga När man tidigare nämnt Koukounaries och Banana så vill jag också passa på att nämna Abelakia som ligger mellan dessa båda...
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-03-31, 18:34
idah idah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 28
Standard Sv: Vart ska jag åka?

tyvärr så var både Skiathos och Naxos väldigt uppbokade, så nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra Har ni tips på andra bra öar?
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-04-01, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Är det enbart charter som gäller?

Eva
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-04-01, 18:55
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Kreta finns ju alltid kvar..
Citat:
Ursprungligen postat av idah Visa inlägg
tyvärr så var både Skiathos och Naxos väldigt uppbokade, så nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra Har ni tips på andra bra öar?
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-04-01, 19:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Måste ni åka charter?
Ta flygstol till Aten, sen buss till Ag.Konstantinos och vidare med båt till Skiathos där ni lätt finner rum via roomsare som står vid kajen och väntar..
Kan om ni har tur bli mycket billigare än charter.

Lissi
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-04-01, 21:52
idah idah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 28
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Hur är Kreta? Jag var där när jag var liten, har ett minne av att det var väldigt stort och "opersonligt", men det kanske är ett snedvridet minne jag har? Och ska man i så fall åka till Chania eller Rethymnon?

Är det någon som varit på Parga eller Halkidiki?
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-04-01, 23:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Jag har varit på båda platserna, Halkidiki,(Sithoniahalvön), 1997 och Parga 1999,2001 och 2010. Båda platserna är jättefina, men åker ni charter nu så hamnar ni nog inte på Sithoniahalvön.

Kreta är så fint....jag har varit 4 ggr där och jag tror att är ni ett tjejgäng så är Rethymno perfekt!

Parga skulle också passa er perfekt..där finns fina stränder, barliv mm
Ni ser, flera ställen är jättebra!!! Grekland har allt.

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-04-02, 02:33
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Citat:
Ursprungligen postat av anna73 Visa inlägg
Det beror ju lite på var i Megali Ammos ni bor. För oss tog det ca en kvart att gå längs stora vägen har jag för mig. Vi hade tre barn med oss så ni orkar nog

Anna
Hej!

Får jag fråga vilket hotell ni bodde på och vilket resebolag ni åkte med? I år åker vi till Rhodos men nästa gång det blir Grekland igen så tror jag att jag vill till Skiathos men det känns svårt att hitta prisvärda resor dit när man har tre barn. De resor vi kollat på har blivit väldigt dyra även om det varit ganska enkla hotell!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-04-02, 08:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Väljer ni bort chartern och flyger reguljärt öppnar sig en ny värld av oändliga möjligheter. Även om Apollo har charter till många mindre öar är det ett väldigt begränsat utbud. Jag har själv köpt biljetter med SAS till slutet av augusti och hela sträckan Umeå - Samos kostar under tre 3000 kr t.o.r men då måste jag övernatta på Arlanda och tillbringa några timmar på Atens flygplats innan inrikesflyget går vidare till Samos.

Boende ordnar jag själv på både Samos och Fourni.

Vill ni ö-luffa är cykladerna perfekt där är man van vid ö-luffare och turismen är uppbyggd kring att många reser på egen hand. Köp Jannes ö-luffarskola så får ni många bra tips inför en eventuell resa. För en familj tror jag att det nsätan alltid blir billigare att resa på egen hand eftersom boendet betalas per rum eller lägenhet och inte per person.

Parga har jag besökt två gånger en gång i början av 90-talet och en gång för ca fem år sen. Visst är det rätt exploaterat men mycket mindre och charmigare än de värsta turistorterna på Kreta som faktiskt kan bli rätt opersonliga. Det äkta Grekland och fin kontakt med lokalbefolkningen tycker jag är lättare att hitta på mindre ställen men andra tycker annorlunda. Bäst är väl att läsa på och bilda sig en egen uppfattning.

Eva
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-04-02, 13:12
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Väljer ni bort chartern och flyger reguljärt öppnar sig en ny värld av oändliga möjligheter.
Jag håller helt klart med Eva!
Vi är en barnfamilj med tre barn och vi åker aldrig "charter". Oftast sparar vi MÅNGA sköna tusenlappar på detta vis, som man kan ha mycket roligare med. Man betalar ju som sagt per rum/lägenhet och inte per person. Att knö in en extrasäng eller två har vi aldrig upplevt som något som helst problem - tvärtom!
Till skillnad ifrån resebolagen där det inte finns någon större flexibilitet.
Man kan ju köpa flygstol via charterbolagen också, fast på senare år har det blivit rätt dyrt.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-04-02, 13:40
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Här kommer några andra förslag på öar som kan passa tre tjejer: Karpathos, Samos, Kefalonia, Kos, Zakynthos, Korfu. Charter finns till alla. Ska själv till Parga i sommar!

Lycka till med planeringen!

Katitzi
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-04-02, 16:18
idah idah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 28
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Ja zakynthos och Kefalonia har jag redan sett, så något nytt vore roligt!
jag kollade lite på Korfu, men vart är det egentligen bäst att bo där?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-04-02, 16:22
Mozs avatar
Moz Moz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 71
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Skiathos är en underbar ö med fantastiska stränder. Bra val!

Var där för snart tio år sedan men då var vi på en bar/klubb som hette "Slip In", som låg nere mot hamnen. Vet inte om den finns kvar, men om den gör det så gå dit. Supertrevligt ställe där (i alla fall då) många unga greker (både från ön och från Aten) hängde om kvällarna.

Ha en trevlig resa!

//Alexander
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-04-02, 18:48
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Citat:
Ursprungligen postat av idah Visa inlägg
Ja zakynthos och Kefalonia har jag redan sett, så något nytt vore roligt!
jag kollade lite på Korfu, men vart är det egentligen bäst att bo där?
Stränderna och byarna är finare på västkusten, men det är nog mer hålligång på östra och norra kusten skulle jag tro. Så det beror väl på vad man är ute efter i första hand.

Katitzi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT