Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-02-16, 17:08
souvlaki souvlaki är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Aten
Inlägg: 2
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag som bor i Grekland och har så gjort i 10 år märker ju givetvis att Grekland även ändras och det är i regel dyrare att äta och leva i Grekland i förhållande till Sverige elelr andra EU länder generellt.

Att man sedan lever ett helt annorkunda liv och mer eller mindre äter ute ett par gånger i veckan och sitter i sällskap med kafe är ju givetvis oss förunnat men så lever man ju inte i Sverige.

Jag ser att vissa mindre affärer eller kaffeställen slår igen i centrala Aten men det kan ju ingen veta om det har med trytande turism eller ekonomisk kris att göra.

Jag ser givetvis att Grekland måste täppa igen hålen för EUs nya krav att man skall sänka sina skulder i Grekland men som jag ser det så är ju landet otroligt dåligt skött och man har väl inte brytt sig om hur det har varit.

Grekerna själva är inte speciellt intresserade att betala skatt när man ser att pengarna går rakt ner i fickan på politikerna och hamnar i fel händer. Man har även tagit Eu bidrag i deccenier men inte heller de pengarna har alltid hamnat i rätta händer. Man kan ofta se att EU projekt tuntom oi Aten exempelvis har intvesterat miljontals EURO men ser man på vad osm är uträttat är det rena rama skojeriet.

Där står Grekerna idag och det kan inte vara roligt för varken Grekerna, Utlandsboendes elelr Grekiskaregeringen när allting kommer upp till ytan.

Jag tror inte jag berörs väldigt av en ekonomisk kris då jag driver eget företag och har egentligen inte mycket med Grekland att göra utom att jag givetvis betalar skatt, eller försöker låta bli så gott det går det med

Jag förutspådde faktiskt att Grekland var ett land i kris redan i början på 2000 talet, det har inte blivit bättre sedan EUROn kom och kommer helelr inte bli det när alla måste ta pengar från bl.a. turismen som i sitt led äventryter den med då det är mycket billigare att åka till Spanien eller Turkiet...

Vi får väl se vad osm kommer hända, den som lever får se

M
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-02-16, 18:48
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
JHar vi kommit tillräckligt långt ifrån ämnet nu?
/Thomas
Nei, det har vi vel ikke. Det meste er politikk. Forøvrig snakker vi nå om et fag som for tiden heter 'internasjonal politikk og økonomi'. Sannsynligivis nært relatert til området inkfish omtaler.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-02-16, 21:39
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Jag bor i Grekland och kan bara saga hur oroliga alla ar har just nu. Atgarderna som Papandreou presenterat for EU rackte enligt EU inte och de har fram till 15 mars pa sig att komma fram med ytterligare atgarder. Den 15 mars ska de ocksa se om de forsta atgarderna har paverkat ekonomin positivt. Om EU inte ar nojda med resultaten kommer de sjalva bestamma vilka atgarder Grekland maste ta genom en rostning, dar Grekland inte far delta.

Det alla ar oroliga for har just nu ar att EU med den "strangare" Tyskland i spetsen har foreslagit att ta bort alla bonusar som lonetagare far har enligt lag. Dvs alla som jobbar i Grekland vare sig det ar inom offentliga sektorn eller privata sektorn far bonus vid pask, sommarledighet och vid jul. Denna bonusen ar extremt viktig for grekerna da grundlonen i Grekland ligger pa 700 Euro i manaden och i allmanhet ar lonerna i Grekland de lagsta i EU efter Portugal. De flesta vantar pa sin bonus for att kopa viktiga saker de inte har haft rad med de andra manaderna, det ar ocksa tack vare dessa bonusar som vissa kladaffarer och restauranger far inkomster och far det att ga ihop. Om dessa bonusar skulle avskaffas tror jag personligen och de flesta greker att Grekland kommer ga under.


Jag sjalv och min man kommer ocksa drabbas eftersom vi jobbar som anstallda. Pa mitt jobb ar det manga som ar oerhort beroende av denna bonus da de har barn eller aldre foraldrar att forsorja. En annan tjej ar beroende av pengarna da hennes man forlorade sitt jobb da flygbolaget Olympiaki saldes (som sa manga andra) och forsorjer ensam sin familj for tillfallet.

Det ar bra saklart att vara strang och stalla krav pa Grekland, det behovde Grekland. Men det finns en grans for vad grekiska folket kan klara av och den gransen tycker jag inte att det verkar som att EU ser.

Det ar sant att Greklands regering ljog for EU och nu kanner inte EU for att hjalpa till (aven om Papandreou faktiskt aldrig har bett om hjalp, och har upprepat detta ungefar femtioelva ganger pa tv men det verkar som att andra lander mer eller mindre medvetet undgar att visa detta). Men i slutandan ar det inte regeringen som far betala, utan det grekiska folket. Fast det ar ju mycket att begara att EU skulle bry sig om.

For att inte tala om alla rasistiska och nedlatande kommentarer fran tidningar som Financial Times och olika tv-kanaler, de visar allt sant har, sa grekerna vet hur det pratas om dem. Jag skams verkligen som utlanning.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-02-16, 22:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Intressant information om bonusar, Louisa!

Det ligger nära en sak som gjort mig fundersam i det här: att lönesänkningar ingår i paketet. Det kanske är bonusarna man menar med det? Eller ska den vanliga lönen också sänkas?

Senast jag tankade i Grekland har jag för mig att bensinen kostade ungefär som i Sverige, mycket mat i butikerna kostar också nästan som i Sverige. Fast vårt löneläge är betydligt högre... Det här riskerar bli fruktansvärt tufft för den vanliga greken.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-02-17, 01:13
mats andersson mats andersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Grekland kommer få stöd även om politikerna gärna ger dem en fingervisning innan !! jag tror inte på att grekland går under och ned i misär ?? !!!! alla Kriser har ett slut,så även denna... / Mats

Senast redigerad av mats andersson den 2010-02-17 klockan 01:31.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-02-17, 10:51
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

[QUOTE=inkfish;195682]Intressant information om bonusar, Louisa!

Det ligger nära en sak som gjort mig fundersam i det här: att lönesänkningar ingår i paketet. Det kanske är bonusarna man menar med det? Eller ska den vanliga lönen också sänkas?

I förslaget är att man ska sänka lönen, och även då "doro = gåvan som ges vid jul, påsk och sommar den är oftast en extra månadslön! bonus som Louisa skriver. Man vill även sänka pensionerna och höja pensionsålder. Jag har sett affärer som fått slå igen, cafeer och tavernor och detta är nog bara början! Men först och främst måste man få slut på korruptionen!

Camilla
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-02-17, 11:41
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Det finns säkert folk i Grekland som tjänar 700 euro och det är inte mycket men det finns även personer som tjänar mer än så. Varför pratar man inte om dem som började jobba på OTE (Televerket) när de var 18 år gamla och gick i pension efter 15 års anställning vilket betyder att de gick i pension när de var 33 år gamla?! Med full pension vill jag tillägga och bra pension. Jag läser de Grekiska nyheterna och ser att Grekerna är så upprörda över att de förväntas jobba mer än 20-25 år och kan tidigast gå i pension när de är 65 år gamla?! Är inte det vad hela Europa gör? Kvinnor med minderåriga barn som jobbade inom offentliga sektorn gick i pension när de var 50 år?! Jag är Grekiska och älskar mitt land men det är dags att folk skärper sig. Det går inte att fixa in 5 000 000 Greker inom den offentliga sektorn, jobba max 20 år innan man går i pension och sen undra varför det går åt skogen. Jag har jättemånga vänner i Grekland som klagar och klagar hela tiden men ändå har de minst 2 bilar i hushållet, egen lägenhet i Thessaloniki samt hus vid havet i Halkidiki. Pratar man om att det ska betala skatt så tar det hus i helvete och då är det helt plötsligt jättesynd om dem. Varför betalar jag 32% skatt i Sverige utan att klaga?
Grekland är ett land där alla Greker är rika men staten inte har ett öre. Det är väl inte så konstigt att det blir problem?
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-02-17, 13:25
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Tack Katerina! Du skrev exakt det jag ville skriva. Jag hör dagligen gnäll över att de inte har råd med det ena och det andra, att maten är dyr och att bensinen har gått upp; hur ska de ha råd att tanka, hur ska de kunna åka till laiki och handla om de inte har bensin i tanken, ...mm....mm. Ingen tänker på att de kanske INTE behöver 2 bilar i hushållet eller att man behöver inte ta bilen 500 m för att handla varje dag. Det finns ju faktiskt bussar!!!!

Visst har regeringarna gjort många fel, och de har absolut inte haft kontroll över vad de betalat för. Bara detta att de betalat ut pensioner och gett ersättningar för mediciner till 60.000 personer som varit döda i flera år!!!!!

Yvonne
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-02-17, 14:07
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av katerina Visa inlägg
Grekland är ett land där alla Greker är rika men staten inte har ett öre.
Jeg er enig i det du skriver, Katerina, men ikke i dette. Langt fra alle grekere er rike, mange har det slett ikke så fett som du beskriver. Mange sliter virkelig med å få endene til å møtes, og kan ikke "unne" seg f.eks tannlegebesøk, briller, ny vaskemaskin, ny mobiltelefon (fordi den gamle er ødelagt) osv. Her er det ikke snakk om folk med to biler og to hus, men alminnelige arbeidstakere uten rike foreldre som sponser dem.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-02-17, 20:17
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Admirala, alla kanske inte har det så bra som jag beskrev men det finns en stor del som har det så bra. Nattklubbarna i Grekland som är fulla varje kväll kan inte fyllas med de få som har pengar, bilköerna som skapas i Aten och även i mindre städer skapas av allt för många bilar och tar du spårvagnen i Aten så är den tom. Mina vänner i Aten skrattade åt mig när jag åkte kommunalt ner till stan för de använder bilen även om de ska till kiosken och köpa cigaretter. Måste erkänna att jag var i Aten i Juli och åkte spårvagn, men var även där i September och December och åkte metro utan att behöva trängas. Annat är det i Göteborg där jag behöver knuffas med 60 personer kl.1700 när jag slutar från jobbet och ska ta en industribuss som bara går två gånger i timmen. Vet du att de flesta som bor i byn där mina föräldrar kommer ifrån inte ens odlar några grönsaker själva längre utan tar bilen till marknaden för att handla? Inte odlar sin mark själva utan anställer Bulgarer eller Albaner för att få vara chefer. Få mig inte ens att börja prata om de som har restaurangerna eller hyr rum på öarna som vill tjäna ihop en årslön på 4 månader och ger så dålig service som möjligt. Varför betala dyra pengar för ingen service alls när jag kan åka till andra länder som ger mig bättre service till mindre pengar? Frågar du mig så är det Grekernas beteende som jag har gjort att landet har hamnat i det tillståndet det befinner sig. Det är ingen slump att jag som är Grekiska och har bott 14,5 år i Grekland valde att flytta till Sverige. Jag accepterar Grekland som det är och ser det med öppna ögon, jag älskar mitt land men vägrar bo i det när det ser ut som det gör.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-02-17, 21:49
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av katerina Visa inlägg
Grekland är ett land där alla Greker är rika men staten inte har ett öre. Det är väl inte så konstigt att det blir problem?
Tack Katerina & Yvonne!

Jag har under hösten/vintern vistats nere i byn under 2,5 månader och hört allt vad ni nämnt i stort sett dagligen. Det är inte försvarbart att man efter 25 år i tjänst som t ex polis eller brandman gått i pension runt 40-års åldern. Dessutom tjänar många lärare extra efter skoltidens slut genom att vara aktörer i privat undervisning, s k frontistirio där föräldrarna får betala stora summor årligen för att deras barn ska undervisas i t ex engelska, samtidigt som de inte lär sig något Oavsett vad man ska uträtta för ärende, så är det ofta någon som vill ha någon extra euro av dig under bordet även om just den tjänsten du begär ingår i dennes jobb - det är inte konstigt att systemet blir urholkat.

//Zanét
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-02-17, 22:43
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

For att ta det hela lite fran borjan sa ar det sa har: Det finns offentliga sektorn och sa finns det privata sektorn. Fram tills nu sa har den offentliga sektorn varit en drom : bra formaner, ledighet minst 7 veckor om aret och lag pensionsalder (alldeles for lag), ingen risk att bli avskedad.

Sen har vi privata sektorn. Som kanns nastan som att den star utanfor lagen. Daligt betalt, langa arbetsdagar, ledigt 4 veckor om aret, hogre pensionsalder.

De som fatt jobb inom offentliga sektorn har haft valdig tur, och det ar manga som gar i pension nar de ar 40-50 ar vilket ar helt absurt. For att inte tala om de pengar som de far nar de gar i pension (s.k. efapax) som inte sallan ligger pa en-tva miljoner kr. Men jag maste poangtera att det ar fler anstallda i den privata sektorn an vad det ar i den offentliga och det anses i allmanhet vara valdigt svart att fa en anstallning inom den offentliga sektorn.

Jag haller med Katerina om att det ar manga som klagar av de som inte borde klaga, jag ar verkligen helt trott pa det. Det beror val pa att de jamfor med hur det var forr.

Kanske ska tillaggas dock att ga i pension vid 65 i Sverige ar inte riktigt samma sak som att ga i pension vid 65 i Grekland, da i genomsnitt jobbar de fler timmar om aret i Grekland och har mindre ledighet. Da blir det ju ocksa jobbigare och mer slitsamt for aldre att arbeta.

Jag tycker att det ar helt ratt att hoja pensionsaldern, hoja skatter och motarbeta korrumptionen. Dock ar jag emot att sanka loner, det ar inte ratt vag att ga, jag skulle inte ens tro att det lonar sig ekonomiskt. Om folk inte har pengar att handla for sa ar det ju daligt for ekonomin, eller?
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-02-18, 15:19
katerina katerina är inte uppkopplad
Ej medlem längre
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 65
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Louisa, jag håller med dig till en hel del men det är fler personer som är anställda inom den offentliga sektorn (min uppfattning) än det är inom den privata sektorn. Lönerna inom den privata sektorn är sämre än i Sverige, inget snack om saken. När det gäller semester så har man 20 dagars semester första året men det ökar för varje år man är anställd och när du har varit anställd i över 10 år hos samma arbetsgivare eller 12 år sammanlagt har du rätt till 30 dagars semester. Notera att lönen också enligt lag ökar procentuellt så fort du har jobbat hos samma arbetsgivare i 3 år. Jag vet att arbetsklimatet är hårt i Grekland och jag jobbade i Grekland inom den privata sektorn i 8 år så jag vet vad jag pratar om men på något mirakulöst sätt så klarar sig de flesta Greker ändå.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-02-18, 19:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag tycker att det ar helt ratt att hoja pensionsaldern, hoja skatter och motarbeta korrumptionen. Dock ar jag emot att sanka loner, det ar inte ratt vag att ga, jag skulle inte ens tro att det lonar sig ekonomiskt. Om folk inte har pengar att handla for sa ar det ju daligt for ekonomin, eller?
Enig, Louisa!
Jeg kjenner folk som har jobbet i årevis i privat sektor som likevel ikke tjener mer en 800 € måneden brutto, og folk i offentlig sektor som har ca 1000 € måneden. Jeg tror lønnsskillene er enorme, og det er mulig at det er fornuftig å senke lønnen for dem som tjener aller mest. Men vi synes jo selv med våre svenske/norske lønner at det er forholdsvis dyrt å være i Hellas, og det å forsørge en familie på lønnene jeg har nevnt over er omtrent umulig, det sier seg selv. Det er mange lavtlønte i Hellas, og deres lønner følger heller ikke på noen måte den enorme prisstigningen det har vært i landet de siste årene.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-02-18, 20:13
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Katerina jag kanner inte riktigt igen den verlighet som du beskriver.

Det du sager om semestern i privata sektorn ar inte riktigt sa som det ar. For det forsta sager lagen att efter 10 ar hos samma arbetsgivare eller 12 ar sammanlagt hos olika arbetsgivare ar man berattigad till 25 dagar.
Men nu ar fragan hur manga foretag inom privata sektorn som foljer dessa lagar. Min erfarenhet ar att cheferna gor precis som de vill och tyvarr vagar de anstallda inte saga ifran. Det finns valdigt manga andra fina lagar i Grekland, problemet ar att de inte foljs. Pa hur manga jobb inom privata sektorn jobbar inte folk overtid varje dag utan att fa ett ore extra.

Nu kanske du tror att jag jobbar pa typ det varsta jobbet i Grekland, sa ar det inte jag sjalv har haft valdig tur. Men jag har traffat sa manga manniskor som berattar alla samma sak.

Att grekerna "mirakulost" klarar sig beror bara och endast pa att manga ager sitt eget hus och behover inte betala hyra. Det ar det som har raddat dem tills nu. Men nu kommer en ny tid nar foraldrarna inte langre har rad att kopa hus till sina barn nar de gifter sig (som ar brukligt har) och de unga har inte rad att kopa sjalva. Da tvingas de bo med hyra. Och da kommer det bli svart att leva pa en grekisk lon kan jag saga. Manga unga bor kvar hos sina foraldrar av just det skalet, de har inte den ekonomiska mojligheten att flytta hemifran.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-02-19, 11:39
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg

Att grekerna "mirakulost" klarar sig beror bara och endast pa att manga ager sitt eget hus och behover inte betala hyra. Det ar det som har raddat dem tills nu. Men nu kommer en ny tid nar foraldrarna inte langre har rad att kopa hus till sina barn nar de gifter sig (som ar brukligt har) och de unga har inte rad att kopa sjalva. Da tvingas de bo med hyra. Och da kommer det bli svart att leva pa en grekisk lon kan jag saga. Manga unga bor kvar hos sina foraldrar av just det skalet, de har inte den ekonomiska mojligheten att flytta hemifran.

Och hur många har råd att gifta sig kyrkligt......? Många väljer att gifta sig borgerligt, och den kyrkliga vigseln får helt enkelt bli en senare fråga.

Yvonne
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-02-19, 11:47
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Och hur många har råd att gifta sig kyrkligt......? Många väljer att gifta sig borgerligt, och den kyrkliga vigseln får helt enkelt bli en senare fråga.

Yvonne
Om man har en borgerlig vigsel då behöver man ingen kyrklig - i den kyrkliga kan man sk*...a i helt enkelt. Varför underhålla tjuv-präster? Bättre att göra en bröllopsresa i den fina grekiska övärlden.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-02-19, 12:18
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Om man har en borgerlig vigsel då behöver man ingen kyrklig - i den kyrkliga kan man sk*...a i helt enkelt. Varför underhålla tjuv-präster? Bättre att göra en bröllopsresa i den fina grekiska övärlden.
Håller fullständigt med men vad ska släkten säga då???? och dessutom tänk på alla presenter man kan få...

Dessutom räknas inte den borgerliga vigseln riktigt på samma sätt.
Kan berätta att för 3 månader sedan gifte sig en brorsdotter till maken (borgerligt) för att paret skulle få banklån, och efter 1 månad fick vi höra att de skulle förlova sig???? och bestämma datum för den kyrkliga vigseln. Snacka om bakvänt.....!!

Men, men så är Grekland!!

Yvonne
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-02-19, 17:31
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

TACK för detta mycket intressanta samtal. Hoppas verkligen att det fortgår. Och i synnerhet dom som bor i Grekland ska ta del i samtalet. Dom känner ju omständigheterna bäst.
Jag ska fara till Kalamata trakten i början av juni och ville så gärna veta hur det ska gå med landet nu på våren. Alltså berätta om era stämningar där och statens åtgärder för oss som vet så lite och inte kan följa grekiska tidskrifter och debatter. Grekland är ett fantastiskt land men det är inte alltid så lätt att förstå det !
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-02-20, 08:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Hur många har råd att köpa hus till sina barn i andra länder frågar jag mig?

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT