Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-13, 20:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Strejk den 20 maj

Det kommer att bli en stor strejk den 20 maj, förvarnas nu. Störningar i alla kommunikationer förutses.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-13, 20:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det kommer att bli en stor strejk den 20 maj, förvarnas nu. Störningar i alla kommunikationer förutses.
Trist! Vi valde mellan att flyga ner den 20 eller 22 maj. Gissa om jag är glad att vi valde den 22/5! En strejk i turistsäsongens början kan bara betyda en sak: färre turister i Grekland i sommar, och det kommer ta tid att bygga upp varumärket Grekland igen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-13, 21:50
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Ja, inte lär det bli lätt framöver för Grekland.
Men jag är glad för min systerdotter som åker på skolresa den 19 maj att hon kommer iväg. Visserligen har hon varit flera ggr och hälsat på oss, men att åka med klasskompisar i 9 an är oxå stort.

Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-13, 23:41
frudiddis avatar
frudiddi frudiddi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Norge,Østlandet
Inlägg: 39
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Vet noen om streiken varer hele dagen? Vi skal lande ca kl 20.00 den 20.mai

Flyselskapet sier de ikke vet noe ang Hellas framover.Har funnet flybilletter til Mykonos noen dager senere,så satser da evt på de
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-13, 23:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av frudiddi Visa inlägg
Vet noen om streiken varer hele dagen? Vi skal lande ca kl 20.00 den 20.mai

Flyselskapet sier de ikke vet noe ang Hellas framover.Har funnet flybilletter til Mykonos noen dager senere,så satser da evt på de
Det är en 24h strejk, så ni kommer som det ser ut nu inte att landa då
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-14, 07:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Strejk den 20 maj

I svenska media har det stått om den kommande strejken nu i ett par dagar som Helén skriver ska den pågå i 24 timmar och sen brukar det ju vara en del följdverkningar när allt ska igång. Känns som de skjuter sig själva i foten just nu och bara förvärrar det ekonomiska läget för landet.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-14, 07:32
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Hur brukar en 24h vara upplagd? Är det från midnatt till midnatt, eller lunch till lunch osv?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-14, 07:52
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Vi ska landa på Mytilini 12.10 20/5 så jag antar att vi är rökta i vilket fall. Men dom som är både rökta, blåsta och lurade på konfekten är väl Grekerna själva. Visst är jag sur och besviken, men om jag tänker in i situationen att vara boende på i Grekland och väntat hela vintern på att säsongen ska komma igång så att pengarna börjar flyta in, då skulle sur och besviken inte räcka långt.
Vi får lite problem med att försöka ta tillbaka uttagen semester, leta ny resa, krångla med semestrar igen osv. Det måste väl ändå räknas till I-landsproblematiken.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-14, 09:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Georgios Papandreou har en egen hemsida. Skriv till honom på svenska, han kan behöva lite argument...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-14, 12:33
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Om det ar strejk den dagen man ska flyga brukar inte flygbolagen forsoka satta folk pa flygen som aker dan innan eller dan efter da? Nat sant har jag hort...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-14, 14:26
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Jag kontaktade norska ving som vi ska åka med, men dom visste ingenting om detta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-05-14, 14:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Det vanligaste vid en tidsbegränsad strejk är nog att planet får lyfta när strejken är över eller så ställs resan helt in. Finns knappast så många tomma platser på angränsande dagar att de kan ta emot alla. Till många charterdestinationer är det ju dessutom bara resor en dag i veckan.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-05-14, 15:45
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Nu har jag tittat efter alternativa resor mellan 21 och 23dje och hittat ett antal lovande alternativ. Kontaktade Ving igen men fick svaret att dom inte tar några beslut förrän strejken är ett faktum. Precis som jag misstänkte, alla alternativresor kommer att vara slut när Ving väl inser att det inte går att åka till Grekland den 20de. Bara att inse faktum, det här blir förmodligen första våren på 8 år som vi inte kommer att ha en vecka i Grekland .
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-05-14, 18:11
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Kolla med apollo då..
Dom reser alltid jag med funkar jättebra.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-05-14, 20:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av BADarkness Visa inlägg
Kolla med apollo då..
Dom reser alltid jag med funkar jättebra.
Villkoren är nog lika för alla arrangörer när det blir strejk. Avbokningar bekräftas och godkänns först när strejken är ett faktum. Kanske den kan bli inställd i sista stund. Fast det gäller nog tyvärr inte här. Problemen på torsdag drabbar alla och jag tror inte att Ving är sämre än andra arrangörer.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-05-14, 21:07
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Det tror inte jag heller. Det är nog lika överallt. Det tråkiga är bara att det drabbar oss som har varit ute i god tid för att beställa en resa. När beskedet väl kommer så är nog alla resor som med avgång inom dem närmaste dagarna slut. Jag VILL åka
Vi som aldrig någonsin bokar våra resor förrän max i vecka innan avresa. Hade vi gjort som vi brukar hade inte detta varit ett problem. Vi ska nog aldrig mer boka i förväg. Last Minute Rules!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-05-14, 22:03
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Strejk den 20 maj

OBS!
Inte bara strejk den 20 maj, den 31 maj tycks det vara dags för färjetrafiken igen enligt Easy Travel Report.com

[FONT='Arial Black', Arial, Helvetica, sans-serif]Greece
[/FONT]
[FONT='Arial Black', Arial, Helvetica, sans-serif]Update:-May, 14, Air traffic controllers will not strike, May, 20
[/FONT]
Greek strike, unions GSEE and ADEDY, (will start midnight Wednesday) 24 hours, Thursday. May, 20, will effect ferries international trains, borders and Greek air space, air traffic controllers. (perhaps air traffic controllers will not strike because of the latest wide spread cancellations by tourists)

Another general strike by ferry workers, Piraeus, Monday, 31, May, 2010

Undrar hur sommaren i Grekland kommer att se ut egentligen


Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-05-15, 08:09
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
Update:-May, 14, Air traffic controllers will not strike, May, 20

Det verkar ju lovande, för våran del, att inte flygledarna ska strejka. Någon som har sett nån officiell sida med detta? Alternativt någon tidning/nyhetsbyrå som har skrivit om det.
Jag hittade ovanstående på http://www.easytravelreport.com/coun...eece-port.html
Jag letade anledningar som talade för att det var bra att INTE åka till Grekland. Den bästa jag hittade var på yr.no, jisses vilket uselt väder det är på gång in i Grekland. Det verkar faktiskt så dåligt att jag kände det som bra att det inte skulle bli nån resa . Men det är väl bara att hoppas på att långtidsprognosen är lika usel som den brukar vara här hemma .

Strejk eller inte strejk, det är frågan .
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-05-15, 08:45
frudiddis avatar
frudiddi frudiddi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Norge,Østlandet
Inlägg: 39
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Ja,det er frågan ja!!Ser jo straks lysere ut nå! Men det med yr tror jeg du kan ta med en klype salt.Se på andre utenlanske sider,der melder de strålende vær!!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-05-15, 11:30
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 39
Standard Sv: Strejk den 20 maj

Yr stemmer aldri!!! Se på Underground.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT