Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-15, 08:31
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Svininfluensans utbredning i Grekland?

Hej,
Vi (jag, fru och barn (7+11)) har nu 10 dagar kvar till vår drömresa i Kykladerna.

Dock så kan jag inte låta bli att notera att majoriteten av smittade svenskar i svininfluensa har smittats i utlandet. Är det någon som har insyn hur läget är i Grekland?

Hur utvecklad sjukvård finns det på öarna? (Vi skall besöka Santorini, Amorgos och Naxos)

Skall erkänna att det börjar kännas lite olustigt. Mardrömmen är ju att barnen skall bli svårt sjuka. Eller jag och min fru, vem skall då ta hand om barnen?

Förmodligen är jag bara orolig i onödan men som sagt lite påverkad börjar man bli av all rapportering.

//Mvh Stifler
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-15, 09:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Jag har inga aktuella uppgifter men kanske du kan ha hjälp av Europeiska smittskyddsinstitutets hemsida. På Amorgos finns det en liten läkarstation som ska vara bemannad. När jag var där var det en AT-läkare som skötte stället. Patienter som behövde mer avancerad vård flögs till Aten. På Naxos finns det ett mindre sjukhus men hur det är på Santorini vet jag inte. Viktigt att ta med försäkringshandlingar där du har telefonnr till SOS i Köpenhamn eller om ert bolag har en annan samordnare. Glöm inte heller att ta med försäkringskortet för alla familjemedlemmar som berättigar till sjukvård.Antar att reseförsäkringen täcker omkostnader som uppstår för den som blir sjuk och isoleras i annat land. Exempelvis nya flygbiljetter hem.

http://www.ecdc.europa.eu/en/Health_...2009_Outbreak/

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-15, 09:38
Stifler Stifler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 33
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Tack för svaret Eva.

Tittar man på listan som du länkade till ser man att Grekland är drabbat ungefär som andra länder. Storbritannien är landet som sticker ut.

Antar att det blir som det blir. Inte mycket man kan göra åt det.

//Mvh Stefan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-15, 09:39
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Det är på flyget man har störst chans att bli smittad, alltså är det inte alltid på plats utomlands man får själva viruset. Köp handsprit på apoteket och sprita händerna regelbundet på planet, speciellt efter mat och toalettbesök. På plats i Grekland är det också bra att ha. Innan maten, om man klappat några kattungar osv.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-15, 11:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
På plats i Grekland är det också bra att ha. Innan maten, om man klappat några kattungar osv.
Exakt. Dottern klappade katter trots våra förmaningar och dan efter fick hon ögoninflammation som ett brev å posten!

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-15, 11:11
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?


Her har du den engelske utgaven av Katimerini

Jeg tror alle tilfellene er i området Athen.

Tror sjansen på øyene er begrenset til kontakt med engelske turrister!



http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2009_108946

Swine flu
The number of swine flu cases in Greece rose to 323 yesterday after 33 new cases of the potentially fatal disease were confirmed. However, 200 of the people who have contracted the virus have been given the all clear. Authorities said that 17 of the 33 new cases were people who had come to Greece from abroad.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-15, 11:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

I Sverige har nu Socialstyrelsen ändrat sina riktlinjer för antivirala läkemedel så enbart riskgrupper ska få medicinen med tanke på risken för resistensutveckling.

Eva http://www.socialstyrelsen.se/Aktuel...ress090715.htm
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-16, 16:52
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Svininfluensans utbredning i Grekland?

NEWS
Hellas i dag, Kathimerini.

Defense against swine flu bolstered
Greece is changing its approach to tackling swine flu from one that focused on preventing the disease from spreading to ensuring that people showing serious signs of ill health get proper treatment.
More than 300 cases of the potentially fatal virus have been recorded in Greece but the majority of those people have made a full recovery.
However, the rapid spread of the disease abroad as well as the mounting number of people killed has prompted Greek health authorities to concentrate their efforts on treating those that are likely to be most at risk.
“We are trying to ensure that everybody in our country, both Greeks and tourists, feel safe,” said Health Minister Dimitris Avramopoulos. “We have raised the readiness and alertness levels.”
Under the new scheme, doctors will assess the seriousness of patients’ conditions without waiting for the results of tests to be returned. Those suffering heavy symptoms, or people in particularly vulnerable groups such as the very young, old people with breathing problems, the obese and women in the first months of pregnancy are to be administered anti-viral drugs.
People with less serious symptoms who are not in these groups will be sent home and given instructions about how to prevent themselves infecting other people while they recover from the disease.
There are also plans to vaccinate from September those most vulnerable to the virus. Children aged up to 15 are to be vaccinated at their schools and nurseries.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-22, 08:55
jassi jassi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 16
Standard Svininfluensan

Hur är det med smittan i Grekland/Kreta ?
Pratas det om smittan på Tv och radio.
Här hemma tycks " media" veta mycket ,medan sjukvården inte har en aning.
Min man borde vaccineras, men de säger att vaccinet kommer att finnas tillgängligt först i slutet av september.
Är det någon som som vet något?
MVH
Jassi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-22, 09:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan

Nu vet jag inte riktigt vad du menar men nog har sjukvården en aning. Jag har tidigare länkat till europeiska smittskyddsinstitutet http://ecdc.europa.eu/ i andra trådar om influensan.Där du kan se spridningen av influensan i Europa. Här har du svenska länken www.smittskyddsinstitutet.se

Vaccineringen kommer igång först i slutet av sept eller början av okt. Planeringen är i full gång. Det tar tid att tillverka vaccinet och göra alla tester som behövs. I nuläget är det godkänt för personer över 18 år men i september kommer det troligen att vara godkänt för alla över 2 år och antagligen blir rekommendationen att alla över 6 månader ska vaccineras undantaget svåra äggallergiker.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2009-07-22 klockan 09:13. Anledning: Glömde länk
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-22, 09:36
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Svininfluensan

Tack Eva för info, tänker mycket på detta pga våra söner har förkylningsastma och den äldste av pojkarna har en tendens att bli väldigt påverkad av infektioner, han blir mycket dålig. Jag skall prata med pojkarnas doktor och fråga hur vi skall gå tillväga.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-22, 13:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan

Då borde dina pojkar kanske tillhöra en prioriterad grupp. Det kommer säkert ut information under september på hur vaccinationerna organiseras på varje ort. Just nu vet nog inte hälsocentralerna så mycket. Vaccinet ska ges i två omgångar och om allt går vägen borde alla fått sin första dos i början av november. Tyvärr långt dit.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-07-22, 15:33
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Svininfluensan

Har de inte bytt spår och bestämt att endast en viss grupp ska få vaccinet? Diabetiker, svårt sjuka osv. för att undvika resistens. Det kanske var på ABC jag såg det? I så fall gäller det bara Stockholmsområdet.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-07-22, 21:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Har de inte bytt spår och bestämt att endast en viss grupp ska få vaccinet? Diabetiker, svårt sjuka osv. för att undvika resistens. Det kanske var på ABC jag såg det? I så fall gäller det bara Stockholmsområdet.
Siri du blandar ihop vaccinet med antvirala medel. Det är de som ger risk för resistens inte vaccinet.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-07-22, 23:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Har de inte bytt spår och bestämt att endast en viss grupp ska få vaccinet? Diabetiker, svårt sjuka osv. för att undvika resistens.
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Siri du blandar ihop vaccinet med antvirala medel. Det är de som ger risk för resistens inte vaccinet.
Siri A har rätt i att alla inte kommer att vaccineras, utan enbart prioriterade grupper. Det skulle bli alldeles för dyrt annars, och risken att bli smittad bedöms inte lika stor för alla. Det senaste jag har hört är att sjukvårdspersonal kommer att prioriteras i första skedet.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-07-23, 08:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Siri A har rätt i att alla inte kommer att vaccineras, utan enbart prioriterade grupper. Det skulle bli alldeles för dyrt annars, och risken att bli smittad bedöms inte lika stor för alla. Det senaste jag har hört är att sjukvårdspersonal kommer att prioriteras i första skedet.
Nu har du fel Elisabet. I Sverige planerar vi att vaccinera alla men sjukvårdspersonal kommer självklart att vaccineras först. Vaccin är beställt så att det finns två doser som behövs till alla men självklart kommer det att ta tid innan det är klart. Organiserandet av hur det ska gå till sker nu i alla landsting och en del har fått avbryta sin semester för att jobba med planeringen.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-07-23, 08:51
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Svininfluensan

[quote=jassi;174607]Hur är det med smittan i Grekland/Kreta ?
Pratas det om smittan på Tv och radio.

Det skulle vara intressant att höra vad ni som redan varit i Grekland har att säga. Vad säger man "på plats".

/il
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-07-23, 09:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan

IL menar du vad myndigheterna, massmedia eller folk rent generellt säger?

Eva

Här finns en länk till den engelskspråkiga varianten av Kathemerini om du inte känner till den. Brukar ha lite kort om aktuella nyheter i Grekland.

http://www.ekathimerini.com/

Senast redigerad av Eva L den 2009-07-23 klockan 09:11. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-07-23, 10:01
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Svininfluensan

Om du menar folk generellt, så hörde jag ingen nämna smittan. Jag läste tidningarnas förstasidor och registrerade att folk tax hade blivit smittade på Cypern.

Jag märkte att jag reagerade - så som jag aldrig annars brukar göra - när någon låg och hostade på stranden eller satt och hostade i bussen. Det brukar jag inte ens märka annars, men nu kom tanken... är det smittan? Jag sa till mig själv: "det är säkert AC-sjukan"... vad kunde vi ha gjort?

Man blir lite mer vaksam, men vad kan vi göra? Stanna hemma?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-07-23, 11:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Svininfluensan

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Man blir lite mer vaksam, men vad kan vi göra? Stanna hemma?

Det vore väl det sämsta man kan göra. Jag kan förstå att människor är oroliga och jag kan förstå din oro eftersom dina söner är nämnda i denna tråd. Men att vara överdrivet orolig är för mig som att erkänna att man inte vågar leva. Det finns risker med allt vilket ju i och för sig är ett slitet uttryck. Jag tänker att man rör sig i offentliga miljöer, håller i ledstänger på kollektiva färdmedel, kundvagnen i affären, sitter i bussar, vistas i folksamlingar etc. etc.

Som sagt så tänker vi olika, har olika värderingar, tar olika risker.............


Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT