Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2010-02-20, 10:34
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Hur många har råd att köpa hus till sina barn i andra länder frågar jag mig?

Eva
Det verkar som att du misstolkade mig. Jag forsokte forklara for Katerina hur jag tror att grekerna mirakulost klarar sig som hon sjalv sa. Dvs att just pga att de har haft sitt eget hus har de kunnat klara sig pa sin laga lon. Det har varit en forutsattning for att grekerna ska kunnat klara sig sa att saga. I andra lander om du kor pa det approachet har inte manga foraldrar rad att kopa hus till sina barn men a andra sidan har barn i andra lander rad att bo med hyra aven om de ar lagavlonade. Nar jag bodde i Sverige rackte det for mig att jobba pa ICA tre dagar i veckan och jag hade anda rad med hyra (som jag delade tillsammans med pojkvannen) och alla andra utgifter.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2010-02-20, 12:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
...det är inte konstigt att systemet blir urholkat.
Nu rycker jag ditt uttryck ur sitt sammanhang, men jag gör det för det beskriver Grekland just nu väldigt väl. Det är ett målande uttryck. Grekland är urholkat. Speciellt ekonomiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Att grekerna "mirakulost" klarar sig beror bara och endast pa att manga ager sitt eget hus och behover inte betala hyra. Det ar det som har raddat dem tills nu.
Nog det viktigaste och riktigaste inlägget så här långt. Greker har oftast mellan Noll eller väldigt låg kostnad för sitt boende. Bortsett drift, el och vatten osv. Det är bl a därför man ser så många halvfärdiga hus. Man bygger i den takt man har råd. Med EGNA pengar. Man jobbar och sparar och bygger... Och det får ta sin tid. De rena betongskeletten man ser är dock oftast spekulationsobjekt till salu...

Men som utomstående betraktare är det ofrånkomligt att se att Grekerna i snitt HAR fått det betydligt bättre ekonomiskt sedan 10 -15 år. Det är mycket enkelt att se. Man bara tittar på deras bilar.

För 15 år sedan körde alla omkring i det vi skulle kalla vrak. De gamla grå Taxibilarna gick på knä... Men enligt Eurostat så är Sveriges bilflotta idag betydligt äldre än Greklands...! Sverige ligger märkligt nog riktigt dåligt till i den ligan... Gamla Saab och Volvobilar håller kanske FÖR länge...? Sedan ska man tänka på att den statistiken säger inget om kvaliteten på bilarna. Bara åldern...

Eller är det så att det är så viktigt för Grekerna att visa en statussymbol att de avstår från andra saker bara för det..? Och hur kommer det sig att vissa kunde köpa en andrabil när det infördes körförbud i Athen vissa dagar beroende på vilken slutsiffra man hade på bilen...

Det finns en viss obalans i vad Grekerna säger och vad man ser... Och man ska heller inte bortse från att "Gnälla på allt och alla" är en Grekisk nationalsport...

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Om man har en borgerlig vigsel då behöver man ingen kyrklig - den kyrkliga kan man sk*...a i helt enkelt.
Nja. Det finns nog ett enormt tryck från släkten "att göra det ordentligt..." Rent principiellt håller jag med dig, men i Grekland måste man ta hänsyn till familj, traditioner och kanske även sociala band på ett helt annat sätt än här hemma. Micropolitik helt enkelt! (Jag uppfann just ett nytt ord! ) I Grekland är du fortfarande inte ordentligt gift om du inte haft en Stefania över huvudet i kyrkan!

Sedan kan en borgerlig vigsel vara hur legal som helst, men är den det i släktens ögen? Knappast... Men saker och ting förändras sakta.

Det tar kanske Grekland 10 - 15 - 20 år att nå vår nivå av sekulariserad inställning till saker. Som giftemål tex...

Samtidigt tycker jag att man bör ställa sig fråga: Är jag/vi 100% säkra på att det vi tycker är det rätta? Vad ger oss den rätten? Och var har vi hittat facit som säger att det vi tycker är det rätta...? Grekerna kan titta på oss med förfäran och tycka att deras sätt är rätt!

Eftersom det handlar om en vigsel, något som normalt sett inte gör ont eller någon illa, bör vi kanske fundera över vilken rätt vi har att ifrågasätta deras traditioner... Vi kanske borde ifrågasätta våra egna!?

Jag tycker det finns mycket man ödmjukt ska fråga sig i många olika sammanhang när olika kulturer, traditioner eller religioner snuddar vid varandra....

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Hur många har råd att köpa hus till sina barn i andra länder frågar jag mig?
Det är delvis en kulturfråga. Det förekommer fortfarande i många olika länder. Fråga i stället hur många föräldrar som skuldsatt sig upp över öronen, och fått leva resten av sitt liv synnerligen magert, för att leva upp till släktens och omgivningen förväntningar... Som deras föräldrageneration kanske fick göra när de gifte sig. Osv...

Hur länge sedan är det en Brud i Sverige blev förkastad för hennes Hemgift var för låg...? Jag tycker inte vi ska inte slå oss för mycket för bröstet. Det var inte så länge sedan föräldrarna här hemma fick betala för att tösen skulle bli gift... Hemgift! Hade det funnits idag hade jag varit rik!!! Snacka om nedvärderande och knasiga traditioner...

Det är lätt för oss idag att kritiskt titta på andra länder och deras traditioner. Men vi bör, eller får, inte glömma vår egen historia. Den är inte så vacker alla gånger...
Svara med citat
  #63  
Gammal 2010-03-01, 20:29
mats andersson mats andersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

tyskland & frankrike ska nu hjälpa grekerna,de första länderna som kommer ge bidrag/hjälp... Och fler länder följer väl efter kan man hoppas ?
Svara med citat
  #64  
Gammal 2010-03-02, 08:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av mats andersson Visa inlägg
tyskland & frankrike ska nu hjälpa grekerna...
Dom är väl så illa tvungna, för att inte Euron ska krascha fullständigt. Sen har vi ju Portugal o Spanien. Ska de göra samma insats där? Vad jag förstår, så handlar det om stödköp av statsobligationer och inte direkt hjälp (vilket tydligen strider mot EU:s regler).
I längden påverkar det även svensk ekonomi negativt, trots att kronan nu kortsiktigt stärkts mot Euron.
Vi får hoppas på det bästa, men grekerna slipper inte undan ett rejält stålbad.

/Netwolf
Svara med citat
  #65  
Gammal 2010-03-02, 14:38
mats andersson mats andersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Dom är väl så illa tvungna, för att inte Euron ska krascha fullständigt. Sen har vi ju Portugal o Spanien. Ska de göra samma insats där? Vad jag förstår, så handlar det om stödköp av statsobligationer och inte direkt hjälp (vilket tydligen strider mot EU:s regler).
I längden påverkar det även svensk ekonomi negativt, trots att kronan nu kortsiktigt stärkts mot Euron.
Vi får hoppas på det bästa, men grekerna slipper inte undan ett rejält stålbad.

/Netwolf
Nä hårt blir det ändå för grekerna utan tvivel !!! Här hemma i svergie
väntas ju en Ränte shock,och när den kommer blir nog solsemestern
bli det första som ryker för dem flesta med lån av betydande storlek !!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT